Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-28 15:34

Oki tack

Det var trist att man köpt sin DVI-->HDMI sladd helt i onödan för 600pix när det är en beige VGA-sladd som gäller :

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-29 11:02
Ursprungligen av ivar:

Oki tack

Det var trist att man köpt sin DVI-->HDMI sladd helt i onödan för 600pix när det är en beige VGA-sladd som gäller :

Trodde också att jag skulle behöva köra och byta till en vanlig VGA-kabel, men det löste sig med programmet DisplayConfigX.
Gör en Google-sökning på din tv-modell + DisplayConfigX så hittar du säkert färdiga inställningar till programmet också.

  • Medlem
  • 2007-01-28 19:54

Jo, det kan man tycka... Prova med upplösningen jag skrev om i andra tråden och se vad du tycker om det innan du går över till VGA.

  • Medlem
  • 2007-01-29 15:41

Obeservera att det är stor skillnad på att pixelmappa mot LCD gentemot plasma. Eftersom frågeställaren har plasma så kanske vi ska hålla oss till relevanta svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 20:11

Stort tack för tipset om DisplayConfigX. Känner mig nu helt trygg med att skaffa en mac-mini som mediacenter. Nu ska jag bara invänta core2duo som förhoppningsvis släpps inom några veckor

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!

Ursprungligen av eQ:

Obeservera att det är stor skillnad på att pixelmappa mot LCD gentemot plasma. Eftersom frågeställaren har plasma så kanske vi ska hålla oss till relevanta svar.

Han svarade väl på min fråga?

Ursprungligen av ivar:

Hur ligger det till med att driva en stor TV-skärm? Har för mig jag hörde rapporter om att mac minin inte klarade av att driva typ 24"-skärmar.. är det sedan länge under kontroll?

Det här är typ avgörande för om jag ska köpa en mac mini eller inte Klarar den av att driva en Sharp GA8 (32") LCD-tv via DVI-->HDMI ?

Har inte läst alla inlägg nu men... Låter inte detta som ett jobb för Apple TV eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-30 22:42
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Har inte läst alla inlägg nu men... Låter inte detta som ett jobb för Apple TV eller har jag missat något?

Jo men det kanske de som diskuterar missat eller så vill de inte höra på det örat för att de har en miniO:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 21:24
Ursprungligen av joha88:

Jo men det kanske de som diskuterar missat eller så vill de inte höra på det örat för att de har en miniO:-)

Personligen behöver jag välja en mini eftersom den även ska fylla rollen som subversion-server, webbserver och ev. mailserver.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-31 10:17

AppleTV räcker inte för mig i alla fall - den optimala produkten vore en mini med core 2 duo, en rejäl hårddisk och AppleTVs nya Frontrow UI med utlovade autosyncfunktioner...

Anledningen är att jag vill kunna koppla en DVBmottagare till mediacentret och där finns ju frågetecken på AppleTvn + att det vore nice att slippa en DVDspelare under TVn. Dessutom blir det lite bonus att kunna streama ut TVn på LANet med CyTV.

*** Edit: Visst vore dett gott om 99.se/mac-plattformen hade stöd för Apple-symbolen och inte levererade ett frågetecken när man skrivit alt+A...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-31 10:36

Tycker det är himla nice med Mac Mini som mediacenter.
Har skippat dvd-spelare helt och har aktiva högtalare istället för en klumpig förstärkare. Alla cd-skivor har åkt in i garderoben.
Vardagsrummet känns väldigt enkelt och stilrent numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 11:42
Ursprungligen av Hepp:

Tycker det är himla nice med Mac Mini som mediacenter.
Har skippat dvd-spelare helt och har aktiva högtalare istället för en klumpig förstärkare. Alla cd-skivor har åkt in i garderoben.
Vardagsrummet känns väldigt enkelt och stilrent numera.

Hur är det med DVD-spelaren i en MacMini, för den mycket oväsen? Det brukar ju tyvärr vara rätt vanligt att spelare i datorer låter som tröskverk när de går igång, vilket är mindre kul när man vill kolla film.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-10 12:46
Ursprungligen av sylt:

Hur är det med DVD-spelaren i en MacMini, för den mycket oväsen? Det brukar ju tyvärr vara rätt vanligt att spelare i datorer låter som tröskverk när de går igång, vilket är mindre kul när man vill kolla film.

När man kör dvd-skivor är det inga problem, men med cd-skivor väsnas den för mycket tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 14:33

Med risk för att bli skriven på näsan – men jag tycker mig ha sökt och lusläst trådarna;

Jag sitter här med en ny Duo Mini, kopplad via DVI-HDMI till en Loewe Xelos A32" LCD som klarar 1366x768. Med min gamla PB G4 17" funkar denna setup utan problem och utan tredjepartsprogramvara.

Men, det enda jag får till är 1280x720, som inte känns varken optimalt eller särskilt ögonvänligt. Och jag får heller inte till det i varken Switchres eller DisplayConfigX... vilket gör att jag känner mig mäkta korkad.

Jag tror att min TV är av samma typ som en motsvarande Sharp – det ska t ex vara samma panel, men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget? Jag kan inte ställa in något i TV:ns menyer.

Så, nu kryper jag till korset. Kan någon som fått en liknande setup att fungera berätta för mig hur man ska ställa in och gå tillväga? Switchres eller DisplayConfig är fullkomligt egalt för mig, så länge grejerna lirar...

Tack på förhand!

/Niklas Z

Ska man alltså ha en Eye-TV Hybrid eller en Eye-TV Diversity Digitat TV för att kunna köra en Mini mot kabeltvnätet?
Hur fixar man det med en digitalbox som kräver kort?

Skulle som flera andra vilja byta ut min HD-DVD mot en Mini. Den skulle också få tjäna som musikdatabas och backupserver.
TV-n med 1366x768 i upplösning skulle få fungera som monitor och så tänkte jag ha trådlöst tangentbord+ mus på soffbordet.

Detta är framtiden, men hur nära i framtiden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-25 16:44

nya Mac mini med hdmi

Vet inte om detta har besvarats men behöver lite hjälp. Har skaffat nya mac minin med hdmi och ska använda den som mediacenter. Har kopplat mac minin med hdmi till en förstärkare (pioneer vsx 2016) som skickar signalen till tv:n. Mitt problem är att jag inte får något surround, 5.1 ljud. Vilka lösningar finns??

  • Oregistrerad
  • 2010-09-26 15:28
Ursprungligen av krotan:

Vet inte om detta har besvarats men behöver lite hjälp. Har skaffat nya mac minin med hdmi och ska använda den som mediacenter. Har kopplat mac minin med hdmi till en förstärkare (pioneer vsx 2016) som skickar signalen till tv:n. Mitt problem är att jag inte får något surround, 5.1 ljud. Vilka lösningar finns??

1.) Är du säker att du ska få 5.1 Ljud? (Vad är det för media du tittar på?)
2.) Har du ställt in Plex så att den ska leverera 5.1 Ljud (Inställningar->Ljud i plex)
3.) Har du ställt in din förstärkare på 5.1 Ljud (Ställ den i surround auto)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-26 15:51
Ursprungligen av studiox:

1.) Är du säker att du ska få 5.1 Ljud? (Vad är det för media du tittar på?)
2.) Har du ställt in Plex så att den ska leverera 5.1 Ljud (Inställningar->Ljud i plex)
3.) Har du ställt in din förstärkare på 5.1 Ljud (Ställ den i surround auto)

Tack för svar, jag inte kollat plex's inställningar, men har testat att köra en riktigt dvdfilm genom dvdplayer och fick då bara stereo (utan center vilket jag fick senare genom spotify och plex). Men ska genast kolla in plex utifall något konstigt är inställt där, men borde inte dvdplayer i vilket fall som helst skicka en 5.1 signal till förstärkaren?

Jag lyckades inte får till upplösningen 1366 x 768 på en Mac Mini PPC. Det närmasta blev 1360 eller 1368. På min MacBook, som jag tror har samma förutsättningar som Mac Mini Intel Core Duo, Gick det bra med SwitchResX (ej DisplayConfigX). Bilden blir riktigt bra i 1366 x 768 @ 50 Hz.

Zache, vad är det som blir fel när du ställer in 1366 x 768 @ 50 Hz med SRX?

Har Minin alltså en blockering i grafiken som iBook/Macbook?
Det är ju lite surt i så fall.

Men är det verkligen 50 Hz som gäller även för en LCD/Plasma?

Ursprungligen av Svante S:

Har Minin alltså en blockering i grafiken som iBook/Macbook?
Det är ju lite surt i så fall.

Jag är inte med på vad du menar. Vilken blockering syftar du på?

Ursprungligen av Svante S:

Men är det verkligen 50 Hz som gäller även för en LCD/Plasma?

Jag testade 50 / 60 / 75 Hz och alla fungerade. 75 Hz gav dock av någon anledning en ryckig bild (t.ex. när man växlar mellan Music, Photos, Videos och DVD i Front Row). Bäst resultat fick jag med 50 Hz eftersom jag körde PAL TV med 50 bilder/s (EyeTV DVB-T med Deinterlace=Progressive Scan) och PAL DVD med 25 bilder/s. Både TV-mottagning och DVD-uppspelning gav märkbart bättre bild från datorn än med TVn:s inbyggda DVB-T-mottagare och min fristående DVD-spelare med HDMI och uppskalning.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag är inte med på vad du menar. Vilken blockering syftar du på?

iBook är spärrad att bara spegla datorns skärm och med samma upplösning - vilket på senare modeller kan låsas upp med Screen Spanning Doctor. Då kan man stänga av speglingen och välja mellan en massa olika upplösningar, på egen risk.
Jag gjorde så när jag kopplade den till min tjock-TV: 768x576=PAL, en upplösing som inte fanns när spärren låg kvar.

PS. Deinterlace och Progressive Scan är inte samma sak DS.

Ursprungligen av Svante S:

iBook är spärrad att bara spegla datorns skärm och med samma upplösning - vilket på senare modeller kan låsas upp med Screen Spanning Doctor. Då kan man stänga av speglingen och välja mellan en massa olika upplösningar, på egen risk.
Jag gjorde så när jag kopplade den till min tjock-TV: 768x576=PAL, en upplösing som inte fanns när spärren låg kvar.

Ok, men det gäller ju inte Mac Mini eftersom den bara kan visa bild på en skärm i taget. Begränsningen som fanns i iBooken försvann i.o.m. att MacBook lanserades.

Ursprungligen av Svante S:

PS. Deinterlace och Progressive Scan är inte samma sak DS.

Naturligtvis inte, men vad jag syftade på var inställningen i EyeTV under rubriken Deinterlace (se bifogad bild) där man kan välja hur den flätade videosignalen ska hanteras. Det bästa alternativet är Progressive Scan vilket i praktiken innebär att det varje sekund visas 50 progressiva bilder (med halva vertikala upplösningen) istället för 25 flätade (eller deinterlacade) bilder.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Ok, Begränsningen som fanns i iBooken försvann i.o.m. att MacBook lanserades.

OK, men Minin var alltså tjurig att ställa på rätt upplösning utan att ta till SwitchRes?

Jag har bara testat med en PPC Mini och det fungerade inte att ställa in 1366 x 768 med eller utan SwitchResX. Endast pixelantal jämt delbara med 8 fungerade. Det gick däremot med min MacBook (endast med SRX) som jag tror har samma grafikkrets som Mac Mini Intel. Därför gissar jag att det fungerar med en Mac Mini med Intelprocessor, men jag har inte testat det.

Är bra sugen på att ha en Mini som ersättare för HDD-DVD'n så det verkar ju vara ett klart alternativ tillsammans med Eye-TV.
Det som jag fortfarande inte greppat är hur man ska få det att fungera tillsammans med en digitalbox som kräver ett kort.

  • Medlem
  • 2007-02-14 13:47

Svante S: Som jag förstår det behöver du väl i så fall skaffa Elgatos digitalbox som är avsedd för just detta, eyeTV 610: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

En annan fråga: jag skulle vilja fixa en setup där en mac mini (med Elgatos digital-TV-pinne för marknätet installerad) alltid startar upp med en TV-bild i fullskärmsläge. Går det att ordna?

/Galex

Ursprungligen av Galex:

Svante S: Som jag förstår det behöver du väl i så fall skaffa Elgatos digitalbox som är avsedd för just detta, eyeTV 610: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

/Galex

Tack!
Hm, men det blir alltså en Mini, en EyeTV 610, en korthållare för ComHem, en fet extern hårddisk (ett 5.1 ljudkort). Totalt 4(5) lösa delar.
Måånga saker blire. Jag funderar en stund till. Nu vet jag i alla fall vad som gäller

.mkv i osx

Hej,

Följt den här tråden en del och undrar om någon fått ordning på att spela matroska-paket i osx. Det är mycket snack om HD i tråden, jag kanske är i helt fel kvarter när jag letar hd-material men de bästa brukar vara i .mkv och dessa får jag inte ordning på i osx. Har en MB C2D och när jag bootar upp den i Windows och använder CCCP-paketet/mplayer classic för att spela fungerar det hur bra som helst.

Funderar således styggt nog att köpa en macmini och ha som mediacenter till projjen och ha windows default boot. Macmini'n är ju oslagbar i storlek & pris och jag hade ju givetvis helst kört osx men kan jag inte lira allt på ett smidigt sätt så är det ju ganska meningslöst att ha en osx-baserad htpc.

Någon som har några tips eller erfarenheter kring detta problem?

OSX saknar codecs?

Annars kanske man kan skaffa en sån här?:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1139956&node=36

  • Medlem
  • 2007-02-23 13:03
Ursprungligen av Galex:

Jag skulle vilja fixa en setup där en mac mini (med Elgatos digital-TV-pinne för marknätet installerad) alltid startar upp med en TV-bild i fullskärmsläge. Går det att ordna?

Ingen tycks kunna svara på min fråga ovan, men här kommer en annan: kan man tidsprogrammera en inspelning och få mac minin att gå igång först när inspelningen skall göras (och sedan helst stänga av sig igen) eller måste minin vara på hela tiden?

/Galex

Bevaka tråden