Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MungoBBQ:

OK, jag biter. Länka gärna till var jag ska köpa en billigare förstärkare, komplett med högtalare som jag antar att jag behöver också?

jag har denna och jag vet fler som har den som är supernöjda. Den tar inte mycket plats, förutom en liten baslåda: Logitech Z-5500 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorhögtalare
Riktigt bra ljud och en hel del ingångar.

Snygg också:
Bilder på Logitech Z-5500

Det finns andra modeller i samma serier som är billigare. Dom flesta är bra.

Du kan även se här att den är polpulär:
Datorhögtalare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

jag har haft den i några år och den lever väldigt länge.

Du ser även andra i den listan som är billigare som kanske kan vara ett alternativ för dig.

Det viktiga för dig är att systemet du tittar på har optiskt in.
För din mac mini. Jag använder optiskt in för min PS3, Mac Mini Och XBOX

Kika på listan o se om du hittar ngt som passar dig.

Ursprungligen av Emanuel L:

OK, förutom att du återigen inte läste min post där jag försöker förklara varför det inte är en bra idé för mig att ha externt ljud, har vi uppenbarligen helt olika smak.

Du tycker att det där är snyggt. Jag tycker att det ser ut som koblaj och skulle aldrig vilja ha det där hemma, särskilt inte bredvid en Mac Mini...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 23:08
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag förstod redan från början att ni försökte hjälpa mig genom att säga att det gick att koppla in externt ljudsystem. Problemet var ju bara att det inte var lösningen på min fråga, vilket jag försökte säga ett par gånger...

Det verkar vara rundsnurr på denna diskussion, men om jag får komma med mina två cent...
Jag såg att du tidigare skrev att det kan bli problem med full-HD om man kör VGA. Min erfarenhet med "vanlig" HD (Sony) är att DVI-till-HDMI-kabel inte fungerade alls, så jag kopplade in bild via VGA vilket gav klockren bild. I PC-läget, som det heter så fint, på Sony-TV'n finns det då en minijack-ingång som den förväntar sig ljud på. Dvs du får in både bild och ljud, om än något analogt men det verkade inte vara problem för dig. För egen del så kopplade jag ändå ljudet via optisk till ljudanläggning, men det är en annan femma och tyvärr ytterligare en fjärrkontroll utöver Minins smärta dito.
Vill du a) inte använda VGA eller b) kan du inte få in någon vettig upplösning via VGA så bortse från detta inlägg. Jag är alltså medveten om att jag inte löser ditt ursprungsproblem...

ps. Kolla min setup 99.se - Visa inlägg - MacMini som mediacenter
Har nu dessutom bytt ut extern HD till en 1 TB mycket tystare variant (Fujitsu Siemens av alla märken), så nu är allt frid och fröjd. ds

Ursprungligen av hnylin:

I PC-läget, som det heter så fint, på Sony-TV'n finns det då en minijack-ingång som den förväntar sig ljud på.

Tack!

Det var inte jag som skrev om problem över VGA, men jag har inte märkt nåt problem med DVI->HDMI när jag har kört det från min Macbook Pro tidigare (utan ljud då...)

Men om jag bara kan få det där med ljudet att funka på min teve så spelar det mindre roll för mig om det blir VGA eller HDMI som är bildkällan. Bara allt "sitter ihop".

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag förstod redan från början att ni försökte hjälpa mig genom att säga att det gick att koppla in externt ljudsystem. Problemet var ju bara att det inte var lösningen på min fråga, vilket jag försökte säga ett par gånger...

svaret på din fråga är i så fall att dagens MacMini inte är svaret på dina behov. Den har ju inte stöd för HDMI audio ut. Mac Mini's grafik är ju inte speciellt avancerad heller.

Du dår skaffa nån annan hårdvara med ATI grafik med stöd för HDMI ljud ut.

Eller köpa en Asus EEE Box och installera XBMC för mindre än hälften av priset för en Mini. Samma intel 950 grafik som i Mac Mini. SPDIF ut. WiFi 802.11n, tangentbord o mus ingår, går att montera bakom monitor med VESA 75 el 100 fäste.

ASUSTeK Computer Inc.

* Officiell Tråd - Asus Eee Box * - Minhembio forum

[Klarar 720p (men inte 1080p)

Senast redigerat 2008-11-17 12:37
Ursprungligen av Macce65:

Eller köpa en Asus EEE Box och installera XBMC för mindre än hälften av priset för en Mini. Samma intel 950 grafik som i Mac Mini. SPDIF ut. WiFi 802.11n, tangentbord o mus ingår, går att montera bakom monitor med VESA 75 el 100 fäste.

Det är ju ingen jättedum idé. Jag ska kolla på det, även om halva poängen är att slippa ha annat än OSX-burkar hemma. Iofs går det kanske att installera OSX på den där också...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Det är ju ingen jättedum idé. Jag ska kolla på det, även om halva poängen är att slippa ha annat än OSX-burkar hemma. Iofs går det kanske att installera OSX på den där också...

Har försökt titta tillbaka, men hittar inte vilken TV (märke/modell) du vill koppla in Mac Minin till.

Ursprungligen av phindus:

Har försökt titta tillbaka, men hittar inte vilken TV (märke/modell) du vill koppla in Mac Minin till.

Det är en Samsung PS42A456.

Jag tittade faktiskt på baksidan igår och ser att det finns ett par röd/vita RCA-ingångar som är markerade som "DVI audio in (HDMI 2)", så det låter ju som att Samsung har förutsett mitt problem!

Återstår nu bara att testa detta i praktiken för att se om det verkligen funkar också. Jag ska fixa en DVI -> HDMI-adapter och prova med min Macbook Pro, kanske redan till helgen...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Det är en Samsung PS42A456.

Jag tittade faktiskt på baksidan igår och ser att det finns ett par röd/vita RCA-ingångar som är markerade som "DVI audio in (HDMI 2)", så det låter ju som att Samsung har förutsett mitt problem!

Återstår nu bara att testa detta i praktiken för att se om det verkligen funkar också. Jag ska fixa en DVI -> HDMI-adapter och prova med min Macbook Pro, kanske redan till helgen...

Låter ju bra! Verkar som allt fler modeller är förberedda för detta :).

  • Medlem
  • 2008-11-12 16:18

Oj. Jag har faktiskt ingen aning. Men det borde nog stå på handboken. Den är dock gigantisk och HD-ready, så mycket vet jag.

  • Medlem
  • 2008-11-12 16:22

Nehepp. Handboken gjorde mig inte klokare, där stod inget modellnummer.
Men den är lite äldre, precis när HDMI började komma kan jag tänka mig, och har därför bara en HDMI-ingång.

Min fina samsung har en 3.5-inset för stereo från HDMI-källa. Inte för att jag använder den, men så är det. Det är en 40tums LCD som är HD-ready. Den köptes för snart två år sedan

Ha! Jag kan nu med glädje meddela att RCA-ingångarna på min Samsung funkar utmärkt med den ena HDMI-ingången, så nu tuffar en Mac Mini med Plex under min teve och man kunde inte vara gladare!

En kort fråga till er som är mycket mera insatt i detta än vad jag är: Om jag önskar se på film från en Mac-mini till en Sony Bravia KLD-W4500. Har jag förstått det rätt att jag behöver följande utrustning förutom tv:n och mini: DVI -> HDMI kabel, 1,5mm -> Phono Stereo?

Om jag önskar bygga ett komplett mediacentrum med möjlighet till inspelning av program från Comhem, vad behöver jag då?

Det beror på om du ska spela in analoga delen eller de digitala kanalerna.
En USB-mottagare som klarar antingen det analoga eller en digital som fixar comhems digitala kanaler som FireDTV. Då behöver du också ett abonnemang och en CA-modul.

Comhems EPG funkar kasst dock.

FireDTV eller Eye TV 610
EyeTV 3 (programvara)
CA-modul
Com Hem (abonnemang)

Detta fungerar med alla Com Hems SD-kanaler och SVT HD men inte med de andra HD-kanalerna. Com Hem blockerar HD kanalerna om du använder annan mottagare än Com Hems egna mycket dåliga mottagare.

Ursprungligen av Mats Larsson:

FireDTV eller Eye TV 610
EyeTV 3 (programvara)
CA-modul
Com Hem (abonnemang)

Detta fungerar med alla Com Hems SD-kanaler och SVT HD men inte med de andra HD-kanalerna. Com Hem blockerar HD kanalerna om du använder annan mottagare än Com Hems egna mycket dåliga mottagare.

Comhems nya HD-mottagare, har du någon erfarenhet av den?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-01 12:02
Ursprungligen av phindus:

Comhems HD-mottagare, har du någon erfarenhet av den?

Jag har Humax HD-mottagare CXHD-1000C från comhem. Den fungerar utmärkt med den nya programvaran som släpptes 25 nov -08. Den fungerade bra innan också.

Enda problemet var att den kunde "blåskärma" när man hade den inkopplad med HDMI via en receiver med HDMI-switching.

Det händer fortfarande ibland. Men det är svårt att avgöra om det beror på boxen, TV:n eller förstärkaren. Jag har en Philips LCD och en Philips receiver med några år på nacken. Då går jag in i inställningarna och gör en reset. Då hoppar det igång igen.

Men det är smidigt att använda HDMI så slipper man dra extra ljudsladdar. HD-boxen har en optisk s/pdif-utgång, och min receiver har bara en optisk ingång och där har jag kopplat in min AppleTV. Den är dessutom kopplad mot TV:ns andra HDMI-ingång.
Jag hade kunnat koppla den mot förstärkarens andra HDMI-ingång istället, men jag sparar den kontakten för en bluray-spelare, som blir min nästa investering.

Längre tillbaka så hade Humax-boxen problem med synkningen av ljudet. Men det löstes med en tidigare uppdatering av programvaran.

En bra sak med humax-boxen är att det går att få 576p, 720p eller 1080i direkt från boxen. Ställer man in den på 720p så slipper TV:n synka om bilden varje gång man går från SD till HD och tillbaka.

Ljudet går att få i Dolby Digital när det sänds. (Strular med Västnytt eftersom de inte sänder ut rätt signal.)

Ursprungligen av Macus:

Jag har Humax HD-mottagare CXHD-1000C från comhem. Den fungerar utmärkt med den nya programvaran som släpptes 25 nov -08. Den fungerade bra innan också.

Enda problemet var att den kunde "blåskärma" när man hade den inkopplad med HDMI via en receiver med HDMI-switching.

Det händer fortfarande ibland. Men det är svårt att avgöra om det beror på boxen, TV:n eller förstärkaren. Jag har en Philips LCD och en Philips receiver med några år på nacken. Då går jag in i inställningarna och gör en reset. Då hoppar det igång igen.

Men det är smidigt att använda HDMI så slipper man dra extra ljudsladdar. HD-boxen har en optisk s/pdif-utgång, och min receiver har bara en optisk ingång och där har jag kopplat in min AppleTV. Den är dessutom kopplad mot TV:ns andra HDMI-ingång.
Jag hade kunnat koppla den mot förstärkarens andra HDMI-ingång istället, men jag sparar den kontakten för en bluray-spelare, som blir min nästa investering.

Längre tillbaka så hade Humax-boxen problem med synkningen av ljudet. Men det löstes med en tidigare uppdatering av programvaran.

En bra sak med humax-boxen är att det går att få 576p, 720p eller 1080i direkt från boxen. Ställer man in den på 720p så slipper TV:n synka om bilden varje gång man går från SD till HD och tillbaka.

Ljudet går att få i Dolby Digital när det sänds. (Strular med Västnytt eftersom de inte sänder ut rätt signal.)

Har hört så mycket skit om den gamla boxen med black crush och andra färg och upplösningsproblem så jag blev avrådd från många att hålla mig borta från den boxen. Finns sidorlånga diskussioner på minhembio.com om just den boxen och dess bristande mjukvara som även Comhem har ursäktat sig för. Skönt att höra att alla inte har haft lika mycket problem dock :).

Dock har jag haft lite funderingar på att skaffa den nya Humax HDPVR-1000C, men undrar om någon har några erfarenheter av den än och om det går att passa in den i ett "Mac-hem", dvs om du kan streama till den osv.

Mac mini med Com Hem

Vi backar tillbaka bandet. Så här såg ett mediacenter ut för Com Hem 2008.

Ursprungligen av Mats Larsson:

FireDTV eller Eye TV 610
EyeTV 3 (programvara)
CA-modul
Com Hem (abonnemang)

Detta fungerar med alla Com Hems SD-kanaler och SVT HD men inte med de andra HD-kanalerna. Com Hem blockerar HD kanalerna om du använder annan mottagare än Com Hems egna mycket dåliga mottagare.

Är det fortfarande den bästa lösningen eller har det dykt upp bättre prylar? Jag är nämligen högst intresserad av att bygga ett mediacenter som bandar Com Hem SD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 09:37

Sorry om någon frågat någonstans men jag har letat.

Har inte riktigt fått grepp om hur plex fungerar om man vill ha en mini som mediacenter. Måste man föra över filerna till minin först eller kan man bara dela ut någon mapp där man har sina filer på sin bärbara och på så sätt strömma trådlöst när man ser på film?

Hur funkar det med spotify och plex?

Också en helt annan fråga, funderar om det är overkill med en mini då jag kan känna att det bli störigt med en till mus och tangentbord i vardagsrummet när jag ändå harm in bärbara där. Det enda jag vill kunna göra är egentligen att strömma bild och ljud från min bärbara via wlan till min lcd-skärm och förstärkare. Finns det något alternativ som möjliggör detta utan en mini?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-05 09:52
Ursprungligen av baller:

Också en helt annan fråga, funderar om det är overkill med en mini då jag kan känna att det bli störigt med en till mus och tangentbord i vardagsrummet när jag ändå harm in bärbara där. Det enda jag vill kunna göra är egentligen att strömma bild och ljud från min bärbara via wlan till min lcd-skärm och förstärkare. Finns det något alternativ som möjliggör detta utan en mini?

Apple TV borde vara ypperligt för det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 09:57
Ursprungligen av odis:

Apple TV borde vara ypperligt för det?

Men spotify då? Går det att integrera med Apple TV?

Ursprungligen av baller:

Sorry om någon frågat någonstans men jag har letat.

Har inte riktigt fått grepp om hur plex fungerar om man vill ha en mini som mediacenter. Måste man föra över filerna till minin först eller kan man bara dela ut någon mapp där man har sina filer på sin bärbara och på så sätt strömma trådlöst när man ser på film? ?

Fungerar alldeles utmärkt. Något du ska tänka på att det kanske inte är helt optimalt att se på filmer i HD-kvalitet då de kan bli lite svårare att strömma. Men visst fungerar det. Du går bara in i Plex och väljer var den ska ta sitt material ifrån. Du väljer den utdelade mappen i nätverket och bomshickabom det är färdigt!
Sen behöver du inte ett tangentbord eller en mus för att styra Plex. Apple Remote fungerar till allt förutom C knappen som du använder för att modifiera filmerna, typ byta omslag och bakgrunder om de du får inte faller dig i smaken.
Men när du ställt in ditt bibliotek fungerar resten på Aplle Remote.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 12:46
Ursprungligen av korthoga:

Fungerar alldeles utmärkt. Något du ska tänka på att det kanske inte är helt optimalt att se på filmer i HD-kvalitet då de kan bli lite svårare att strömma. Men visst fungerar det. Du går bara in i Plex och väljer var den ska ta sitt material ifrån. Du väljer den utdelade mappen i nätverket och bomshickabom det är färdigt!
Sen behöver du inte ett tangentbord eller en mus för att styra Plex. Apple Remote fungerar till allt förutom C knappen som du använder för att modifiera filmerna, typ byta omslag och bakgrunder om de du får inte faller dig i smaken.
Men när du ställt in ditt bibliotek fungerar resten på Aplle Remote.

Bomshickabom!

Vad mysigt Tack.

Bara spotify som är mitt sista frågetecken nu då, om man måste stänga ner plex och köra spotify på minin mha en mus eller om det går att strömma från macbooken mha plex?

Ursprungligen av korthoga:

Fungerar alldeles utmärkt. Något du ska tänka på att det kanske inte är helt optimalt att se på filmer i HD-kvalitet då de kan bli lite svårare att strömma. Men visst fungerar det. Du går bara in i Plex och väljer var den ska ta sitt material ifrån. Du väljer den utdelade mappen i nätverket och bomshickabom det är färdigt!
Sen behöver du inte ett tangentbord eller en mus för att styra Plex. Apple Remote fungerar till allt förutom C knappen som du använder för att modifiera filmerna, typ byta omslag och bakgrunder om de du får inte faller dig i smaken.
Men när du ställt in ditt bibliotek fungerar resten på Aplle Remote.

Snick snack. Jag kör bara HD och det fungerar perfekt. Alla filmer ligger på en annan burk som jag har i lägenhetsförrådet. Mountar upp en share över SMB och så scrapar jag filmerna precis som om dom låg på lokala disken. Works like a charm.
Om du kör gammalt trådlöst nätverk och försöker strömma 1080P-rullar med lossless-ljud... well... då kan det bli problem

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Snick snack. Jag kör bara HD och det fungerar perfekt. Alla filmer ligger på en annan burk som jag har i lägenhetsförrådet. Mountar upp en share över SMB och så scrapar jag filmerna precis som om dom låg på lokala disken. Works like a charm.
Om du kör gammalt trådlöst nätverk och försöker strömma 1080P-rullar med lossless-ljud... well... då kan det bli problem

Jag kör med N-standard på båda datorerna och det fungerar inte hundra för mig. Hackar till lite då och då och allt som oftast är ljudet inte helt hundra.
Kan också vara jag som har fel inställningar. När jag för över filer mellan PCn och Macen kommer jag aldrig upp över 10mbit när jag kör trådlöst.

Ursprungligen av korthoga:

Jag kör med N-standard på båda datorerna och det fungerar inte hundra för mig. Hackar till lite då och då och allt som oftast är ljudet inte helt hundra.
Kan också vara jag som har fel inställningar. När jag för över filer mellan PCn och Macen kommer jag aldrig upp över 10mbit när jag kör trådlöst.

Känns som du sitter på den gamla Macminin?
Isåfall kan jag hälsa att det enda du kan göra är att köra sladd. Gamla har nämligen inget n-interface, vilket gör att det kan komma upp i absolut max 16-18Megabit, om det är en bra dag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Känns som du sitter på den gamla Macminin?
Isåfall kan jag hälsa att det enda du kan göra är att köra sladd. Gamla har nämligen inget n-interface, vilket gör att det kan komma upp i absolut max 16-18Megabit, om det är en bra dag.

Så att jag köpte ett externt kort med N-standard och stoppade i MacMinin var med andra ord helt onödigt?

Btw, någon som vet varför det blir så himla lågt ljud via Plex?
Kör man i VLC är ljudet som det ska. Jag har volymen på runt 10 på tvn och hör alldeles utmärkt. När jag sen tittar på samma film i Plex måste jag dra upp volymen på tvn till 40 för att det ska höras lika högt. Volymen står på 0db när man skruvar upp på Apple Remoten och ljudet i datorn är på max.

Ursprungligen av korthoga:

Så att jag köpte ett externt kort med N-standard och stoppade i MacMinin var med andra ord helt onödigt?

Btw, någon som vet varför det blir så himla lågt ljud via Plex?
Kör man i VLC är ljudet som det ska. Jag har volymen på runt 10 på tvn och hör alldeles utmärkt. När jag sen tittar på samma film i Plex måste jag dra upp volymen på tvn till 40 för att det ska höras lika högt. Volymen står på 0db när man skruvar upp på Apple Remoten och ljudet i datorn är på max.

Aha, framgick inte (eller så har jag missat) att du kör ett externt Wifi-kort. Då framstår det en smula betydligt underligare. Dum jävla fråga kanske, men har du försäkrat dig om att du kör på det extern kortet så att det interna inte kör over-ride på det?

Ang volymen har jag för mig att du kan pilla lite i ljudinställningarna och höja den interna volymen, men det är inget jag kan svära på och jag ligger i soffa nu och orkar inte sätta på tvn och öppna plex för att kolla:cool:

Bevaka tråden