Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 19:27
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Tja, han gjorde väl just det...

jag tror att moname1 är ute efter så kallad "fakta" som styrker Zimmermans uttalande. det gör det lättare för andra att värdera trovärdigheten. låt mig exemplifiera!

exempel 1: "jag vet det, eftersom min lillebror hörde det på dagis."
exempel 2: "jag vet det, eftersom jag jobbar som marknadschef på Telia."

ser du skillnaden?

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är bluff. Jag vet nämligen att exklusivitetsavtalet gäller ett år.

Har du kunskap om Apple och att de globalt kör med 1 år, är det Telias du specifik har kännedom om, utgår du ifrån de tolv månader som låsningen löper eller hur har du kunskap om exklusiviteten mellan Apple och Telia?

Man är ju nyfiken på om man ska behålla sin G1 och vänta med G2'an

iphone: börjar den säljas kl 00.01 på fredag morgon?

Hej!
vet någon om Telia kommer att börja sälja iPhone kl 00.01 fredag morgon?
Kan man förbeställa en iPhone via Telia ännu?
mvh Jonas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-06 22:33
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
vet någon om Telia kommer att börja sälja iPhone kl 00.01 fredag morgon?
Kan man förbeställa en iPhone via Telia ännu?
mvh Jonas

Tyvärr så kan jag inte logga in på Mina sidor, någon annan som kan pröva och se om det står något? längst ner på sidan.

Källa: iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Ursprungligen av Caemon:

Tyvärr så kan jag inte logga in på Mina sidor, någon annan som kan pröva och se om det står något? längst ner på sidan.

Källa: iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Precis varit inne på "Mina sidor", tittat runt lite som hastigast. Står absolut inget angående detta med snabbare leverans eller att godkänna köpeavtal vad jag kan se.

Kanske någon annan har bättre ögon;)

Vad jag än säger så spelar det ingen roll för min trovärdighet...dessutom så kan min källa röjas. Du/ni väljer att tro på mig eller att inte tro på mig. jag skulle inte tro på mig om jag vore du/ni - eftersom jag inte tror på några sådana här grejer på forum (alla fakta vilar ju i mycket hemliga avtal).
Det enda jag egentligen kan säga är att MW's källa är en bluff (Att MW publicerar så lösa rykten är förvånande. Dom bör kolla sina källor nogrannare om dom vill bevara sin journalistiska heder). Exklusivitetsavtalet mellan Apple och Telia löper på ett år.

Använd förnuft och analys (det bör även MW göra): Har AT&T's avtal löpt på 3 månader - säljs luren av andra nu i USA? Känner ni till något annat avtal som löpt ut efter 3 månader med någon annan operatör i något annat land? Varför skulle en bjässe som telia Sonera gå med på omfattande avbräck (vilket man måste förutsätta om man vill förstå varför och hur Apple "säljer" exklusivitetsavtal) för bara 3 månader? Är inte ett exklusivitetsavtal på 3 månader nästan inget exklusivitetsavtal alls? Skulle Apple's varumärke må bra av ännu en svekdebatt ("vi lurades att lämna våra operatörer" - nya prisdumpningar - etc)?
Etc etc etc

Ursprungligen av petterf:

Har du kunskap om Apple och att de globalt kör med 1 år, är det Telias du specifik har kännedom om, utgår du ifrån de tolv månader som låsningen löper eller hur har du kunskap om exklusiviteten mellan Apple och Telia?

Man är ju nyfiken på om man ska behålla sin G1 och vänta med G2'an

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-06 19:31

dogday: Tur att du orkade förklara för dem som enligt egen uppgift inte begrep det. Själv slog jag mig för pannan bara...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 10:02

Det har ställts frågor i olika trådar, men jag hittar inte att nån har fått svar någon gång:
Om man tar ett abonnemang utan datatrafik kan man då stänga av det på iPhonen?

Ursprungligen av gunek:

Det har ställts frågor i olika trådar, men jag hittar inte att nån har fått svar någon gång:
Om man tar ett abonnemang utan datatrafik kan man då stänga av det på iPhonen?

Genom att mata in felaktiga inställningar i den så förhindrar du att den kan leta sig ut på nätet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 10:35
Ursprungligen av quackpack:

Genom att mata in felaktiga inställningar i den så förhindrar du att den kan leta sig ut på nätet.

Hur då "felaktiga inställningar"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 10:40
Ursprungligen av gunek:

Hur då "felaktiga inställningar"?

För att mobilen ska koppla upp till nätet måste man ställa in olika variabler som APN med mera med mera. Det är detta (WAP/MMS-inställningar) man kan beställa som ett SMS hos många teleleverantörer. Kolla internetinställningarna på din nuvarande mobil så ser du hur de ser ut.

Så det man borde kunna göra är att teckna ett 12månaders abonnemang hos dem nu innan man köper luren, sen gå in den 11e och köpa loss luren med sitt nuvarande abonnemang för 5495 (eller mindre om man inte är kåt på utrymme).

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

Eller hur?
Så tänker jag göra iallafall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-07 15:05

alltså jag är helt förbryllad över detta, alla jag känner har 3, iaf dem jag ringer, och att byta till telia innebär att jag måste ta det för 800 i månaden i så fall, och det vill man ju inte :S,

jag undrar om någon vet om man kommer kunna göra så man kan ha den med andra operatörer i sverige ? så köper man telefonen med "max25" och sätter in sitt 3 simkort isf

Ny iPhone Kalkulator

Hej,

jag har förbättrad min kalkulator och sparad den i .xls format. Alla som vill leka med de olika abonnemangsformer är välkommen att ladda ner excel dokumentet här:

http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Lycka till att välja rätt abonnemang,
Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
iFill, the internet radio recorder for the iPod

Ursprungligen av pardeike:

Hej,

jag har förbättrad min kalkulator[/url]

Jag vore jätteglad om du ville lägga in sms i kalkylen också!!

Ursprungligen av Macaddict:

Jag vore jätteglad om du ville lägga in sms i kalkylen också!!

Consider it done

Samma URL: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
http://ifill.twosailors.net

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 16:09
Ursprungligen av pardeike:

Consider it done

Samma URL: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
iFill, the internet radio recorder for the iPod

Visst räknar den fel på de abonnemang som har ringpot satt? T.ex. Mobil 99 borde väl G23 bli nått i stil med =G21*G16+G20*G17+G22*G18-G13 (fast avrundat till 0 om minder än 0)?

Ursprungligen av sortaz:

Visst räknar den fel på de abonnemang som har ringpot satt? T.ex. Mobil 99 borde väl G23 bli nått i stil med =G21*G16+G20*G17+G22*G18-G13 (fast avrundat till 0 om minder än 0)?

Tror jag inte. G23 relaterar till G20 som är minuter ÖVER ringpotten "=MAX(0,Total_minutes_month-G14)". Dvs. om ringpotten är 100 och du har ringt för 120 så ska G20 vara 20. Och det är det som G23 multiplicerar med pris/min (G17).

Eller hur?

/Andreas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 16:34
Ursprungligen av pardeike:

Tror jag inte. G23 relaterar till G20 som är minuter ÖVER ringpotten "=MAX(0,Total_minutes_month-G14)". Dvs. om ringpotten är 100 och du har ringt för 120 så ska G20 vara 20. Och det är det som G23 multiplicerar med pris/min (G17).

Eller hur?

/Andreas

Nja, G14 är ju antalet gratisminuter alltså stämmer G20, medans G13 är ju en pot pengar som du får ringa för alltså, måste du dra bort dem från samtalssumman G23.

ja, den tar inte i beräkning att man får ringa upp abb-kostnad. Jag får väl modda den...ikväll...

Ursprungligen av sortaz:

Visst räknar den fel på de abonnemang som har ringpot satt? T.ex. Mobil 99 borde väl G23 bli nått i stil med =G21*G16+G20*G17+G22*G18-G13 (fast avrundat till 0 om minder än 0)?

Ursprungligen av sortaz:

Nja, G14 är ju antalet gratisminuter alltså stämmer G20, medans G13 är ju en pot pengar som du får ringa för alltså, måste du dra bort dem från samtalssumman G23.

Jap. Helt rätt.

Ursprungligen av Zimmerman:

ja, den tar inte i beräkning att man får ringa upp abb-kostnad. Jag får väl modda den...ikväll...

Eller så ladda du ner senaste version (v2) igen här: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Tank för granskning,
Andreas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-07 17:15
Ursprungligen av pardeike:

Eller så ladda du ner senaste version (v2) igen här: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Räknar fel på total månadskostnad när man lägger till flatrate data.
Här har du en formel som funkar:
=G12+IF(G24-G13 > 0;G24-G13)

nej, denna excel påstår att luren blir dyrare om jag pratar 1 minut varje dag istället för 0 minuter - detta med 99-abonemanget. Och detta är bara ett exempel.
Om jag pratar 1 eller 0 minuet per dag spelar givetvis ingen roll för min kostnad - då detta tcks upp ab abbonemangsavgiften.

Ursprungligen av pardeike:

Jap. Helt rätt.

Eller så ladda du ner senaste version (v2) igen här: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Tank för granskning,
Andreas

Ursprungligen av Zimmerman:

nej, denna excel påstår att luren blir dyrare om jag pratar 1 minut varje dag istället för 0 minuter - detta med 99-abonemanget. Och detta är bara ett exempel.
Om jag pratar 1 eller 0 minuet per dag spelar givetvis ingen roll för min kostnad - då detta tcks upp ab abbonemangsavgiften.

Kan du vara mer specifik och nämna cellreferenser? Om jag tar tex Bingo som har 99/m med 99 att ringa för så bli månadskostnader 99 åven om ja ringer 1x för 1min.

/Andreas

Klicka i Flat data. Fyll i 1 minut i första...number of calls <min tror jag det är. Tryck enter och titta samtidigt på slutkostnad.
Det besynnerliga är att om man inte fyller i Flat data så ändras INTE slutpriset...precis som om det skulle ha med samtalsanvändande att göra.
Total månadskostnad är också fel. 99+199 (data flat) är lika med 298 - inte 199.
Back to work, amigo.

Ursprungligen av pardeike:

Kan du vara mer specifik och nämna cellreferenser? Om jag tar tex Bingo som har 99/m med 99 att ringa för så bli månadskostnader 99 åven om ja ringer 1x för 1min.

/Andreas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 17:38
Ursprungligen av pardeike:

Kan du vara mer specifik och nämna cellreferenser? Om jag tar tex Bingo som har 99/m med 99 att ringa för så bli månadskostnader 99 åven om ja ringer 1x för 1min.

/Andreas

G23 borde bli nått i stil med
G23=MAX(0;(G21*G16+G20*G17+G22*G18)-G13)
eftersom du alltid måste betala 99 kr även om du inte ringer upp dem blir inte G24 riktigt rätt, ta bort -G13 där. Då tror jag du ligger rätt nära sanningen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 16:43
Ursprungligen av Esa:

alltså jag är helt förbryllad över detta, alla jag känner har 3, iaf dem jag ringer, och att byta till telia innebär att jag måste ta det för 800 i månaden i så fall, och det vill man ju inte :S,

jag undrar om någon vet om man kommer kunna göra så man kan ha den med andra operatörer i sverige ? så köper man telefonen med "max25" och sätter in sitt 3 simkort isf

vad tror du själv?
säger ordet exklusivitet dig något?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 16:44
Ursprungligen av RockyMontana:

Så det man borde kunna göra är att teckna ett 12månaders abonnemang hos dem nu innan man köper luren, sen gå in den 11e och köpa loss luren med sitt nuvarande abonnemang för 5495 (eller mindre om man inte är kåt på utrymme).

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

Eller hur?
Så tänker jag göra iallafall.

och vad vinner du på det?

Ursprungligen av zappee:

och vad vinner du på det?

Jag slipper låsa upp mig i 18 månader och kan snabbare gå tillbaka till kontantkort då det är det som passar mig bäst.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-07 23:44

tjabba, jag är under 18år och undrar vilket abonnemang some skulle passa mig bäst till iphone.. jag ringer inte så mycket, smsar såfall mera, skulle surfa hela tiden om jag hade en iphone. några råd skulle sitta fint:)

Bevaka tråden