Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac intel om tre dagar?

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ringde AppleStore igår och den vänliga tjejen berättade att min leverans försenats till den 28:e januari. Dock står det fortfarande att den beräknas skickas senast 25:e.

Någon som vill slå vad om att jag får ett försenings-mail ikväll?

Jag sätter inte emot

Min iMac blev enligt mail framflyttad till 13:e feb, men på min order på applestore står fortfarande 23:e jan som leveransdatum. Du har säkert fått ditt mail när du läser detta

På min står det fortfarande 'skickas 19:e januari' trots att jag också fått e-post om 13:e februari. Tidigare samma dag som jag fick det mailet ringde för övrigt en tjej från Apple Store och berättade att min dator minsann skulle skickas i slutet av den här veckan. Det känns dock som en riktig högoddsare, de verkar inte ha full koll där på Apple...

Självklart dök det upp ett opersonligt brev från Apple Store där de ber "så hemskt mycket om ursäkt" för att leveransen av min beställning skjuts till den 13:e februari. Som alla andra med andra ord.

Dom saknar verkligen helt koll på det stället. På hemsidan står det att den ska skickas idag, den 25:e, när jag ringde dem igår så sa de "den 28:e" och nu alltså brevet om den 13:e februari.

Apple i ett nötskal ! Lönt att säga att de levereras inom 4 dagar när de ändå bara flyttar fram datumet. Förmodligen gäller det bara USA , som vanligt med andra ord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 09:49

Beställde en iMac 17 med 1GB minne igår. Beräknad leverans 24 februari. Hoppas att det i varje fall kan hållas. Har lovat att sälja min nuvarande dator vidare i månadsskiftet.

Jag ringde Apple Store i morse och var lite sur på att de flyttat leveransdatum med så mycket och bad om en skriftlig förklaring. (Jag måste lämna in min gamla iMac till försäkringsbolaget eftersom den tog stryk i en vattenskada). Tänkte att jag kan dela med mig till er:

Citat:

Beräknat leveransdatum fr fabrik var vid ordertillfället 25 jan. P g a hög efterfråga har Appe Store reviderat tidigare uppgivet leveransdatum.

Tydligen hög efterfrågan. Kan inte vara lätt för de som beställt efter den 10 januari om jag får vänta ända till den 13 februari.

Ja ha vill man inte vänta som sagt så är det ju bara att beställa från Tyskland eller något annat land i Europa där de kan leveras inom 24 timmar och finns i lager hos flera återförsäljare. Jag själv beställde en 17" iMac Duo Core från http://www.cyberport.de igår kväll och den har redan lämnat lagret och är på väg mot Sverige. Priset med frakt hamnade på 12 384 kr (plus 124 kr i postförskottsavgift om man vill använda det) vilket till och med är billigare än det svenska priset med studentrabatt.

Senast redigerat 2006-01-26 21:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 20:48
Ursprungligen av Samuel J:

Jag själv beställde en 17" iMac Duo Core från http://www.cyberport.de igår kväll och den har redan lämnat lagret och är på väg mot Sverige.

Kan man göra alla val som t.ex. mera grafikminne, större disk etc, om man beställer därifrån?

Efter att ha kollat lite snabbt på sidan verkar det inte som om man kan göra de på de nya intel-maskinerna. Däremot erbjuder de BTO på äldre PPC-maskiner.

Lite frestad blir man ju allt; det är ju billigt och det står 'Sofort lieferbar'. Att man får tyskt tangentbord kan man ju leva med; då är det väl värre med reklamationer. Vad gör man om man har 5 döda pixlar mitt på skärmen och man som jag inte kan någon tyska?

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Efter att ha kollat lite snabbt på sidan verkar det inte som om man kan göra de på de nya intel-maskinerna. Däremot erbjuder de BTO på äldre PPC-maskiner.

Lite frestad blir man ju allt; det är ju billigt och det står 'Sofort lieferbar'. Att man får tyskt tangentbord kan man ju leva med; då är det väl värre med reklamationer. Vad gör man om man har 5 döda pixlar mitt på skärmen och man som jag inte kan någon tyska?

Hmm. Har man döda pixlar på skärmen är det väl Apple man ska kontakta (eller?) och Apples garanti gäller över hela Europa så där ska det väl inte vara något problem att få prata med någon svensk.

Får man problem med leverans osv. och behöver kontakta företaget (CyberPort.de) så är det väl bara att försöka med engelska, de svarade i alla fall på mina mail med frågor som jag skrivit på engelska. Man kan också få hjälp av Konsument Europa om det skulle bli något problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 14:42
Ursprungligen av Samuel J:

Ja ha vill man inte vänta som sagt så är det ju bara att beställa från Tyskland eller något annat land i Europa där de kan leveras inom 24 timmar och finns i lager hos flera återförsäljare. Jag själv beställde en 17" iMac Duo Core från http://www.cyberport.de igår kväll och den har redan lämnat lagret och är på väg mot Sverige. Priset med frakt hamnade på 12 384 kr (plus 124 kr i postförskottsavgift om man vill använda det) vilket till och med är billigare än det svenska priset med studentrabatt.

Låter som en utmärkt idé. Vad tillkom vid ditt köp i Tyskland förutom frakt och postförskottsavgift? Moms? Vad kostade egentligen frakten?

Ursprungligen av Milo:

Låter som en utmärkt idé. Vad tillkom vid ditt köp i Tyskland förutom frakt och postförskottsavgift? Moms? Vad kostade egentligen frakten?

Bifogar en bild på "kostnaden". Det som inte syns på bilden är att det också tillkommer en kostad för postförskott, som är 1% av totala priset.

Men nu börjar jag bli orolig att den inte har skickats än fast statusen är "Erledigt Geliefert". En på MacWorld har beställt en likadan fast för ca. 5 dagar sedan och haft samma status sedan dess. Men någon leveransbekräftelse via mejl har ingen av oss fått utan bara på hemsidan.

Men samtidigt så har de själva svarat på mina frågor när jag undrat om de verkligen haft i lager och om den kan skickas direkt. Ungefär fem dagar från beställningsdagen trodde de att det skulle ta att få hem den till Sverige. De har ju inte direkt dålig feedback på http://www.geizhals.net heller, och senast idag skrev någon där att man hade fått fått hem sin nya iMac...

Så jag hoppas verkligen den kommer snart, det har ju inte gått så många dagar så lite tålamod får man väl ha

Men för er som vill beställa och är lite tveksamma så kan ju ett tips vara att ringa detta nummer (Anrufer aus dem Ausland: +49 351 / 33 95 60) och höra vad de har att säga om iMacens lagerstatus och hur lång tid det tar att få den till Sverige.

Senast redigerat 2006-01-28 17:11

Om någon nu tänkt beställa där ifrån så glöm inte att ange rabattkoden som finns på http://www.geizhals.net/deutschland/?a=182792&t=alle&plz=&v=l

Då blir priset € 1289 istället för € 1309.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-27 20:02

Tyskarna kan sina saker. Det må jag säga. Att man alltid måste vända sig till dem för att få det man vill.

Är det någon som lyckats luska fram en vettig/tydlig förklaring till varför det endast är Skandinavien som har förseningar? Både Tyskland och Storbritannien får sina leveranser i tid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-28 13:20

Prioriteringar, eller har jag fel? Vi Skandinavier är ju inte direkt stora. Vi är nog en liten plupp på kartan jämfört med alla de andra länderna..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 16:17

Men vad är det egentligen som är specialanpassat på en Sverige-mac? Det är väl i princip bara klisterlappen på kartongen och kanske namnen på nån broschyr. På AppleStore borde man kunna få välja bort sånt och få en vanlig "Europeisk" dator. Man kan ju redan nu välja språk på tangentbordet t.ex. Jag tror att det finns väldigt många som inte bryr sig om såna saker men som inte vill vänta i en månad på sin dator.

Ursprungligen av mratin:

Men vad är det egentligen som är specialanpassat på en Sverige-mac? Det är väl i princip bara klisterlappen på kartongen och kanske namnen på nån broschyr. På AppleStore borde man kunna få välja bort sånt och få en vanlig "Europeisk" dator. Man kan ju redan nu välja språk på tangentbordet t.ex. Jag tror att det finns väldigt många som inte bryr sig om såna saker men som inte vill vänta i en månad på sin dator.

Själv vill jag ha ett svenskt tangentbord.
Tangentbordet är väl antagligen exakt samma som för alla andra stationära Macar? Första gången jag frågade så fick jag ett vagt svar om "någon komponent" från en tjej på Apple Store-supporten som var ledsen för att hon inte fick reda på något mer än så.

Kanske annorlunda strömaggregat? Dokumentationen, som du nämner, kanske?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 21:53

Tull tillkommer väl?

Ursprungligen av flexable:

Tull tillkommer väl?

Nej det kallas EU http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=604755#post604755

Får hoppas min dyker upp snart... han på MacWorld som beställt hade fått sin nu.. eller rättare sagt betalat in pengarna (COD) till UPS så de skulle köra ut den till han. Han bodde dock i Finland, här i Sverige tror jag man får hämta ut den och betala på posten.

Jag avbeställde min 17" iMac Core Duo i fredags efter att ha fått besked om att datorn troligtvis inte skulle komma innan 15:e feb. Beställde istället som Samuel från www.cyberport.de; datorn kom för 20 minuter sedan (postar från den nu ). Fredag till onsdag, totalt fem dagar för leveransen!

Eftersom jag prompt ville ha 250 GB hårddisk så fick det bli 20"-modellen iallafall (den var ju ganska mycket billigare än på svenska Apple Store). Återkommer med utförligare rapport om datorn så fort jag hunnit få in mina program och kört lite tester.

Argh.. hade det inte vart för applestores idiotkrav på förskottsbetalning hade jag gjort detsamma.

Min kom idag också fick jag veta nu när jag kom hem. Men eftersom ingen var hemma när de försökte leverera den så får jag inte den för än i morgon. Jobbigt att vänta när man vet att man hade kunnat sitta vid den nu...

I alla fall hamnade priset inklusive fraktbolagets postförskottsavgift på 12476 kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-01 16:45

3 veckor till början kännas som en evighet, med tanke på den tyska leveranstiden. Är det någon som beställt från Applestore och fått sitt exemplar än? Den har ju visats upp på Macoteket.

Nu har jag hunnit sitta en del med min nya iMac 20" Core Duo (512 MB minne). Mina intryck:

  • Skärmen är bra - helt i klass med min 20" ACD.

  • Den är mycket tyst; ett visst ljud hörs men överröstas helt av ljudet från min externa hårddisk, som i sin tur inte hörs alls om jag har på lite musik med normal volym.

  • PhotoBooth är kul.

  • iPhoto 6 är ett stort lyft.

  • FrontRow är hackigt, så till den grad att man trycker några extra gånger för att inget händer (om man är otålig som jag). Sen visade det sig att alla de där trycken registrerades iallafall och resultatet blir inte som man tänkt sig.

  • Kompilering är drygt 3 ggr snabbare än på min 12" PB 1 GHz, med 1,25 GB minne.

  • Maskinen känns mycket snärtig.

  • Har provat att koda lite H.264 från iMovie. Det går inte så fort som jag hade trott efter att ha läst om hårdvaruaccelererad H.264 i grafikkortet. Knappt 5 fps. Jag har dock ingen Pro-nyckel ännu på maskinen; vet inte om det inverkar...

  • Fläkten går inte igång ens under hårt arbete i iMovie.

  • Nämnde jag att maskinen var mycket tyst?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 00:40
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Nu har jag hunnit sitta en del med min nya iMac 20" Core Duo (512 MB minne). Mina intryck:

  • Skärmen är bra - helt i klass med min 20" ACD.

  • Den är mycket tyst; ett visst ljud hörs men överröstas helt av ljudet från min externa hårddisk, som i sin tur inte hörs alls om jag har på lite musik med normal volym.

  • PhotoBooth är kul.

  • iPhoto 6 är ett stort lyft.

  • FrontRow är hackigt, så till den grad att man trycker några extra gånger för att inget händer (om man är otålig som jag). Sen visade det sig att alla de där trycken registrerades iallafall och resultatet blir inte som man tänkt sig.

  • Kompilering är drygt 3 ggr snabbare än på min 12" PB 1 GHz, med 1,25 GB minne.

  • Maskinen känns mycket snärtig.

  • Har provat att koda lite H.264 från iMovie. Det går inte så fort som jag hade trott efter att ha läst om hårdvaruaccelererad H.264 i grafikkortet. Knappt 5 fps. Jag har dock ingen Pro-nyckel ännu på maskinen; vet inte om det inverkar...

  • Fläkten går inte igång ens under hårt arbete i iMovie.

  • Nämnde jag att maskinen var mycket tyst?

Hur mycket minne? Och hur mycket minne på grafikk.?

erik, starta gärna en ny tråd och skriv mer utförligt om dina intryck om du vill
Lät som en superduper maskin!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-01 23:20

Skulle nästan vara läge för en "köpa från tyskland"-tråd också. 2000 billigare för en 20" iMac!! Och en månad snabbare leverans.
Jag fattar inte ett barr tyska bara - var klickar man? Kan de sätta in en 500 GB hårddisk sådär på studs?

Fast cyberport.de verkar oxå ha lite svårt att få ut iMac nu... jag vill ha en 20" me 256 grafik men dom flyter bara iväg i leverans tid. Förra veckan var den 2006-02-02 nu är det 2006-02-09.

http://www.cyberport.de/item/1037/1001/0/65966/imac-20-zoll-20-ghz-core-duo-superdrive-bto-ati-radeon-256mb.html

Bevaka tråden