Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

kan också bekräfta att macmini (june2010) fungerar perfekt med all HD 720-1080p. Jag kör visserligen på 8 gb ram och med ssd.

Ursprungligen av thomasnetboy:

kan också bekräfta att macmini (june2010) fungerar perfekt med all HD 720-1080p. Jag kör visserligen på 8 gb ram och med ssd.

Kan dementera direkt att den inte alls pallar "all" HD 720-1080P. Dra hem en ompackad okomprimerad 1080P BD-rip med DTS-HD och testa....

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan dementera direkt att den inte alls pallar "all" HD 720-1080P. Dra hem en ompackad okomprimerad 1080P BD-rip med DTS-HD och testa....

Det beror ju inte på Minin utan att OSX inte läser formatet!

Prestandan räcker gott och väl

jag har Avatar i 1080P inga problem alls

Ursprungligen av @ndreas:

Det beror ju inte på Minin utan att OSX inte läser formatet!

Prestandan räcker gott och väl

jag har Avatar i 1080P inga problem alls

Läs om, Läs Rätt, Läs igen!
Det går utmärkt att se på en exakt KOPIA av en Bluray-film i din Macmini. Det enda som behövs är att filmen packas om i en annan container, typ .MKV. Det är fortfarande H.264 eller MPEG-4 AVC codecs som används. Be någon av dina PC-vänner att fixa det och testa så kommer du se att din Macmini inte klarar av det.
Anledningen till att du kan se din piratkopierade avatar är för att den är hårt komprimerad och förmodligen har de kastat bort HD-ljudet också för att få ner den ännu mer. En okomprimerad BD-film bör ta mellan 40-60 Gig.

Sen är det väl återigen dags att påpeka att man inte kan säga om något "klarar av" att köra 1080P eller inte. 1080P är bara en upplösning. Allt handlar om bitrate och det är det som avgör. Just därför lär du få problem när Macminin ska börja visa en högupplöst film med högupplöst ljud i en hög bitrate.

Ursprungligen av PeeMaN:

Läs om, Läs Rätt, Läs igen!
Det går utmärkt att se på en exakt KOPIA av en Bluray-film i din Macmini. Det enda som behövs är att filmen packas om i en annan container, typ .MKV. Det är fortfarande H.264 eller MPEG-4 AVC codecs som används. Be någon av dina PC-vänner att fixa det och testa så kommer du se att din Macmini inte klarar av det.
Anledningen till att du kan se din piratkopierade avatar är för att den är hårt komprimerad och förmodligen har de kastat bort HD-ljudet också för att få ner den ännu mer. En okomprimerad BD-film bör ta mellan 40-60 Gig.

Sen är det väl återigen dags att påpeka att man inte kan säga om något "klarar av" att köra 1080P eller inte. 1080P är bara en upplösning. Allt handlar om bitrate och det är det som avgör. Just därför lär du få problem när Macminin ska börja visa en högupplöst film med högupplöst ljud i en hög bitrate.

Mac mini + Plex, hur lyckas du få stöd för HD ljudformaten ??

Ursprungligen av Pellib:

Mac mini + Plex, hur lyckas du få stöd för HD ljudformaten ??

Jag äger inte nya Macminin, det är polaren som test-kört. Det enda jag bistod med var en okomprimerad BD med alla original-ljud och originaltexter. Vet inte ens om han fick ut HD-ljudet men jag kan ju kolla....

Personligen anser jag det vara sjukt ovärt att köpa en Macmini för 8000:-, hade den haft BD inbyggt och väl fungerande hade det varit en sak. Men jag börjar bli bra jävla tjurig på Jobs nu.

Är det någon som kopplat en extern Bluray till Macminin och testat att köra BD från en bootcamp-partition förresten?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag äger inte nya Macminin, det är polaren som test-kört. Det enda jag bistod med var en okomprimerad BD med alla original-ljud och originaltexter. Vet inte ens om han fick ut HD-ljudet men jag kan ju kolla....

Personligen anser jag det vara sjukt ovärt att köpa en Macmini för 8000:-, hade den haft BD inbyggt och väl fungerande hade det varit en sak. Men jag börjar bli bra jävla tjurig på Jobs nu.

Är det någon som kopplat en extern Bluray till Macminin och testat att köra BD från en bootcamp-partition förresten?

Såvitt jag vet så har inte Mac Mini, OSX stöd för HD ljud. Kan hålla med dig om att 8000:- är väldigt dyrt för Minin oavsett vad den ska användas till.

Jag har kollat en del på denna och den ger mycket mer för mindre pengar:
http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=2793&lastparent=217

Ursprungligen av Pellib:

Såvitt jag vet så har inte Mac Mini, OSX stöd för HD ljud. Kan hålla med dig om att 8000:- är väldigt dyrt för Minin oavsett vad den ska användas till.

Jag har kollat en del på denna och den ger mycket mer för mindre pengar:
http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=2793&lastparent=217

Jag håller med dig i vad du säger om priset, men produkten du länkar till är så fruktansvärt ful att den skulle aldrig få hamna i mitt hem. Då lägger jag gärna mer pengar för designen.

Ursprungligen av Capeman:

Jag håller med dig i vad du säger om priset, men produkten du länkar till är så fruktansvärt ful att den skulle aldrig få hamna i mitt hem. Då lägger jag gärna mer pengar för designen.

Heh, snygg är den inte men den är trots allt inte tänkt som dekoration. Tanken är att dölja den så mycket det går på samma sätt som jag strävar efter att dölja övrig hemelektronik som receiver, digitalbox etc.

Mini är snygg men det är lite smålöjligt att köpa den som en prydnad.

Ursprungligen av Pellib:

Heh, snygg är den inte men den är trots allt inte tänkt som dekoration. Tanken är att dölja den så mycket det går på samma sätt som jag strävar efter att dölja övrig hemelektronik som receiver, digitalbox etc.

Mini är snygg men det är lite smålöjligt att köpa den som en prydnad.

Klart man inte köper den som prydnad, men du kan ju inte dölja den för mycket om det är en IR-fjärr som följer med... Hur ser GUI:t ut?

Ursprungligen av Capeman:

Klart man inte köper den som prydnad, men du kan ju inte dölja den för mycket om det är en IR-fjärr som följer med... Hur ser GUI:t ut?

Ingen aning, men sannolikt slutar det med att jag köper en begagnad 2,26 Ghz mini om jag kan hitta en.

Blev bara lite anti-mac (för ett ögonblick) för att den nya minin kostar ett par tusen för mycket.

Mac mini + Plex 9 + Harmony fjärr är i princip oslagbart

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-02 12:05
Ursprungligen av Pellib:

Ingen aning, men sannolikt slutar det med att jag köper en begagnad 2,26 Ghz mini om jag kan hitta en.

Blev bara lite anti-mac (för ett ögonblick) för att den nya minin kostar ett par tusen för mycket.

Mac mini + Plex 9 + Harmony fjärr är i princip oslagbart

är en harmony fjärr så mycket bättre än plex appen till iphone/ipad/ipod touch?

Ursprungligen av thor:

är en harmony fjärr så mycket bättre än plex appen till iphone/ipad/ipod touch?

Nej men det är bekvämare då jag styr TV, Receiver med Harmony så är det enklare att använda en fjärr till samtliga apparater.

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan dementera direkt att den inte alls pallar "all" HD 720-1080P. Dra hem en ompackad okomprimerad 1080P BD-rip med DTS-HD och testa....

Använder du XBMC med hårdvarustöd (Finns i nyaste versionen) vid HD-uppspelning så klarar Mac mini det utan problem.

Ursprungligen av GoYoghurt:

Använder du XBMC med hårdvarustöd (Finns i nyaste versionen) vid HD-uppspelning så klarar Mac mini det utan problem.

Åfan, så de har implementerat det nu. Det har jag missat! Då kanske det är dags att börja kika på en ny Macmini.... eller en ATV, valet är svårt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-02 12:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Åfan, så de har implementerat det nu. Det har jag missat! Då kanske det är dags att börja kika på en ny Macmini.... eller en ATV, valet är svårt.

Bristen på lagringsutrymme gör att jag hade valt en mac mini

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-01 12:49

Om senaste tekniska prestanda och visuell/audiell teknik är det viktigaste är naturligtvis Mac mini inget smart val. Själv prioriterar jag snygg och smidig integration mellan datorerna och mediacentret, och väntar därför på en uppdaterad AppleTV.

Jag har en 32" 720p TV, och rippat standard DVD format duger bra för mig. Infrastrukturen är viktigare.

Om man inte har behov utav att kunna spela är Macmini att föredra alla gånger före en stationär dvd, HTPC eller annan ful burk. Den mjukvaru-uppskalning som man kan få till med mjukvaran slår skiten ur vilken stationär DVD-spelare som helst (eller ptja, nästa iaf. Det beror som vanligt på plånboken).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-05 15:53

Vad använder ni för tangentbord/mus till era mac mini mediacenters? Är sugen på ett tangentbord med en touchpad men har inte hittat något macigt. Vill inte ha någon separat mus för att slösurfa i soffan.

Ursprungligen av jawa:

Vad använder ni för tangentbord/mus till era mac mini mediacenters? Är sugen på ett tangentbord med en touchpad men har inte hittat något macigt. Vill inte ha någon separat mus för att slösurfa i soffan.

Ingen faktiskt. Kör vnc från macbook, ipad och ipod...men såfort xbmc e igång styr jag med en zpp i Iphonen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ingen faktiskt. Kör vnc från macbook, ipad och ipod...men såfort xbmc e igång styr jag med en zpp i Iphonen.

Samm här. Kör VNC från iPhone eller MacBook, Air Mouse från iPhone emellanåt, och fjärrkontrollen till Front Row.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-06 10:32
Ursprungligen av jawa:

Vad använder ni för tangentbord/mus till era mac mini mediacenters? Är sugen på ett tangentbord med en touchpad men har inte hittat något macigt. Vill inte ha någon separat mus för att slösurfa i soffan.

Apples BT senaste modellen och MagicPad.

Ursprungligen av jawa:

Vad använder ni för tangentbord/mus till era mac mini mediacenters? Är sugen på ett tangentbord med en touchpad men har inte hittat något macigt. Vill inte ha någon separat mus för att slösurfa i soffan.

Det kommer komma mycket trådlösa tangentbord med integrerad touchpad nu i vinter så jag rekommenderar dig att vänta om du vill ha ett riktigt prisvärt (400-500:-)

Jag sitter själv och testar 3 olika modeller just nu som kommer gå i produktion nu i veckan, kan bara inte bestämma mig om jag vill ha touchpad eller kula när det väl kommer till kritan.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-06 11:31

Hej, jag har en fundering som jag inte lyckats hitta svar på här på forumet.

Ber på förhand om ursäkt om jag missat det. Hursomhelst: Jag har tänkt skaffa en Mac Mini som mediacenter för övervåningen i mitt hus. (På nedervåningen kopplar jag iMac direkt till TV). Uppe tänkte jag ha Mac Mini i tv-rum. Men jag vill även koppla Mac Mini till ytterligare en TV på övervåningen, sovrummet.

Kan kan koppla en Mac mini till två TV, d.v.s till en TV med HDMI och till en TV med mini-displayport+adapter? Eller blir det joxigt om det inte är samma upplösning på TV-aparaterna osv? Mac Mini skickar inte ljud över mini display? Om det inte går hur skulle man annars kunna göra?

Vore tacksam för hjälp.
/audio-video-nooben

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-06 15:23
Ursprungligen av gig:

Hej, jag har en fundering som jag inte lyckats hitta svar på här på forumet.

Ber på förhand om ursäkt om jag missat det. Hursomhelst: Jag har tänkt skaffa en Mac Mini som mediacenter för övervåningen i mitt hus. (På nedervåningen kopplar jag iMac direkt till TV). Uppe tänkte jag ha Mac Mini i tv-rum. Men jag vill även koppla Mac Mini till ytterligare en TV på övervåningen, sovrummet.

Kan kan koppla en Mac mini till två TV, d.v.s till en TV med HDMI och till en TV med mini-displayport+adapter? Eller blir det joxigt om det inte är samma upplösning på TV-aparaterna osv? Mac Mini skickar inte ljud över mini display? Om det inte går hur skulle man annars kunna göra?

Vore tacksam för hjälp.
/audio-video-nooben

Du får väl ställa en AppleTV i det andra rummet, och sen strömma från Minin i rummet bredvid.

Ursprungligen av gig:

Hej, jag har en fundering som jag inte lyckats hitta svar på här på forumet.

Ber på förhand om ursäkt om jag missat det. Hursomhelst: Jag har tänkt skaffa en Mac Mini som mediacenter för övervåningen i mitt hus. (På nedervåningen kopplar jag iMac direkt till TV). Uppe tänkte jag ha Mac Mini i tv-rum. Men jag vill även koppla Mac Mini till ytterligare en TV på övervåningen, sovrummet.

Kan kan koppla en Mac mini till två TV, d.v.s till en TV med HDMI och till en TV med mini-displayport+adapter? Eller blir det joxigt om det inte är samma upplösning på TV-aparaterna osv? Mac Mini skickar inte ljud över mini display? Om det inte går hur skulle man annars kunna göra?

Vore tacksam för hjälp.
/audio-video-nooben

Köp en HDMI-splitter så kan du mata båda TV-apparaterna samtidigt.
Typ: Kjell & Company - 98276 - HDMI till 2xHDMI

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-06 15:30

Ja, det är en variant. Jag hade ursprungligen tänkt köra bara ATV vid alla TV. Men konvertera vill jag helst slippa. Hade hoppats att nya ATV skulle vara lösningen men så verkar inte vara fallet. Tack för svaret.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-10 09:33

Tack för förslaget. Så får det bli

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-10 22:20

Men då måste man ju kolla på samma film i båda rummen samtidigt.
Vore det inte lika bra i så fall att alla kollade på filmen på samma TV?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-11 14:51

Anledningen är att jag vill kunna välja var jag ska kolla eller tex kolla på en film i ena rummet om frugan eller grabben kollar/spelar på andra TV:n. Så att det är samma signal som går ut gör inget.

Du tänkte annars att man skulle sätta upp de olika TV-apparterna som två olika delar av skrivbordet på minin?

Bevaka tråden