Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:37
Ursprungligen av Leftrustle:

Utvecklar Mondos tankar:

Tänke en skärm hemma, med tangentbord, en skärm på kontoret, med tangentbord. Stoppa ner den i väskan när man lämnar hemmet. Klart!

Eller ha den som extra dator hemma; koppla in den till vanliga skärmen (den till Powermacen) vanligtvis, till tv:n när man ska titta på film/foton, ta med den till skolan när man ska hålla föredrag.

Så sjukt smart....

har det teve ut??? Jag ser ingen s-videokontakt på den? Eller kan man koppla den till teven via dess bildskärmskontakt?

Din serie användningar är finemang - men jag skulle köpa en liten iBook eller PB istället. Då kan man sitta i parken dessutom

Ursprungligen av mjg:

har det teve ut??? Jag ser ingen s-videokontakt på den? Eller kan man koppla den till teven via dess bildskärmskontakt?

Nej, den har inte TV ut. Men du kan köra den på en LCD TV.
Läs också tidigare i denna tråd. Sidan 5 högst upp.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej, den har inte TV ut. Men du kan köra den på en LCD TV.
Kom nu inte och gnäll detta är en budget maskin och ska anpassas för det som den är tänkt att användas till. Att ha den som set top box var aldrig tänkt.

Jo

Televise Your Visions

You can use any TV with Mac mini as a display. Some newer HDTV models already sport a DVI connection, but you’ll need the optional S-Video/ Composite Video adapter to use Mac mini with regular TVs.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:45

Vill man inte se ytterligare en liten Apple-burk ovanpå minin? En med tv-tuner, radio, 5.1-förstärkare, iPod-dockning och dylikt? Är det inte just detta "nav" som Apple alltid velat få till?

När man ser den lilla kartongen som den kommer i får man liksom känslan av att det kommer fler kartonger i samma serie...

Kanske det där fw-ljudgränssnittet från Apple (som det ryktats om) kanske är något åt det hållet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:48
Ursprungligen av Goka:

Vill man inte se ytterligare en liten Apple-burk ovanpå minin? En med tv-tuner, radio, 5.1-förstärkare, iPod-dockning och dylikt? Är det inte just detta "nav" som Apple alltid velat få till?

Vore grymt,, skulle inte heller tro att det är helt omöjlig,, vore ganska smart att göra en serie i små moduler som kan kombineras,, efter behov kanske vi får se en Apple MiniMedia snart..

Om nu IPTV kan bli något i Sverige o komma igång för Mac så har man ju inte längre behov av TV kort o annat som Elgato.com's EyeTV lösningar för o ta ett exempel. Då har man ju plötsligt det där Media Centret jag efterfrågat i flera år. En FET HDProj på detta och.. ja vad säger man.
Flerkanaligt ljud lär man kunna köra ut i och med QT7 och Tiger via Airport Express och givetvis där mer än bara iTunes, tex DVD Playern m.m. för att inte tala om det här nya hijack progget för o köra ut även andra än Apples applikationer i Airtunes läge. Så att den inte har digital-ljud-ut är kanske inte så farligt trots allt.

Det är faktiskt ganska givet då ju Airport Expressen redan har optisktljud.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:58

Mac i bilen!

Bra nu kan jag sk*ta i mini-itx å köpa en riktig dator å ha i bilen!
Grymt bra.. hmm undra om touchsceen drivisar finns till mac.

Vad som hindrar inbyggt ADSL? tja att det är omodernt redan nu? Nej men skämt åsido så finns det ju på tok för många olika bredbandsanslutningar, samma sak med TV kort, finns så många olika varianter att antingen skulle Apple måla in sig i ett hörn eller bli tvugna o erbjuda en drös med olika instickskort el dyl - vilket säkert skulle kännas - inte Apple. Strul är säkert bara förnamnet.

Ang bredband har du ju ADSL, ADSL2, ADSL2+, VDSL o fler varianter kommer säkert redan under 2005.

NU HAR JAG RÄKNAT LITE - mini:n är ett sämre köp än iMacG5

Jämförelse:

iMac 20"
18080:- (stud pris)
------------
160 GB
512MB
video: 64 MB
tangentbord

mini 1,25Ghz + Apple Display 20"
15299:- (stud pris)
------------
40GB
512MB
video: 32 MB
inget tangentbord

För knapp 3000:- för jag massor mer om jag köper iMac 20".

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-11 23:09
Ursprungligen av iJohannes:

NU HAR JAG RÄKNAT LITE - mini:n är ett sämre köp än iMacG5

Jämförelse:

iMac 20"
18080:- (stud pris)
------------
160 GB
512MB
video: 64 MB
tangentbord

mini 1,25Ghz + Apple Display 20"
15299:- (stud pris)
------------
40GB
512MB
video: 32 MB
inget tangentbord

För knapp 3000:- för jag massor mer om jag köper iMac 20".

Är du ute efter en 20" skärm så ingår du nog inte i målgruppen. Målgruppen består av de som kan nöja sig med en 17" skärm typ.

Eller - nåt som Apple inte riktigt verkar tänkt på kanske - de som inte behöver någon alls. Själv blir jag nästan sugen på att skaffa en bara som en allt-i-allo-server... Apple föreslår även på hemsidan att den kan användas av exempelvis programmerare med KVM för att programmera till flera plattformar...

Ursprungligen av TERdON:

Är du ute efter en 20" skärm så ingår du nog inte i målgruppen. Målgruppen består av de som kan nöja sig med en 17" skärm typ.

Eller - nåt som Apple inte riktigt verkar tänkt på kanske - de som inte behöver någon alls. Själv blir jag nästan sugen på att skaffa en bara som en allt-i-allo-server... Apple föreslår även på hemsidan att den kan användas av exempelvis programmerare med KVM för att programmera till flera plattformar...

Men Apple har ju ingen 17":are att matcha mini:n med.

Vad ska man matcha mini:n med om inte en Apple-skärm?

Ursprungligen av iJohannes:

Men Apple har ju ingen 17":are att matcha mini:n med.

Vad ska man matcha mini:n med om inte en Apple-skärm?

Antagligen en högupplöst Plasma eller LCD TV om man har råd.

Dock lär det komma en ny billigare mindre Apple skärm snart i passande stil. Eller så man köpa en snygg och bra Sonyskärm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 23:33

Det verkar som om det inte är någon Mecenatrabatt på varken Mac mini eller iPod shuffle. Brukar det dröja innan rabatten dyker upp i Mecenatstore eller är det så att det inte kommer att ges någon rabatt på dessa produkter? Dock verkar det som om man får rabatt om man går via Apple Store Utbildning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 23:26
Ursprungligen av iJohannes:

NU HAR JAG RÄKNAT LITE - mini:n är ett sämre köp än iMacG5

Jämförelse:

iMac 20"
18080:- (stud pris)
------------
160 GB
512MB
video: 64 MB
tangentbord

mini 1,25Ghz + Apple Display 20"
15299:- (stud pris)
------------
40GB
512MB
video: 32 MB
inget tangentbord

För knapp 3000:- för jag massor mer om jag köper iMac 20".

Eller så nöjer du dig med en 19" LG och landar på ca 8000:- vilket är betydligt mindre än de 18000:- iMac G5 kostar. Visst får du en hel del mer dator ifall du köper en iMac men den kostar därefter.

Ursprungligen av Anton S:

Eller så nöjer du dig med en 19" LG och landar på ca 8000:- vilket är betydligt mindre än de 18000:- iMac G5 kostar. Visst får du en hel del mer dator ifall du köper en iMac men den kostar därefter.

Är den widescreen?

Jag ska ha datorn som TV också - studentrum, you know

Ingenting for meg. Hadde håpet at man kunne sette inn ram selv og at det var standard harddisk. Hvis jeg ikke tar feil så er det 2,5" disker?

bluetooth må også settes i på fabrikken

blir iBook G4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:13

Från och med nu kommer folk inte att köpa digitalkameror, iPodar, musikutrustning osv till datorn. De kommer att köpa små datorer - bland annat Mac mini - till sina digitala apparater. Mac mini kommer att bli persondatorvärldens motsvarighet till iPod.

  • Medlem
  • 2005-01-11 23:18
Ursprungligen av Mondo:

Från och med nu kommer folk inte att köpa digitalkameror, iPodar, musikutrustning osv till datorn. De kommer att köpa små datorer - bland annat Mac mini - till sina digitala apparater. Mac mini kommer att bli persondatorvärldens motsvarighet till iPod.

Den kan väl duga åt dottern. Men då måste den orka med Sims II som har kommer ha rätt höga specar

  • Medlem
  • 2005-01-11 23:59
Ursprungligen av Mondo:

Från och med nu kommer folk inte att köpa digitalkameror, iPodar, musikutrustning osv till datorn. De kommer att köpa små datorer - bland annat Mac mini - till sina digitala apparater. Mac mini kommer att bli persondatorvärldens motsvarighet till iPod.

Jag är inte särskilt övertygad om att vanliga användare hittills har köpt kameror och iPodar till sina datorer. Jag tror att de har köpt iPodar för att lyssna på musik med, kameror för att fotografera med, etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 00:28
Ursprungligen av Baron:

Jag är inte särskilt övertygad om att vanliga användare hittills har köpt kameror och iPodar till sina datorer. Jag tror att de har köpt iPodar för att lyssna på musik med, kameror för att fotografera med, etc.

Bara ett annat sätt att se på det. Klart att folk har köpt kameror och iPodar till sina PC-hojar och Macar. Klart att de gjorde det därför att de ville ta bilder och lyssna på musik. Det ena utelsuter inte det andra. Skillnaden är att från och med nu kommer folk att köpa datorer till sina kameror och iPodar istället för tvärt om. Vi får väl se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:46

Som jag skrev i en chatt:
Så smart Mac mini är. Många användingsområden. Videospelare (DivX, DVD). Webbserver. Filserver. Skoldator. Andradator på landet. Andradator i kombination med en Powerbook eller iBook. Kontorsmaskin. Musikmaskin i stereoracket. Dags att kasta ut CD-spelaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:47

Jag blev helt till mig i början, nu är jag mest arg.
Jag hade hellre sett den dubbelt så stor och med en 3.5" disk som man bara kan byta ut helt utan att behöva skruva, typ som en CD-skiva. Minst 2 minnesplatser och en billigare variant av minne som man enkelt kan stoppa in som på de senaste powerbooksen.

Den e cool i början men håller inte i längden. På kontoret funkar den men inte mer.
synd

Ursprungligen av Elias:

Jag blev helt till mig i början, nu är jag mest arg.
Jag hade hellre sett den dubbelt så stor och med en 3.5" disk som man bara kan byta ut helt utan att behöva skruva, typ som en CD-skiva. Minst 2 minnesplatser och en billigare variant av minne som man enkelt kan stoppa in som på de senaste powerbooksen.

Den e cool i början men håller inte i längden. På kontoret funkar den men inte mer.
synd

Den fungerar nog även till de flesta situationer med en extern disk. Minnet är nog inte så svårt att byta själv. Fler tips och moddar lär dyka upp.

Visst vore det bra om man kunnat byta grafik och hårddisk i minin men de som kräver det kan ju köpa en powermac ny eller beg.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 23:59

Jag hade hellre sett att den var lite större och hade en pci slot. Vill ju stoppa in mitt UAD-1 kort nånstans

Ursprungligen av Disobedient:

Jag hade hellre sett att den var lite större och hade en pci slot. Vill ju stoppa in mitt UAD-1 kort nånstans

Du får väl byta kortet mot FW versionen av UAD kortet som lär dyka upp om några veckor.................

  • Medlem
  • 2005-01-12 00:00
Ursprungligen av Goka:

Vill man inte se ytterligare en liten Apple-burk ovanpå minin? En med tv-tuner, radio, 5.1-förstärkare, iPod-dockning och dylikt? Är det inte just detta "nav" som Apple alltid velat få till?

När man ser den lilla kartongen som den kommer i får man liksom känslan av att det kommer fler kartonger i samma serie...

Kanske det där fw-ljudgränssnittet från Apple (som det ryktats om) kanske är något åt det hållet?

Sonys vd var visst med på scen under Keynoten. Kanske får vi se matchande produkter från dem.

Jag ser Minimac på bibliotek, som hobbyservrar, ovanför tv:n, jämte powerbooken, i kafeterian, ovanför pc:n, i klassrummen, på resan, jämte projektorn, på landet osv. osv.

Vill du ha en dator, köp en imac.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-12 00:16

Hmm undrar just om det är en 3,5 tums disk eller om det är en 2,5tums disk...

Ursprungligen av Arvid:

Hmm undrar just om det är en 3,5 tums disk eller om det är en 2,5tums disk...

Jag med! Disken är för liten, men det vore billigare att köpa 40:ian och sedan själv köpa en stor baddare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 07:42
Ursprungligen av Arvid:

Hmm undrar just om det är en 3,5 tums disk eller om det är en 2,5tums disk...

2.5 tums..

Bevaka tråden