Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-07 15:03

Kan inte minnas om jag läst det någonstans men ingår startavgifterna i månadsbeloppet om man väljer Bingo abonnemanget? Det gör ju det i iabonnemangen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-07 18:21
Ursprungligen av simon h:

Kan inte minnas om jag läst det någonstans men ingår startavgifterna i månadsbeloppet om man väljer Bingo abonnemanget? Det gör ju det i iabonnemangen.

Ingen som vet?

Här är nån graph som visa rena månadskostnader per samtalsminuter...

/Andreas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-07 22:17
Ursprungligen av pardeike:

Här är nån graph som visa rena månadskostnader per samtalsminuter...

/Andreas

Vad Vänner-abbonemanget kostar beror ju på hur stor andel av samtalen som går inom Telias nät...

Jag sitter och funderar på hur mycket datatrafik som jag egentligen kommer göra åt. Har wi-fi hemma och på mina stammisfik. Min fundering ligger på om jag kan klara mig på de "fjuttiga" 100MB som iMini erbjuder eller om jag kommer bränna dem på en vecka?

Jag ställer några frågor som gör att jag lättare kommer kunna räkna på detta:

Har läst att tunga sidor som Aftonbladet ligger på ca. 2MB. Någon som kan verifiera?

Kommer Push-email-funktionen funka även för Gmail eller gäller det endast me.com-konton? Isf kommer det göra att jag går och surfar utan att jag är meveten om detta? Alltså genom att iphonen ständigt kopplar upp för att se om jag fått ngt nytt mail.

Någon som vet hur utbredda Telias surfzoner är? Finns det endast på få ställen i storstäderna eller kan man hitta dessa spoter lite varstans. Jag bor i Malmö just nu, någon som vet hur det ser ut i denna stad?

Senast redigerat 2008-07-08 01:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 23:45
Ursprungligen av monument:

Jag sitter och funderar på hur mycket datatrafik som jag egentligen kommer göra åt. Har wi-fi hemma och på mina stammisfik. Min fundering ligger på om jag kan klara mig på de "fjuttiga" 100MB som iMini erbjuder eller om jag kommer bränna dem på en vecka?

Jag ställer några frågor som gör att jag lättare kommer kunna räkna på detta:

Har läst att tunga sidor som Aftonbladet ligger på ca. 2MB. Någon som kan verifiera?

Kommer Push-email-funktionen funka även för Gmail eller gäller det endast me.com-konton? Isf kommer det göra att jag går och surfar utan att jag är meveten om detta? Alltså genom att iphonen ständigt kopplar upp för att se om jag fått ngt nytt mail.

Någon som vet hur utbredda Telias surfzoner är? Finns det endast på få ställen i storstäderna eller kan man hitta dessa spoter lite varstans. Jag bor i Malmö just nu, någon som vet hur det ser ut i denna stad?

Jag har ingen egen erfarenhet men Adam Christanson, som gör den respekterade podcasten MacCast The MacCast har gjort en undersökning bland sina lyssnare och hävdar att ytterst få kom upp i över 200 mb per månad. Själv påstår han sig sällan komma upp i 100 mb per månad. Jag vet inte vad det är värt men kanske är Telias inkluderade datatrafik inte så lite i alla fall.

Ursprungligen av chuck:

Jag har ingen egen erfarenhet men Adam Christanson, som gör den respekterade podcasten MacCast The MacCast har gjort en undersökning bland sina lyssnare och hävdar att ytterst få kom upp i över 200 mb per månad. Själv påstår han sig sällan komma upp i 100 mb per månad. Jag vet inte vad det är värt men kanske är Telias inkluderade datatrafik inte så lite i alla fall.

Jag skulle tro att trafiken kommer öka betydligt med en 3G iPhone. Dels för att man kommer utnyttja fler tjänster, som Youtube och Maps (GPS funktionen). WiFi finns inte på så många ställen att tillgå gratis, Homerun ex finns bara på 6 ställen i min kommun och det är främst på hotell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 11:39
Ursprungligen av DeeJam:

Jag skulle tro att trafiken kommer öka betydligt med en 3G iPhone. Dels för att man kommer utnyttja fler tjänster, som Youtube och Maps (GPS funktionen). WiFi finns inte på så många ställen att tillgå gratis, Homerun ex finns bara på 6 ställen i min kommun och det är främst på hotell.

Jo det är möjlig att man kommer att surfa mer nu när det går lite kvickare. Jag vet som sagt inte själv då jag inte har någon iPhone. Jag kommer dock att välja ett abonnemang med fastpris på datan bara för att slippa tänka på hur mycket data som förbrukas. Det är värt de extra kronorna det eventuellt kan kosta. Det är också av den anledningen jag inte förstå hur man kan överväga att köpa en utländsk iPhone och hacka den. Det måste ju vara skitjobbigt att inför varje uppdatering av iTunes och mjukvaran i iPhonen behöva vara orolig för att telefonen skall sluta fungera. Jag är kanske dum i huvudet, men jag kan inte se att Telia är så mycket dyrare eller sämre att det skulle vara värt det besväret.

Johan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-08 09:31
Ursprungligen av monument:

Någon som vet hur utbredda Telias surfzoner är? Finns det endast på få ställen i storstäderna eller kan man hitta dessa spoter lite varstans. Jag bor i Malmö just nu, någon som vet hur det ser ut i denna stad?

Informationen finns inte helt oväntat på telias hemsida: http://www.homerun.telia.com/swe

Ursprungligen av Jogin:

Informationen finns inte helt oväntat på telias hemsida: http://www.homerun.telia.com/swe

Jo jag vet. Hittade det inatt. Försökte ändra mitt inlägg men ser nu att jag inte lyckats så bra. Bara en finstilt text som lyder:

"Senast ändrad av monument, idag klockan 01:01. Orsak: Hittade en karta med surfzoner på Telias hemsida nu. Så ignorera sista frågan. Tack på förhand för alla svar!"

Den var inte så lätt att se. Jaja tack iaf!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-07 16:08

Kan man typ kolla hur mycket data man använt med iPhone? Om jag köper den med iMini så vore det ju bra att veta när de 100 mb man får börjar ta slut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 17:03

Nu skickar Telia ut mail om skärmsläckare...

Jämför Nederländernas T-Mobile abonnemang med Telia....
iPhone 3G prices and plans for 21 countries

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-07 17:35
Ursprungligen av bjelkeman:

Jämför Nederländernas T-Mobile abonnemang med Telia....
iPhone 3G prices and plans for 21 countries

Ja det ser ju fint ut, men det är ju inte ens halva sanningen. Det är bara en av alla abbonemangsformer, och därtill påverkar ju ordinarie samtals- och sms-kostnader. Inte så att jag tror att Telia är billigare, säger bara att det är väldigt svårt att jämföra mobilkostnader i olika länder, det är så mycket mer än bara abbonemangskostnaden som spelar in.

Enda jämförelsen som egentligen "funkar" att göra är ju med flatrate på både samtal, sms och data.

Ursprungligen av Jogin:

Ända jämförelsen som egentligen "funkar" att göra är ju med flatrate på både samtal, sms och data.

Jo, det är nog sant.

  • Medlem
  • 2008-07-07 17:33

Det finns något man ska tänker på med alla iBristpåfantasinamn-paket med x-antal gratis friminuter. "Debiteringsintervall" är på minut dvs. ringer du ett 61 sek. samtal rycker två minuter från din "pott".

Hejhopp. Ralp

Är det inte 10-sekundersintervaller? Och vanlig subtrahering? Jag tror i alla fall att Tele2 kör med det. Det är ju sundare.

Ursprungligen av ralp:

Det finns något man ska tänker på med alla iBristpåfantasinamn-paket med x-antal gratis friminuter. "Debiteringsintervall" är på minut dvs. ringer du ett 61 sek. samtal rycker två minuter från din "pott".

Hejhopp. Ralp

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-07 17:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det inte 10-sekundersintervaller? Och vanlig subtrahering? Jag tror i alla fall att Tele2 kör med det. Det är ju sundare.

Ja, på vissa abonnemang är det det.

  • Medlem
  • 2008-07-07 17:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det inte 10-sekundersintervaller? Och vanlig subtrahering? Jag tror i alla fall att Tele2 kör med det. Det är ju sundare.

http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

kika på lilla nr 9 > "9. Debiteringsintervallet är 60 sekunder om inget annat anges.
Ett samtal som t.ex. pågår 1 minut och 40 sekunder debiteras
alltså för 2 minuter."

Andreas, tack. I mina tester så hoppar det nästan rakt från Bingo (99/månad) till Flatrate (båda med Data Flatrate). Om det räknas rätt så är det bara dessa två som är intressant för mig och de andra planerana är bara rökridåer...

iPhone Kalkulator v3

Hej,

sorry för alla fel i min tabell men här är förhoppningsvis sista versionen. Ladda ner igen på samma URL: http://www.twosailors.net/iphone.xls.zip

Till bjelkeman: Japp. Det beror lite på längden av dina samtal. Tex. om du har 12x <1min och 1x 1-2min så är faktiskt iMidi 18M billigast.

/Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
http://ifill.twosailors.net

Ursprungligen av pardeike:

här är förhoppningsvis sista versionen

Men jag fattar inte varför jag får kostnader utöver 489:- på iMidi fast jag inte når upp till 250 samtalsminuter eller 250 sms per månad.

Jag kryssar inte i Data flatrate
Nr of calls 1min - 2
Nr of calls 1-2min - 1,5
Nr of calls 3min 1
Nr of sms 4

Med första versionen hade jag god marginal innan jag överskred..

Senast redigerat 2008-07-08 16:32
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 23:48

um, är jag blind eller har detta inte tagits upp innan?

"7. Mobiltelefonerna är operatörslåsta till Telias mobila abonnemang
i 12 månader. Därefter kan spärren tas bort till en
kostnad av 300 kr"

Om jag tolkar det rätt kan man byta operatör om ett år?

Nja, spärren tas bort, men isf måste man köpa ut abonnemanget, och det kostar oftast en ansedväderlig summa pengar för den tiden man bryter abonnemanget. Då är det bättre att göra det först, för sen kommer jag inte ha några pengar.

mitt "problem" är att jag är medveten om att jag kommer ha det dåligt ställt om ett år och vill gärna vara väl förberedd och ha så lite räkningar som möjligt.

Men förvisso, en annan tanke som just slog mig...
Borde man inte kunna köra kontantkort i telefonen fast regga ett vanligt abonnemang utan några konstigheter. dvs betala 99.- på telefonen i månaden, och sen köra Surfs up på kontantkortet som man redan har?

Detta har GARANTERAT tagits upp tidigare, men jag ser verkligen inte varför det inte skulle kunna fungera, telefonerna är väl ändå inte spärrade till simkort utan till operatör, eller? Am I wrong?

Och vad är det du citerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 11:03
Ursprungligen av RockyMontana:

Och vad är det du citerar?

pdffilen med priserna för iMini o.s.v.

skit, blir en iphone i jul, när allt lugnat sig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-08 08:56
Ursprungligen av Ollebro:

skit, blir en iphone i jul, när allt lugnat sig...

ja när man kan köpa den med 3

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-07-08 09:23

Kan man inte köra med vilket sim-kort som helst om man har det flashat eller vad det heter för det där verkar ju dyrt som fan :S

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 11:03
Ursprungligen av Danell:

Kan man inte köra med vilket sim-kort som helst om man har det flashat eller vad det heter för det där verkar ju dyrt som fan :S

för eller senare.. när någon har hackat den.

Bevaka tråden