Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-11 12:46
Ursprungligen av ralp:

Nej - det beror nog på vart du bor... kom precis tillbaka efter köandet och fick höra "16GB svart är slut" - som nr 14. Mannen förre mig med kölapp 13 fick sista...

Var utanför Helsingborgs-butiken när de öppnade. Redan efter tio telefoner kom en anställd ut och sa att svart 16 gb var slut.

Är förvånad över avsaknaden på debatt kring Telia-priserna. Över 800 spänn för det dyra abonnemanget, och då är det inte ens Flatrate? Och detta i tider där man kan köpa Mobilt bredband 7,2 Mbit/s för 179 spänn i månaden och obegränsat mobilsurf utan datatak för 3 kr/dag (90 kr/mån).

Jag väntar tills det går att låsa upp luren och använda den med en mer prisvärd operatör.

  • Medlem
  • 2008-07-11 11:52
Ursprungligen av funkybruno:

Är förvånad över avsaknaden på debatt kring Telia-priserna. Över 800 spänn för det dyra abonnemanget, och då är det inte ens Flatrate? Och detta i tider där man kan köpa Mobilt bredband 7,2 Mbit/s för 179 spänn i månaden och obegränsat mobilsurf utan datatak för 3 kr/dag (90 kr/mån).

Jag väntar tills det går att låsa upp luren och använda den med en mer prisvärd operatör.

Man kan teckna fastpris plus fast datatrafik för under 800 kr. Bara att köra.

Marknadens mekanismer fungerar: Telia upskattar vad de kan ta för telefonen. Den som vill betala köper. Den som tycker att det är för dyrt slipper.

Ursprungligen av funkybruno:

Är förvånad över avsaknaden på debatt kring Telia-priserna. Över 800 spänn för det dyra abonnemanget, och då är det inte ens Flatrate? Och detta i tider där man kan köpa Mobilt bredband 7,2 Mbit/s för 179 spänn i månaden och obegränsat mobilsurf utan datatak för 3 kr/dag (90 kr/mån).

Jag väntar tills det går att låsa upp luren och använda den med en mer prisvärd operatör.

Avsaknad av debatt ? Jag tycker inte det har gjorts annat än debatterat priserna här på forumet senaste 2 veckorna.

Det skulle vara intressant att veta om de man köade med finns här.
Eller, det vet jag att "ni" gör...

Jag hade hatt och flipflops som bästa kännetecken iaf =P

Hade en mycket trevlig kväll i kön, trots regn och blåst!

*syncar kontakter den här gången*

MacBro:
Så det har verkligen varit snålt tilldelat.

Ursprungligen av petterf:

MacBro:
Så det har verkligen varit snålt tilldelat.

Jag är inte förvånad. Telia..... (är iPhone intressant? det hade vi ingen aaaning om ) och ett litet land. Där har du säkert orsaken.:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 20:31

telias nya reklam :O.. topphemlig men sann

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-07-11 21:52
Ursprungligen av Esa:

telias nya reklam :O.. topphemlig men sann

En variant på samma kampanj. Dessa kommer de nog att köra länge.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-13 11:42
Ursprungligen av adress@mac:

Jag är inte förvånad. Telia..... (är iPhone intressant? det hade vi ingen aaaning om ) och ett litet land. Där har du säkert orsaken.:cool:

Det är Apple som tilldelat operatörerna de enheter de ansett att de ska ha/få. Tilldelningen är för liten i hela Europa och 16 GB:s modellen är slut, inte bara i Sverige utan även i Storbrittanien.

alltså det finns Brand new Iphone 3G original 16 GB unopened, Unlocked på ebay, betyder det att man kan köra Comviq med den?

Jag har gjort ett ambitöst försök att reda ut hur Telias maxtaxa fungerar, för den som känner att det inte är helt klarlagt. När jag höll på med artikeln upptäckte jag den för mig hittills okända maxtaxtan på 69 kr/dygn som finns på all datatrafik på alla abonnemang som inte har något annat avtal (dvs då man har prisavtal Rörligt):

iFun.se Telia maxtaxa - så fungerar den

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-12 18:37

En rolig sak är att fastpris privat för 99kr/mån med 5gb begränsning för privatpersoner.
Du kan också välja fastpris företag som privatperson, 99kr/mån+moms med obegränsad datatrafik.

Jag pratade med en Telia försäljare medan vi väntade på att datorerna skulle fungera igen när jag köpte min iPhone.

Detta är min första post skriven på en iPhone, rolig upplevelse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 20:57
Ursprungligen av Caemon:

En rolig sak är att fastpris privat för 99kr/mån med 5gb begränsning för privatpersoner.
Du kan också välja fastpris företag som privatperson, 99kr/mån+moms med obegränsad datatrafik.

Jag pratade med en Telia försäljare medan vi väntade på att datorerna skulle fungera igen när jag köpte min iPhone.

Detta är min första post skriven på en iPhone, rolig upplevelse.

Du menar väll 199kr?

Jag undrar nu när jag missade alla 16gigare vad som går snabbast. Att beställa en över nätet eller invänta nästa leverans till butik? Vart tror ni de prioriterar att leverera telefonerna, till de som beställt över nätet eller direkt till butik? Det verkar ju vavra störda leveranstider hur som helst

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-13 21:59
Ursprungligen av simonh:

Jag undrar nu när jag missade alla 16gigare vad som går snabbast. Att beställa en över nätet eller invänta nästa leverans till butik? Vart tror ni de prioriterar att leverera telefonerna, till de som beställt över nätet eller direkt till butik? Det verkar ju vavra störda leveranstider hur som helst

Så här står det på telia.se:

"Förlängd leveranstid
Oj vilken rusning! Det är många som vill köpa iPhone 3G. Just nu har vi förlängd leveranstid och vi hoppas kunna leverera inom några veckor, eller senast i slutet av augusti. Det är dock kortare leveranstid på iPhone 3G 8 GB. "

Verkar som helt har missbedömt intresset...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-14 08:03
Ursprungligen av Zip_THN:

Så här står det på telia.se:

"Förlängd leveranstid
Oj vilken rusning! Det är många som vill köpa iPhone 3G. Just nu har vi förlängd leveranstid och vi hoppas kunna leverera inom några veckor, eller senast i slutet av augusti. Det är dock kortare leveranstid på iPhone 3G 8 GB. "

Verkar som helt har missbedömt intresset...

När jag var inne på min lokala Telia-butik i lördags var iPhonen naturligtvis slut. Men hon bakom disken sa ungefär så här: "Vi får in en ny leverans nästa vecka. Vi vet inte hur många vi får och inte vilken dag men vi får en leverans varje vecka."

Frågan är hur det stämmer nu med tanke på vad som står på hemsidan. Eller så är det så att dom prioriterar butikerna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 10:05
Ursprungligen av Zip_THN:

När jag var inne på min lokala Telia-butik i lördags var iPhonen naturligtvis slut. Men hon bakom disken sa ungefär så här: "Vi får in en ny leverans nästa vecka. Vi vet inte hur många vi får och inte vilken dag men vi får en leverans varje vecka."

Frågan är hur det stämmer nu med tanke på vad som står på hemsidan. Eller så är det så att dom prioriterar butikerna.

Jag fick samma information, de hade dessutom en "förhandslista" på nästa sändning, bara 15 före mig :). Tror faktiskt att de prioriterar butikerna, eftersom det är lättare för en försäljare att pracka på någon ett dyrare abb än vad de egentligen behöver. Förvisso blir det dyrare fraktkostnader och liknande, men mervärdet av att ha kunder i butikerna kontinuerligt ska man nog inte underskatta.

  • Medlem
  • 2008-07-13 21:47

Raderar några förvirrade inlägg om vilken tråd detta är. Plus ett som bara var oförskämt.

Admin

Totalt Jo jag har ju läst på deras sida om leveransen men det är ju extremt osäkert svar. Det verkar ju hur som helst som man får räkna med mellan 3-6 veckor åtminstone tyvärr. Men som någon nämnde i annan tråd så hade de vid släppet av första Iphone sett till att skicka nästa leverans omgående, alltså inom någon dag. Men så verkar ju som sagt inte vara fallet här i Sverige. Dels av geografiska skäl och dels av landets ringa storlek.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-13 23:18

Undrar hur fördelningen gjordes av telefonerna till de olika länderna?
Om Apple delade ut ett antal telefoner till varje land eller om operatörerna fick beställa så mycket de trodde de skulle sälja?

Någon verkar ju ha missbedömt intresset som sagt. Eftersom 16-giggarna tog slut direkt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:19
Ursprungligen av Jimsan:

Undrar hur fördelningen gjordes av telefonerna till de olika länderna?
Om Apple delade ut ett antal telefoner till varje land eller om operatörerna fick beställa så mycket de trodde de skulle sälja?

Någon verkar ju ha missbedömt intresset som sagt. Eftersom 16-giggarna tog slut direkt.

Apple styrde tilldelningen och det är operatörer som klagat över att ha fått för få telefoner. Brittiska O2 är ett exempel.

Måste bara berätta. Jag var in i en Telia-butik idag för att få mitt 3G-simkort aktiverat. Dom hade råkat köra vidare på mitt gamla 2G-kort som jag fick för över 10 år sedan när jag skaffade mitt Telia-abonnemang (ja, jag hade samma kort kvar).

Hur som helst så står en pappa med sin 18-årige son och diskuterar iPhone med två försäljare (två unga söta tjejer, vilket inte har med saken att göra, men dom var söta). Det är uppenbart att pappan är den med plånboken, men även den med det kritiska sinnet.

Någon van IT-användare verkade pappan inte vara, men han ställde ändå relevanta frågor kring datatrafik och hur mycket man kan tänkas bränna på en månad. Sonen såg mest jättesugen ut på att få en iPhone.

Nåja, till slut konstaterar pappan att dom specialutformade i-abonnemangen var på tok för snålt tilltagna på datatrafiken. Det billigaste var för snålt och det dyraste var just för dyrt. Han påpekade detta för säljtjejerna vilka (det är nu det förvånande kommer) erkänner rakt upp och ner att dom inte förstår vad huvudkontoret tänkt när dom utformade dom abonnemangen och att dom själva rekommenderade att man tecknade ett "vanligt" abonnemang med fri data som tillval.

Det jag reagerade på var att två Telia-anställda så tydligt dissade sina egna specialutformade iPhone-abonnemang. Lite kul tyckte jag det var i alla fall.

Det verkade till slut luta åt "Max 25" för sonen, om det nu förtäljer historien på något sätt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 20:56
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Nåja, till slut konstaterar pappan att dom specialutformade i-abonnemangen var på tok för snålt tilltagna på datatrafiken. Det billigaste var för snålt och det dyraste var just för dyrt. Han påpekade detta för säljtjejerna vilka (det är nu det förvånande kommer) erkänner rakt upp och ner att dom inte förstår vad huvudkontoret tänkt när dom utformade dom abonnemangen och att dom själva rekommenderade att man tecknade ett "vanligt" abonnemang med fri data som tillval.

Det är så de flesta har gjort också - antingen kombinerat sitt nuvarande abonnemang med 199 kronor och fri datatrafik, eller tecknat ett nytt abonnemang med fri datatrafik. iMini, iMidi och iMaxi är de tydligen få som har valt.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-15 10:15

Vi har gjort en uträkningsmodell med alla möjliga variabler i Telias abonnemang. Fyll i minuter, samtal, sms och data.. och få fram den FAKTISKA månadskostnaden för samtliga abonnemang.

Ladda hem här:
http://www.sphinxly.se/files/iphonekalkyl.xls

Fyll gärna i med andra möjliga abonnemang, eller återkom till mig med justeringar i uträkningen ([email protected]). Vi kommer att lägga upp detta på Parkerad hos Loopia Webbhotell inom ett par dagar nämligen, så det är ju lixom kanon om allt stämmer

Blev själv helt förbryllad över vilket abb som är bäst!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-15 10:22
Ursprungligen av Rob:

Vi har gjort en uträkningsmodell med alla möjliga variabler i Telias abonnemang. Fyll i minuter, samtal, sms och data.. och få fram den FAKTISKA månadskostnaden för samtliga abonnemang.

Ladda hem här:
http://www.sphinxly.se/files/iphonekalkyl.xls

Fyll gärna i med andra möjliga abonnemang, eller återkom till mig med justeringar i uträkningen ([email protected]). Vi kommer att lägga upp detta på Parkerad hos Loopia Webbhotell inom ett par dagar nämligen, så det är ju lixom kanon om allt stämmer

Blev själv helt förbryllad över vilket abb som är bäst!

Du har till att börja med missat "Telia vänner" abbonemanget, sedan borde väl "Telia Mobil 199" kosta 398 och inte 298 och vice versa för "Telia Mobil 99".

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-15 11:07

Helt rätt - det hade blivit tvärtom! Klantigt av mig!

Jag fyller på med övriga abonnemang inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:02

jooo om man vill betala och binda sig 18 månader för drykt 8000:- heldre köpper jag en 3g från usa har för mig priset är run 200-300 dolar! ska kolla up det!

Ursprungligen av tiq007:

jooo om man vill betala och binda sig 18 månader för drykt 8000:- heldre köpper jag en 3g från usa har för mig priset är run 200-300 dolar! ska kolla up det!

Men...det priset gäller ju en iPhone med abbonemang i USA istället. Och du måste ju sen när du kommer hem ändå ha nåt slags abbonemang med månadsavgift för att kunna använda den på ett vettigt sätt i sverige? Då blir ju slutkostnaden ändå hög.

Jag förstår verkligen inte hur du tänker riktigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:19

förstår

Ursprungligen av Nephente:

Men...det priset gäller ju en iPhone med abbonemang i USA istället. Och du måste ju sen när du kommer hem ändå ha nåt slags abbonemang med månadsavgift för att kunna använda den på ett vettigt sätt i sverige? Då blir ju slutkostnaden ändå hög.

Jag förstår verkligen inte hur du tänker riktigt?

jo jag mena om jag kunde köpa en i phoone från usa och jailbraka den så går det nog att
göra de me 3g modelen ochså;)

Bevaka tråden