Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allt fungerade likadant med inspelat och live-material. Jag har en Miglia TVMini.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-21 20:20

Jag blir kluven när jag läser här. Kan en Mac Mini spela upp HD material i 720p, 1080i och 1080p (med rätt sladdar) utan att kvaliten försämras om man tex. kopplar den till en 40" LCD-TV med FULL HD (1080p) eller kan den det inte? Om den kan det, är det en kraftfull Mac Mini man behöver då som Core Duo?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-18 23:13

Mediadator känsla

Jag har sedan några veckor tillbaka försökt få till en Mac mini som mediacenter. Letat men har inte riktigt hitta något riktigt komplett mediaprogram. Nu kör jag Remote Buddy som styr VLC och iTunes. Funkar för mig, men vill egentligen har något enklare.
Mediacentral verkar lovande, men det stödjer inte mkv.

XBMC har jag kört mycket och det är min referens. Finns det något liknade till Mac?

Vilka program använder du för att få den där mediadator känslan?

Ursprungligen av Rixt:

Vilka program använder du för att få den där mediadator känslan?

Använd BootCamp 1.2 o installera Vista Home Premium så får ett riktigt Mediacenter..

http://www.youtube.com/watch?v=i_kJPxhOd8U&mode=related&search=

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-07 23:50
Ursprungligen av Rixt:

Jag har sedan några veckor tillbaka försökt få till en Mac mini som mediacenter. Letat men har inte riktigt hitta något riktigt komplett mediaprogram. Nu kör jag Remote Buddy som styr VLC och iTunes. Funkar för mig, men vill egentligen har något enklare.
Mediacentral verkar lovande, men det stödjer inte mkv.

XBMC har jag kört mycket och det är min referens. Finns det något liknade till Mac?

Vilka program använder du för att få den där mediadator känslan?

Lösningen:

Denna + Front Row

Klarar allt, inklusive undertexter, x264, mkv osv.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-27 14:47

Det verkar vara en hel del som har bra koll här.
Efter som många LCD/Plasma tv har bristande funktioner på PC ingången, bildinställningar och som i mitt fall med en Samsung M71 har lite tearing och mindre hackande i långsamma svepningar har jag tittat på två podukter från Cypress technology som converterar VGA eller DVI till HDMI.
Dessa produkter verkar ha "riktiga" 720p, 1080i, 1080p signaler ut så man slipper problem med pixelmappning od.
Detta kan även vara bra att ha då man använder en reciever som videoswitch då stärkaren inte har DVI eller VGA ingångar.

VGA/Komponent till HDMI:
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=899
http://www.cypress.com.tw/product.php?PId=64434&CId=008&CName=HDMI/DVI%20Signal%20Format%20Converters&SR=0
http://www.cypress.com.tw/product/pdf/CP-261H%20Manual.pdf
Pros. Man verkar få ut en riktig HD-Tv signal från den.
Cons. Analogt ljud in, VGA är analogt och har "bara" 1920 x 1080 ut från minin.

DVI till HDMI
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1031
http://www.cypress.com.tw/product.php?PId=71283&CId=008&CName=HDMI/DVI%20Signal%20Format%20Converters&SR=0
http://www.cypress.com.tw/product/pdf/CP-268%20Manual.pdf
Pros. DIgitalt hela vägen och man verkar få ut en riktig HD-Tv signal från den.
Cons. SPDIF och inte optiskt in, kräver en omvandlare till.

Det vore riktigt trevlig om någon av dessa burkar skulle funka så att man äntligen kan få en riktig pixelmappning på en digital signal som rullar som det ska från Minin.

Tror ni på det här eller blir man sittande med ännu en burk som man inte kan använda?

Senast redigerat 2007-06-27 15:04
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-27 15:02
Ursprungligen av akesson:

Lösningen:

Denna + Front Row

Klarar allt, inklusive undertexter, x264, mkv osv.

Dubbelpostar lite.
Länken bruten av Perian, såg att man fortfarande kunde få ner den härifrån.
http://mac-gratuit.fr/gratuit-359.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 22:22

Tjenare!

Lånar denna tråd lite!

Funderar även jag på att skaffa en Mini som mediacenter till en LCD-tv(hd ready 720p)

Vad behöver man för att kunna spela upp HD-material? Klarar man sig på en gammal G4 på 1,25-1,4GHz? Eller måste man på en intel-mac!??
Mjukvarumässigt, vilken spelare ska man ha?

tack för svar
mvh Ulf

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-07 23:48
Ursprungligen av Ulf81:

Tjenare!

Lånar denna tråd lite!

Funderar även jag på att skaffa en Mini som mediacenter till en LCD-tv(hd ready 720p)

Vad behöver man för att kunna spela upp HD-material? Klarar man sig på en gammal G4 på 1,25-1,4GHz? Eller måste man på en intel-mac!??
Mjukvarumässigt, vilken spelare ska man ha?

tack för svar
mvh Ulf

G4 klarar inte h264 eller x264 i HD (varken 720 eller 1080p). Möjligt att den klarar av divx/xvid i 720p. Intel-mini med dualcore spelar upp allt (med 1.66 ghz kan det hacka lite i vissa filmer i h264 1080p).

Spelare: VLC. Om du vill använda Frontrow räcker det med att installera Perian, så klarar Frontrow/Quicktime alla format. Senaste versionen 1.0b5 hanterar dessutom undertexter, vilket fungerar strålande.

Kör själv en 1.66 ghz Mac mini med en EyeTV Hybrid kopplad till min HDTV. Fungerar som en dröm, verkligen det ultimata mediacentret.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-07 22:17

Nu när vi har köpt nya MBP:s till kontoret kommer jag att plocka hem en gammal Mac Mini 1,25 Ghz (typ) med 512 mb minne och 40gb disk. Två frågor:

1. Vilka kablar funkar för att köra DVI till "analog-tv" (scart)?
2. Pallar den att arbeta som mediadator med HD osv?

Jag är medveten om att upplösningen på en "gammal" tv är kass, och att text knappt går att läsa, men på sikt ska jag köpa en lcd/plasma med maxad upplösning. Är den ens att tänka på som mediadator?

hur installerar man betan då? man får ju ner den i massa kataloger..?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-29 18:29

Ta perian.component filen och lägg den i Library/QuickTime
Sen funkar filerna med quicktime "FronRow"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-14 21:00

Får man blåsa liv i denna tråd - sedan senaste inlägget har ju Perian blivit skarp och minin blivit core 2 duo.

Dessutom har en 2.0variant hittat hem till mitt vardagsrum och nu skall byggas en skön Mediamacmiljö...

Jag har börjat med en MigliaMini+EyteTV för TV och hårddiskinspelning, och tänkte sköta resten med Frontrow. Egneligen vill jag kanske låta EyeTV exportera alla inspelningar till iTunes för att se dem via Frontrow men... får se där.

Sen har jag gjort backuper på ungarnas DVDs - ett gäng ISOs ligger på en hårddisk här och det vore kanon att se dem via Frontrow men det spricker väl?

Kan tycka att bilden från Miglian är ngt oskarp - förslag?

Funderar på att köra Medicentral istället men dels tycker jag att den e lite ful och dels innehåller den så mkt som jag inte behöver. Dessutom är EyeTV riktigt bra, i synnerhet programguiden.

Har det egentlig betydelse vilken upplösning jag har TVn inställd på för t ex DVDs. Jag insåg nyss att om jag kör en låg upplösning så kan man surfa med behållning från soffan, men med nuvarande setup är allt för litet för att läsas.

All input och inspiration välkomnas!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-08-14 23:25

Jag har kört ett tag på Mac Mini som mediacenter nu och trivs riktigt bra med den. Jag surfar, chattar och nördar mig rent allmänt från den också …

Tänkte också från början att FrontRow skulle vara bra, men har övergett det helt och använder mus och tangentbord istället. Kände att FrontRow var för begränsat.

Upplösningen kör jag maximal som min plasma klarar av och har istället blåst upp typsnitten i Safari. Och så zoomar jag mycket med ctrl + scrollkulan på musen. Har ett enkelt applescript så att jag kan zooma med enbart sidoknapparna på musen med när jag inte har tangentbordet i närheten.

Ibland kan jag tycka att det varit gott att ha ett litet fönster med tv i att slötitta på medans man gör annat, så det får nog snart bli en tv-sticka till mig med.

Även jag kör min Mac mini som "media center" till min 720p-TV. Det fungerar rätt så bra och Front Row med Perian klarar det mesta. Vad den inte vill med är förstås .iso och liknande, men för de få tillfällena kör jag antingen VLC (som ju numera har någorlunda stöd för Apple Remote) eller om jag orkar konverterar jag om det med Handbrake. Jag har mina ca 275 CD-skivor rippade till iTunes.

Vad min gamla Core Solo dock inte orkar med på ett bra sätt är HD-material (viss 720p går bra), men jag har en Core 2 Duo liggandes som jag tänkte slänga in i den samtidigt med en större hårddisk och mer minne ganska snart. Sen har jag en PowerMac med fyra hårddiskar som står som filserver, så utrymmet på minin blir aldrig något problem.

TV kör jag inte genom minin eftersom jag har IP-TV. Det enda som jag inte tycker fungerar riktigt hundra med Front Row är DVD-uppspelningen. Vissa menyer verkar fjärrkontrollen fungera lite halvrisigt med. Man trycker upp eller ner, men den ändrar volymen istället. Efter några tryckningar verkar den fatta vad den skall göra.

Någon som har någon erfarenhet av Frontrow 2 (Leopard bundlade versionen) och MacMin som MediaCenter??
Jag har en 720P TV idag via DVI så det borde lira bra.
Funtar även på att köra med Vista på för att få full kompabilitet med windows världen (vågar väl inte lämna den helt eftersom man kört windows sedan barnsben)

Ja... Det funkar bra. Borde det inte det?

Jag har samma setup. Det enda som INTE är bra är att funktionaliteten för att återuppta en film från där man sist slutade se den inte finns kvar. Ett stort misstag som jag hoppas de rättar till.

Den bundlade versionen av Leopard är inte direkt annorlunda än retail.

Jag har också kört Windows sen "barnsben" och att lämna Windows var det enklaste jag någonsin gjort.

Capeman, jag tolkar dig som att det inte blivit några enorma förbnättringar till nyaste versionen eller?

Ursprungligen av tord00:

Capeman, jag tolkar dig som att det inte blivit några enorma förbnättringar till nyaste versionen eller?

Nja, tolka det inte så. Vissa saker har försämrats, vissa har blivit mycket bättre. Framför allt är Front Row nu MYCKET snabbare. Menyerna flyter på enormt bra. Dessutom tycker jag det är snyggare, ser proffsigare ut. Jag gillar att previewn av filmerna är en stillbild, tror att man tjänar mycket i respons i gränssnittet p g a det. Man kan komma åt utdelad musik i iTunes via FR också, väldigt smart. Menytexten är mindre, så man får plats med titlarna mycket bättre än innan. Överlag gillar jag nya FR bättre än gamla.

Har följande grejor: Mini C2D 2.0, EyeTV 2.5, Elgato Diversity, TOSLink link förstärkaren, OSX Tiger, Perian installerat.

Problemet: Jag har EyeTV igång hela tiden för att sköta inspelningar från TV och det går ju bra. Men, skickar jag in en DVD-film och börjar spela den så får jag inget ljud då EyeTV blockerar ljudutgången. Måste stänga EyeTV för att få ljud till filmen och det är ju inte så roligt när man vill spela in något TV-program samtidigt. Har för mig att jag sätt detta problem här tidigare men kan inte hitta något om det nu. Finns det en lösning?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-02 08:52

Hjälper det inte om du ändrar på ljudutgången i EyeTV.

Ursprungligen av onnyt:

Hjälper det inte om du ändrar på ljudutgången i EyeTV.

Jo, det hjälpte, tack! Fast jag får inte ut ljud från DVD i form av DD eller DTS. Finns det något att göra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 17:13

Hej! Jag är helt ny här och vill få mkv-filer att fungera. Laddade ner perian eller vad det hette, drog och släppte det till program-mappen. Nu verkar quicktime fungera med mkv-filer vilket är kalas. Det som däremot inte fungerar är att quickviewa mkv-filer, något som däremot fungerar fint med vanlig xvid.

Jag läste någonstans längre upp att man skulle dra-släppa perian till library/quicktime, ska jag _även_ göra det förutom att släppa den till program-mappen?

Fungerar mkv för er med quickview?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-08 18:17
Ursprungligen av pieeetr:

Hej! Jag är helt ny här och vill få mkv-filer att fungera. Laddade ner perian eller vad det hette, drog och släppte det till program-mappen. Nu verkar quicktime fungera med mkv-filer vilket är kalas. Det som däremot inte fungerar är att quickviewa mkv-filer, något som däremot fungerar fint med vanlig xvid.

Jag läste någonstans längre upp att man skulle dra-släppa perian till library/quicktime, ska jag _även_ göra det förutom att släppa den till program-mappen?

Fungerar mkv för er med quickview?

Perian är en inställningspanel installerar du genom att dubbelklicka på .prefpane-filen. Det finns tydliga instruktioner i dmg-filen som du laddar hem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-09 11:08
Ursprungligen av akesson:

Perian är en inställningspanel installerar du genom att dubbelklicka på .prefpane-filen. Det finns tydliga instruktioner i dmg-filen som du laddar hem.

jo precis, har ju fått igång det i och med att quicktime numera tar mkv-filer, däremot fungerar inte quickview av mkv-filer vilket egentligen var det jag undrade över.

Nej, du behöver inte dra den till Library-mappen. Tvivlar på att mkv skulle fungera (bra) med QuickView.

Det måste då finnas en plugin för just mkv i QuickView skulle jag tro, vilket det säkert inte gör än.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 18:02

Tjänare!

Det har tjatats en del om att koppa Mac Mini tillo TVn via DVI->HDMI kabel. Och i många av fallen blir det overscan.

DisplayConfig X och SwitchREs X brukar få bot på det ganska bra. Har dock provat SwitchRes X men det gick inte..

MVad jag vill komma fram till är om man måste registrera sig och köpa mjukvaran eller om det räcker med den icke registrerade versionen av DisplayConfig X (som jag nu tänkte prova istället)?

Tack på förhand!

Ursprungligen av kels:

Tjänare!

Det har tjatats en del om att koppa Mac Mini tillo TVn via DVI->HDMI kabel. Och i många av fallen blir det overscan.

DisplayConfig X och SwitchREs X brukar få bot på det ganska bra. Har dock provat SwitchRes X men det gick inte..

MVad jag vill komma fram till är om man måste registrera sig och köpa mjukvaran eller om det räcker med den icke registrerade versionen av DisplayConfig X (som jag nu tänkte prova istället)?

Tack på förhand!

Kommer inte ihåg vad som begränsas i testversionen av DisplayConfigX, men testa. Om det nu fungerar och det är en mjukvara du kommer att använda, varför inte betala för det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-14 22:54

Kommer inte ihåg vad som begränsas i testversionen av DisplayConfigX, men testa. Om det nu fungerar och det är en mjukvara du kommer att använda, varför inte betala för det?

Ja iofs, men har man väl lagt ut en del pengar så hade man föredragit att det ska gå utan att köpa på sig programvaror. Lite ekonomisk får man vara :). Men den smällan får vi väl ta om vi är så pass kräsna att välja digitala kopplingar till en TV skärm och inte en datorskärm.

Bevaka tråden