Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 03:03
Ursprungligen av Homy:

Varför inte det? Man brukar säga "Det viktigaste är inte vad du gör utan hur dina gärningar tolkas." Här går man ut hårt och lanserar datorn som "The most affordable Mac ever". Vad fint tänker många nybörjare och pc-användare som på Sweclockers och även vi Macare. "En superfin Mac som är billig också. Perfekt, jag har skärm och usb-tangentbord och mus och jag ska ändå inte göra avancerade grejer. Jag ska bara klippa en del filmer med iMovie samtidigt som jag mpeg-kodar några andra i iDVD i bakgrunden och importerar några låtar med iTunes. Sen ska jag också ha Safari igång för att kolla på några filmtrailers för att få inspiration och Mail för att jag väntar på några viktiga tips och råd från min Mac-kompis. Det är bäst att fråga någon kompis som har Mac eller folket här på 99Mac hur mycket minne jag kommer att behöva till OS X och alla dessa andra aktiviteter. "256 är i minsta laget. 512 är också för lite. OS X är väldigt minneshungrig. Satsta på 1 GB. Det blir bra." Ja, då beställer jag en Mac mini med 1 GB. VAD??? 4 000:- kr för 744 MB extra minne???

Denna dator skulle fungera perfekt på gymnasieskolor där man inte alltid använder avancerade program men ändå kan utsätta datorn för rätt hårda påfrestningar. Varför inte använda den som utbildningsdator för genomgångar av olika avancerade program. Inte ska man köpa G5:or bara för att några gånger per termin ha undervisning i helklass när man också redan har skärmar och möss och tangentbord. Tänk vilket argument det vore mot alla hårdsparande it-gubbar som tycker att Mac är dyr. Då menar jag att det är mycket klantigt av Apple att snåla med en enda minnesplats. De skjuter sig själva i foten när de gör såna missar. Jag kan inte begripa varför.

I detta sammanhang spelar Apples avsikter och målgruppen för Mac mini mindre roll. Hur denna "prischock" kommer att överraska många är det som kommer att räknas och ge en skenhelig bild av Mac mini och Apple. Det känns som de vill straffa en bara för att man vill få ut lite mer av sin dator. Missförstå mig inte! Jag tror säkert att denna dator kommer att tillfredsställa många och säljas i många ex. men vad hade en extra minnesplats kostat dem? Jag blir så besviken över denna miss.

4 000 kr för 774 MB???

SANT! De skjuter sig själva i foten.

/Jollygods

Ursprungligen av Homy:

Säg den glädje som varar. Typiskt att man ska bli besviken i slutändan när man har tittat lite närmare på denna underbara dator. Varför i hela världen har Apple inte bara lagt dit en enda minnesplats till för att man ska slippa betala 4 000:- kr för en 1 GB-modul??? Tycker ni att Mac OS X och speciellt Tiger trivs fint med 512 MB? Vi behöver inte lura oss själva. Hur ska man kunna använda denna "skoldatorn" till att klippa film med i nya Final Cut Express HD? Hur ska man kunna använda "konsumentprogrammet" GarageBand med bara 512 MB? För att inte tala om att använda flera program samtidigt. Hrrrr

Minnespriserna är ju på väg ned rätt ordentligt.
Minin är nog iofs inte riktigt tänkt för de som tänker köra tunga videoredigeringsprogram men iMovie HD lär ju fungera rätt bra. Troligtvis behöver man nog komplettera med en snabb extern FW-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:25

När förnuftet sagt sitt

Efter att ha tittat lite närmare så blir det nog ingen mini
1 minnesplats? snacka om snålt. Det innebär att man måste köpa 1 gig
på en gång och då är den inte lika billig längre.

Fan jag ville verkligen ha den här maskinen

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-11 23:58
Ursprungligen av David.T:

Efter att ha tittat lite närmare så blir det nog ingen mini
1 minnesplats? snacka om snålt. Det innebär att man måste köpa 1 gig
på en gång och då är den inte lika billig längre.

Fan jag ville verkligen ha den här maskinen

Hur i hela världen hade du tänkt dig att de ska få plats med en minnesplats till i den lådan? Själva poängen med en superliten läcker bas-dator för surf/chat/musik/video/bilder försvinner ju om de skulle bygga in fler minnesplatser, 3.5-diskar osv, eftersom datorn skulle bli bra mycket större och inte alls särskilt revolutionerande storleksmässigt. Vill du ha fler minnesplatser, köp en iMac eller PowerMac.

Vill du ha det billigare så beställer du den med 256 mb från Apple och sätter byter till 1 gb själv, eller?

Vet att det står att en auktoriserad tekniker ska göra det, men jag tror inte det kommer att vara så svårt att byta själv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 00:10
Ursprungligen av akesson:

Hur i hela världen hade du tänkt dig att de ska få plats med en minnesplats till i den lådan? Själva poängen med en superliten läcker bas-dator för surf/chat/musik/video/bilder försvinner ju om de skulle bygga in fler minnesplatser, 3.5-diskar osv, eftersom datorn skulle bli bra mycket större och inte alls särskilt revolutionerande storleksmässigt. Vill du ha fler minnesplatser, köp en iMac eller PowerMac.

Vill du ha det billigare så beställer du den med 256 mb från Apple och sätter byter till 1 gb själv, eller?

Vet att det står att en auktoriserad tekniker ska göra det, men jag tror inte det kommer att vara så svårt att byta själv...

Förvisso, men jag tror ändå man kunnat få dit en plats till om man velat?
En av anledningarna med den här macen borde ju vara att med det låga priset kunna locka till sig nya användare?? men det blir ju inte så biligt med tanke på att man måste köra in en gig minne.
Vill man behålla dom nya användarna så är det nog en viktig aspekt enligt mig om dom ska finna osx trevligt?? men det är min högst personliga åsikt. 256 mb + en 512:a gör en ganska stor skillnad pris och fartmässigt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-12 00:24
Ursprungligen av David.T:

Förvisso, men jag tror ändå man kunnat få dit en plats till om man velat?
En av anledningarna med den här macen borde ju vara att med det låga priset kunna locka till sig nya användare?? men det blir ju inte så biligt med tanke på att man måste köra in en gig minne.
Vill man behålla dom nya användarna så är det nog en viktig aspekt enligt mig om dom ska finna osx trevligt?? men det är min högst personliga åsikt. 256 mb + en 512:a gör en ganska stor skillnad pris och fartmässigt.

Om du kollar på bilderna på Apples hemsida ser du att det absolut inte finns minsta möjlighet att få in en minnesplats till i Mac mini, den är fullkomligt fullproppad.

Jag tycker 512 mb räcker alldeles utmärkt för surf/mail/film/ljud, och för att få en trevlig MacOS X-upplevelse. Min tjej bytte för ett tag sen från en Athlon XP 2200+ med 512 mb minne till en iBook G3 700 med 256 mb minne. Har inte hört några klagomål på prestandan ännu, hon tycker mest det är skönt att slippa alla spyware/virus och den ständigt knattrande hårddisken och vinanade fläkten från PC:n säger hon. Hon kör Safari/AdiumX/Word/iTunes, och jag kan inte föreställa mig att hon nånsin skulle behöva mer kraft än en Mac mini med 512 mb minne, vilket gäller även för min mamma, syrra, kusin och 80% av mina kompisar (som alltså inte är datorintresserade utan endast använder datorn som ett surf/mail/chat/skrivredskap).

Behöver man mer kraft/utbyggnadsmöjligheter är det ju bara att hosta upp och köpa en iMac eller PowerMac, så har man löst det problemet

Ursprungligen av Homy:

Säg den glädje som varar. Typiskt att man ska bli besviken i slutändan när man har tittat lite närmare på denna underbara dator. Varför i hela världen har Apple inte bara lagt dit en enda minnesplats till för att man ska slippa betala 4 000:- kr för en 1 GB-modul??? Tycker ni att Mac OS X och speciellt Tiger trivs fint med 512 MB? Vi behöver inte lura oss själva. Hur ska man kunna använda denna "skoldatorn" till att klippa film med i nya Final Cut Express HD? Hur ska man kunna använda "konsumentprogrammet" GarageBand med bara 512 MB? För att inte tala om att använda flera program samtidigt. Hrrrr

Vad hade du tänkt dig, att det skulle vara en värstingdator eller? Det är ju knappast den målgruppen man tänkt sig. Min lillasyrra kommer lätt att kunna göra vad hon vill göra med den med 512MB minne. (Musik, bilder, surfa) Och hur många sådana användare finns det inte?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 01:14
Ursprungligen av Josse010:

Vad hade du tänkt dig, att det skulle vara en värstingdator eller?

Det är ingen som pratar om någon värstingdator. Jag vet så pass mycket för att inte ha de förväntningarna. Datorn är i övrig mycket prisvärd. Jag kan t.o.m. uppgradera minnet till 1 GB men det är det häftiga priset jag får betala för den där lilla uppgraderingen som irriterar mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-11 23:38

Jag tycker den är underbar. Dels ur ipod-pc-användare-switcher-perspektiv och dels ur ett kontorsperspektiv. Macarna har länge varit för dyra i pc-inköpsnissens ögon. Inte nu längre. Man behöver inte räkna på en tillhottad mini, det är inte det som de tilltänkta köparna gör. Lite mer minne (+ ev. blåtand) så har man en perfekt kontorsdator. Office, webb och mail är vad som en stor del av alla miljoner pc-maskiner används till idag. Och till det funkar minin hur bra som helst. Skärmar och annat har man redan.

Apple skriver på: http://www.apple.com/se/macmini/graphics.html

"Your Mac mini uses its dedicated graphics chip to offload visual tasks from the main CPU. So the G4 processor doesn’t have to worry about layering windows, moving them around, scrolling through web pages or worse, figuring out the pattern umpteen laser beams make when reflected off a shielded spaceship during combat."

Då får någon gärna förklara för mig varför processen "WindowServer" plötsligt käkar över 20% mer CPU-kraft om jag börjar flytta runt ett fönster på min G4 867 MHz med ett Radeon 8500 64 MB VRAM-grafikkort och Mac OS X 10.3.7. Fullt stöd för Quartz Extreme, inte sant?
Att scrolla webbsidor ligger inte på CPUn? Skämtar dom? Det laggar ju stenhårt om processorn håller på med en del annat (och på vissa sidor trots att processorn är nästan helt ledig).

Fast det är ju å andra sidan inte en Mac mini jag har.
Tycker verkligen att den är jättefin. Bara synd att Apple snackar så mycket strunt ibland.

Spela Halo på den? Med vilka grafikinställningar då om jag får fråga.

Ursprungligen av star-affinity:

Apple skriver på: http://www.apple.com/se/macmini/graphics.html

"Your Mac mini uses its dedicated graphics chip to offload visual tasks from the main CPU. So the G4 processor doesn’t have to worry about layering windows, moving them around, scrolling through web pages or worse, figuring out the pattern umpteen laser beams make when reflected off a shielded spaceship during combat."

Då får någon gärna förklara för mig varför processen "WindowServer" plötsligt käkar över 20% mer CPU-kraft om jag börjar flytta runt ett fönster på min G4 867 MHz med ett Radeon 8500 64 MB VRAM-grafikkort och Mac OS X 10.3.7. Fullt stöd för Quartz Extreme, inte sant?
Att scrolla webbsidor ligger inte på CPUn? Skämtar dom? Det laggar ju stenhårt om processorn håller på med en del annat (och på vissa sidor trots att processorn är nästan helt ledig).

Fast det är ju å andra sidan inte en Mac mini jag har.
Tycker verkligen att den är jättefin. Bara synd att Apple snackar så mycket strunt ibland.

Beror nog på vilket program du använder och grafikkortets kanske inte helt optimala drivrutiner och på hur många fönster/program som är aktiva i datorn. Grafikkortets 64MB minne är ju inte obegränsat.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-12 00:07
Ursprungligen av star-affinity:

Apple skriver på: http://www.apple.com/se/macmini/graphics.html
Då får någon gärna förklara för mig varför processen "WindowServer" plötsligt käkar över 20% mer CPU-kraft om jag börjar flytta runt ett fönster på min G4 867 MHz med ett Radeon 8500 64 MB VRAM-grafikkort och Mac OS X 10.3.7. Fullt stöd för Quartz Extreme, inte sant?
Att scrolla webbsidor ligger inte på CPUn? Skämtar dom? Det laggar ju stenhårt om processorn håller på med en del annat (och på vissa sidor trots att processorn är nästan helt ledig).

Det ska jag förklara för dig. Även om grafikprocessorn sköter själva uppritandet på skärmen så måste processorn skyffla fram den information som skall ritas upp. Exempelvis innehållet på en webbsida när du scrollar och liknande. Dock så sköter grafikkortet själva uppritandet, vilket gör att prestandan blir mycket bättre än om processorn skulle få göra allt själv.

Ursprungligen av akesson:

Det ska jag förklara för dig. Även om grafikprocessorn sköter själva uppritandet på skärmen så måste processorn skyffla fram den information som skall ritas upp. Exempelvis innehållet på en webbsida när du scrollar och liknande. Dock så sköter grafikkortet själva uppritandet, vilket gör att prestandan blir mycket bättre än om processorn skulle få göra allt själv.

OK. Det är väl så. Det hade tagit ännu mer processorkraft om inte funktionen funnits.

Verkar ju helt super om man inte ska göra nåt för avancerat som musikproduktion, 3d animering eller filmredigering. en tanke bara, med tanke på storleken så måste ju alla komponeneter sitta ganska så tajt för att få plats, det brukar ju alstra en del värme, (tänker bara på min PB som ibland kan bli lite "ljummen") och så sitter det ingen fläkt i den (det gör det i PB´n). var tar värmen vägen, det känns som att man kommer att få ställa den långt från allt som har en smältpunkt på ca 80 grader för att det inte ska smälta..
Dock så är det ju bra för den kommer ju inte att låta någonting.

Undra om man kan använda den som spis?

Magnus

Ursprungligen av artifaction:

Undra om man kan använda den som spis?

Magnus

Man kan ju kanske ställa kaffekoppen på den

Ursprungligen av Macaddict:

Man kan ju kanske ställa kaffekoppen på den

haha, fan jag måste bara ha en, mitt kaffe brukar alltid stå och bli kallt.

Ursprungligen av Homy:

Säg den glädje som varar. Typiskt att man ska bli besviken i slutändan när man har tittat lite närmare på denna underbara dator. Varför i hela världen har Apple inte bara lagt dit en enda minnesplats till för att man ska slippa betala 4 000:- kr för en 1 GB-modul??? Tycker ni att Mac OS X och speciellt Tiger trivs fint med 512 MB? Vi behöver inte lura oss själva. Hur ska man kunna använda denna "skoldatorn" till att klippa film med i nya Final Cut Express HD? Hur ska man kunna använda "konsumentprogrammet" GarageBand med bara 512 MB? För att inte tala om att använda flera program samtidigt. Hrrrr

Massor av folk redigerar film proffessionellt på sina powebooks. För hobbyredigeraren utan större effektbehov kommer den duga utmärkt till DV och även HDV redigering..

Allvarligt, den kostar ungefär lika mycket som en Ipod...

Senast redigerat 2005-01-12 15:59
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 15:36

Hallå, den är inte fläktlös!

Dags att ändra i nyheten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 15:42
Ursprungligen av hugin:

Hallå, den är inte fläktlös!

Dags att ändra i nyheten...

vaaa.. var kan man läsa om fläkten ? Vilken typ av fläkt ?

  • Medlem
  • 2005-01-12 15:44

Wow!

Första intrycket: "Wow!" - Efter ytterligare spekulationer: "Ett måste!"

Beröm till alla dem som ligger bakom denna burk! Design, hårdvara, allt är som sig bör.

Förstår inte varför så många av er är negativt inställda till denna mac. Först och främst är det ju inte fråga om något fullspeckat kraftpaket för avanserad 3d-animering eller finalcut-film-redigering, utan en billig snygg liten hemmadator, för just det, hemmabruk.

Denna mac är som gjord för mina ändamål. Vilka är Surfa, IRC, IM, musik, film, skolarbete, PS + HTML (inte fråga om nå 100x100cm 600dpi reklam annonser) och allt detta naturligtvis baserat i härlig mac-miljö! Sen när jag är i behov av mer prestanda för tillfälliga arbetsuppgifter har jag tillgång till en PowerMac dual-G5 1.8GHz och en iMac G5 20" i jobbet och på skolan.

Eftersom jag inte är någon hardcore-gamer och kräver mer FPS än vad den dyraste skärmen på marknaden klarar av att skriva ut, är denna minimac ett bekvämt alternativ för mina få vistelser på LAN-partyn. I'm only there for the beer, så att säga

Jaja, men nu ska ja sätta punkt på mitt inlägg.

//Andreas

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 18:29
Ursprungligen av CUBEIS:

vaaa.. var kan man läsa om fläkten ? Vilken typ av fläkt ?

Apples hemsida kan man läsa:

Citat:

Best of all, Mac mini features a teensy little fan, too, so there’s no reason to hide it under your desk like an old PC to save your ears.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:28

Läste att den hyllades på sweclocker,, det är väl inte varje dag man läser varma ord om Apple på den sidan.. Tror helt klart att den kommer att sälja som f,,n,, kan det var årets julklapp 05?? ;)..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-11 21:28

Grymt skön dator! Nu kan Apple även konkurera med lågbudget wintel burkar!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 21:33

jag undar lite om hur den kan vara att köra som server och endast kopplad till tv dvs utan tangent bord och mus , det som skall snurra på den är Apache , jakarta-Tomcat , kunna spela lite filmer ut på tv kunna lira iTunes och all detta remote eller vad man kallar det för, vill styra det via min powerbook=)

Då är denna underbar, lite synd att den verkar bara ha ett minns slot (2 hade vari mycke bättre) och lite fler hårdisk storlekar , fast det kankse inte är en 3,5 tums driv dom tyckt i den lilla fina lådan.
//Daniel

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-11 21:33

Blir ju sagt lite pengar när man lagt till bt, ae och så men det får man väl stå ut med.

Nån som har tips på en bra och estetiskt passande skärm att köpa till? Apples 20"are hade ju
varit optimal men känns inte som jag har råd med ännu 1000 euro på en skärm.

Från apple.com:

Ursprungligen av Apple:

Let Mac mini Entertain You

Show off your latest pictures, movies and music on your kitchen TV with the S-Video/composite video adapter. Bluetooth wireless keyboard and mouse make it easy to move your Mac mini to any room of the house. Connect to iTunes and iPhoto on other Macs over an optional AirPort wireless network.

Great for Small Businesses

Help desk? You don’t have one. You’re the entire IT staff. You don’t have time or resources to waste ridding your system of paralyzing spyware and viruses and staying up to date on the latest patches. Of course you can always run business software such as Microsoft Office 2004 for Mac, FileMaker Pro and QuickBooks.

Upgrade Your School Lab

Replace your PCs with Mac minis and spend your time teaching advanced topics instead of basic computer maintenance. You already have the keyboards, mice and monitors you need. A Kensington lock in the security slot keeps the machines from walking away by themselves.

Perfect for Programmers

Set a space-saving Mac mini atop your workstation PC and add a KVM switch to share keyboard, monitor and mouse. Mac OS X includes free developer tools for Mac, UNIX and Java. Test out a Mac version of your latest creation, instantly. Pretty soon you’ll be using the Mac full-time, with that PC relegated to the testbed

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:36

Hur är MacMinis stöd för Apples egna skärmar?

Den e grym. Bättre än jag hade hoppats. Få se nu om den kan möta konkurrensen mot andra mini-pc eller barebone...

Tror ni pc-folket kan ta den på "allvar" eftersom Imac G3 inte togs på allvar?

Kan man t.ex. byta grafikkort i Mac Mini?

Ursprungligen av Alphonze:

Kan man t.ex. byta grafikkort i Mac Mini?

Vad tror du själv? Av alla Apples datorer som säljs just nu är det väl ändå denna det är MINST chans att det går att byta. Det lär ju vara så superintgrerat på moderkortet att det säkert inte ens går att hitta grafikkretsen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 21:45

Liten och gullig

Liten så man kan möblera med den tom...

Bevaka tråden