Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 20:28

Grym!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 20:29

härligt...har länge varit sugen på en mac...kanske kan det här bli andra steget mot mac (har ju redan en iPod, första steget)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-11 20:33

*fult ord*, jag bara måste fixa pengar jag kan spendera !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 20:35

limited warranty? är väl inte SÅ stort problem.. för det priset har man tidigare fått en begagnad mycket sämre burk utan garanti alls

Det här tror jag på

Rätt blygsamma specs, men priset!!! Äntligen Apple!

alla produkter har begränsad garanti....

Mac mini + Min M-Box kan bli ett sött par :D

Perfekt för mig som har studio hemma och datorn i samma rum som micken.
det blir en perfekt projekt studio då datorn är fläktlös, det blir grymt tillsammans med mitt Protools LE system och M-Boxen.
Jag är fattig men lycklig underbart pris Tack Apple & Steve.

Ursprungligen av MacMagMusicMan:

det blir en perfekt projekt studio då datorn är fläktlös

Låt inte din lycka klinga av, men ska vi vara petiga så är den faktiskt inte fläktlös. Men det handlar nog om en riktigt liten grej som bara drar igång vid extrema fall (som den på iBooken).

Ursprungligen av MacMagMusicMan:

Perfekt för mig som har studio hemma och datorn i samma rum som micken.
det blir en perfekt projekt studio då datorn är fläktlös...

Den är inte fläktlös men troligen lika tyst som en iBook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 20:44

får hoppas att den är tyst.. och då menar jag verkligen tyst.

för en G4 det är dyrt! det är en 2 år gammal cpu: Men Macen var bilig

  • Medlem
  • 2005-01-11 20:51

Klent med portar. En enkel G4? I dag? Mä, jag är skeptisk. Men den är fin.

Hög vill-ha-faktor. (en burk till kan ju vara bra att ha )
Dock en liten, liten detalj... tänk om man kunde få en digitalutgång till ljudet och den hade varit perfekt att ha vid TV´n.

Succén är ett faktum!

Äntligen så tar Apple tag i saker som redan från lanseringens start var en höjdare. Problemet var som vanligt att "folket" förstod inte vad som träffat dem.

Lite som Spartacus var på sin tid. Allt var väldigt vackert och man fick inte röra något...lite som känslan av att vara på ett muséum.

Nä, skämt och sido. Apple har lyckats mjuka upp oss dödliga denna gång. Vi fick ju ett smakprov tidigare av dagens föregångare. Som alltid så behöver vissa tid på sig att vänja sig vid saker och ting. Och som erfaren Apple säljare kan jag bara säga detta.....Denna gången är vi här för att stanna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 21:27

Det är nog 2.5 tums diskar . 40 gig eller 80 gigs 4200 varv dessvärre.

ja ja man kan inte få allt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 21:22

Kan vara något till mina arbetskamrater helt klart. Enkla användare (lärare), epost, ordbehandling och en del Powerpoint (vilket självklart ska bytas mot Keynote). Klart jag kan tänka mig en själv också, men inte som första dator. Håller med Mac Bettan att digital ljud ut hade varit bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 21:27
Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Kan vara något till mina arbetskamrater helt klart. Enkla användare (lärare), epost, ordbehandling och en del Powerpoint (vilket självklart ska bytas mot Keynote). Klart jag kan tänka mig en själv också, men inte som första dator. Håller med Mac Bettan att digital ljud ut hade varit bra.

Fanns det ibyggda högtalare i den?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 21:34
Ursprungligen av adzam 1:

Fanns det ibyggda högtalare i den?

Ja, eller en liten, antagligen rätt risig högtalare. Men det jag pekade på var att jag ville ha digitalt ljud ut, nu är det bara analogt. Med digitalt kunde man använda datorn som multimedia maskin och få ut tex AC3 till surround anläggningen.

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Ja, eller en liten, antagligen rätt risig högtalare. Men det jag pekade på var att jag ville ha digitalt ljud ut, nu är det bara analogt. Med digitalt kunde man använda datorn som multimedia maskin och få ut tex AC3 till surround anläggningen.

Det måste komma förr eller senare när Minin blir var mans multimedia-pryl.

En sak är säker: Snubbarna på M3 kommer att digga denna mini-mac.

Man kan ju få ut digitalt ljud via en Airport Express, men bara från iTunes än så länge...

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Ja, eller en liten, antagligen rätt risig högtalare. Men det jag pekade på var att jag ville ha digitalt ljud ut, nu är det bara analogt. Med digitalt kunde man använda datorn som multimedia maskin och få ut tex AC3 till surround anläggningen.

  • Medlem
  • 2005-01-11 21:27

11.185:- får man hosta upp om den ska vara hyfsat användbar, men då är det ändå en rätt risig processor... Den är fortfarande inte så dyr, men knappast särskilt spännande spec.

• 1 GB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA drive
• DVD-R/CD-RW
• Wired Keyboard- och Mouse-paket
• internt 56K V.92-modem
• Mac OS X

Skickas vanligen:
29 Januari

Gratis frakt

Pris: SEK 8.948,00
Moms: SEK 2.237,00

Summa: SEK 11.185,00

Ursprungligen av stfm:

11.185:- får man hosta upp om den ska vara hyfsat användbar, men då är det ändå en rätt risig processor... Den är fortfarande inte så dyr, men knappast särskilt spännande spec.

• 1 GB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA drive
• DVD-R/CD-RW
• Wired Keyboard- och Mouse-paket
• internt 56K V.92-modem
• Mac OS X

Skickas vanligen:
29 Januari

Gratis frakt

Pris: SEK 8.948,00
Moms: SEK 2.237,00

Summa: SEK 11.185,00

Vil du betala 4000 extra för att få den "hyfsat användbar" så är inlägget här talande för din syn på denna maskin.

personligen tycker jag bara det är synd att man inte kan beställa en aluminum skärm som matchar

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

personligen tycker jag bara det är synd att man inte kan beställa en aluminum skärm som matchar

Äuhm, Apple Cinema Display passar väl bättre än något?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-11 23:18

Säg den glädje som varar. Typiskt att man ska bli besviken i slutändan när man har tittat lite närmare på denna underbara dator. Varför i hela världen har Apple inte bara lagt dit en enda minnesplats till för att man ska slippa betala 4 000:- kr för en 1 GB-modul??? Tycker ni att Mac OS X och speciellt Tiger trivs fint med 512 MB? Vi behöver inte lura oss själva. Hur ska man kunna använda denna "skoldatorn" till att klippa film med i nya Final Cut Express HD? Hur ska man kunna använda "konsumentprogrammet" GarageBand med bara 512 MB? För att inte tala om att använda flera program samtidigt. Hrrrr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 23:22
Ursprungligen av Homy:

Säg den glädje som varar. Typiskt att man ska bli besviken i slutändan när man har tittat lite närmare på denna underbara dator. Varför i hela världen har Apple inte bara lagt dit en enda minnesplats till för att man ska slippa betala 4 000:- kr för en 1 GB-modul??? Tycker ni att Mac OS X och speciellt Tiger trivs fint med 512 MB? Vi behöver inte lura oss själva. Hur ska man kunna använda denna "skoldatorn" till att klippa film med i nya Final Cut Express HD? Hur ska man kunna använda "konsumentprogrammet" GarageBand med bara 512 MB? För att inte tala om att använda flera program samtidigt. Hrrrr

Men vänta nu. Tänk efter innan. Mac mini riktar sig inte alls till den målgruppen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 01:04
Ursprungligen av Mondo:

Men vänta nu. Tänk efter innan. Mac mini riktar sig inte alls till den målgruppen.

Varför inte det? Man brukar säga "Det viktigaste är inte vad du gör utan hur dina gärningar tolkas." Här går man ut hårt och lanserar datorn som "The most affordable Mac ever". Vad fint tänker många nybörjare och pc-användare som på Sweclockers och även vi Macare. "En superfin Mac som är billig också. Perfekt, jag har skärm och usb-tangentbord och mus och jag ska ändå inte göra avancerade grejer. Jag ska bara klippa en del filmer med iMovie samtidigt som jag mpeg-kodar några andra i iDVD i bakgrunden och importerar några låtar med iTunes. Sen ska jag också ha Safari igång för att kolla på några filmtrailers för att få inspiration och Mail för att jag väntar på några viktiga tips och råd från min Mac-kompis. Det är bäst att fråga någon kompis som har Mac eller folket här på 99Mac hur mycket minne jag kommer att behöva till OS X och alla dessa andra aktiviteter. "256 är i minsta laget. 512 är också för lite. OS X är väldigt minneshungrig. Satsta på 1 GB. Det blir bra." Ja, då beställer jag en Mac mini med 1 GB. VAD??? 4 000:- kr för 744 MB extra minne???

Denna dator skulle fungera perfekt på gymnasieskolor där man inte alltid använder avancerade program men ändå kan utsätta datorn för rätt hårda påfrestningar. Varför inte använda den som utbildningsdator för genomgångar av olika avancerade program. Inte ska man köpa G5:or bara för att några gånger per termin ha undervisning i helklass när man också redan har skärmar och möss och tangentbord. Tänk vilket argument det vore mot alla hårdsparande it-gubbar som tycker att Mac är dyr. Då menar jag att det är mycket klantigt av Apple att snåla med en enda minnesplats. De skjuter sig själva i foten när de gör såna missar. Jag kan inte begripa varför.

I detta sammanhang spelar Apples avsikter och målgruppen för Mac mini mindre roll. Hur denna "prischock" kommer att överraska många är det som kommer att räknas och ge en skenhelig bild av Mac mini och Apple. Det känns som de vill straffa en bara för att man vill få ut lite mer av sin dator. Missförstå mig inte! Jag tror säkert att denna dator kommer att tillfredsställa många och säljas i många ex. men vad hade en extra minnesplats kostat dem? Jag blir så besviken över denna miss.

4 000 kr för 774 MB???

iMac mini är nog avsedd att placeras i HiFi/Hembio-hyllan. Skärmen är en HDTV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 02:09
Ursprungligen av Homy:

4 000 kr för 774 MB???

1GB = 1024MB - 256MB = 768MB

Minnen är dumt att köpa från Apple. Det står i specarna att Applepersonal måste byta/uppgradera minnet men det måste väl gå att göra själv. Ett PC2700 SDRAM 512 kostar ju långt under 1000-lappen (1GB kan man få för 1500:-). Undrar om det är en eller två minnesplatser?

Edit: Ingen Mac jag känner till (läs "nutida") har bara haft en minnesplats... Men det framkommer väl ganska snart.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 06:43
Ursprungligen av Earth:

...
Edit: Ingen Mac jag känner till (läs "nutida") har bara haft en minnesplats... Men det framkommer väl ganska snart.

iBooken har en minnesplats och en minneskrets hårdlöddad på logikkortet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 14:28
Ursprungligen av Earth:

1GB = 1024MB - 256MB = 768MB

Hehe, jag var nog lite trött och upprörd när jag räknade.

Bevaka tråden