Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-03 16:09

Jag upptäckte just att jag inte alls betalar 79kr/månaden för min telefon som jag redan har hos telia. Det är bara 30 kr

Men samtidigt så är det lite illa ställt ekonomiskt så det kanske inte blir nån iPhone alls den 11e. Ha medlidande med mig nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-03 20:05

Låt säga att man kör med telia mobil 199 + fastpris på data.

Hur vet man då att ens 199 kr i abonemangsavgift inte går till data? Se noten nedan som de har i sin prislista:

Välj mellan tre olika månadsbelopp: 99 kr, 199 kr eller 299
kr. För Telia Mobil Bingo är månadsbeloppet 99 kr. Månads-
beloppet kan användas till tal- och videosamtal, sms, mms
samt mobilsurf. Gäller inom Sverige till svenska operatörer
och för talsamtal från Sverige till utlandet. Ej använt be-
lopp kan inte sparas till nästkommande månad. Månadsbe-
loppet debiteras i förskott.

Man vill ju helst använda sitt månadsbelopp till telefonsamtal och sms.. men detta skulle kunna tolkas som att det även gäller data och att man först börjar förbruka sina 199kr, och när dem är slut börjar fastpris för data användas.

Samt, är det någon som vet vad som gäller för öppningsavgifter.. man man använda sin månadsavgift till dem?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 20:22
Ursprungligen av markus:

Låt säga att man kör med telia mobil 199 + fastpris på data.

Hur vet man då att ens 199 kr i abonemangsavgift inte går till data?

Det märker man när räkningen kommer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-03 22:31

Ring Telia och fråga, dom måste ju veta vad som gäller i såfall.

Ursprungligen av markus:

Låt säga att man kör med telia mobil 199 + fastpris på data.

Hur vet man då att ens 199 kr i abonemangsavgift inte går till data? Se noten nedan som de har i sin prislista:

Välj mellan tre olika månadsbelopp: 99 kr, 199 kr eller 299
kr. För Telia Mobil Bingo är månadsbeloppet 99 kr. Månads-
beloppet kan användas till tal- och videosamtal, sms, mms
samt mobilsurf. Gäller inom Sverige till svenska operatörer
och för talsamtal från Sverige till utlandet. Ej använt be-
lopp kan inte sparas till nästkommande månad. Månadsbe-
loppet debiteras i förskott.

Man vill ju helst använda sitt månadsbelopp till telefonsamtal och sms.. men detta skulle kunna tolkas som att det även gäller data och att man först börjar förbruka sina 199kr, och när dem är slut börjar fastpris för data användas.

Samt, är det någon som vet vad som gäller för öppningsavgifter.. man man använda sin månadsavgift till dem?

Ursprungligen av markus:

Hur vet man då att ens 199 kr i abonemangsavgift inte går till data?

Det vet man för att all datatrafik registreras, mängden skrivs ut på fakturan och förs in under FastPris mobilt bredband och kostar därmed inte mera än 199,-.

Så funkar det för mig och bör göra för alla andra också.

Man får nog erkänna att det känns klart bättre nu när Telia presenterade alla abonnemang. Så man får väl ge lite "cred" till Telia för att de lyssnade på kritiken.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Så man får väl ge lite "cred" till Telia för att de lyssnade på kritiken.

Ja om de nu lyssnat alls. För kritiken har ju varit hård redan INNAN Telia presenterat all information.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 18:44
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Man får nog erkänna att det känns klart bättre nu när Telia presenterade alla abonnemang. Så man får väl ge lite "cred" till Telia för att de lyssnade på kritiken.

Mja, vad får dig att tro att detta inte var deras plan från första början? De har inte "ändrat sig" i något avseende så vitt jag kan se.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja om de nu lyssnat alls. För kritiken har ju varit hård redan INNAN Telia presenterat all information.

Exaktamundo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 18:44
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Man får nog erkänna att det känns klart bättre nu när Telia presenterade alla abonnemang. Så man får väl ge lite "cred" till Telia för att de lyssnade på kritiken.

Ja, samtidigt måste man ju säga deras tänkta "specialabonnemang"är rätt misslyckade.
Det blir ju rätt tydligt när man ser här vilka abonnemang folk tänker välja.

De verkar ha underskattat "behovet" av större datatrafik ganska grovt.
Föga förvånande iofs.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 18:45
Ursprungligen av d-boy:

Ja, samtidigt måste man ju säga deras tänkta "specialabonnemang"är rätt misslyckade.:)

Absolut, tror dock att dessa specialabbonemang beror på påtryckningar från Apple. Abbonemangsuppläggen är med svenska mått mätt föråldrade och knepiga, men med amerikanska mått mätt helt normala.

Jag är ganska nöjd nu

Jag måste erkänna att jag på det hela taget är ganska nöjd med hela "iTelia-affären" nu :)... Men det var ett väldigt dåligt pr-drag att presentera abonnemangen på det här viset. Hade de bara släppt all prisinformation på direkten hade de säkert sluppit mycket av kritiken (men Telia kanske inte hade något val?).

Har kollat priserna nu, lägger man ihop telefon samt abonnemangsavgiften så är det i princip samma priser. Tycker att iMini osv är ändå dom bästa abonnemangen. Jag ringer inte så mycket på min nuvarande telefon idag. Jag är intresserad av totalkostnaden telefon + månadsavgiften, klart, man får lite mer grädde på mosen, men ändå... ja inte vet jag men jag kommer nog köpa en 8 gigs med 18 eller 24 månaders iMini abonnemang...

OBS, kollade inte alla, men några var väldigt snarlika varandra

Senast redigerat 2008-07-03 19:14
  • Medlem
  • 2008-07-04 10:30

Det här är en djungel...senaste fakturan från Tele2 angav att jag skickat typ 160 sms. Jag tycker det fria tillgången till HomeRun är attraktiv (framförallt om jag får tillgång även med min MacBook Pro?) så det lutar åt ett iMidi. Skulle det visa sig att jag surfar upp min 250 Mb kan jag slänga på ett data-abonnemang också.

Eller...så tar jag ett iMini och slänger på fri data direkt, och betalar bara extra för de SMS jag skickar. Kanske är vettigare och mindre begränsande?

Fast nu ser jag också att jag de senaste månaderna pratat mellan 240-360 minuter...pust.

Finns det ingen liten snurra någonstans där man kan mata in antal sms, antal minuter, HomeRun ja/nej, datatrafik fri eller antal Mb osv... och ut på andra sidan kommer ett väl avvägt förslag på vilken kombination av abonnemang och tilläggstjänster man ska ha?

Ursprungligen av Goka:

...så tar jag ett iMini och slänger på fri data direkt...

Jag vet inte vad som gäller för Telia, men jag pratade precis med försäljningsupporten på Sonera (här i Finland). Här kan man INTE köpa tilläggstjänster till iPhone paketena, utan vill man ha mera data får man byta till ett dyrare paket. Det vill säga, vi som bor i finland kan iallfall inte köpa fri data till nåt av dom subventionerade paketena.

Eller har Telia redan specifierat att man kan köpa tilläggstjänster till iPhone paketena?

Ursprungligen av spaceas:

ja.

Ok, jag hittade nu i specifikationen för iPhone paketena. Synd att Sonera inte kan tillåta samma villkor som Telia

Källa: http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

Är det någon som vet om det är möjligt att byta mellan abonnemang? Jag överväger imidi, men visar det sig att datan inte är närheten av det jag behöver och det blir för dyrt så skulle jag gärna byta till max 25 + fri data

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 13:55
Ursprungligen av jacoblo33:

Är det någon som vet om det är möjligt att byta mellan abonnemang? Jag överväger imidi, men visar det sig att datan inte är närheten av det jag behöver och det blir för dyrt så skulle jag gärna byta till max 25 + fri data

Telia godkänner allt som oftast bara hopp uppåt i priskedjan. Dvs iMini och iMidi kan byta till iMaxi (och iMidi i iMinis fall), ett hopp mellan Midi och Max 25 tvivlar jag på att det är möjligt.

Kan även informera att om ni avser att använda data fast pris med datorn, dvs skaffa ett eget 3g usb modem, så tar telia en avgift (tror det var 50kr i månaden) för extra kortet som behövs. Blev en mindre chock för mig tidigare under våren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 12:23
Ursprungligen av jacoblo33:

Kan även informera att om ni avser att använda data fast pris med datorn, dvs skaffa ett eget 3g usb modem, så tar telia en avgift (tror det var 50kr i månaden) för extra kortet som behövs. Blev en mindre chock för mig tidigare under våren...

Kan man inte använda iPhonen som modem?

Nu har jag räknat lite på abonemangsformen Bingo. detta verkar vara ett vettigt alt. för den som ringer mycket. Jag räknade ut från mina senaste tre fakturor att jag i snitt ringer 452 min fördelat på 150 samtal, och skickar 135 sms. Detta gav mig en total kostnad på 605kr/mån. inkl. flatrate data (199kr). Dock så uteslöt jag nu då den svindyra telefonen som i detta fallet kommer kosta 5195kr. Men ett ganska trevligt alternativ för den som hellre pungar ut med svidande pengar för telefonen direkt och sen har en trevligare månadskostnad och samtidigt ringer relativt mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-04 14:00

fick man hoppa mellan abonnemangen skulle ju inte priserna vara olika för telefonen vid dom olika avtalen.

Man får säkert - som du skriver- gå från ett abonemang med en DYRARE telefon till ett med en BILLIGARE utan att betala nåt... Åt andra hållet.. wel, antar att det blir mellanskillnad då, motsvarande telefinpriset och kvarvarande bindningstid.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-04 18:36

här är en liten tanke om något relaterat, men ändå helt annat: Är det inte konstigt att den stor bannern på förstasidan på telia.se endast innehåller "iPhone 3G Nu finns priserna", är det häftigaste med iPhone att telia lyckats få tummen ur efter 4 dagars intensiv pajkastning i media? Fokuserar de inte på fel saker? Det tycker jag i alla fall. Jag hade hellre sett en snygg banner med iPhones finesser sammanfattade, sådär som apple brukar göra.

Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men jag är en latmask idag...

...men som jag förstår det så rekommenderar Telia att man skaffar "Prisavtal Fastpris" till sitt "vanliga" abonnemang då man köper iPhone. Då med betoning på "rekommenderar".

Med andra ord borde man kunna skaffa "Telia Till vänner" för 69 kr/mån och binda det i 18 månader. Därefter skaffar man "Prisavtal Fastpris" löpande utan bindningstid?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

...men som jag förstår det så rekommenderar Telia att man skaffar "Prisavtal Fastpris" till sitt "vanliga" abonnemang då man köper iPhone. Då med betoning på "rekommenderar".

Med andra ord borde man kunna skaffa "Telia Till vänner" för 69 kr/mån och binda det i 18 månader. Därefter skaffar man "Prisavtal Fastpris" löpande utan bindningstid?

Hmm. Intressant observation. Helt rätt. Fastpris blir inte "bunden". Bra.

/Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
http://ifill.twosailors.net

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-06 15:27
Ursprungligen av pardeike:

Hmm. Intressant observation. Helt rätt. Fastpris blir inte "bunden". Bra.

/Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
iFill, the internet radio recorder for the iPod

Pratade med en anställd på telia som inte trodde att det gick att göra så här, men han var inte säker. Sa att han skulle på utbildning i veckan..

Telias exklusivitet endast 3 månader ?

Nu ryktas det att Telia bara har ensamrätt i 3 månader - vore inte fel.
Läs på MacWorld Kortvarig ensamrätt till iPhone för Telia - MacWorld

Detta är bluff. Jag vet nämligen att exklusivitetsavtalet gäller ett år.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu ryktas det att Telia bara har ensamrätt i 3 månader - vore inte fel.
Läs på MacWorld Kortvarig ensamrätt till iPhone för Telia - MacWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 17:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är bluff. Jag vet nämligen att exklusivitetsavtalet gäller ett år.

Berätta!

Ursprungligen av moname1:

Berätta!

Tja, han gjorde väl just det...

Bevaka tråden