Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har ni som säger att 1080p fungerar testat för filmer?
Måste vara Quicktimefilmer i h.264 för MKV i 1080p är inte särskilt kul ens under Windows med min Mac Mini C2D 2.0, 2GB ram.

Mvh,

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-15 10:55

Rossifumi: För att få 1080p att flyta fint i Windows behöver du antingen ffdshow (gratis) eller CoreAVC (inte gratis) till Media Player Classic (gratis).

  • Medlem
  • 2007-11-20 15:32

Det här bar en så bra tråd att jag låter bli att starta en ny...

Jag försöker sammanställa alla olika fakta och åsikter kring idén att ha en MacMini som mediacenter hemma. Det verkar vara en hel del upprörda känslor kring FrontRow 2.0 som kom i Leopard, men jag kan inte se att det ska påverka mig. Kan ni?

Jag vill...
...kunna spela upp mitt itunesbibliotek
...titta på iPhotobilder
...titta på DVD-skivor
...titta på DIVX, VIDEO_CD, AVI
...spela in från TV
...använda vår hederliga 21-tums tjock-TV + extern förstärkare + analog kabel-tv (vanlig antennsignal)

Gärna också...
...lyssna på Sveriges Radio
...accessa SVTs online-bibliotek

Jag behöver inte...
...använda Minin till något annat, dvs inte surfa, kolla mail eller annat
...hemmabio-ljud

Tanken är en MacMini med Elgato eyeTV 250 plus samt en DVI-video-adapter (som går in i en scartkontakt som har video-in)

Några frågor:

  • Hur är videokvaliteten om jag spelar in från TVn? Fullt jämförbar md VHS eller bättre?

  • Är eyeTV numera integrerat med FrontRow så att jag kan programmera inspelningar med AppleRemote?

  • Och man får tv-tablåer genom tvtv.co.uk i eyeTV har jag förstått?

  • Sker all kanalväxling med eyeTV, eller släpps signalen igenom så att jag fortfarande får antennsignal till TVn och kan byta kanaler där som vanligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 09:52

Jag har kört Mac Mini som mediacenter i snart ett år nu och kan säkert ge tips.

Min setup:
Mac Mini C2D 1.83 GHz, 80 GB HD, 2 GB RAM, AirPort, 10.5.1
Iomega extern HD 500 GB (Firewire 400)
EyeTV 410 med CA-modul och Boxer-kort (Firewire 400)
LCD-skärm (DVI->VGA... DVI->HDMI funkade skitdåligt)
Dilog DT-355 som backup, andra tuner
Allt ljud via optisk kabel till extern ljudanl 5.1, kan spela DVD och FM-radio direkt via detta system

Funktioner jag använder:
TV med timeshifting, inspelning, schemaläggning, EPG, auto-export till iPod
Alla 800+ CD konverterat till mp3 och online
Alla 5000+ digitalbilder online
Mest spelade DVD (=barnfilmer!) och inspelat TV-material konverterat till .mp4 och nås via Front Row
Spela musik över AirTunes från andra datorer i hemmet
Synkning av iPod (tangentbord/fjärrstyrning krävs i praktiken)
Överföring av bilder från kamera till iPhoto (tangentbord/fjärrstyrning krävs i praktiken)

Pros:
- Smidig allt-i-ett lösning för de flesta behov
- Hela familjen klarar av systemet eftersom fjärrkontrollen endast har 6 knappar
- Prisvärt, enligt min åsikt
- Inget behov av tangentbord och mus vid dagligt användande
- Har hängt sig en gång på ett år

Cons:
- Mac Mini låter sällan störande, men min externa disk surrar högljutt allt som oftast (ja, jag låter den gå ner i vila om det är möjligt)
- Kräver sin tekniker för att få all hård- och mjukvara att lira
- Vissa TV-kanaler lämnar mycket att önska vad gäller bitrate, nackdelen med Boxer...
- Ej HDTV pga Boxer (dock kan jag såklart spela upp HD-material från fil)
- Endast en tuner, kan alltså inte se på en kanal live och spela in en annan live såvida jag inte använder Dilog-boxen
- Får ej med undertexter från Canal+ om jag vill exportera från EyeTV, pga att de textar via text-tv, måste även ha tangentbord/fjärrstyrning för att få igång text-tv (vägrar använda EyeTV's medföljande fjärrkontroll!!)
- DVD-menyer i Front Row funkar ibland inte, då blir det till att spela upp via DVD Player eller via extern ljudanl
- Eftersom jag har optiskt ljud ut, så måste ljudnivån från Front Row/systemet styras via extern ljudanl. Dock har EyeTV inbyggd volymkontroll som fungerar underordnat master-volymen.

Överlag är jag extremt nöjd med systemet, framförallt att så många funktioner kan skötas via sex fjärrkontrollsknappar (+ sätta på ljudanl och LCD, vilket är lättast att göra "manuellt", så OK då åtta knappar). Front Row i Leopard är väldigt mkt bättre än föregångaren, så det var en glad överraskning!

Några svar till Goka...
Ska jag lyssna på radio eller kolla SVTs arkiv så gör jag det via Safari, tangentbord/fjärrstyrning krävs.
Kvaliteten på TV-inspelningar är så bra som signalen du har in. EyeTV spelar in exakt vad den matas med. Det som är det fina i kråksången är att detta sker i EyeTV-hårdvaran och den enda aktivitet som märks på datorn är sporadiskt skrivande till disk. Vet ej hur analog signal funkar, men med Boxer så finns det en viss bandbredd per mux och på vissa muxar är det få kanaler, på andra muxar fullknökat. Det märks på kvaliteten (ser pixligt ut, taskigt tonomfång). Men inspelningen ser lika dålig ut som utsändningen...
Det mesta i EyeTV kan styras med Apple Remote, men kör du 10.5 se till att ladda ner senaste uppdateringen till EyeTV! När 10.5 kom så slutade nämligen EyeTV att reagera på Apple Remotes tryckningar. En vecka av frustration innan uppdateringen släpptes! Det som inte går att göra med fjärren är bl a att fritextsöka i EPG (sökning fungerar som i iTunes fritextfält). Men vanlig programmering och uppspelning funkar bra!
Ja, i kanallistan väljer man själv om man vill hämta tablån via DVB-T eller via tvtv.co.uk. Vissa (nyare) kanaler finns inte hos tvtv.co.uk så då får man hämta via DVB-T-signalen, men generellt finns det mer info om programmen samt tablåer längre in i framtiden via tvtv.co.uk. De har en extrafunktion som går ut på att EyeTV-programmet ska gå ut på deras sajt och kolla efter inspelningar som du har schemalagt via nätet (dvs från någon annanstans än hemma). Det tycker jag verkar overkill, har ej testat. Vill jag nå mediacentret utifrån kan kan jag göra det via VNC, det räcker väl?
Som svar på din sista fråga så har min EyeTV 410 både RF in och ut, så man kan vidarekoppla till t ex TV.

Svarar gärna på fler frågor...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-21 22:15
Ursprungligen av hnylin:

Jag har kört Mac Mini som mediacenter i snart ett år nu och kan säkert ge tips.

...

Svarar gärna på fler frågor...

Bra skrivet - bugar!

Ursprungligen av hnylin:

- Får ej med undertexter från Canal+ om jag vill exportera från EyeTV, pga att de textar via text-tv, måste även ha tangentbord/fjärrstyrning för att få igång text-tv (vägrar använda EyeTV's medföljande fjärrkontroll!!)

Jag har i nästan samma upplägg som du med Elgato 410 och boxer. Jag kan inte heller se texten. Kan du beskriva hur du gör för att få text.

Ett annat problem jag har är att Disneychannel inte fungerar alls. Har du den kanalen? Fungerar den för dig, eller någon annan som har den?

/John

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 10:03
Ursprungligen av johnnie2times:

Jag har i nästan samma upplägg som du med Elgato 410 och boxer. Jag kan inte heller se texten. Kan du beskriva hur du gör för att få text.

Äpple-T för att få fram text-tv, finns säkert en knapp på EyeTV-fjärren också om du använder den. Knappa "199" på tangentbordet så kommer sida 199 fram. Voila, du ser nu filmen igen men med undertexter. Det fina i den kråksången är att "text-tv-strömmen" ligger kvar i inspelat material så du kan välja om du vill titta med undertexter eller ej.
Menlöst att titta på annat än svenska och engelska filmer från Canal+ i Front Row eller min iPod, eftersom jag inte kan exportera från EyeTV med undertexter.

Ursprungligen av johnnie2times:

Ett annat problem jag har är att Disneychannel inte fungerar alls. Har du den kanalen? Fungerar den för dig, eller någon annan som har den?

Nope, har inte köpt till den kanalen. Har du gjort en helt fräsch ny sökning? Tror att de kan ha lagt om frekvenserna lite vartefter de släckt ner analoga nätet.

  • Medlem
  • 2007-11-21 21:23

Tack för ett oerhört informativt och hjälpsamt svar! Jag återkommer säkert med frågor, men efter att ha ställt samma fråga på Apples forum (även där mycket matnyttiga och *långa* svar http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1251176 ) står det helt klart att det här är det jag letar efter, och ingen PS3 eller Windows Media Center kommer att slå detta.

Hitar jag någon som är på väg tilbaka från USA ska jag omedelbart beställa både Mini och "mini"-hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 09:31
Ursprungligen av Goka:

står det helt klart att det här är det jag letar efter, och ingen PS3 eller Windows Media Center kommer att slå detta.

Korrekt! Det är jäkligt skönt att ha ett öppet system där man kan installera vad man vill och skyffla filer som på en vanlig dator.

Ursprungligen av Goka:

Hitar jag någon som är på väg tilbaka från USA ska jag omedelbart beställa både Mini och "mini"-hårddisk.

Varning för brummande diskar! Jag länkade inte till den i min förra post, men den här har jag och den är lite brummig:
http://www.iomega.com/direct/products/detail.jsp;IomegaProdComSession=HF917Abc1Ofyj5qENHcQZOtN0fs4UKtgdlfXaLUHT19HhNG6oL2b!1117540719!-1817048987!7005!7002!-676248956!-1817048988!7005!7002?PRODUCT%3C%3Eprd_id=42903461&FOLDER%3C%3Efolder_id=56096411&bmUID=1195720127199
Jag vet att LaCie också har en "Mac Mini-hårddisk". Någon som har erfarenhet av bägge och vet vilken som är tystast?
Alternativet för mig om jag köper mer lagring kommer annars bli att försöka bygga in det som brummar och dra en lång lång sladd dit.

Funkar tvtv för svenska program? Hur kommer man åt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 09:40
Ursprungligen av Zooigor:

Funkar tvtv för svenska program? Hur kommer man åt det?

Ja!

Om jag minns rätt så registrerar man sig på deras sajt - kommer ej ihåg om det var gratis eller om det var någon typ av voucher som följde med EyeTV-hårdvaran. Har ett vagt minne av att det bara är något som gäller ett år, och snart är jag där så jag får väl läsa på.
När man väl har kontot så knackar man in kontouppgifterna inne i EyeTV. Sedan går du till kanallistan. När du har gjort en sökning så kan du sedan välja DVB eller tvtv på varje kanalplats.
Väljer du DVB så laddas EPG ner över Boxers utsändning (för DVB-T, samma för DVB-S antar jag, men över analog signal finns ju ingen EPG!).
Nåväl - om du väljer tvtv så poppar det upp ett sökfönster där du kan knyta din kanal till någon av de kanaler som finns hos tvtv. De flesta kanaler i Boxers utbud finns, och de har två veckors tablåer + mer köttig info så det är helt klart att rekommendera över utsändningens EPG.

Dessutom, om du vill tvinga in nya tablåer så är det segt som kola med DVB medan det går i ett kick över nätet med tvtv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 10:51

Och om man kör med DVB-C, vilken tuner är det som gäller då?
För att förutom just den biten så ser din lösning väldigt trevlig ut måste jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 11:42
Ursprungligen av Trineo:

Och om man kör med DVB-C, vilken tuner är det som gäller då?
För att förutom just den biten så ser din lösning väldigt trevlig ut måste jag säga.

EyeTV 610 + CA-modul som jag förstår det.

Dina posts är väl beskrivna för sitt syfte, och jag fann dom mycket intressanta.
Vad jag dock skulle vilja se från dig är en total artikel här framöver. Då menar jag med screenshots och foton på hur du satt upp. Anledningen är att jag inte framför kan förstå hur du satt upp det, och hur programvarorna samverkar. Allt det där med bara en Apple-remote? Låter ju som en dröm.

Om du inte förstår vad jag menar, var jag misslyckas att förstå, tänkte jag ge två exempel:
1. Du drar igång din mini, och hamnar direkt i Frontrow-gränssnittet. Men du vill inte se på dina foton, eller några av de filmer du har. Du vill se tv. Hur switchar du över till EyeTV? Har FR2 ett menyval för det?
2. Du sitter i Frontrow2, och vill se en film du har på disken, men den fungerar dåligt i FrontRow (vilket jag hört vissa kan göra) men du vet att filmen fungerar grymt bra i VLC. Hur har du löst det? Scriptat och kopplat tilll nån knapp på remoten?

Återigen, tack för bra inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 09:16
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

1. Du drar igång din mini, och hamnar direkt i Frontrow-gränssnittet. Men du vill inte se på dina foton, eller några av de filmer du har. Du vill se tv. Hur switchar du över till EyeTV? Har FR2 ett menyval för det?

Ska börja med att säga att jag Mac Mini alltid är på och aldrig går ner i vila. Så omstarter är inte så vanliga. Jag jämnar ut strömförbrukningen genom att stänga av LCD-skärmen och ljudanl "på riktigt"...
Jag har det inställt så att EyeTV startas och man kommer rätt in i fullskärmsmenyn, det är där man vill vara om man inte har tangentbord/mus inkopplat. Uppstarten av EyeTV sker genom en inställning inifrån det programmet, att EyeTV ska startas så fort en kompatibel hårdvara ansluts (det är ju vad som sker vid systemstart!).
Denna inställning skulle man kunna ta bort och istället lägga ett AppleScript i startobjekt, typ tell Finder - Äpple+Esc... vilket skulle göra att man hamnar i Front Row vid systemstart. Om man nu vill det hellre.
Switch mellan EyeTV-världen och Front Row-världen sker som följer (standard, inget jag hittat på):
Från EyeTV till Front Row - ett kort tryck på menu-knappen när man tittar på live eller inspelat gör att man hamnar i huvudmenyn för Front Row. EyeTV's ljud försvinner. (Ett långt tryck på menu-knappen gör att du hamnar i EyeTV's fullskärmsmeny.)
Från Front Row till EyeTV - backa till huvudmenyn, nästa tryck på menu-knappen gör att du hamnar i vanliga systemet precis som du lämnade det, dvs i mitt fall i EyeTV och det som spelades upp återupptas.
Ljudet från Front Row har ändrats lite i med den nya versionen. Förut kunde du starta musik och sedan backa ur Front Row helt med musiken fortsatt spelandes (förutsatt att du inte hamnade i EyeTV, eftersom EyeTV tar över ljudet). Nu så har de gjort så att musiken tystnar så fort du lämnat den "modulen" i Front Row - en stor skillnad som jag vet vissa irriterar sig på. För mig spelar det ingen roll.

Vet ej om det går att integrera EyeTV in i Front Row-menyerna. Tror att det är låst, tyvärr.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

2. Du sitter i Frontrow2, och vill se en film du har på disken, men den fungerar dåligt i FrontRow (vilket jag hört vissa kan göra) men du vet att filmen fungerar grymt bra i VLC. Hur har du löst det? Scriptat och kopplat tilll nån knapp på remoten?

Har ej haft det problemet. Men allt som QuickTime spelar upp bra, spelar Front Row upp bra. Så det handlar väl mest om att hitta rätt codecs.
Folk som kollar på mer (nedladdad) film än vad jag gör kan säkert svara bättre på QuickTimes tillkortakommanden.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Återigen, tack för bra inlägg.

Tackar.

Senast redigerat 2007-11-23 11:59
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-22 17:21

Går det att mappa upp en nätverksenhet så att man kan bläddra på den via frontrow?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 23:24
Ursprungligen av Bijan:

Går det att mappa upp en nätverksenhet så att man kan bläddra på den via frontrow?

Ja.

Logga in, (spara lösen i nyckelring), dra alias på den mapp du vill ha till ~/Filmer. Voila, din nätverksenhet dyker nu upp i Front Row under Filmer/Mappen Filmer/dinmapp

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-23 09:41

Jag köpte ett BT-tangentbord från Apple till vardagsrummet nyligen.

Dittills hade jag nöjt mig med fjärrkontroll men med det lilla läckra t-bordet så blev plötsligt mediamaskinen lämplig för allt... (+ att jag petade in 1 gb ram till) underbart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 10:18

Har två blöjbarn så ju färre saker som kan gå sönder, desto bättre.
Det tangentbord som står framme är kopplat med förlängningssladd som lätt dras ur för att förhindra slumpvis radering av iTunes-biblioteket.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-23 16:46

Svårt val att välja mellan en DVD recorder med hårddisk och en mini med eyetv... Sony RDR-HXD970B ser ju onekligen kompetent ut...

Minin klarar ju av mycket fler saker, men Sonyn kan ju i gengäld spela in ifrån ex extern enhet också via SCART... Någon som vet något smidigt sätt att göra det på en mini. (vill kunna köra satellit också)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-23 18:21

Elgato EyeTV 310 säljs inte längre i Sverige

Ang. Elgato och EyeTV så verkar det som om Elgato EyeTV 310 (DVB-S) slutat att säljas i Sverige. Jag kör med en lösning liknande den som beskrevs ovan (supernöjd), och rekommenderade en kompis att köpa samma , vilket han gjorde. När grejerna anlände visade det sig att fjärrkontrollen inte fungerade och han var tvungen att skicka tillbaka tvkortet. Efter några dagar ringde återförsäljaren upp och erbjöd pengarna tillbaka då generalagenten tydligen slutat sälja enheten i Sverige.

Riktigt tråkigt då det är en riktigt bra produkt.

Tjena, jag skulle oxå vilja tacka för ett ypperligt inlägg hnylin. Jag va ute efter samma setup till min 720P LCD, fast istället med DVB-S.
Jag skulle vilja ha CanalDigital i HD men där går man bet. Det jag tror jag slutar med är att köra vidare med min dreambox som sat mottagare och MacMini som mediaspelare (utan TV).

LIte synd för det hade varit fantastiskt trevligt med ett EyeTV/DVB-S med HD stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 08:42

Jag satte upp allt detta i samband med flytt från lägenhet till hus, så det stod mig fritt att välja tv-leverantör. Efter att ha scoutat lite om DVB-S via Canal Digital eller Viasat så gick jag den fega vägen och valde Boxer. Det var svårt att få fram garantier att EyeTV's DVB-S-mottagare + CA-modul skulle fungera med tv-leverantörernas som jag förstår ganska svårgenomträngliga tekniska specifikationer.

Precis samma svar fick jag från CanalDigitals kundtjänst.
"Hej och tack för ditt mail

Våra programkort är bara testade i våra godkända boxar (som du kan hitta på vår hemsida) så det är bara i de boxarna vi kan garantera att korten fungerar, så vi kan inte svara på om det kommer att fungera att koppla så som du hade tänkt.

Med vänlig hälsning
Lisa Selberg
Canal Digital Kundservice"

Det är väl lite därför jag anser att om man ska ha sattelit eller HD så är det bättre att låta en riktig box haantera detta såvida ingen annan han nått att komma med gällande detta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-26 22:21
Ursprungligen av tord00:

Precis samma svar fick jag från CanalDigitals kundtjänst.
Det är väl lite därför jag anser att om man ska ha sattelit eller HD så är det bättre att låta en riktig box haantera detta såvida ingen annan han nått att komma med gällande detta.

Det där är ju bara skitsnack från CanalDigitals sida då dom hellre ser att man använder deras värdelösa boxar. Jag har kört min 310:a med CAM tidigare och det fungerade utmärkt. Numera kör jag med ett phoenix-interface och det fungerar minst lika bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 23:22
Ursprungligen av scim:

Det där är ju bara skitsnack från CanalDigitals sida

Ja, så är det säkert! Hade bara inte lust att testa så det blev marksänt för mig.

Jag har faktiskt certifierad utrustning enligt Boxer:
http://www.boxer.se/?page=220 (SCM Microsystem)

Låter ju finemag men det kvarstår en sak i min setup som jag skulle vilja lösa, att ha tillgång till HD kanalerna. Då är det bara en fristående box som gäller antar jag. FotbollsEM vettu. Sånt är viktigt

Vad är phoenix interface?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-27 07:29
Ursprungligen av tord00:

Låter ju finemag men det kvarstår en sak i min setup som jag skulle vilja lösa, att ha tillgång till HD kanalerna. Då är det bara en fristående box som gäller antar jag. FotbollsEM vettu. Sånt är viktigt

Vad är phoenix interface?

En sådan här:

http://www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm

Billigare än en CAM, och enda lösningen om du ska köra marksänt med en vanlig "sticka" som saknar plats för CAM. Dessutom är det möjligt att använda ett abonnemang till alla hushållets datorer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-27 19:28

Har gjort lite efterforskningar nu och det verkar som att 310:an börjar ta slut i lagret för att Elgato snart ska släppa en efterföljare med stöd för HDTV (DVB-S2). Motsvarigheten för Windows (FireDTV S2) är redan ute på marknaden.

Saker och ting blev helt plötsligt lite intressantare

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-29 13:28
Ursprungligen av scim:

En sådan här:

http://www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm

Billigare än en CAM, och enda lösningen om du ska köra marksänt med en vanlig "sticka" som saknar plats för CAM. Dessutom är det möjligt att använda ett abonnemang till alla hushållets datorer.

Hmmm... läste på den länken och fattar ingenting. Har du lust att upplysa mig lite. När/varför behöver man en sådan?

Bevaka tråden