Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-09 15:35
Ursprungligen av spaceas:

Klart det är diskriminerande. Men företagen har rätt att välja till vem dom säljer, så det är inget att göra åt det!

Isf är det också diskriminerande att endast sälja till folk som har råd. De utesluter gruppen människor som inte har råd utan att ge alternativ, tex genom att jobba av kostnaden. Buhu, diskriminering! Löjligt.

Har gjort en Javascript-kalkylator för bästa iPhone-abbonnemanget.
Inte fullt så avancerad som TwoSailor's, men ändå...

http://www.iphone-3g.se/
iPhone Abbonnemangskalkylator

(Kanske den översta inte funkar än???)

Ursprungligen av Knutsson:

Har gjort en Javascript-kalkylator för bästa iPhone-abbonnemanget.
Inte fullt så avancerad som TwoSailor's, men ändå...

http://www.iphone-3g.se/
iPhone Abbonnemangskalkylator

(Kanske den översta inte funkar än???)

Helt ok. Bara en sak: du räknar alltid 270 för iMini, iMidi och iMaxi om jag välja mycket data. Men är det isf inte billigare att tar 199 flatdata som i de andra abb?

/Andreas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-09 18:39
Ursprungligen av Knutsson:

Har gjort en Javascript-kalkylator för bästa iPhone-abbonnemanget.
Inte fullt så avancerad som TwoSailor's, men ändå...

iPhone Abbonnemangskalkylator
iPhone Abbonnemangskalkylator

(Kanske den översta inte funkar än???)

Verkar inte funka så bra med månadsavgift man får ringa för, dvs *99/bingo-abbonemangen. 99-abbet verkar räkna rätt, står 44 kr samtalskostnad där och 143 kr på 199/299.

Ursprungligen av Knutsson:

Har gjort en Javascript-kalkylator för bästa iPhone-abbonnemanget.
Inte fullt så avancerad som TwoSailor's, men ändå...

Jag fattar fortfarande inte - jag har samma problem som med twosailor's excel-fil:

Jag matar in 150 samtal/månad, 150 min/månad, 100 sms, samt 150 mb/månad.
Det borde väl rimligtvis rymmas inom kvoten för iMidi.
Ändå får jag med iMidi en månadskostnad på 639:-

Hur kommer det sig!?

Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Jag fattar fortfarande inte - jag har samma problem som med twosailor's excel-fil:

Jag matar in 150 samtal/månad, 150 min/månad, 100 sms, samt 150 mb/månad.
Det borde väl rimligtvis rymmas inom kvoten för iMidi.
Ändå får jag med iMidi en månadskostnad på 639:-

Hur kommer det sig!?

Om du tar mitt excel ark och skriva 3.27 sms per dag, och 2.46 calls <1min och 2.46 calls 1-2min då blir det 150 samtal/månad, 150 min/månad, 100 sms. Om du sen kryssa bort dataflat så blir iMidi 489 SEK precis som du önskar.

Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
http://ifill.twosailors.net

Jag fattar fortf inte varför det blir knäppt när det är jag som fyller i...

Är inte hela grejen med iMidi att man har 250 min, 250 sms, samt 250 mb per månad, innan det börjar kosta mer än 489:- ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 16:14

Slick räknare!

Ursprungligen av Jogin:

Isf är det också diskriminerande att endast sälja till folk som har råd. De utesluter gruppen människor som inte har råd utan att ge alternativ, tex genom att jobba av kostnaden. Buhu, diskriminering! Löjligt.

Företag lever på diskriminering: Olika priser rabatter och erbjudanden på samma produkt, vissa bara till en grupp av kunder osv. Det är prisdiskriminering. Företagen kan sälja till vem dom vill, vi har inga rättigheter att tvinga någon ovillig att sälja ( med få undantag ) så gäller äganderätten. Det är naturligtvis inte samma sak som att diskriminera någon på grund av sexuell läggning eller religion osv.

Så vad är det du vill säga? Att det är löjligt att konstatera hur saker och ting är? Eller att begreppen är lite svåra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 15:58

Någon som har en aning om man kommer att kunna se hur mycket data man förbrukat? Antal mb alltså?

Ursprungligen av baller:

Någon som har en aning om man kommer att kunna se hur mycket data man förbrukat? Antal mb alltså?

Javisst.
Precis som i nuvarande iphonen ser du förbrukat in och ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 20:08

snackat med en telia kille igen ( den förra hade dock fel)

1. De smartaste för att det skall bli så billigt som möjligt i slutändan med en iPhone är att teckna ett abonnemang och sedan köpa telefonen för 5500 (16 GB), om det nu är så att du vill ha iPhone NU! men kanske egentligen inte vill ha telia, utan antagligen byta när du kan

2. telefonen i sig är bunden i 12 månader till telia, efter det kan den låsas upp, och användas med tex 3

3. han sa också att de andra operatörerna (speciellt telenor, och 3) är väldigt på att få iphone, 3 tex har mycket dyra och fina telefoner som vänder sig till ungdomar med design osv, han sa att telia har inte ensamrätt för iPhone här, men de fick den först, den kommer med största sannolikhet komma till andra operatörer.

4. (min egna mening) att skaffa en telefon, som en totalkostnad för allt tillslut blir ca 20000 är inget kap direkt, känns som att de bör tänkas över ett par gånger, men de som skiter pengar kan ju köpa

mitt tips är att du köper ett abonnemang, max25 är de smartaste och bästa enligt mig, eller bingo om du är över 25, och betalar 5500 för mobilen och väntar, rätt som det är kan man låsa upp den lätt, säg upp abonnemanget och använd den med vilken operatör som helst =), känns som att de fasta priset för iphone kommer vara runt 5500 för alla

Senast redigerat 2008-07-09 20:32
Ursprungligen av Esa:

1. De smartaste för att det skall bli så billigt som möjligt i slutändan med en iPhone är att teckna ett abonnemang och sedan köpa telefonen för 5500 (16 GB), om det nu är så att du vill ha iPhone NU! men kanske egentligen inte vill ha telia, utan antagligen byta när du kan

2. telefonen i sig är bunden i 12 månader till telia, efter det kan den låsas upp, och användas med tex 3

3. <snip>

4. (min egna mening) att skaffa en telefon, som en totalkostnad för allt tillslut blir ca 20000 är inget kap direkt, känns som att de bör tänkas över ett par gånger, men de som skiter pengar kan ju köpa

Jag trode att det skulle inte vara möjligt att få telefonen utan abonnemang. Som du menar låter det så att jag kan säjer upp min (obunden) abonnemang efter den vanliga perioden för obundna abonnemang, dvs. 1 månad. Hur är det nu?

/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 20:43
Ursprungligen av pardeike:

Jag trode att det skulle inte vara möjligt att få telefonen utan abonnemang. Som du menar låter det så att jag kan säjer upp min (obunden) abonnemang efter den vanliga perioden för obundna abonnemang, dvs. 1 månad. Hur är det nu?

/Andreas

sorry, missade att ta med en sak , om du har ett abonnemang hos telia som är bundet till dem än mer än 3 månader till kan du köpa iPhone löst för 5500 för 16 GB .. så om du tecknar max25 i 6 månader, så kan du göra så

för mitt mål är att få in mitt 3 simkort så snabbt som möjligt!

Ursprungligen av Esa:

sorry, missade att ta med en sak , om du har ett abonnemang hos telia som är bundet till dem än mer än 3 månader till kan du köpa iPhone löst för 5500 för 16 GB .. så om du tecknar max25 i 6 månader, så kan du göra så

för mitt mål är att få in mitt 3 simkort så snabbt som möjligt!

Bra, och vad ska jag göra som just nu har ett obundet 3 abonnemang och är väldig nöjd med 3? Jag kan inte teckna max25

Men jag kan väll bara tar vilket abonnemang som helst och teckna det till 12 månader och sen köpa ett iPhone för 5500 - var är syfte med "minst 18M"?

/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 21:11
Ursprungligen av pardeike:

Bra, och vad ska jag göra som just nu har ett obundet 3 abonnemang och är väldig nöjd med 3? Jag kan inte teckna max25

Men jag kan väll bara tar vilket abonnemang som helst och teckna det till 12 månader och sen köpa ett iPhone för 5500 - var är syfte med "minst 18M"?

/Andreas

Ja alltså du sparar på det, sedan vet jag inte om man kan binda sig till ett abonnemang i 6 månader, de hade ju vart de allra bästa, för om du som jag vill ha 3 så tar de max ett år, om inte någon hackar den lätt så man kan låsa upp den någonstans billigt...

men 12 månader max25 och iphone för 5500 är det jag skall satsa på iaf du måste teckna abonnemanget innan du köper telefonen dock

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 22:40
Ursprungligen av pardeike:

Bra, och vad ska jag göra som just nu har ett obundet 3 abonnemang och är väldig nöjd med 3? Jag kan inte teckna max25

Men jag kan väll bara tar vilket abonnemang som helst och teckna det till 12 månader och sen köpa ett iPhone för 5500 - var är syfte med "minst 18M"?

/Andreas

sorry glömde av det att du inte kunde ha max25.. du kan alltid ta vänner för 69 kronor eller bingo för 99

Esa:
När jag var inne i en Telia-butik igår och försökte göra exakt det samma så pratade de bort det och sa att det inte gick göra så för att då skulle man "komma runt allting" och det gick de inte med på, även om det i teorin borde fungera.
Förstår inte hur de INTE kan tillåta det dock.
Sen gjorde jag det dumma att jag blev sur och gick därifrån =P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 21:35
Ursprungligen av RockyMontana:

Esa:
När jag var inne i en Telia-butik igår och försökte göra exakt det samma så pratade de bort det och sa att det inte gick göra så för att då skulle man "komma runt allting" och det gick de inte med på, även om det i teorin borde fungera.
Förstår inte hur de INTE kan tillåta det dock.
Sen gjorde jag det dumma att jag blev sur och gick därifrån =P

hehe dem snackar skit de kan inte hindra dig, ring istället eller gör de via webben, men ringa e bäst

du kan få en nokia 3110 för endast 600 spänn på nätet med 12 månader bindning, som du kan ge till någon släkting eller barn osv så betalar du endast 49 för abonnemanget då... men som sagt du kan teckna ett abonnemang utan mobilen, ring telia istället, nämn inget om iphone utan att du vill teckna abonnemanget bara

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-09 21:55

Hmm, det där borde ju faktiskt fungera, fast jag har för mig att jag läste nånstans att man bara kunde göra det om man hade mindre än 3 månader kvar. Kan iofs ha fel, det har hänt förr

Edit: Såg på Telias hemsida att jag hade fel. Att göra som ni menar borde alltså fungera klockrent!

Esa: jag vet. Du tror inte de kan påtvinga en förlängning av avtalet när det är skapat dagen innan telefonen släpps? =P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 22:14
Ursprungligen av RockyMontana:

Esa: jag vet. Du tror inte de kan påtvinga en förlängning av avtalet när det är skapat dagen innan telefonen släpps? =P

svar nej, de står tydligt hur det är, och de an inte neka dig det, nu vill jag inte låta nedlåtande, men de e i butiker är försäljare som kan allt om iphone osv, om du ringer dem kan du få en tjej eller något som inte ifrågasätter dina val om du vill ha iphone såhär ring ímorgon och teckna ett abonnemang (och kanske en billig telefon att ge bort då?) gå sedan och köp iphone när abonnemanget är aktiverat vilket de blir direkt

  • Medlem
  • 2008-07-10 00:02

Räknar ni med priset för själva telefonen? Det ingår väl inte i tex iMidi...

Du menar 2695:- för 16gb 18mån (som jag ska välja) - nä, det har jag förstås koll på.

Jag fick förresten precis ett sms från en kompis som jobbar nära kungsportsplatsen i Gbg - just nu är det fem personer i kön!!

...och jag som inte har möjlighet att komma dit förrän vid tio ikväll..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-10 09:16

Då får vi väl bara hoppas att Telia har fått in tillräckligt med mobiler så de kan täcka första köprushen.
Ser framför mig hur fradgande Applefanatiker stormar teliabutiker för att hitta den sista undangömda iPhonen.

Klassas det här in som veckans i-landsproblem, eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-10 10:56

Om man som jag idag har tex 3 som vill portera sitt nummer så tillkommer en engångsavgift på 250 kr. När betalas den ? I butiken eller på första fakturan ?

Nu har jag inte någon riktig koll på vad som har och inte har sagts i tråden. Jag gick förbi Teliabutiken på lunchen och babblade litef. Några grejer jag inte visste som den trevliga expediten förklarade var:

- Man kan endast byta abbonemang uppåt när man väl har tecknat ett.
- Det går bra att göra om ett privatabbonemang till ett företagsdito.
- Maxkostnaden för datatrafik/månad är 279:-

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-10 15:19
Ursprungligen av thevil:

- Maxkostnaden för datatrafik/månad är 279:-

Gäller den maxkostnaden vilken abbonemang som helst? I så fall kan man ju nästan lika gärna köra på telia vänner och enbart använda internet när det behövs eftersom det ändå blir nästan samma kostnad som fri dataöverföring för 199.

Självklart inte eftersom det står på sidan att tecknar man inte ett fri-surf så kan det bli en dyr affär så det rekommenderas starkt.
Att sedan ha ett Maxi-abonnemang som kostar 850/mån så säger logiken att Telia inte tycker att 279:- månad är speciellt mycket, och därmed är det inte en dyr affär.
Är du med på resonemanget?

  • Medlem
  • 2008-07-10 16:31

... det gäller bara iMini,Midi,Maxi-abos. Så om du bränner dina fria MBs redan första dagen > Maxkostnader 9 kr/dag > 31dagar X 9kr = 279:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-10 19:20

såhär blev det för mig

Telia vänner 69 kronor i månaden i 18 månader + 199 kronor för data (OBS! de 199 kronorna är inte bindande, de kan avbrytas när som helst)

16 GB iPhone kostnad 4220 uppdelat på 400 kronor i månaden

total månadskostnad fram tills telefonen är betald

668

efter det 268, utan data 69 i månaden

som sagt såfort någon gjort så man kan ha 3 på den avbryter jag data abonnemanget, och betalar 69 i månaden till de e över

KOM IHÅG!!!! MAX25 är dyrare i slutändan än telia vänner då mobilen kostar 5195 för 18 månader... totalt blir detta 600 kronor dyrare, så är de värt att få oändligt med sms i princip för 600 kronor för 18 månader? det är upp till dig

OBS! det sättet med telia vänner är de absolut billigaste sättet att få en iPhone om man säger att du inte ringer eller smsar med telefonen

Bevaka tråden