Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-29 18:09
Ursprungligen av Xinor:

Hmmm... läste på den länken och fattar ingenting. Har du lust att upplysa mig lite. När/varför behöver man en sådan?

Normalt köper du en CA-modul som du stoppar in kortet i. Alternativt köper du ett phoenix-interface som du kopplar till en server-mjukvara (t.ex. NewCS). Sedan sätter du i kortet i phoenix-interfacet och ansluter till servern via en klientmjukvara. I EyeTV görs detta med en plugin kallad eyetvCamd.

På detta sätt kan du titta på krypterade kanaler i det marksända nätet med en vanlig USB-sticka som saknar Common Interface (där du stoppar i CAM:en). USB-mottagare med EyeTV-stöd kostar från 300:- och uppåt, men EyeTV 410 (som har ett CI) kostar 2-3000:-. Därmed kan du skära ner kostnaderna rätt rejält genom att använda ett phoenix-interface.

  • Medlem
  • 2007-12-09 16:40

phoenix/NewCS server

Ursprungligen av scim:

Alternativt köper du ett phoenix-interface som du kopplar till en server-mjukvara (t.ex. NewCS).

Scim,
Det verkar inte finnas någon server-version för mac. Vad kör du själv för server?
Om man sätter servern på en publik ip (hemma) kan man få "kort-kanalerna" att fungera på landet då? Det vore väldigt smidigt. Då slipper man glömma kortet på fel plats. Jag kan ansluta med VPN-tunnel.

Tacksam för tips!

/JRL

Tack hnylin för många bra och lärorika inlägg!

Jag är på g att göra någon liknande lösning som du har. Men har inte allt för mycket pengar att lägga på prylarna.
Vad kostar en sådan lösning som du har? På ett ungefär alltså.

I värsta fall får det bli någon pc-lösning för min del. Men det är ju helt klart lockande att köra mac även i vardagsrummet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 23:17
Ursprungligen av C_Strandberg:

Jag är på g att göra någon liknande lösning som du har. Men har inte allt för mycket pengar att lägga på prylarna.
Vad kostar en sådan lösning som du har? På ett ungefär alltså.

Avrundat uppåt, inkl moms:
Mac Mini 7500 kr
RAM 2000 kr
EyeTV 410 3000 kr
CA-modul 600 kr
Extern hårddisk 2000 kr
Optisk ljudkabel 100 kr
(LCD, 5000-100000 kr)
(Ljudanläggning, 2000-100000 kr)
Så totalt ca 15000 kr nypris förutsatt att du har skärm och ljudanläggning. Och att du har en bra antenn på taket, vilket jag såklart inte hade. Antennkillen sparade de antika prylarna för att sätta i deras "hall of shame".

iPod glömde jag, där har jag ingen koll på priser...

  • Medlem
  • 2007-11-27 21:53

Macoteket säljer Elgato 250 + för knappt 2000 kr inkl moms. I USA kan man köpa NTSC-versionen för 1300 eller mindre. Antar ändå att man inte kan få tag i PAL-versionen speciellt mycket billigare än på Macoteket - eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 21:08

scim - kan man "splitta" den krypterade signalen så att man kan ansluta till kodad DVB-T från flera Macar med EyeTV samtidigt? En kollar på TV3, en annan på Canal+?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-29 21:18

Om du menar att du har en DVB-T-tuner kopplad till varje mac som alla ansluter till phoenix-interfacet, så: Ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-08 12:30

Har nu fått min Mini Mac 2.0Ghz, allt är frid och fröjd dock har jag två issues.

1. Bilden hackar väldigt och det laggar när jag spelar upp en 720p mkv film i Front Row som ligger lokalt på macen.

2. Jag får inte heller till det med iTunes och smb share, jag kommer åt min smb share utan problem, dock får jag inte till det hur iTunes lägger til infon från den (försvenskat) sharen? Eller ska man lägga till all musik och film på Xp datorn och sedan dela ut? Om det är den vägen man ska ta kommer en föjldfråga, kan iTunes för Windows fixa FLAC och mkv?

Ursprungligen av Empa:

Har nu fått min Mini Mac 2.0Ghz, allt är frid och fröjd dock har jag två issues.

1. Bilden hackar väldigt och det laggar när jag spelar upp en 720p mkv film i Front Row som ligger lokalt på macen.

Vilken verison av Perian har du installerad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-13 13:30
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Vilken verison av Perian har du installerad?

Hmm det vet jag inte, fick macen förra veckan så Perian är inte äldre än en vecka.
Det fungerer utmärkt i VLC och Xhub mediacenter.

Ursprungligen av Empa:

Hmm det vet jag inte, fick macen förra veckan så Perian är inte äldre än en vecka.
Det fungerer utmärkt i VLC och Xhub mediacenter.

Men tolkar jag dig rätt att du tog hem och installerade Perian iaf?
VLC använder sig inte av Perian, den har egna inbäddade varianter för uppspelning av olika videoformat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-09 19:28

JRL: Nä det stämmer nog att det inte finns någon servermjukvara för OS X. Personligen kör jag med min router (ASUS WL500GP) som server enligt den här guiden:

http://www.comhit.net/showthread.php?t=18796

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-11 15:45

Är det någon som kör med eyetvcamd... funkar det bra?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-12 23:49

Jag har använt det i någon månad, och det fungerar bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 23:33
Ursprungligen av scim:

Jag har använt det i någon månad, och det fungerar bra.

Jag har lite problem att få det fungera med EyeTV DTT Stick, men fungerar med nästan alla kanalerna på Elgato 410. Vilken box/tuner använder du?

Alltså, jag har i princip exakt samma upplägg som hnylin hemma och är supernöjd. Med en stor skillnad: Jag har Telias digital-tv där signalen alltså kommer via en switch till boxen och sedan via scart till min 42" Sony Bravia. Vi kör allt genom Minin men när vi ska se på TV måste vi byta signalkälla på TV:n och plocka fram de dubbla fjärrkontrollerna. Jag har läst igenom alla inlägg är (tror jag) och sökt en hel del på nätet och min fråga är helt enkelt: Finns det något sätt att få in Telias digital-tv i Minin? Jag inser att kanalväljning måste ske med Telias boxfjärr, men det vore grymt att bara kunna switcha mellan Front Row och TV-signalen utan att gå ur Macmiljön.

Telia Digital TV - Mac Mini

Ursprungligen av bubbalito:

Alltså, jag har i princip exakt samma upplägg som hnylin hemma och är supernöjd. Med en stor skillnad: Jag har Telias digital-tv där signalen alltså kommer via en switch till boxen och sedan via scart till min 42" Sony Bravia. Vi kör allt genom Minin men när vi ska se på TV måste vi byta signalkälla på TV:n och plocka fram de dubbla fjärrkontrollerna. Jag har läst igenom alla inlägg är (tror jag) och sökt en hel del på nätet och min fråga är helt enkelt: Finns det något sätt att få in Telias digital-tv i Minin? Jag inser att kanalväljning måste ske med Telias boxfjärr, men det vore grymt att bara kunna switcha mellan Front Row och TV-signalen utan att gå ur Macmiljön.

Det ska fungera om du har ett extra nätverkskort och ser till att det får samma mac-adress som din IPTV-box, det ska inte vara några problem att få fart på det i VLC, och det fungerar i MythTV. I FrontRow krävs nog att man hittar en plugg som ger möjlighet till IPTV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 20:18

bubbalito, har tyvärr inget svar på din fråga. Bara nyfiken - hur spelar du in från Telias digital-tv?

Eftersom du har 10.5 installerat (gissar jag) så kanske dina problem härstammar från det. Såg på www.perian.org att det finns vissa problem med Perian 1.0 och Leopard.
Någon med Perian installerad i Leopard som kan hjälpa till här?

Ah, kanske är det detta som är problemet?
http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=16014

  • Medlem
  • 2007-12-19 03:09

Liten fråga:

Som jag förstår det så har minin samma grafikkort (eller avsaknad av) som macbook har?

Jag gör med mb som mediacenter dator nu. Den har problem med att köra tunga 4gb filer och större, alltså hd-filmer.

Klarar minin detta?

Jag har en macbook med 2gb internminne, 2,16processorn.

Vill ju gärna köpa minin, blir ju sjukligt snygg mediacenterlösning. Men samtidigt vill jag ju att den skall orka köra filmerna på hårddiken...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 11:33

Boxer-TV och mini-mac

Jag vill kunna titta på en av de fria markkanalerna och samtidigt kunna spela in från någon annan (fri markkanal). Jag behöver således två tuners/digitalboxar.

Jag skulle gärna åstadkomma detta med en mini-mac i konfigurationen, men har svårt att klura ut vad som behövs. Någon som kan hjälpa till?

Kör t ex med mottagare med dubbla tuners Elgato Diversity (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/diversity/product1.sv.html ) så funkar det utmärkt. Fast i den digitala världen kan du spela in och titta på allt inom samma mux med bara en tuner, dock för att aldrig hamna i nöd är det ju lämpligt med dubbla tuners. Angående muxar, se http://www.teracom.se/?page=5213&display=8138:8696

För att se vilka kanaler som går i samma Mux kollar du frekvenstabellerna för din sändare hos Teracom, http://www.teracom.se/?page=5882 Inom samma kanal (klicka på detaljer i länken) tar du in på en gång i en och samma tuner. Dvs, du kan oftast se på SVT1 och spela in SVT2 med singel-tuner men SVT1 och TV4 går i olika muxar, dvs två tuners behövs.

Kan bara hålla med många ovan. En Mac Mini med Eye-TV fungerar super. Har inte riktigt fått till stabil lösning med 5.1-ljud när SVT skickar det. Annars, funkar kalas, inkl att skicka inspelningar till iPod Touch. Mycket trevligt vid t ex tjänsteresor.

Nästa projekt blir att koppla till en Apple-TV till andra TV:n och synka den med Eye-TV:s inspelningar.

EyeTV ger dålig bild

Har börjat koppla ihop mediacentret i sovrummet. Mini C2D 1.83, Elgato EyeTV Hybrid,
LCD TV LGM228WA, DVI -->VGA. Analogt tv-nät.

Noterar att tv bilden blir mycket sämre från EyeTVn än från TVn i LCDn (har en antennsladd i EyeTVn och en direkt in TVn). Har även provat med DVI-->DVI med ännu sämre bild.

Har någon liknande erfarenheter av EyeTV hybrid eller har jag missat några inställningar?
Är det möjligen så att man får bättre bild från EyeTV 250+ än från hybriden?

Ljudet blir också mycket sämre från Minin+EyeTvn när jag kopplar det till LCDn (3,5 mm kontakter från Minin till LCDn).

Skulle också vilja styra det mesta via Apple remoten men hittar ingenstans hur man kan ex kan schemalägga och styra inspelningar med den i EyeTV.

Många frågor blir det!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-29 11:16

Tack för tips, Sensonic, ska prova Elgato EyeTV Diversity

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 12:14
Ursprungligen av AronHindi:

Skulle också vilja styra det mesta via Apple remoten men hittar ingenstans hur man kan ex kan schemalägga och styra inspelningar med den i EyeTV.

Om du utgår från att du ser direktsänd TV i helskärmsläge så gör du så här:

Håll ner MENU-knappen några sekunder (ett för kort tryck gör att du hamnar i Front Row!). Då hamnar du i EyeTV's Live TV-meny.
Väl där trycker du ett kort tryck på MENU för att gå upp ett steg, du hamnar då i EyeTV's helskärmsmeny. Där hittar du det du letar efter - recordings, schedules etc.

Ta hnylin,

Det blev ju riktigt smidigt med apple remoten som huvudsaklig styrenhet.

Men den analoga bilden är fortfarande kass från Elgato EyeTV Hybrid.
mycket bättre bild från TVns tuner.
Däremot blir bilden mycket bättre om jag kör hybriden digitalt och
den medföljande antennen. Tyvärr måste jag köra analogt då husets central-antenn
är just analog.

Kan man fin-kallibrera Elgato EyeTV Hybrid ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 23:54

Min EyeTV DTT Stick satt i en iBook. eyetvcamd fungerar inte med PPC - den vill ha intel.

Flyttade in macminin till vardagsrummet igår och kopplade till min 42 plasma. Kändes riktigt bra. Nu till problemet. Jag har inga media filer på macmini hårddisken utan jag kör airport och streamar grejer trådlöst från en xp burk jag har i ett annat rum via en router. Jag anslöt till alla delade mappar på xp burken och la alias i filmer mappen så jag även kan starta filmer å serier osv via frontrow och så långt fungerar allt klockrent, Men varje gång jag startar om datorn försvinner alla länkar/genvägar och jag måste börja om från början. Otroligt störande. Vad göra?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-15 08:41

Vilken av datorerna är det du startar om och av vilken anledning?

Bevaka tråden