Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ju som sagt bara tillåtet att köpa 1 iphone per abonnemang, är det möjligt för mig att köpa och teckna abonnemang samtidigt åt min flickvän?
Måste ju ha en Svart och en Vit så vi inte tar varandras

Ursprungligen av quackpack:

Det är ju som sagt bara tillåtet att köpa 1 iphone per abonnemang, är det möjligt för mig att köpa och teckna abonnemang samtidigt åt min flickvän?
Måste ju ha en Svart och en Vit så vi inte tar varandras

Jag var inne och frågade i en Teliabutik igår och de sa att det ska funka om du har en fullmakt och en kopia på hennes leg. Men jag kan inte säga att de såg helt säkra ut. De har väl, som med allt annat, inte fått någon info. Men så funkar det med deras övriga telefoner/abb iaf.

Ursprungligen av monument:

Jag var inne och frågade i en Teliabutik igår och de sa att det ska funka om du har en fullmakt och en kopia på hennes leg. Men jag kan inte säga att de såg helt säkra ut. De har väl, som med allt annat, inte fått någon info. Men så funkar det med deras övriga telefoner/abb iaf.

Kanon Tack!, jag har fixat fullmakt. Tar med hela hennes leg så bör det ju vara lunght? Aja hoppas de finns att köpa i GBG då på fredag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-08 11:36

På mitt mailkonto drar jag mellan 250-400mb per månad om jag inkluderar alla in och utgående bilagor. På en iphone räknar jag med att utnyttja 100-150mb ( bara de viktigaste bilagorna hämtas) + surf på kanske 200mb. Tillkommer gör såklart lite GPS youtube, lite ladda musik osv.

Fri trafik, det är fint det.

Att INTE ta det verklar helt klart vara riskbeteende med en iphone... poängen är ju att man ANVÄNDER 3g/WLAN med den för att utnyttja alla funktioner. Annars kan man ju lika gärna ta en annan telefon, eller hur?

Homerun internationell roaming. Attans dyrt, det kostar mer än att köpa direkt från lokala Wifi operatören om man behöver mer än 20 minuter, se exempel. Så ett snabbkoll av emejl duger det till, men sen blir det dyrt.

90 min = 71 kr om man köper direkt från BT Openzone.
3.60 kr minuten från Telia, blir mindre än 20 minuter för 71 kr.

Pricing plans - Buy BT Openzone - BT Openzone

Ursprungligen av Telia:

Att använda HomeRun-abonnemanget på BTOpenzone platserna kostar 3,60 SEK (exklusive moms) per minut om du är Flatrate eller Basekund hos Telia HomeRun.

Telia Homerun

Senaste nyhetsbrev..
iPhone 3G börjar säljas klockan 00:00:01 nu på fredag den 11:e juli i Telias flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

ses på natten gubbs

Ursprungligen av quackpack:

Senaste nyhetsbrev..
iPhone 3G börjar säljas klockan 00:00:01 nu på fredag den 11:e juli i Telias flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

ses på natten gubbs

Oh crap. Där gå natten. Och vad ska man göra när de stänger 03.00 tom 10.00 om man inte kommer in?

/Andreas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-08 11:56

Här kan du köpa din iPhone 3G
Från och med klockan 00:00:01 till och med 03:00 under fredagen den 11 juli:
Stockholm: Telias flaggskeppsbutik, Kungsgatan 36
Göteborg: Telias flaggskeppsbutik, Kungsportsplatsen 2
Malmö: Telias flaggskeppsbutik, Södra Förstadsgatan 7

Och klockan 10 för alla vi vanliga dödliga...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-08 11:57

härligt,, när börjar kön!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 14:00
Ursprungligen av oykkh:

härligt,, när börjar kön!!

NU!!!

Ursprungligen av Vai:

NU!!!

Jag är redan här - var är ni?

Berätta vad du stoppar in för data.

Det blir 6,3 min/day, 139 calls/month, 191 min/month, 153 sms/month,
avg.sec/call 83 (vad är det?)

Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Det blir 6,3 min/day, 139 calls/month, 191 min/month, 153 sms/month,
avg.sec/call 83 (vad är det?)

Jag har återskapad de värde med v4 av min excel ark och då blir det följande parameters:

Flat data: nej
< 1 min: 3.5
1-2 min: 3
3 min: 0
10 min: 0
sms/day: 5

och då blir iMidi fortfarande 489/månad - precis som det ska vara.

/Andreas

Ursprungligen av pardeike:

Jag har återskapad de värde med v4 av min excel ark och då blir det följande parameters:

Flat data: nej
< 1 min: 3.5
1-2 min: 3
3 min: 0
10 min: 0
sms/day: 5

och då blir iMidi fortfarande 489/månad - precis som det ska vara.

/Andreas

Vad får du för olika värden per månad, då?

Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Vad får du för olika värden per månad, då?

De du också fick:

Samtalsminuter/dag: 6.3
Samtal/månad: 198
Minuter/månad: 191
SMS/månad: 61
Sekunder/Samtal: 58

Obs: 6.3 och 58 är genomsnittligt. Fält "< 1min" räknas med 30sek, 1-2min räknas som 90sek. Finns säkert annat sätt att räkna men jag tror att det blir inte mycket bättre.

/Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
http://ifill.twosailors.net

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 16:33

Alltså hur fungerar saker som "add call" och "visual voicemail" egentligen?

Är inte det saker som operatören måste ha stöd för eller fixar telefonen detta på nått sätt...

Ta t.ex. Visual voicemail kommer inte abbonemangets egna prata in funktion störa sig med denna funktion i telefonen?

Ursprungligen av Kajan:

Alltså hur fungerar saker som "add call" och "visual voicemail" egentligen?

Är inte det saker som operatören måste ha stöd för eller fixar telefonen detta på nått sätt...

Ta t.ex. Visual voicemail kommer inte abbonemangets egna prata in funktion störa sig med denna funktion i telefonen?

Visual voicemail, om jag fattat det hela rätt så måste operatören ha stöd för detta hos sig det är alltså inte något som telefonen själv hanterar. Men om IDG´s tidiga artiklar stämmer så kommer telia att komma med visual senare.

Lite intressant ang. diskussionen om avtal och liknande med Telia; eftersom abonnemang krävs kan därmed inga som har betalningsanmärkningar skaffa en iPhone.

Nu tillhör jag de som tycker att hela diskussionen med rasistiska glassar (Nogger, 88 black) och liknande är töntig, så det här inlägget har inget med mina egna åsikter att göra.

Det jag vill komma till är följande: kan man se det som diskriminering att de som har betalningsanmärkningar inte kan skaffa telefonen? Visst får man väl skylla sig själv om man har fått en anmärkning och inte kan skaffa abonnemang, men ska det kunna utesluta en från att kunna köpa en telefon? Eller ska alla ha den rätten? Ska man kunna utesluta en grupp människor från att köpa något med abonnemang utan att ge alternativ?

Det kan tyckas överdrivet, men någonstans tycker jag att det är fel och att man borde ge de som har betalningsanmärkningar möjligheten att köpa telefonen med ett refill, givetvis till ett mycket dyrare pris.

Jag har ingen anmärkning så drabbas inte av det, men vore kul att höra vad ni andra tycker.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-09 14:56
Ursprungligen av hyperfly:

Det jag vill komma till är följande: kan man se det som diskriminering att de som har betalningsanmärkningar inte kan skaffa telefonen? Visst får man väl skylla sig själv om man har fått en anmärkning och inte kan skaffa abonnemang, men ska det kunna utesluta en från att kunna köpa en telefon? Eller ska alla ha den rätten? Ska man kunna utesluta en grupp människor från att köpa något med abonnemang utan att ge alternativ?

Det kan tyckas överdrivet, men någonstans tycker jag att det är fel och att man borde ge de som har betalningsanmärkningar möjligheten att köpa telefonen med ett refill, givetvis till ett mycket dyrare pris.

Jag har ingen anmärkning så drabbas inte av det, men vore kul att höra vad ni andra tycker.

Det är ingen rättighet att få köpa en iphone. Själv hade jag gärna sett att telefonen såldes lös med refill, eller helt olåst men har man trubbel med ekonomin tillhör man knappast rätt målgrupp för en iPhone. Telia erbjuder en mängd andra telefoner så någon diskriminering är det knappast tal om.

Visst det blir inga räkningar men kostnaden drar ändå iväg mer med kontantkort (då samtalspriserna oftast är högre och kostnad för datatrafik är sjukt hög utan fast prisavtal). Om nu leker med tanken att det skulle vara diskriminering att stänga ute alla som har betalningsanmärkningar -är det då inte mer diskriminerande att stänga ute alla som har abbonemang med andra operatörer? Någonstans måste gränsen dras och Telia väljer själv vilka kunder de vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 16:42

Osten10

Kör på ett Max 25..
Kostar 49kr/månaden i ren avgift, men då får du 5000 gratis sms i månaden , vilket verkade passa dig?
Och alla samtal kostar 49öre/minuten till alla nät som jag har förstått det..
Lägg sedan till fri data för 199kr/månaden så landar du på 300-400 i månaden med lite samtal också..

Vi ses i Gbg =P
Undrar när man kan behöva börja köa?

Låst eller inte, eller bara lite var ju som med G1:an.
Upplåst i Frankrike och Tyskland funkade ju inte med andra operatörer till en början men väl efter en uppdatering av apple. om jag kommer ihåg korrekt.

Jag ska nog titta in på en upplåst fransk nalle då jag kommer att dra ner till st tropez straf efter att den släpps där.

Så har det väl aldrig varit?
Det fungerar PRECIS som med alla andra abonnemang.
Man skriver på 18/24 månader, sen efter det så kan man få pröjsa en summa (300 vanligtvis) för att få telefonen upplåst, och sen är den upplåst.
Varför skulle det vara skillnad med iPhonen? Det är ju "bara" en telefon (surfapparat och iPod).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-09 11:09

Någon som kollat om det går att tex teckna 24 månader iMidi och sen efter 3 månader upptäcker man, fan iMaxi var bättre. kan man då byta upp sig under bindningstid ?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-09 11:11

Har för mig att någon nämnde det i början av tråden att det var lätt att byta sig uppåt i prislistan, men problem att byta sig neråt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-09 11:17

Ok, som jag misstänkte då, tack

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter att byta till ett dyrare abonnemang. Vad har Telia för anledning att inte låta dig göra det liksom

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 12:28
Ursprungligen av DrRotmos:

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter att byta till ett dyrare abonnemang. Vad har Telia för anledning att inte låta dig göra det liksom

Du brukar kunna byta uppåt - men inte nedåt bland abonnemangen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 15:33

Klart det är diskriminerande. Men företagen har rätt att välja till vem dom säljer, så det är inget att göra åt det!

Betalningsanmärkning är iofs ett trubbigt instrument, så det borde vara i företagens intresse att hitta alternativa metoder för kreditbedömning.

Bevaka tråden