Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac intel om tre dagar?

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-02-02 16:32

Hur blir det med tangentborden på en tysk Mac?

Är den samma som den svenska tangentuppsättningen eller måste man pallra sig iväg och komplettera med ett tangentbord?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Hur blir det med tangentborden på en tysk Mac?

Är den samma som den svenska tangentuppsättningen eller måste man pallra sig iväg och komplettera med ett tangentbord?

/hpe

Om du inte tittar på tangentbordet när du skriver så märker du ingen skillnad. Annars så får du byta plats på 'z' och 'y', och låtsas att ü är å. Några ytterligare smärre skillnader finns.

Sen står det 'Hilfe' istället för 'help' och 'Entf' istället för 'delete'.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-02 17:42

Blir nästan lite avundsjuk här.. Och framför allt sugen att beställa därifrån. Men jag har gjort mitt beslut från AppleStore osv.. Inget att göra åt tycker jag. Mycket nöje, ändå till Er som fått datorerna. Var och kikade en snabbis på Macoteket igår.. Himlans trevlig maskin det där måste jag säga. Jag vet en sak i alla fall: Jag kommer bli mycket nöjd!

Ja då har jag också fått packa upp skönheten idag, helt underbar, snabb och tyst maskin...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-02 20:25

Som jag sa i föregående inlägg.. Man blir nästan lite avundsjuk... Men allt fungerar bra och sådär? Jag tycker inte det är värt det att köpa från den där tyska sidan nu när jag har gjort det från AppleStore.. Hur mycket kostar 20"aren egentligen om man vill ha med 1 GB RAM och 256 MB på grafikkortet? ..

Ursprungligen av dayweed:

Som jag sa i föregående inlägg.. Man blir nästan lite avundsjuk... Men allt fungerar bra och sådär? Jag tycker inte det är värt det att köpa från den där tyska sidan nu när jag har gjort det från AppleStore.. Hur mycket kostar 20"aren egentligen om man vill ha med 1 GB RAM och 256 MB på grafikkortet? ..

Det har fungerat jättebra. Deras BTO-maskiner är det ju längre leveranstid på, så där försvinner ju delvis den fördelen. Prismässigt ligger de lägre men det går på ett ut med frakten för den som kan dra av momsen (som ju är lägre i Tyskland). Gör du inte det så tjänar du väl någon tusenlapp...

Här rullar iMacen på bra trots 512 MB minne (än så länge). Har provat Rise of Nations och det flyter på mycket bättre än vad det gör på min PB. Har också provat att rippa DVD i Handbrake (UB beta), får c:a dubbla fps jämfört med PBn med identiska inställningar. Nu återstår bara att få min Griffin PowerMate att fungera!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 03:00
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Det har fungerat jättebra. Deras BTO-maskiner är det ju längre leveranstid på, så där försvinner ju delvis den fördelen. Prismässigt ligger de lägre men det går på ett ut med frakten för den som kan dra av momsen (som ju är lägre i Tyskland). Gör du inte det så tjänar du väl någon tusenlapp...

Här rullar iMacen på bra trots 512 MB minne (än så länge). Har provat Rise of Nations och det flyter på mycket bättre än vad det gör på min PB. Har också provat att rippa DVD i Handbrake (UB beta), får c:a dubbla fps jämfört med PBn med identiska inställningar. Nu återstår bara att få min Griffin PowerMate att fungera!

Satt just och tänkte beställa en sådan (PowerMate).
Är du nöjd med den? Är den lika fet i verkligheten?
/ J

Ursprungligen av Jordi:

Satt just och tänkte beställa en sådan (PowerMate).
Är du nöjd med den? Är den lika fet i verkligheten?
/ J

Javisst, den är jätteskön att använda när man redigerar film (för hemmabruk iallafall). Men det verkar ännu inte finnas någon drivrutin till OSX86.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-06 10:31

Någon som har några nyheter om imac intel leveransdatum? Känns som man har väntat i evigheter redan....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-06 10:51
Ursprungligen av danny5:

Någon som har några nyheter om imac intel leveransdatum? Känns som man har väntat i evigheter redan....

Ja ibland glömmer jag bort att jag faktiskt har beställt en...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-06 11:54

Nu har ju iaf "skickas vanligen" minskat från "4 veckor" till "2 till 3 veckor" om man skulle beställa en idag. Min ska skickas om en vecka senast enligt statusen. Jag vågar faktiskt nästan tro på det nu…

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-06 12:02

Jag såg det också idag, mratin. 2-3 veckor om man skulle beställa idag.. Jag med.. Tänk att det snart är en hel månad sen man beställde.. :/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-06 12:31

Ja, men jag känner på mig att vi får fira snart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-06 12:58

Min ska skickas 22 feb. Har inte vågat tänka något annat än månadsskiftet fast det hade varit väldigt roligt om den dök upp här tidigare. Är dock än nervös för att det ska bli klart senare...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-06 13:03

Ja, just ja. Det får vi ju göra.. Vi får följa varandras leveranser senare...

Ja, vad säger man.. min står kvar på 23:e januari fortfarande.. orderdatum 11:jan.. 13:e feb enligt mail från applestore.. min mac-karriär kunde inte börjat bättre.. jag har ju irriterat mig sedan dag 1 på skiten, och jag har ju inte ens ägt nån mac ännu..

la en beställning på macoteket, de säger 10 februari. det tror jag inte på, men man kan ju alltid hoppas va först me att beställa i butiken o jag räknar me att de beställer hem för att ha i lager o hade beställt dem så fort de hade chansen.

Åh, det här är inte bra för mina nerver. Min skulle skickats den 25 jan men har flyttats till den 13 feb. En hel vecka kvar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-07 08:12

Riktigt irriterande för er som har beställt och fått leveransdatum 23 - 25 januari.. Måste inte vara roligt. Undra hur man egentligen har stått ut med det här? En hel månad utan att någonting har hänt.. Känns det som i alla fall... Nåja, snart är det nästa vecka i alla fall

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-07 14:58

Nu står det att imacen "levereras inom 3 dagar" på apples hemsida.

Vågar man hoppas på det.... ???????

Ursprungligen av danny5:

Nu står det att imacen "levereras inom 3 dagar" på apples hemsida.

Vågar man hoppas på det.... ???????

Då kan man ju hoppas att alla vi som satt upp oss på väntelistan hos Macforum snart får ett mail där det står att våra iMacar kommit in.. kanske kanske!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-07 15:03

Ah, är det verkligen sant? Ja, det är ju väldigt hoppingivande. Med 1Gb RAM och 256MB VRAM blir det 6 dagar.
Men asså det är ju sjukt. Det skulle ju betyda att jag som har beställt den 15 januari, likagärna hade kunnat beställa idag! Min dator ska "skickas senast 13 februari" dvs om 6 dagar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 21:30

Min ska inte skickas förrän 22 feb, tänk om den skickas i veckan!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 00:09

Konstigt, jag pratade mrd Applestore-Moa idag och hon sa inte ett ljud om tidigare leverans.
iBingo & MacLottery

Ta i TRÄ !! Beställde en standard 17" den 2:e, beräknad leverans den 23:e. Men fick precis meddelande om att den skickas idag via TNT Än kan under ske !

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-08 11:20
Ursprungligen av lilledanne:

Ta i TRÄ !! Beställde en standard 17" den 2:e, beräknad leverans den 23:e. Men fick precis meddelande om att den skickas idag via TNT Än kan under ske !

Hur fick du det beskedet?!?!

Jag beställde visserligen med 1 gig ram och lite extraprylar som modem, högtalare m m men jag tycker i allafall inte att extraprylarna borde vara problem.

Undrar om jag kan få min tidigare också?!

Ursprungligen av lilledanne:

Ta i TRÄ !! Beställde en standard 17" den 2:e, beräknad leverans den 23:e. Men fick precis meddelande om att den skickas idag via TNT Än kan under ske !

Blä! Det här är orättvist! Jag beställde min på kvällen den 10:e och den är fortfarande inte skickad...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-08 10:58

Otroligt! Jag beställde en standard 20" för snat en månad sedan, den har inte skickats ännu...

Fick mail via apple imorse..Leveransbesked att grejerna har skickats..leveranstid ca 4-5 dagar ( från Kina antar jag ).. egentligen min Fru som beställde då hon får Education rabatt - kanske har med det att göra - att de servar education marknaden först ? -Eller så är det bara så att de har fått fart på standard 17" tillverkningen...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-08 11:29

Hmmm... ingen risk jag får min då. Kollade nyss statussidan och inget annat än den 21 feb stod där

Bevaka tråden