Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac intel om tre dagar?

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-20 13:54
Ursprungligen av dayweed:

Den väntan kan nog vara värd ja, men visst är det jobbigt? 4 hela veckor. Vad beställde du för konfig iggy?

Så här såg min beställning ut:

1Custom iMac 17-inch 1.83GHz Intel Core Duo
ATI Radeon X1600 with 128MB SDRAM
1GB 667 DDR2 SDRAM - 1x1GB
250GB Serial ATA drive
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Apple USB Modem
None
Keyboard & Mighty Mouse + Mac OS X
Country kit
A AppleCare Protection Plan for iMac/ 1 1391.0024hrs
Harman Kardon Soundsticks II 2.1 sp 1 1061.2024hrs

Mao både usb-modem, Applecare och Soundsticks. Men det är ju knappast de prylarna som tar tid

Valde att köpa ett ensam 1 GB minne. Kommer att köpa ytterligare en till vad det lider, men från annan tillverkare. Hoppas inte det blir för slött under tiden eller att det blir knepigt att kombinera med annan tillverkare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-20 18:24
Ursprungligen av iggy:

Så här såg min beställning ut:

1Custom iMac 17-inch 1.83GHz Intel Core Duo
ATI Radeon X1600 with 128MB SDRAM
1GB 667 DDR2 SDRAM - 1x1GB
250GB Serial ATA drive
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Apple USB Modem
None
Keyboard & Mighty Mouse + Mac OS X
Country kit
A AppleCare Protection Plan for iMac/ 1 1391.0024hrs
Harman Kardon Soundsticks II 2.1 sp 1 1061.2024hrs

Mao både usb-modem, Applecare och Soundsticks. Men det är ju knappast de prylarna som tar tid

Valde att köpa ett ensam 1 GB minne. Kommer att köpa ytterligare en till vad det lider, men från annan tillverkare. Hoppas inte det blir för slött under tiden eller att det blir knepigt att kombinera med annan tillverkare.

Din konfig ser väldigt trevlig ut! Hoppas du får mycket nöje sen när den kommer. Hoppas jag också på i och för sig att jag också får. Hehe. Jag köpte också med ensam 1 GB minne. Helt rätt, jag med. När det finns pengar också vill säga. Det tror jag nog inte det blir, 1 GB klarar man ju sig rätt gott på nu i alla fall.

Min konfig:

iMac 20"/2.0/SD CTO
ATI Radeon X1600-256MB SDRAM
1GB 667 DDR2 SDRAM-1x1GB
250GB Serial ATA drive
SuperDrive 8X
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-S

Tog inget AppleCare, men det kanske man köpa till senare..?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-20 18:43
Ursprungligen av dayweed:

Din konfig ser väldigt trevlig ut! Hoppas du får mycket nöje sen när den kommer. Hoppas jag också på i och för sig att jag också får. Hehe. Jag köpte också med ensam 1 GB minne. Helt rätt, jag med. När det finns pengar också vill säga. Det tror jag nog inte det blir, 1 GB klarar man ju sig rätt gott på nu i alla fall.

Min konfig:

iMac 20"/2.0/SD CTO
ATI Radeon X1600-256MB SDRAM
1GB 667 DDR2 SDRAM-1x1GB
250GB Serial ATA drive
SuperDrive 8X
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-S

Tog inget AppleCare, men det kanske man köpa till senare..?

Jag tror du kan köpa till det ett bra tag efteråt. Frågan är om det är värt pengarna? Jag tror det är det eftersom jag tycker jag haft lite småproblem hela med jämna mellanrum.

Din config såg f ö inte tråkigare ut än min utan tvärtom Jag kunde inte riktigt motivera mig ekonomiskt med 20" och 2.0 eftersom jag egentligen inte hade råd med den jag beställde

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-20 20:05
Ursprungligen av dayweed:

Din konfig ser väldigt trevlig ut! Hoppas du får mycket nöje sen när den kommer. Hoppas jag också på i och för sig att jag också får. Hehe. Jag köpte också med ensam 1 GB minne. Helt rätt, jag med. När det finns pengar också vill säga. Det tror jag nog inte det blir, 1 GB klarar man ju sig rätt gott på nu i alla fall.

Min konfig:

iMac 20"/2.0/SD CTO
ATI Radeon X1600-256MB SDRAM
1GB 667 DDR2 SDRAM-1x1GB
250GB Serial ATA drive
SuperDrive 8X
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-S

Ser precis ut som min order!
Är det nån som förresten har nåt bra svar på varför Apple's minnespriser är så helknasiga?

Ursprungligen av mratin:

Ser precis ut som min order!
Är det nån som förresten har nåt bra svar på varför Apple's minnespriser är så helknasiga?

En vild gissning är att det kostar lite pengar för dem att packa upp datorn och sätta i minnet och sen packa ner den igen. Både i hantering och personal. Dell klagade för någon månad sen att det mest tidskrävande (och därmed även relativt kostsamma) när de gör datorer är att sätta på de förbenade klisterlapparna. Och, inte att förglömma: Apple vill hålla en lite högre marginal, ofta ca ca 20%.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-20 17:18

Jag kan inte heller "följa" min IntelMac, bara se att det står att den ska skickas den 14:e feb. Förut när jag köpte min iBook fick jag en slutgiltig beställningsbekräftelse, men inget leveransmeddelande, haha. Det är lite konstigt alltså. Jag kunde söka med mitt referensnr som man får i mailen men inget som börjar på 80, det man brukar få att söka med TNT på. Lite skumt.. Hoppas det inte blir så den här gången för man vill ju kunna följa sin dator.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-20 19:55

Vad bra! Men om det blir några problems är det ju bara att ringa Apple. Jag vet inte riktigt faktiskt. Har aldrig köpt till AppleCare till någon av mina produkter. Okej, det var tråkigt att höra. Det har inte jag haft däremot.. Peppar peppar.

Hehe, det kan man ju säga.. Ska jag avslöja en sak? Inte jag heller, men jag hade sparat och så lånade jag en del. Så enkelt var det liksom. Jag hade inte heller råd, men jag tänkte det är lika bra att köra på 20"aren eftersom den kommer hålla ett tag framöver. "....:D"

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-21 10:52
Ursprungligen av dayweed:

Hehe, det kan man ju säga.. Ska jag avslöja en sak? Inte jag heller, men jag hade sparat och så lånade jag en del. Så enkelt var det liksom. Jag hade inte heller råd, men jag tänkte det är lika bra att köra på 20"aren eftersom den kommer hålla ett tag framöver. "....:D"

Jag hade en del sparat, eller snarare mest arv efter farmor som jag bara till viss del slösat upp (vilket hon inte skulle gillat eftersom hon var ganska snål...)

Men jag tänkte också något liknande, att efter att av misstag köpt en iMac G5 utan Superdrive, precis innan Intel iMacarna kom, att det var bättre att satsa på en helt ny än att köpa till prylar för några tusenlappar till den "gamla", så att den kommer att hålla ett tag framåt. Jag tror inte att skärmsstorleken och 1.8 eller 2.0 spelar så stor roll i det avseendet.

Ursprungligen av mratin:

Därför måste man ju alltså göra precis som vi har gjort – uppgradera ganska prisvärt till 1GB på AppleStore och sen köpa 1GB till på t.ex. Macoteket för 1370kr och spara runt 1000 spänn.

Niklas: Borde det inte vara lika dyrt (rent tidskrävande alltså) att byta ett minne från 512 till 1024, som att byta från 512 till 2048? De måste ju packa upp datorn i vilket fall som helst.

Är 1 GB så billigt på Macoteket? De lösa minnena är ju ganska svettiga på Applestore de också...

Din kommentar till Niklas håller jag med om, det borde vara sak samma... och det är ju oavsett vad inte särskilt tidsödande för någon som kan det + att det borde vara en del marginal på de prylarna så att det lönar sig ändå.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-20 21:18

Oj oj! Spännande! Tänk om vi kunde lägga ihop våra skärmar? Tänk dig 40" iMac. Haha! Då får identiska datorer snart då.

Hur menar du med helknasiga? Det är rätt bra att man inte behöver betala mer för 1x1 GB och 2x512 MB.. Ingen extra kostnad om man vill ha det så alltså. Men Apples minnespriser är helt svindyra ibland alltså. Eller väldigt ofta om man nu tänker efter. Niklas Brunberg hade kanske ett mer utförligare svar än mig, hehe.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-21 08:23

Jao, det konstiga är ju att jag kan uppgradera till 1GB RAM för ~900kr, men om jag vill ha 2GB kostar det >3000kr.

Därför måste man ju alltså göra precis som vi har gjort – uppgradera ganska prisvärt till 1GB på AppleStore och sen köpa 1GB till på t.ex. Macoteket för 1370kr och spara runt 1000 spänn.

Niklas: Borde det inte vara lika dyrt (rent tidskrävande alltså) att byta ett minne från 512 till 1024, som att byta från 512 till 2048? De måste ju packa upp datorn i vilket fall som helst.

Ursprungligen av mratin:

Niklas: Borde det inte vara lika dyrt (rent tidskrävande alltså) att byta ett minne från 512 till 1024, som att byta från 512 till 2048? De måste ju packa upp datorn i vilket fall som helst.

Men givetvis borde det vara det. Det finns väl inget i mitt inlägg som motsäger det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-21 23:36
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Men givetvis borde det vara det. Det finns väl inget i mitt inlägg som motsäger det?

Njae, kanske inte, men varför är Apple's marginaler på RAM så enorma? Om man (utan att köpa en dator) köper 1GB RAM till en iMac Core Duo kostar det på AppleStore 3150:- och på Macoteket 1370:-
Något är skumt med Apple's minnespriser…

Jag beställde en 17" intel iMac dagen efter keynoten. Jag fick "skickas senast Jan 19, 2006". Det står fortfarande så, ett par dagar efter den 19:e! Jag ringde Apple Store och tjejen där tyckte det verkade konstigt. Hon lovade att kolla upp saken och återkomma (men jag har inte hört något mer).

Det är lite synd att det är samma visa varje gång man beställer från Apple Store; om de behöver senarelägga leveransen så berättar de inte det för kunden förräns i absolut sista stund (och ibland inte ens då).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-21 21:00
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Jag beställde en 17" intel iMac dagen efter keynoten. Jag fick "skickas senast Jan 19, 2006". Det står fortfarande så, ett par dagar efter den 19:e! Jag ringde Apple Store och tjejen där tyckte det verkade konstigt. Hon lovade att kolla upp saken och återkomma (men jag har inte hört något mer).

Det är lite synd att det är samma visa varje gång man beställer från Apple Store; om de behöver senarelägga leveransen så berättar de inte det för kunden förräns i absolut sista stund (och ibland inte ens då).

Ja, det är lite synd att det ska vara såhär. Det är alltid i sista sekund som dom berättar och så får man själv ringa och hålla på och tjafsa med dom. Är det inte TNT som ska ringa upp en kund? Jag menar, varför ska vi hålla koll på det? Dom bör ju ringa upp när dom märker att leveransen har kommit till dom liksom. Jag fattar inte deras sätt.

En gång när jag ringde TNT och frågade om min iBook för det stod att den var ute för leverans under dagen. Då svarade hon: Men vad ska jag göra åt det? Eftersom jag frågade kan du kolla upp när min dator kan levereras ut? Och då var det till chauffören jag tänkte om hon i supporten kunde kolla upp det med honom då.. Liksom. Jag förstår inte deras sätt.

Beställ iMacG5 i stället! Använder ni andra program än iLife så kommer den ju prestera avsevärt bättre än rosetta på intel ganska länge framöver..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-21 21:38
Ursprungligen av HenrikSkane:

Beställ iMacG5 i stället! Använder ni andra program än iLife så kommer den ju prestera avsevärt bättre än rosetta på intel ganska länge framöver..

Du är bara avundsjuk.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-22 11:16
Ursprungligen av Jordi:

Du är bara avundsjuk.

Ride on! En självklarhet

Ursprungligen av HenrikSkane:

Beställ iMacG5 i stället! Använder ni andra program än iLife så kommer den ju prestera avsevärt bättre än rosetta på intel ganska länge framöver..

så sitter man där om ett år när de flesta programmen finns för intel o ojjar sig över, varför köpte ja inte en med intel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 10:01

Som sagt så skulle min iMac skickas den 19:e Jan. Ingenting har hänt med min order, så jag ringde upp och hörde med dem. De menade på att finns en del marginaler i de "4 veckorna", men att min dator iaf kommer dröja i ytterliggare 2-3 veckor. Han kunde inte säga ett exakt datum.

Nu har jag också fått besked om att min iMac dröjer till mitten av februari. Enligt killen på Apple Store är det just på den skandinaviska marknaden som det är stora förseningar. Undrar vad det beror på? Är det arbetet med översättning av manualer och andra trycksaker till de nordiska språken som är försenat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-23 15:19

Var nere i stan och kände på både 17" och 20" med 512mb ram. iLife-programmen kändes riktigt kvicka. Programmen startade på under sekunden!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-24 17:14
Ursprungligen av Fido:

Var nere i stan och kände på både 17" och 20" med 512mb ram. iLife-programmen kändes riktigt kvicka. Programmen startade på under sekunden!

Var det verkligen Intel-iMacarna? Jag trodde inte att någon svensk ÅF hade fått sina Intelmacar än. Macoteket väntar få in sina den 10:e februari. Vilken ÅF var du hos?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-24 20:07
Ursprungligen av mratin:

Var det verkligen Intel-iMacarna? Jag trodde inte att någon svensk ÅF hade fått sina Intelmacar än. Macoteket väntar få in sina den 10:e februari. Vilken ÅF var du hos?

Jodå, det var Intel-iMac's som jag pillade på
Jag var inne på Apple Center på Djäknegatan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 18:39
Ursprungligen av Fido:

Jodå, det var Intel-iMac's som jag pillade på
Jag var inne på Apple Center på Djäknegatan.

Men de har alltsa inga till salu antar jag. Konstigt att de får in Intel-macar före andra ÅF.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-23 22:46

Vad trist för er Fido och ERik Aderstedt! Min lärare fick vänta mer än 8 veckor på sin, pga många förseningar. Sen till slut så gick han och köpte en i affär istället. Hoppas inte det blir såhär när det gäller min order. Vilket det kan nog bli.. Vem vet. Jag kan inte riktigt säga vad det beror på.. Antagligen för att det är så många som beställt eller så.. Svårt att spekulera i tycker jag. Brukar alltid bli såhär när något nytt lanseras..

Ja vill man ha en iMac intel snabbare så är det väl bara att beställa en från Tyskland, där verkar flera återförsäljare ha den i lager.

Dessutom blir det billigare

http://www.geizhals.net/deutschland/?a=182792&t=alle&plz=&v=l

Senast redigerat 2006-01-26 21:47
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-25 08:11

Igår gick min beställning igenom och det beränas att den borde skickas senast 21 februari.

Själv tror jag det när jag ser det Jag tippar på halvvägs in i mars

farsan ska köpa en 20", vi ska in o beställa den på macoteket imorgon, han ville hellre köpa den i butik vi lär ju få vänta hur länge som helst har varit på honom hela veckan att vi måste in snart för att annars får vi vänta skitlänge. macoteket snackade om 2 veckor in i februari, det verkar vara lite önsketänkande i och för sig så kan de ju ha besällt hem ett stort lager tidigt. men apple brukar ju prioritera sin egen butik först.

i och för sig, har han klarat o sitta på en 233 Mhz G3 tills nu så ska han nog klara det en månad till (hemdator, som inte används så mycketpå jobbet har han PB).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-25 15:41

iggy: Min ska skickas den 14:e feb, skulle inte din det också? Eller hur var det? När beställde du din egentligen?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-25 17:21
Ursprungligen av dayweed:

iggy: Min ska skickas den 14:e feb, skulle inte din det också? Eller hur var det? När beställde du din egentligen?

Det var nog den 20:e när jag skrev inlägget först eller tom den 19:e på kvällen.

Bevaka tråden