Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur räknar du på att det blir billigare att göra då? Den ligger väl på cirkus $500 där borta? Det blir minst 3000 svenska rakt av. Sen måste du ju ha ett abb o sverige för att kunna använda den. Om du planerar att använda den i 1,5 år och ringa medelmycket betalar du ju alla gånger 200:- i månaden för samtal, abb kostnad och sms. Sen kommer 199 för datatrafiken där på också. Bara det är 7200:- efter 1,5 år. Slutpriset landar ju på nånstans strax över 10K då också.

Hur räknar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 10:26

hur räknar du?

Ursprungligen av Nephente:

Hur räknar du på att det blir billigare att göra då? Den ligger väl på cirkus $500 där borta? Det blir minst 3000 svenska rakt av. Sen måste du ju ha ett abb o sverige för att kunna använda den. Om du planerar att använda den i 1,5 år och ringa medelmycket betalar du ju alla gånger 200:- i månaden för samtal, abb kostnad och sms. Sen kommer 199 för datatrafiken där på också. Bara det är 7200:- efter 1,5 år. Slutpriset landar ju på nånstans strax över 10K då också.

Hur räknar du?

exakta priset är från telia 7878:- i 18månaders abunimang och då till kommer sen det du ringer för så det är nog lite väll på slaget av telia tycker dom borede sänka lite mer.

  • Medlem
  • 2008-07-20 12:34
Ursprungligen av tiq007:

exakta priset är från telia 7878:- i 18månaders abunimang och då till kommer sen det du ringer för så det är nog lite väll på slaget av telia tycker dom borede sänka lite mer.

Har du missat att det ingår en samtalspott i abunimanget?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-18 22:25
Ursprungligen av tiq007:

jo jag mena om jag kunde köpa en i phoone från usa och jailbraka den så går det nog att
göra de me 3g modelen ochså;)

Du får ingen iPhone 3G med dig ur butiken utan att skriva på ett två års kontrakt med AT&T. Precis lika som i Sverige alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 10:32

Du får ingen iPhone 3g

Ursprungligen av Jogin:

Du får ingen iPhone 3G med dig ur butiken utan att skriva på ett två års kontrakt med AT&T. Precis lika som i Sverige alltså.

vad vet du om det?
ps så var det med vanliga iPhone men sen dök det up lite var stans
så det kommer nog att finnas att köpa 3g modelen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-20 11:11
Ursprungligen av tiq007:

vad vet du om det?
ps så var det med vanliga iPhone men sen dök det up lite var stans
så det kommer nog att finnas att köpa 3g modelen!

Om du bara läste lite annat än bara forum så skulle du veta det du med. Det är ingen hemlighet. Vanliga iPhone kunde man köpa i butik men abbonemanget med AT&T kunde man fixa i samband med aktiveringen hemma, på så vis fick de avsevärt snabbare köer än denna gång. Det kan man inte längre. Du skriver på abbonemanget, sedan får du telefonen — på så vis är det ingen som kommer undan med att blåsa AT&T på sin andel av pengarna längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:06

har en 8gigare nu vanlig iphone det som lokar mig med 3g modelen är gpsen bara 3g kostar ganka mycket så man anvender wlan i stälet=)
ha tagigt reda på vad dom tar i usa för 8gig 199dollar 19gig 299dollar
jag tycker telia bored sänka prieset ganaka mycke!! ina jag köper en från dom
blir nog en usa model;)

tiq007:
Skämtar du du?
Hur som helst är du sinnessjukt rolig.
Tack!

  • Medlem
  • 2008-07-18 23:02

I Sverige går det väl att köpa den löst men bunden till Telia? Jag har för mig att det står i några poster lite här och där här på forumet...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 23:58
Ursprungligen av Baron:

I Sverige går det väl att köpa den löst men bunden till Telia? Jag har för mig att det står i några poster lite här och där här på forumet...

Så länge man har ett abbonemang hos telia med minst 3mån kvar på abbonemanget som jag har förstått det...

Ursprungligen av Baron:

Sverige går det väl att köpa den löst men bunden till Telia? Jag har för mig att det står i några poster lite här och där här på forumet...

Ursprungligen av kainen:

Så länge man har ett abbonemang hos telia med minst 3mån kvar på abbonemanget som jag har förstått det...

Stämmer, så gjorde jag.
5495 riksdaler fick jag pynta för det.

Maxtak på i-abonnemangen

Jag fick inte med någon prislista när jag fick min telefon varför jag förståss kollar på nätet och tolkar det som att all datatrafik kostar max 9:-/dag. En polare fick med en prislista där det står klart och tydligt att maxtaket ligger på 69:-/dag för datatrafiken. Detta maxtak finns att läsa i massa pdfer runt om för andra abonnemang (99/199/osv), men jag kan inte hitta det på iMini/iMidi/iMaxi-prislistorna på nätet...

Så jag ringde till Telia och frågade, och visst, det är 69:- som gäller som maxtak. Beställde fastpris för datatrafik direkt.

Då undrar jag vad det är som är speciellt med i-abonnemangen? De blev ju justerade efter första lanseringen eftersom folk gnällde över priset, men nu kostar det ju lika mycket? Eller kan man bara teckna fastpriset om man har i-abonnemang? Orkar inte hänga i prislistorna mer nu... Eftersom Telia-tanten jag pratade med inte riktigt lät förtroendeingivande (hon fick ringa runt i säkert 20 minuter innan hon hade något definitivt besked), kan inte någon klok härifrån bekräfta eller dementera maxtaket för iMini för all datatrafik (inte bara surf, utan ALL)?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-26 09:08
Ursprungligen av davidbicho:

Jag fick inte med någon prislista när jag fick min telefon varför jag förståss kollar på nätet och tolkar det som att all datatrafik kostar max 9:-/dag. En polare fick med en prislista där det står klart och tydligt att maxtaket ligger på 69:-/dag för datatrafiken. Detta maxtak finns att läsa i massa pdfer runt om för andra abonnemang (99/199/osv), men jag kan inte hitta det på iMini/iMidi/iMaxi-prislistorna på nätet...

Så jag ringde till Telia och frågade, och visst, det är 69:- som gäller som maxtak. Beställde fastpris för datatrafik direkt.

Då undrar jag vad det är som är speciellt med i-abonnemangen? De blev ju justerade efter första lanseringen eftersom folk gnällde över priset, men nu kostar det ju lika mycket? Eller kan man bara teckna fastpriset om man har i-abonnemang? Orkar inte hänga i prislistorna mer nu... Eftersom Telia-tanten jag pratade med inte riktigt lät förtroendeingivande (hon fick ringa runt i säkert 20 minuter innan hon hade något definitivt besked), kan inte någon klok härifrån bekräfta eller dementera maxtaket för iMini för all datatrafik (inte bara surf, utan ALL)?

Vad har din polare för abbonemang?
Som jag förstod det var poängen med i-abbonemangen att maxtaket var 9kr på all datatrafik. (för andra abbonemang ligger maxtaket på 69kr)

"Till din iPhone 3G kan du beställa något av våra tre speciellt anpassade abonnemang. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn".

Ursprungligen av Mach2:

Vad har din polare för abbonemang?
Som jag förstod det var poängen med i-abbonemangen att maxtaket var 9kr på all datatrafik. (för andra abbonemang ligger maxtaket på 69kr)

"Till din iPhone 3G kan du beställa något av våra tre speciellt anpassade abonnemang. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn".

Det var precis detta jag frågade om, och Telia sa rakt i örat på mig att det inte gäller. Det är 69:- per dag som är maxtaket på iMini för datatrafik. Maxtaket på enbart surfning i webbläsaren är 9:-. As if surfningen var den stora dataslukaren. Hah.

Som sagt, detta sa tanten på Telia till mig efter att ha checkat med "iphone-avdelningen" som bekräftade det hela. Så den där meningen på iphone-sidan är bullshit eftersom de refererar till "datatrafiken" men menar "enbart datatrafik över port 80 - all annan trafik kostar 69:- per dag".

Ursprungligen av davidbicho:

Det var precis detta jag frågade om, och Telia sa rakt i örat på mig att det inte gäller. Det är 69:- per dag som är maxtaket på iMini för datatrafik. Maxtaket på enbart surfning i webbläsaren är 9:-. As if surfningen var den stora dataslukaren. Hah.

Som sagt, detta sa tanten på Telia till mig efter att ha checkat med "iphone-avdelningen" som bekräftade det hela. Så den där meningen på iphone-sidan är bullshit eftersom de refererar till "datatrafiken" men menar "enbart datatrafik över port 80 - all annan trafik kostar 69:- per dag".

Har nu läst längre bak i denna tråd där det definitivt basuneras ut att maxtaket på 9:- gäller all datatrafik. Ord mot ord. Jag orkar inte. I rest my case.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-26 20:10
Ursprungligen av davidbicho:

Det var precis detta jag frågade om, och Telia sa rakt i örat på mig att det inte gäller. Det är 69:- per dag som är maxtaket på iMini för datatrafik. Maxtaket på enbart surfning i webbläsaren är 9:-. As if surfningen var den stora dataslukaren. Hah.

Som sagt, detta sa tanten på Telia till mig efter att ha checkat med "iphone-avdelningen" som bekräftade det hela. Så den där meningen på iphone-sidan är bullshit eftersom de refererar till "datatrafiken" men menar "enbart datatrafik över port 80 - all annan trafik kostar 69:- per dag".

Det kursiverade i mitt tidigare inlägg är kopierat direkt från Telias hemsida. Då det uttryckligen står datatrafik och inte surf kan jag inte tolka det på något annat sätt. Tror inte någon domstol skulle tolka det hela annorlunda heller. Jag sätter mina pengar på att "iphone-avdelningen" i detta fall inte är särskilt påläst.

Telia använder annars en mängd skumma, odefinerade uttryck som sällan stämmer överens med namnen på de tjänster som går att beställa, men hur som helst är ju i-abbonemangen helt värdelösa...

i phone i Danmark

Hej alla räknesugna. Detta meddelande fick jag från telia.dk idag

Kære tommy arvidson,
Telia i Danmark sætter i dag prisen på iPhone 3G ned med 300,- for privatkunder.

De nye priser på iPhone 3G er;

8GB: 1.099,- inkl. moms

16GB: 1.699,- inkl. moms

Prisnedsættelsen er allerede sat i værk. Priserne er sænket i vore butikker og på webben.

Som ny iPhone 3G kunde mener vi det skal komme dig til gode. Du vil automatisk blive krediteret via din faktura i september.

Hvis du står på ventelisten til en iPhone 3G, vil den nye pris være gældende, når du henter den.

iOn abonnementet forbliver uændret, hvor du kan tale frit til fastnet og Telia-mobiler i Danmark. Du får også 300 gratis minutter til øvrige mobiler, og der er ingen opkaldsafgift. Med iOn får du desuden fri SMS. Du kan bruge alle Telias trådløse hotspots i hele norden gratis, og du får 300MB data. Prisen på iOn falder markant efter seks måneder til kun 399 kr. om måneden som privatkunde.
Fortsat god sommer!

Venlig hilsen
Telia

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 22:05
Ursprungligen av tommy arvidson:

Hej alla räknesugna. Detta meddelande fick jag från telia.dk idag

Kære tommy arvidson,
Telia i Danmark sætter i dag prisen på iPhone 3G ned med 300,- for privatkunder.

De nye priser på iPhone 3G er;

8GB: 1.099,- inkl. moms

16GB: 1.699,- inkl. moms

Prisnedsættelsen er allerede sat i værk. Priserne er sænket i vore butikker og på webben.

Som ny iPhone 3G kunde mener vi det skal komme dig til gode. Du vil automatisk blive krediteret via din faktura i september.

Hvis du står på ventelisten til en iPhone 3G, vil den nye pris være gældende, når du henter den.

iOn abonnementet forbliver uændret, hvor du kan tale frit til fastnet og Telia-mobiler i Danmark. Du får også 300 gratis minutter til øvrige mobiler, og der er ingen opkaldsafgift. Med iOn får du desuden fri SMS. Du kan bruge alle Telias trådløse hotspots i hele norden gratis, og du får 300MB data. Prisen på iOn falder markant efter seks måneder til kun 399 kr. om måneden som privatkunde.
Fortsat god sommer!

Venlig hilsen
Telia

jag fattar inte?

Ursprungligen av zappee:

jag fattar inte?

Låter i mina öron jävligt bra om inte annat. Men vafalls, Danmark? Hur kommer dem in i bilden?

Ursprungligen av Specias:

Låter i mina öron jävligt bra om inte annat. Men vafalls, Danmark? Hur kommer dem in i bilden?

Undrar om det spelar så stor roll egentligen. Abbonemanget i Danmark var väl ganska dyrt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-30 00:53
Ursprungligen av Specias:

Låter i mina öron jävligt bra om inte annat. Men vafalls, Danmark? Hur kommer dem in i bilden?

Ja, de sänker priset i danmark. Men vad spelar det för roll?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 11:01
Ursprungligen av zappee:

Ja, de sänker priset i danmark. Men vad spelar det för roll?

Tja, vi kan ju fortsätta med att jämföra äpplen och päron och hävda bestämt att det är mycket bättre i Danmark och att Telia i Sverige tar ut vedervärdigt höga priser.

Ursprungligen av Mach2:

Det kursiverade i mitt tidigare inlägg är kopierat direkt från Telias hemsida. Då det uttryckligen står datatrafik och inte surf kan jag inte tolka det på något annat sätt. Tror inte någon domstol skulle tolka det hela annorlunda heller. Jag sätter mina pengar på att "iphone-avdelningen" i detta fall inte är särskilt påläst.

Telia använder annars en mängd skumma, odefinerade uttryck som sällan stämmer överens med namnen på de tjänster som går att beställa, men hur som helst är ju i-abbonemangen helt värdelösa...

Fick ett ryck och ringde telia igen, och fick denna gång tala med en person som återigen slog fast att det kostar 69:- per dag, och att maxtaket 9:- gäller enbart surf.

På telia.se/iphone står det "Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn." utan att definiera begreppet datatrafik vilket ju är oerhört korkat i iphone-fallet. Letar man efter definitionen i prislistor till höger och vänster är "datatrafik" enbart surfning, och allt annat kostar 20kr/MB med maxtak 69:-.

Så, om Telia nu är konsekventa i ena fallet om definitionen "datatrafik" så ska de ju vara det även vad gäller de megabytes som ingår i i-abonnemangen. De 100MB som ingår i t.ex iMini gäller alltså även där surfning. Såfort man får ett mail, tankar hem en applikation etc så kostar det 20kr/mb. Från dag 1.

För OM begreppet "datatrafik" gäller ALL datatrafik FÖRE 100mb, och sedan gäller enbart surfning EFTER 100MB så är det någonting som måste nystas i eftersom detta kan handla om mycket pengar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-31 12:17
Ursprungligen av davidbicho:

Fick ett ryck och ringde telia igen, och fick denna gång tala med en person som återigen slog fast att det kostar 69:- per dag, och att maxtaket 9:- gäller enbart surf.

På telia.se/iphone står det "Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn." utan att definiera begreppet datatrafik vilket ju är oerhört korkat i iphone-fallet. Letar man efter definitionen i prislistor till höger och vänster är "datatrafik" enbart surfning, och allt annat kostar 20kr/MB med maxtak 69:-.

Så, om Telia nu är konsekventa i ena fallet om definitionen "datatrafik" så ska de ju vara det även vad gäller de megabytes som ingår i i-abonnemangen. De 100MB som ingår i t.ex iMini gäller alltså även där surfning. Såfort man får ett mail, tankar hem en applikation etc så kostar det 20kr/mb. Från dag 1.

För OM begreppet "datatrafik" gäller ALL datatrafik FÖRE 100mb, och sedan gäller enbart surfning EFTER 100MB så är det någonting som måste nystas i eftersom detta kan handla om mycket pengar.

Saxat från supportdelen på iPhone 3G Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

"Vad är Telia Mobil iMini/iMidi/iMaxi?"
"Det är våra speciellt anpassade abonnemang för iPhone. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn. Det innebär att kostnaden för surfande och datatrafik inte kan överstiga 9 kr/dygn. Dessutom ingår alltid fri surf via Telias surfzoner och Telia Homerun. "

Ursprungligen av jnx:

Saxat från supportdelen på iPhone 3G Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

"Vad är Telia Mobil iMini/iMidi/iMaxi?"
"Det är våra speciellt anpassade abonnemang för iPhone. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn. Det innebär att kostnaden för surfande och datatrafik inte kan överstiga 9 kr/dygn. Dessutom ingår alltid fri surf via Telias surfzoner och Telia Homerun. "

Ringde till Telia nu för tredje gången, och sa som det var - att det står att det är max 9:- per dygn på denna supportsida vilket fick Telia-damen att tappa hakan eftersom de fått andra instruktioner. Hon kunde inte ge något besked, utan skulle kolla upp vad som gällde och återkomma. Hon sa i alla fall att "ja, då ska man ju INTE teckna fastpristillägget som vi rekommenderat alla att göra".

Spännande att se var detta slutar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 23:07

Testade Rob's excel-fil som jag läste in i Google Docs (vägrar installera M$ Office)

fick detta resultat med min statistik från min teleleverantör:

Google Dokument - iphonekalkyl

Rödmarkerat blir billigast, de rosa är nära i pris.
Eftersom det växlar mellan månaderna hur mycket man utnyttjar de olika tjänsterna och det är så liten prisskillnad så blir ju Bingo klart bäst för mig.
Då behöver jag inte oroa mig för att datatrafiken drar iväg.

Jag SMS:ar inte någonting, ringer runt 150 minuter per månad, datatrafiken vet man ju inte vad det blir innan man skaffar iPhonen.

Ska räkna på detta om det stämmer och försöka lägga in företagsabbonemangen också.

Senast redigerat 2008-07-19 23:18
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-20 11:25

En fråga från en som är extremt dåligt insatt i datatrafiken... Jag väljer mellan att låta en polare som redan har telia köpa en telefon utan bindningstid och isf har jag tänkt använda mitt halebop kontantkort som enligt uppgift skall fungera. Eller så ska jag gå över till telia med fast pris för datatrafiken.. Frågan kommer då vilket av detta som är smartast. Jag komemr surfa extremt lite, vill ha iphone pga. gränssnittet och inte för att surfa med den.

Kan man stänga av all datatrafik som kostar och ändå surfa för att kolla enklarare saker som nyheter med mera och däigenom använda Halebop kontantkort eller blir det för dyrt?

Ok jag skulle vilja höra med Er räknenissar - hur mycket dyrare är iPhone än konkurrenterna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 17:18
Ursprungligen av draags:

Ok jag skulle vilja höra med Er räknenissar - hur mycket dyrare är iPhone än konkurrenterna.

Kontantpriset för iPhone (16GB) är 5500kr (om man har mer än 3 månaders bindningstid hos Telia kvar). Varianten med 8GB går för 4700kr. Alla andra abbonemangsformer kräver bindningstid och ger olika stor subvention på telefonen, men dessa är alltså kontantpriserna utan konstigheter.

Man behöver inte vara mycket till "räknenisse" för att lista ut om en annan produkt är billigare eller dyrare.

Ursprungligen av Jogin:

Kontantpriset för iPhone (16GB) är 5500kr (om man har mer än 3 månaders bindningstid hos Telia kvar). Varianten med 8GB går för 4700kr. Alla andra abbonemangsformer kräver bindningstid och ger olika stor subvention på telefonen, men dessa är alltså kontantpriserna utan konstigheter.

Man behöver inte vara mycket till "räknenisse" för att lista ut om en annan produkt är billigare eller dyrare.

Nej kanske inte men jag får hela tiden höra att iPhone är den överlägset dyraste mobil telefonen på marknaden. Typ mer än dubbelt så dyr. Tänkte därför kolla här med er vad ni säger.

Bevaka tråden