Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Formaterade datorn och uppdaterade allt där fanns att uppdatera innan jag installerade något. Blev mycket bättre.
Att köra XP går inte då jag använder Plex som mediasystem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-27 17:07

Media-player-tips

Jag kör Chroma, Celluo och ibland VLC för filmer. På min skruttiga gamla PBG4 så funkar den förstnämnda utan problem.

Iofs så kör jag inget material i HD men jag tycker ytterst sällan att jag har några problem med hack vid panoreringar etc.

Ursprungligen av nightjar:

Jag kör Chroma, Celluo och ibland VLC för filmer. På min skruttiga gamla PBG4 så funkar den förstnämnda utan problem.

Iofs så kör jag inget material i HD men jag tycker ytterst sällan att jag har några problem med hack vid panoreringar etc.

Prova kör HD-material av högre kvalite så kommer du märka lagg.
Antar att du bara kör divx/xvid?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 20:26
Ursprungligen av Emanuel L:

Prova kör HD-material av högre kvalite så kommer du märka lagg.
Antar att du bara kör divx/xvid?

Japp, inget högkvalitativt här inte hehehe
Det jag ville lyfta fram var dock att det är stor skillnad mellan olika spelare. Varken QT Player eller VLC har riktigt fallit min burk på läppen. Använder jag dem hackar allt som oftast mina (lowend, divx/xvid) filmer.

Jag har precis skaffat en FireDTV C för att köra Com Hems digital-teve till min Mac Mini.

Hittills är mitt största problem att få bredbild både i EyeTV och i Front Row.

Jag har min Mac Mini kopplad till TV mha en Apple DVI-Video-adapter. Eftersom jag har en CRT-teve och dessutom vill få signalen till min video så jag kan förlänga den till sovrumsteven.

Upplösningen i systeminställningar är 720x576, dvs PAL.

Både EyeTV och Front Row förutsätter att jag vill titta i 4:3 men eftersom jag har en bredbildsteve skulle jag ju vilja få bilden till 16:9.

Är det nån som vet hur jag ska gå till väga för att få EyeTV och Front Row att fatta att jag vill ha anamorfisk bild?

Problemet är nog inte EyeTV eller Front Row. Eftersom datorn bara hanterar skärmupplösningar med kvadratiska pixlar borde datorn ställas in på 1024 x 576 i 50 Hz för att få korrekt bild på en widescreen-TV med PAL-standard. Tyvärr finns inte stöd för det i Mac Mini om jag minns rätt. Om det beror på grafikkortet eller att Apple helt enkelt struntat i att lägga in stöd för den upplösningen vet jag inte. Men så är det. Det gäller förresten MacBook också.

Nä, det kan inte stämma. PAL är PAL, och PAL är 720 x 576. Denna upplösning kör jag även på min dator med Windows MCE som jag försöker byta ut mot Mac Mini nu.

I Windows MCE är det inga problem att ändra "aspect ratio" på de filmer jag har som är kodade för 16:9 så att bilden "dras ihop" om man ser på den i 4:3 och det bara är att ställa in min teve på widescreen så blir bilden perfekt.

Precis likadant funkar min digitalbox från Com Hem som jag också försöker byta ut i detta projekt. Jag anger i menyn om min teve är 4:3 eller 16:9 och bilden anpassas därefter.

Nog måste det gå att få 16:9-bild i EyeTV/Front Row också? Annars är det ju katastrof...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Nä, det kan inte stämma. PAL är PAL, och PAL är 720 x 576. Denna upplösning kör jag även på min dator med Windows MCE som jag försöker byta ut mot Mac Mini nu.

I Windows MCE är det inga problem att ändra "aspect ratio" på de filmer jag har som är kodade för 16:9 så att bilden "dras ihop" om man ser på den i 4:3 och det bara är att ställa in min teve på widescreen så blir bilden perfekt.

Precis likadant funkar min digitalbox från Com Hem som jag också försöker byta ut i detta projekt. Jag anger i menyn om min teve är 4:3 eller 16:9 och bilden anpassas därefter.

Nog måste det gå att få 16:9-bild i EyeTV/Front Row också? Annars är det ju katastrof...

Ja, PAL är PAL, och PAL är 720 x 576. MEN, Mac OS X har bara stöd för kvadratiska pixlar, så för att få en korrekt bild på din 16:9-TV måste du ställa in en upplösning på datorn som har just det bredd-höjd-förhållandet (lämpligen 1024 x 576 vilket är just 16*64 x 9*64). Signalen som skickas ut via din Apple DVI-Video-adapter blir då naturligtvis en anamorfisk PAL-signal med upplösningen 720 x 576. Bilden har då skalats om i sidled från 1024 till 720 pixlar.

Problemet är dock att Apple tagit bort stödet för både 16:9-signal och 4:3-signal i PAL-format i åtminstone Mac Mini och MacBook. Jag vet för jag hade och använde de alternativen i min PowerBook G4, men inte i min MacBook som ersatte PB:en. Jag har talat länge i telefon med Apple om detta. Du kan som sagt inte ens få ut en bra 4:3-signal eftersom den ska ställas in med upplösningen 768 x 576 i Mac OS X. Testa att köra ut en bild med en cirkel när du har upplösningen 720 x 576 inställd. Ställ in din TV på 4:3 så att du får svarta kanter till höger och vänster. Cirkeln kommer bli rund på datorn, men inte på TV:n.

Jag är medveten om att detta inte hjälper dig, men det ger en förklaring till problemet. När det gäller EyeTV och Front Row förväntar sig de att pixlarna på skärmen är kvadratiska eftersom de alltid är det i Mac OS X. Jag har aldrig sett någon möjlighet i EyeTV att ändra bildproportionen utan endast att beskära bilden till ett viss format. Jag har dock inte uppgraderat till version 3 av EyeTV.

Går att få i QuickTime - men tror inte det stödjs i Front Row.

Men suck? Är man då hänvisad till att försöka hitta nåt surt alternativ till Front Row?

Surt också att Front Row inte känner av om man har video inställt på Overscan och drar in menyalternativ. Känns inte som att Apple tänkt klart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 11:36

Eller så är det att Apple inte trodde att man kopplade deras produkter till så föråldrade saker som en CRT-tv.

Det skulle kunna vara ett hållbart argument om det inte var så att Apple själva säljer en DVI->Videoadapter med S-Video samt Composite ut. Vad ska man koppla den till om inte en CRT?

Jaha, det var ju väldigt synd, trist och korkat. Väldigt dumt att jag inte kände till detta innan jag sprang och köpte en massa dyr hårdvara som inte funkar som jag trott. Nu får jag väl sälja av kittet då. Nån som vill ha en Mac Mini med FireDTV C/CI, CA-modul med Com Hem-stöd och en 1 TB USB-hårddisk?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jaha, det var ju väldigt synd, trist och korkat. Väldigt dumt att jag inte kände till detta innan jag sprang och köpte en massa dyr hårdvara som inte funkar som jag trott. Nu får jag väl sälja av kittet då. Nån som vill ha en Mac Mini med FireDTV C/CI, CA-modul med Com Hem-stöd och en 1 TB USB-hårddisk?

Ett sätt är att justera filmens egenskaper till ett annat pixelformat men det kräver QT Pro och att du öppna filmen, ändrar formatet/förhållandet och sedan klickar Spara.
Då kan du forcera filmen att visas med det förhållande du vill i front row. Vet dock inte om det funkar med filmer i .mkv mfl.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jaha, det var ju väldigt synd, trist och korkat. Väldigt dumt att jag inte kände till detta innan jag sprang och köpte en massa dyr hårdvara som inte funkar som jag trott. Nu får jag väl sälja av kittet då. Nån som vill ha en Mac Mini med FireDTV C/CI, CA-modul med Com Hem-stöd och en 1 TB USB-hårddisk?

Vilken CA-modul har du? Får min FireDTV C idag eller i morgon och undrar vilken CAM man skall köpa. Helst hade jag velat ha en Conax 4.00e men de verkar svåra att hitta.

Ursprungligen av phindus:

Vilken CA-modul har du? Får min FireDTV C idag eller i morgon och undrar vilken CAM man skall köpa. Helst hade jag velat ha en Conax 4.00e men de verkar svåra att hitta.

Jag har en:
Macoteket - Elgato Conax CA-modul till EyeTv 610,310
Den fungerar utmärkt.

Xbmc på mini

Hej,

Jag har labbat lite med xbmc på min macbook (C2D 2ghz) och det fungerar ju redan helt utomordentligt. Dock undrar jag om det är någon här som testat att köra det på en mini med 1,8ghz-processorn och hur prestandan är? Vad jag lyckats utröna så splear den allt 720p-material utan några som helst problem med att 1080p i högre bitrate är lite knivigt, det fungerar klockrent på min macbook.

Skulle uppskatta kommentarer, tänkte skaffa en mac mini och ha som mediacenter och är egentligen inte sugen på att betala mellanskillnaden till en 2ghz.

//Robert

Ursprungligen av uncle_bob:

Hej,

Jag har labbat lite med xbmc på min macbook (C2D 2ghz) och det fungerar ju redan helt utomordentligt. Dock undrar jag om det är någon här som testat att köra det på en mini med 1,8ghz-processorn och hur prestandan är? Vad jag lyckats utröna så splear den allt 720p-material utan några som helst problem med att 1080p i högre bitrate är lite knivigt, det fungerar klockrent på min macbook.

Jag har en Mac Mini 2 GHz och den klarar av att spela 1280x720p filmer utan problem men 1920x1080p filmer klarar den inte av utan missade rutor.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Jag har en Mac Mini 2 GHz och den klarar av att spela 1280x720p filmer utan problem men 1920x1080p filmer klarar den inte av utan missade rutor.

Hur mycket RAM-minne har du?

Ursprungligen av Mats Larsson:

Jag har en Mac Mini 2 GHz och den klarar av att spela 1280x720p filmer utan problem men 1920x1080p filmer klarar den inte av utan missade rutor.

Ok, jag har väl inte testat tillräckligt mycket 1080p på min macbook, men det är väl lite som jag misstänkte att man befinner sig i gränslandet. Det är väl bara att ha is i magen och hoppas på att det kommer en uppgradering till penryn snart. Man vill ju inte bli tvungen att bygga en pc istället, mini'n är ju oslagbar i format.

Nu har jag hittat varför.
Om jag ställer grafikkortet till 50 Hz kan jag spela upp 50 Hz 1080p filmer.
Om jag ställer grafikkortet till 60 Hz kan jag spela upp 60 Hz 1080p filmer.

Det var inte svårare än så och inget med processor att göra.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Nu har jag hittat varför.
Om jag ställer grafikkortet till 50 Hz kan jag spela upp 50 Hz 1080p filmer.
Om jag ställer grafikkortet till 60 Hz kan jag spela upp 60 Hz 1080p filmer.

Det var inte svårare än så och inget med processor att göra.

Ah, jaja. Men jag skall nog ändå försöka hålla mig ett tag till och se om det dyker upp en ny snart.

Då funktionen finns i Quicktime kan den mycket väl komma till program som använder sig av QT. t.ex EyeTV eller FrontRow (min spekulation). Det finns ju även andra lösningar, t.e.x osxbmc:
XBMC on OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 14:39

Och eftersom du ändå investerat dessa pengar på en del av upplevelsen är det väl snart dags att uppgradera tv´n också.

Känns ju lite trist att skjuta ner dina planer Mungo. Jag tror att det hela funkar bättre om du kör mot en platt-TV med DVI-HDMI. Fast jag är inte heller säker på att du mot alla sådana TV-apparater kan få till en pixelmappad bild vilket vore önskvärt.

Magnus, vilken funktion menar du att QT har?

Läste bara som hastigast, men har ni inte läst lite tidigare i tråden? Ta hem SwitchResX och ställ in önskad upplösning.:cool:
Bara att ladda ner, installera, starta och ställa in den upplösning du vill ha. Starta om och gå in i bildskärmsinställningar, då ligger din PAL där, 768x576.:p

PS. 1366x768 funkar inte, men 1368x768 går bra. (Måste vara delbart med 8) DS

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-08 12:40

720p funkar finfint i OSXBMC. 1080p funkar med bra, men vissa filmer med väldigt hög bitrate hackar till ibland. Detta på en 1.83GHz Core 2 Duo mini med 1GB RAM.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-10 11:35

Lutar åt att köpa en Samsung LE-46A656 och koppla den till min Mac mini, som mediacenter. Funkar det via HDMI? Nån som kör liknande konfiguration?

  • Medlem
  • 2008-07-15 11:41

Hur får man in ljudet i teven från Mac mini? Om man kör en DVI -> HDMI-sladd får man ju bild, men ljudet - hur får man in det i HDMI-sladden?

Bevaka tråden