Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du behöver en skärm bara... Och tangentbord/mus. Men den kanske fortfarande blir billigare?

Ursprungligen av Leftrustle:

Du behöver en skärm bara... Och tangentbord/mus. Men den kanske fortfarande blir billigare?

Eftersom jag bara behöver en skärm (fick tangentbord och mus med eMacen) och kanske lite mer minne (vilket inte är nödvändigt) så tror jag det blir billigare, med tanke på att jag inte behöver köpa det igen när jag köper nästa Mini.

Vad är det för minne till Minin? Kan jag återanvända det som jag köpte till eMacen?

visst är väl de där minnena bakåtkompatibla?

kolla här

http://www.priskrig.com/product.php?product=118

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:53
Ursprungligen av sugplopp:

visst är väl de där minnena bakåtkompatibla?

kolla här

http://www.priskrig.com/product.php?product=118

Vill veta, vill veta!

Allstå..kan man köra dessa 3200-minnen? Finns inte rekommenderade minnen i den storleken eller är det mycket dyrare?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 16:50

Enligt http://www.macintouch.com/mwsf2005notebook.html bryter man ingen garanti om man går in i den själv för att byta minne.

Det är konfirmeras det också att det är 2,5"-diskar i den. Seagate har iaf en 100 Gb som snurrar i 7200 rpm om man vill uppgradera (är kanske inte tillgänglig än?) En 100 Gb med 5400 rpm och 8 Mb cache finns iaf i butik nu.

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:51

Nu börjar jag vela här..

Kan minnet BARA sättas i av serviceverkstad? Eh...

Om jag köper 1Gb från Apple så blir det ju ( som vanlig ) svindyrt!

Sen..hmm..ska man ha combo eller DVD-R. Sista e ju kul förstås! Bluetooth...? Hmm.

/Fredrik

Bra att det inte bryter garantin, då så.

Den saken ur världen.

Första macen man kan uppdater med bluetooth i efterhena (internt)

"You can add AirPort Express for $79 and/or Bluetooth for $50 if you're ordering the Mini from the Apple Store, but if you want to add wireless later, your only choice will be a kit that includes both AirPort Express and Bluetooth for about $129 ($112 to dealers). This stuff also is not user-installable, supposedly because it involves adding antennas as well as cards. "

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 18:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Första macen man kan uppdater med bluetooth i efterhena (internt)

"You can add AirPort Express for $79 and/or Bluetooth for $50 if you're ordering the Mini from the Apple Store, but if you want to add wireless later, your only choice will be a kit that includes both AirPort Express and Bluetooth for about $129 ($112 to dealers). This stuff also is not user-installable, supposedly because it involves adding antennas as well as cards. "

Det gick utmärkt med G5:orna också. Att hålla på med interna antenner är knappast aktuellt då de är installerade trots att inte något BT-kort sitter där. Så är det i alla fall med G5:orna som saknar BT-kortet vid leverans.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-12 18:17
Ursprungligen av Leftrustle:

Första macen man kan uppdater med bluetooth i efterhena (internt)

"You can add AirPort Express for $79 and/or Bluetooth for $50 if you're ordering the Mini from the Apple Store, but if you want to add wireless later, your only choice will be a kit that includes both AirPort Express and Bluetooth for about $129 ($112 to dealers). This stuff also is not user-installable, supposedly because it involves adding antennas as well as cards. "

Ok. Äntligen lite värdefull info (http://www.macintouch.com/mwsf2005notebook.html).

1) Disken är 2,5" och sitter illa till = svår att byta. Det innebär att man köper 80GB från början, eftersom Apple inte tar överjävliga överpriser för de 40GB extra. Det GÅR att hitta 100GB-diskar på 2,5" men de är mycket dyrare per GB OCH som sagt, rätt knegigt att byta. Och det ger bara futtiga 20GB extra...

2) Bluetooth vill man som vanligt ha från början, men det *går* att efterbeställa. Verkar dock rätt jobbigt att hålla på med interna antenner själv... Köp med Bluetooth. Har ni inte börjat använda iSunc som kommer ni snart att göra det (!)

3) Airport-kort verkar svårt att installera i efterhand! Köp med Airportkort från början... Detta verkar vara det met underliga tycker jag... Men eftersom det inte blir billigare att eftermontera Airportkort så verkar det rätt dumt att inte köpa från början.

4) Minnet är *LÄTT* att byta ut. Köp minimalt med minne från Apple således. Kan vi slippa fler frågor om detta?

Således för egen del; en 80GB-variant med Airport och Bluetooth beställes imorgon. Med trådlöst tgb & mus - bra paketpris på dem i samband med köp!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:01
Ursprungligen av William Naversten:

Ok. Äntligen lite värdefull info (http://www.macintouch.com/mwsf2005notebook.html).

1) Disken är 2,5" och sitter illa till = svår att byta. Det innebär att man köper 80GB från början, eftersom Apple inte tar överjävliga överpriser för de 40GB extra. Det GÅR att hitta 100GB-diskar på 2,5" men de är mycket dyrare per GB OCH som sagt, rätt knegigt att byta. Och det ger bara futtiga 20GB extra...

Således för egen del; en 80GB-variant med Airport och Bluetooth beställes imorgon. Med trådlöst tgb & mus - bra paketpris på dem i samband med köp!

Men diskarna som Apple skickar med är väl 4200-varvare? Jag pillar gärna en hel del för att få in en 5600 eller till och med 7200 om det inte är för varmt inne i burken.

Ni som har mer erfarenhet av Mac - hur mycket disk tar OS:et (full installation)? Office?

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:20

Tillbehör

Formfaktorn är ju som gjord för stapling så jag tror, som många andra här, att vi kommer få se en uppsjö av tillbehör att stapla på hög.

Men vad vill ni helst se?

Spontant vill jag gärna ha en platt bricka med batteri, en liten skärm (tänk den som fanns till PS One), delad disk för clustring på höjden och även helt vanlig extern disk i samma form.

Dessutom vore det kul om de kom på något sätt att fästa modulerna i varandra. Kanske som Antec Lanboylåda där man får med en strap med handtag

/Y

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:28
Ursprungligen av Yozzi:

Ni som har mer erfarenhet av Mac - hur mycket disk tar OS:et (full installation)? Office?

/Y

OS X - knappt 3GB tror jag. Office ca 500MB.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-12 23:49
Ursprungligen av Yozzi:

Men diskarna som Apple skickar med är väl 4200-varvare? Jag pillar gärna en hel del för att få in en 5600 eller till och med 7200 om det inte är för varmt inne i burken.

Ni som har mer erfarenhet av Mac - hur mycket disk tar OS:et (full installation)? Office?

/Y

Jag är mycket erfaren av att mecka i Apple-maskiner. Att byta en hårddisk i en iBook (den första svenska maskinen som kom i nya G4-serien - utan servicemanual) var inte lätt. Det tog mer än två timmar och likväl en liten avbruten plastbit. Det kanske är lättare i minin, men för min del bedömer jag vinsten av 20GB extra för en rejäl slant (100GB-diskarna på 2,5" är dyra per GB) kombinerat med potentiellt trassel som en dålig ekvation.

Men att byta minnet kommer att bli lätt.

Ursprungligen av Yozzi:

Men diskarna som Apple skickar med är väl 4200-varvare?

Ja, det verkar så. Enligt denna bild tagen på mässan är det en Toshiba MK8025GAS, vilket betyder 4200 rpm. (Hittade detta i den här tråden.)

Ursprungligen av William Naversten:

4) Minnet är *LÄTT* att byta ut. Köp minimalt med minne från Apple således. Kan vi slippa fler frågor om detta?

Men det står inget om hur lätt det är att bryta sig i den för att byta minnet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-12 23:46
Ursprungligen av Rickard A:

Men det står inget om hur lätt det är att bryta sig i den för att byta minnet.

Ni kunde inte hålla er.

Nåväl. Om Apple har LIMMAT igen lådan skall jag äta upp en Ethernetkontakt. Kanske behöver man en torx-skruvmejsel eller något annat verktyg som någon tycker känns som ett oehört avancerat "specialverktyg", men jag lovar på Ethernetkontakten att lådjäveln går att få upp med något du kan köpa för en billig peng hos Clas Ohlson såvida du inte har tummen mitt i pannan.

Minnet är fullständigt standard. Kostar max 1300-1400 inkl moms, såvida man inte vill göda en återförsäljare med onödigt med pengar. Dessutom borde 2GB-kretsar ligga runt hörnan, erfarenhetsmässigt till 2,5-3 ggr priset av en 1GB-krets efter att de första skyhögt prissatta minnena har levererats... Minnet ÄR INGET PROBLEM.

  • Medlem
  • 2005-01-12 19:02

Ingen mikrofon???

Kom och tänka på en sak för alla oss som älskar att snacka via nätet. Finns ju massor av andra saker med varför jag vill ha en mikronfon.

Mikrofon? Det finns ju ingen ingång för detta och jag har ej heller sett någon mikrofon på själva datorn.

Hjälp...det måste väl finnas?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Kom och tänka på en sak för alla oss som älskar att snacka via nätet. Finns ju massor av andra saker med varför jag vill ha en mikronfon.

Mikrofon? Det finns ju ingen ingång för detta och jag har ej heller sett någon mikrofon på själva datorn.

Hjälp...det måste väl finnas?

/Fredrik

I*nget större problem Använd en USB-mic USB headset eller en adapter.

  • Medlem
  • 2005-01-12 21:28
Ursprungligen av Errol Garner:

I*nget större problem Använd en USB-mic USB headset eller en adapter.

Hehe..ännu mer pengar att lägga ut. Hur svårt kunde det vara att lägga in en lite mic á la iBook? Störtfånigt anser jag. Å andra sidan kanske man inte har den här burken precis framför sig när jag tänker ett steg ytterligare.

Håller även med dig ovan om detta med påsättningsknappen. Kunde även den varit á la ibook.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 21:42

Hmm, snyggt men ack så farligt

OK, "vi har gjort det igen" om uttrycket får användas så här lite slarvigt. Hoppas bara att den verkligen når den breda massan av datoranvändare, alla som trillat dit på Wintelmaskiner o dylikt "dritt".
Vad jag menar med "ack så farligt" är att det kanske inte håller ända ut, kommer ihåg en viss satsning på billiga MACcar för x antal år sedan.

Ilkka: som gläds över sina MACcar men ändå är lte pessimist.

Ursprungligen av Ilkka:

OK, "vi har gjort det igen" om uttrycket får användas så här lite slarvigt. Hoppas bara att den verkligen når den breda massan av datoranvändare, alla som trillat dit på Wintelmaskiner o dylikt "dritt".
Vad jag menar med "ack så farligt" är att det kanske inte håller ända ut, kommer ihåg en viss satsning på billiga MACcar för x antal år sedan.

Ilkka: som gläds över sina MACcar men ändå är lte pessimist.

Senast Apple satsade på "billiga" macar så blev det ju braksucce de första iMac G3 gick ju kanon bra.
Även de äldre performorna och LC modellerna var ju en succe i början men Apple släppte för många olika performa modeller med liknande prestanda och lyckades inte hålla uppe köparnas intresse.

Ursprungligen av snigel1:

en fråga. varför vill man så gärna ha wireless (airport) till en stationär dator?
ska man ändå ställa ner den, plugga in skärm, tangentbord, adapter etc kan man väl lika gärna plugga in en nätverkssladd.

Som många andra redan påpekat: Man kanske vill ställa sin Mac mini i en annan del av hemmet utan att dra metervis med kabel.

Ursprungligen av martenbjork:

påsättningsknappen borde inte sitta där bak. vore fräschare med touch-knapp på ovansidan typ.

Fast man slår nog sällan av en sådan burk. Bara att sätta i vila istället.

Ursprungligen av Ilkka:

OK, "vi har gjort det igen" om uttrycket får användas så här lite slarvigt. Hoppas bara att den verkligen når den breda massan av datoranvändare, alla som trillat dit på Wintelmaskiner o dylikt "dritt".
Vad jag menar med "ack så farligt" är att det kanske inte håller ända ut, kommer ihåg en viss satsning på billiga MACcar för x antal år sedan.

Ilkka: som gläds över sina MACcar men ändå är lte pessimist.

Jag tror inte du behöver vara pessimist i detta fall. Apple går väldigt bra som företag och tack vare iPod så har de fått ut sitt varumärke till massor av PC-användare. Så det ser väldigt ljust ut. Sen behöver inte macen ta över världen, en ökning till 10 procent skulle räcka alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 19:11

en fråga. varför vill man så gärna ha wireless (airport) till en stationär dator?
ska man ändå ställa ner den, plugga in skärm, tangentbord, adapter etc kan man väl lika gärna plugga in en nätverkssladd.

Ursprungligen av snigel1:

en fråga. varför vill man så gärna ha wireless (airport) till en stationär dator?
ska man ändå ställa ner den, plugga in skärm, tangentbord, adapter etc kan man väl lika gärna plugga in en nätverkssladd.

Beror mest på bekvämlighet och folks aversion mot kablar. Med nätverk genom sladd så finns det ju annars flera fördelar. Mindre störningar mindre processorbelastning och mindre strålning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 19:56
Ursprungligen av snigel1:

en fråga. varför vill man så gärna ha wireless (airport) till en stationär dator?
ska man ändå ställa ner den, plugga in skärm, tangentbord, adapter etc kan man väl lika gärna plugga in en nätverkssladd.

Kanske för att man tex som jag har bredbandsmodemet i hallen där det första telefonjacket sitter och jag vill inte ha en sladd liggandes utmed väggen, genom dörren ut i rummet där jag har datorn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 22:58
Ursprungligen av snigel1:

en fråga. varför vill man så gärna ha wireless (airport) till en stationär dator?
ska man ändå ställa ner den, plugga in skärm, tangentbord, adapter etc kan man väl lika gärna plugga in en nätverkssladd.

Det är inte alltid så kul att dra nätverkskablar kors och tvärs i huset. Har man berdbandsjacket/dsl-modemet/etc långt ifrån sin dator, eller rent av har flera datorer utspridda i huset så är Airport ett enkelt sätt att slippa lusa ner huset med nätverkskablar och switchar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-12 23:52

Det här med med att bygga in grejer från början handlar ju väldigt mycket om vilket användningsområde man tänkt sig. På Apples sidor står någonstans om att den är smidig att plocka med sig hem från jobbet (och det är kanske därför de har byggt den så extremt liten och designad vilket egentligen kanske inte är nödvändigt för en instegsmodell).

Ska man däremot ha den som en stationär dator i dess rätta betydelse (på jobbet eller hemma) så kan man ju lösa airport- och blåtandproblemen genom "tummar" och en USB-hubb om man vill slippa kabeldragningar. En hubb blir man ju nästan tvungen till att skaffa om man inte kör med Apples tangentbord.

Apple tar 745:- för airport-kortet. Det finns "airport"-tummar som är (något) billigare. Det kan ju vara värt att tänka på för den som vill sprida sina utlägg lite...

påsättningsknappen borde inte sitta där bak. vore fräschare med touch-knapp på ovansidan typ.

Med tanke på alla lovord på sweclockers och även på prisjakts forum så borde detta kunna bli en hit.

Om det kunde finnas eller komma ett Apple mediacenter också så skulle denna burk kunna sälja även på htpc området.

Bevaka tråden