Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

xp stängs av varje natt eftersom den står i sovrummet. minin brukar oftast få stå på men ibland kommer jag att stänga av den åxå om jag ska bort nån dag eller så.... spelar ingen roll tycker jag, os x borde ju kunna spara/komma ihåg såna där länkar/genvägar tycker jag. Är inte så van med mac, har haft pc större delen av mitt liv och hade det varit 2 xp burkar hade det här problemet aldrig funnits. Tidigare hade jag ett xbox där macen står nu och körde xbmc, trodde att den här lösningen skulle bli ännu bättre men tydligen inte....

  • Medlem
  • 2008-01-15 14:58

Jag har för mig att man kan lägga upp ett alias av de delade katalogerna som "startobjekt" för din användare under "Konton". Se till att du loggat in på de delade katalogerna och kryssat i att lösenord ska sparas överallt.

ok, jag ska testa det

Tack Goka! det funkar!

Låter er Mini när ni tittar på helsärms-TV?

Hej!

Sitter med en MacMini C2D 2Ghz, 2GB ram , en Elgato 610 samt comhem abonnemang. Allt funkar bra bortsett från att fläkten på min Mac Mini efter ungefär tio minuter spinner upp i över 4000 varv och låter som en hårtork. Otroligt irriterande!

Beter sig era minisar likadant?

Nej, min är tyst och fin. Ligger mellan 1400 och 1700 rpm hela tiden oavsett vad jag gör. Du har inte fått installerat ytterligare RAM-minne i efterhand och man har då missat att ansluta en sladd som beskrivs på annat håll i forumet?

Jag har Mini C2D 2GHz, 1GB ram, Elgato Diversity, 10.5

Jag har problem med trådlös streamning. Delar ut filer på en xp dator och streamar dom trådlöst till min mac mini. Det hackar och ibland stannar filmen flera sekunder innan den kommer igång igen. Har testat massor av olika inställningar i min router (linksys wrt54G) och ingenting spelar någon roll. Testade att starta upp paralells desktop och stremade på samma sätt och där flyter filmerna hur bra som helst! Problemet ligger alltså i OS X inte i routern eller nån annanstans. Varför flyter filmerna i XP och inte OS X? Säg inte att jag ska använda parallels när jag tittar på film trådlöst bara för bildskärmsinställningarna för paralells är ganska begrännsade och jag får mycket sämre bild än när jag tittar i OS X.

Ledsen, men du har inte förklarat hur du streamar. Via VLC? Mountar du upp ett share som du spelar från direkt? Isf är det SMB?

Jo, jag antar att det är smb det heter. Jag delar ut mappar/filer på XP datorn (högerklicka->dela ut). Sen öppnar jag den filen jag vill se i OS X via nätverk i finder. Så jag spelar upp filen direkt. Spelar ingen roll om jag öppnar med vlc eller QT. Blir samma sak. Har provat att ställa upp buffern i vlc från 300ms(som är default) till 5000ms. Det blir bättre men inte helt bra. Har även provat med nätverkskabel och då flyter det perfekt så det är nåt med airport som spökar misstänker jag. Dock fattar jag inte varför det funkar trådlöst i XP i Parallels Desktop.

per. Lesra - har samma problem, vad jag fattar är det nån bugg eller feature i VLC som gör att det hackar vid trådlös streaming. Quicktime däremot funkar perfekt, inga hack. Antar att QT hämtar mer data i taget än VLC. Så just nu lägger jag in en alias av den utdelade filmmappen från nätverket i min filmmapp och använder frontrow

Nu väntar man bara på att subtitles ska börja funka i frontrow

Ursprungligen av zingoalla:

per. Lesra - har samma problem, vad jag fattar är det nån bugg eller feature i VLC som gör att det hackar vid trådlös streaming. Quicktime däremot funkar perfekt, inga hack. Antar att QT hämtar mer data i taget än VLC. Så just nu lägger jag in en alias av den utdelade filmmappen från nätverket i min filmmapp och använder frontrow

Nu väntar man bara på att subtitles ska börja funka i frontrow

Nä, det är inte VLC som är problemet hos mig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så funkar det bra om jag startar upp parallels desktop och streamar till VLC i XP.

Går i tankarna att införskaffa en Mac Mini som mediacenter. Tanken är att jag ska rippa mina dvd-filmer och lägga in på externa diskar som ska stå vid minin. Har några frågor som jag hoppas få hjälp med.

1. Om jag har förstått det rätt så kan nya Front Row i Leopard spela upp video_ts mappar, stämmer detta? Vill inte ändra formatet och förlora kvalitet på filmerna.

2. Stöder Mac mini och Front Row 5.1 ljud? Har sett lite olika svar. Det finns ju en optisk utgång på minin men har hört att Quicktime och Front Row inte stöder 5.1 Men kan det vara så att om man spelar upp video_ts mappar i Front Row så startas DVD-spelaren som i sin tur stöder 5.1?

3. Jag ska i så fall köpa en ny mini med Leopard. Spelar det någon roll prestandamässigt om man ska kolla på film om man tar den lilla eller den stora. Det enda som skiljer är väl 1.83GHz mot 2.0GHz processor. Hårdidkstorleken spelar inte så stor roll eftersom jag ska ha externa diskar till. Behöver inte heller superdrive då jag har det på min macbook.

Ursprungligen av jimpa_fu:

2. Stöder Mac mini och Front Row 5.1 ljud? Har sett lite olika svar. Det finns ju en optisk utgång på minin men har hört att Quicktime och Front Row inte stöder 5.1 Men kan det vara så att om man spelar upp video_ts mappar i Front Row så startas DVD-spelaren som i sin tur stöder 5.1?

http://www.99.se/mac-mini/94949-dts-dolby-digital-5-1-p-mac-mini-2.html

Senast redigerat 2008-01-29 09:16
  • Medlem
  • 2008-01-26 21:31

FrontRow klarar av video_ts, men dessvärre finns det en (eller fler) buggar som gör att vissa DVD-skivors menyer inte fungerar, eller rättare sagt inte går att navigera med fjärrkontrollen. Hade senast det problemet med Wedding Crashers och alldeles nyss med SF-filmen Kajsas ko.

När jag gick ur Front Row och startade DVD-spelaren så fungerade skivans menyer bra.

En mycket irriterande bugg som jag är säker på kommer att fixas, men i dagsläget är FrontRows DVD-spelare inte en fullståndig ersättare till en vanlig DVD-spelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 10:41
Ursprungligen av Goka:

När jag gick ur Front Row och startade DVD-spelaren så fungerade skivans menyer bra..

Bara så där i förbigående: vilket program använder ni för att rippa hela DVDer? Alltså inklusive menyer etc. Jag har kört Handbrake för att göra mp4 men när jag provar MacTheRipper på samma skiva klagar den på "bad blocks". Finns det något annat ripperprogram än MacTheRipper som gör en komplett DVD-kopia?

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-10 23:55

Går det att koppla Mac minin till tvn med ljud och bild i samma kabel?
Tänkte eftersom det inte finns ngn riktig HDMI utgång på den!

  • Medlem
  • 2008-02-11 00:01

Du kan ju alltid köra en scart-kontakt in i TVn som tar in videosignal + stereoljud - allt i RCA-kontakter.

Man tar ju ut videon från video-ut på Minin och ljudet från hörlurskontakten, men det går ju att samla ihop det i en scart.

Ursprungligen av Goka:

Du kan ju alltid köra en scart-kontakt in i TVn som tar in videosignal + stereoljud - allt i RCA-kontakter.

Man tar ju ut videon från video-ut på Minin och ljudet från hörlurskontakten, men det går ju att samla ihop det i en scart.

Det borde finnas DVI-HDMI kabel som har ljudkontakter i DVI-änden och integrerar det i HDMI-ändan. Men så länge som det inte är så får man ta ljudet från Minins ljudutgång och koppla in det på TV-n där den vill ha det.

Att ta in det via en SCART som Goka skriver funkar nog inte eftersom det ju då går in på en annan kanal i TV-n. (trist att växal mellan bild och ljud men inte ha det samtidigt.)

Kolla TV-manualen. Jag upptackte att det fanns en ljud ingång för data på samma kanal dom DVI men det var efter att jag redan anslutit ljudet till Stereon=bästa ljudet. Nackdelen är att stereon måste vara på.

  • Medlem
  • 2008-02-19 10:02
Ursprungligen av Svante S:

Att ta in det via en SCART som Goka skriver funkar nog inte eftersom det ju då går in på en annan kanal i TV-n. (trist att växal mellan bild och ljud men inte ha det samtidigt.)

På vår Panasonic-TV tar jag in bild via scart på baksidan och ljud via ljud-in på framsidan, men allt hamnar på min AV-kanal tillsammans. Jag kan ju ta ljud och bild på en gång i scarten, men då TVns scartkontakt har glapp i en av ljudkanalerna måste jag ta det på framsidan tills jag orkat skruva upp TVn och försöka laga kontakten.

Ursprungligen av Goka:

På vår Panasonic-TV tar jag in bild via scart på baksidan och ljud via ljud-in på framsidan, men allt hamnar på min AV-kanal tillsammans. Jag kan ju ta ljud och bild på en gång i scarten, men då TVns scartkontakt har glapp i en av ljudkanalerna måste jag ta det på framsidan tills jag orkat skruva upp TVn och försöka laga kontakten.

OK, men om du tar in bild via HDMI-kanalen så kommer SCART-kanalen med största sannolikhet inte att vara aktiv.
De flesta nya apparater har rätt många ingångsalternativ nu och allt kan ju inte samlas på en extern kanal - då kan man ju inte växla.
Har på min plasma inkopplat en hel del nu. Förutom antennsladden:
Komponentingång - Nintendo Wii
AV1 - DVD-recorder
HDMI - Mac Mini
Och man kan kolla på två samtidigt via Picture in Picture, för att få tillvaron riktigt splittrad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-20 19:01

Om man har en Mac Mini med filmer/tv-mottagare och nätverk, kan man använda nånting som "extender", dvs. använda Minins tv-kort, kolla filmerna osv. T.ex. så här

Mac Mini med två elgato 410 för boxer i vardagsrummet.
Apple-TV i sovrummet.
Trådat nätverk emellan.

Funkar det att t.ex. se och stya inspelningar /live TV i sovrummet på Apple TV:n, från Macminins tv-kort?

/b

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-02-05 17:11

Tjena alla minis Jag funderar på att skaffa en mac mini o ha som media station! Jag har två frågor :

1. Går det att skicka filmer från min mac som till min mini på något smidigt sätt
2. Jag har en tv med hdmi utgång så den vill ja helst använda för bästa bild, vad skall jag köpa för kablar o framför allt går det?

Tacksam för alla svar, jag har tyvärr inte haft tid att läsa igenom alla 5 sidor med svar så om frågorna framförst ngn annan stans så ber jag om ursäkt men hoppas ni hjälper endå två förhoppningvis korta frågor !

Jag använder DVI->HDMI-sladd för bilden och Mac Mini:ns optiska ljud-utgång för 5.1-ljud.

Finns det en sladd som slår ihop bild och ljud från MacMini till bara HDMI?

elgato 610, phoenix och eyetvcamd problem...

Hej!
Jag kör en elgato 610, eyetv3 och eyetvcamd på en imac samt newcs 1.5 under parallels (win vista) i en macbook.
Eyetv camd och newcs pratar fin fint med varandra men eyetv är inte nöjd, tycker inte att kortet är ok.

Någon som har nån idé??

Mvh
Oskar Johansson

PS. jag använder newcs för att kunna dela kortet mellan flera datorer. Ds

Har försökt hitta svar på min fråga men finner det inte. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Har tänkt köpa en Mac Mini och använda den som mediacenter.

Minin ska vara kopplad till tvn i vardagsrummet. I kontoret står min PC och externa hårddisk. Kan jag i vardagsrummet via minin titta på filmer som ligger på hårddisken i kontoret, trådlöst, utan att det hackar?
Blir mest serier jag tittar på och kvaliteten på de brukar ligga på runt 200mb för 20 minuter.

Kör trådlöst via mitt Xbox 360 nu men det hackar konstant.

Och fungerar fjärrkontrollen som medföljer i Plex eller måste man ha ett tangentbord/mus?

Tack på förhand!

Ursprungligen av korthoga:

Har försökt hitta svar på min fråga men finner det inte. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Har tänkt köpa en Mac Mini och använda den som mediacenter.

Minin ska vara kopplad till tvn i vardagsrummet. I kontoret står min PC och externa hårddisk. Kan jag i vardagsrummet via minin titta på filmer som ligger på hårddisken i kontoret, trådlöst, utan att det hackar?
Blir mest serier jag tittar på och kvaliteten på de brukar ligga på runt 200mb för 20 minuter.

Kör trådlöst via mitt Xbox 360 nu men det hackar konstant.

Och fungerar fjärrkontrollen som medföljer i Plex eller måste man ha ett tangentbord/mus?

Tack på förhand!

Har aldrig testat att köra något över trådlöst men jag skulle tippa på att det hackar om det är högupplöst du ska köra. Allt beror ju på vad det är för bitrate typ. Fjärrkontrollen som du får med Minin funkar prima med Plex.

Någon som vet varför filmer hackar på macminin? Den lilla varianten med 2gb minne. Kör filmer från hårddisken och titt som tätt hänger inte ljudet med bilden. Kommer ur synk. Installerat perian och VLC.

Det roliga är när jag streamar filmerna från macen till pcn, då fungerar det perfekt, hackar inte det minsta.
Någon som vet vad som kan fela?

Ursprungligen av korthoga:

Någon som vet varför filmer hackar på macminin? Den lilla varianten med 2gb minne. Kör filmer från hårddisken och titt som tätt hänger inte ljudet med bilden. Kommer ur synk. Installerat perian och VLC.

Det roliga är när jag streamar filmerna från macen till pcn, då fungerar det perfekt, hackar inte det minsta.
Någon som vet vad som kan fela?

Hackar det i både QuickTime och VLC?

Ursprungligen av Capeman:

Hackar det i både QuickTime och VLC?

Quicktime klarar inte av att spela filerna.

Ursprungligen av korthoga:

Någon som vet varför filmer hackar på macminin? Den lilla varianten med 2gb minne. Kör filmer från hårddisken och titt som tätt hänger inte ljudet med bilden. Kommer ur synk. Installerat perian och VLC.

Det roliga är när jag streamar filmerna från macen till pcn, då fungerar det perfekt, hackar inte det minsta.
Någon som vet vad som kan fela?

Beror på vad du kör för filer..
Felet och störta problemet med macen (minin) är att det finns ingen vettig mjukvara som kan sköta uppspelningen. macen i sig är det inga problem med.
Prova tex installera XP och kör samma material, flyter på fint.

Bevaka tråden