Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 06:41

Att gnälla på minnespriser är helt onödigt tycker jag.
Visst det står ju att bara en certifierad appletekniker får göra jobbet men hur svårt kan det vara?
Billigaste 1024Mb minnet på datorbutiken låg på ca 2000 kronor. Det och lite jobb så får du lika mycket minne som för 4000 kronor på apple.
Jag kan inte förstår varför ni gnäller på att den inte är tillräkligt bra.
Den är otroligt bra till det priset. Jag kommer verkligen att köpa en.
Jag känner mig otroligt handikappad med bara en bärbar dator eftersom jag ibland hade önskat att jag hade en liten billig stationär dator som kunde dra hem saker på dagarna. Lagliga saker menar jag självklart.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-01-12 07:41

Vilket gnäll det är på vissa här. Det klart att det är lägre prestanda om den kostar från 4695 kr! Va fan tror ni Apple är ett välgörenhetsföretag? För min del anser jag att detta var ett genidrag från Apple. Först gör de folk beroende av iPod, sedan ger de dem nu chansen att ta steget över till "rätt" sida med en billig ingångsmodell. Väl där kommer många köpa en kraftfullare Mac på sikt, men då krävs det att de har denna inkörsport. Att jag själv chansade och lade nästan 30 lax på en Mac hör inte hit, jag är smartare än medel-Svensson.

-- Patrik

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-12 08:43

Mac in box

Tycker den ser ut som en "Mac in box"

"Som du tjatar kommer det snart stå en sån där i 'datarummet'"

Hört i mitt hem sedan jag 'tjatat' sedan 22.00 igår kväll...

vill ha!

:rolleyes:

Mac mini bör säljas i butiker som elgiganten, onoff och siba för att nå ut till den stora massan.

Ursprungligen av wrongturn:

Mac mini bör säljas i butiker som elgiganten, onoff och siba för att nå ut till den stora massan.

Då kommer det tyvärr gå precis som det gick när de skulle sälja iMac G3, dvs. inget vidare
Eftersom folket där inte kan något om produkterna och speciellt inget om mac kommer det ge apple dåligt ryckte tror jag.

Wow, kul att man köpte en begagnad Cube för ett par månader sedan...

För övrigt är jag intresserad av en musmatta som ser ut som Minin ovanifrån. Skulle vara ganska sött.

Måste säga att detta verkar vara nästan den opimala "hemdatorn". Vad använder de allra flesta sina datorer till? Surfa, eposta, skriva lite etc. Vad är mer perfekt för det än en liten, snygg, tyst och billig burk, med ett lättanvänt OS? Om Apple nu bara marknadsför denna lilla manick rätt så borde det vara en given succé. Detta är precis vad hemdatorer borde handla om: användbarhet, inte nödvändigtvis maximal prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 09:28

Det där med vad folk ska göra på den. Dvs att man inte kan göra allt för tunga saker!

Hur många är det inte som sitter på en PB 1,33, 1gb ram å 64mbkort å gör tunga animationer å flash sidor?

Typ alla som äger en PB

Så då borde ju en ful matad mini vara optimal! fär den typiske hemma användaren, lite lyfta ansikten, lite skriva, lite red eye osv....

Kanske inte är så dum ändå!

2st 23" apple skärmar?

//tobias

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 09:39

Från sweclockers: " Sen en väldigt korkad fråga.. kan absolut ingenting om macar, men kan man helt enkelt formaterna om hårdisken o installera vanliga windows xp på den? " -- årets kommentar??

Rhesus,
I ärlighetens namn, han inledde ju faktiskt med att han inte visste något...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 10:09
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Rhesus,
I ärlighetens namn, han inledde ju faktiskt med att han inte visste något...

Jo, förvisso, men jag tyckte bara frågan var rolig, det var han själv som sa att han var korkad...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-12 10:11

Är det nån som har nån koll när dom släpps i USA eller är det redan gjort? Alltså hur snart det kan tänkas börja komma lite oberoende information och tester om dom... Sen undrar jag vad ni tror om leveranstiderna i Sverige, 29 januari står det på applestore, Hur brukar det vara när Apple släpper nya modeller? Bygger dom upp riktiga lager eller kommer man att få vänta till 20 februari innan man har en hemma hos sig.

  • Medlem
  • 2005-01-12 10:17

Den har ju inget digitalt ljud ut... till min och andras stora besvikelse, hade ju varit perfekt som HTPC annars som sagt. Visst, det går att lösa med AirPort Express, men då måste man ta hänsyn till tidsfördröjningen vid filmuppspelning vilket känns lite bökigt även om det säkert går lösa med uppspelning via mplayer. Ingen som känner till någon USB-hårdvara med digitalt ljud ut som fungerar under Mac OS X?

Ursprungligen av Salle:

Den har ju inget digitalt ljud ut... till min och andras stora besvikelse, hade ju varit perfekt som HTPC annars som sagt. Visst, det går att lösa med AirPort Express, men då måste man ta hänsyn till tidsfördröjningen vid filmuppspelning vilket känns lite bökigt även om det säkert går lösa med uppspelning via mplayer. Ingen som känner till någon USB-hårdvara med digitalt ljud ut som fungerar under Mac OS X?

http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main-1.html

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:19

Trevligt trevligt, verkar ju gå lösa digital-ljud-ut-problemet då för $100. Det verkar inte heller vara något problem med att de bara går köra ljud via denna med vissa program (ex. Apple DVD Player) vilket jag först trodde, då det i manualen står såhär:

11. After the computer has restarted, now plug the Transit into your computer’s USB Port.
12. Go to "System Preferences" in the Apple Menu. Select the "Sound" preference panel, and
click the "Output" tab. Select "M-Audio Transit USB" to choose the Transit USB as your
default output device.

http://www.m-audio.com/images/en/manuals/Transit-USB_Manual2.PDF

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-12 16:34
Ursprungligen av Salle:

Den har ju inget digitalt ljud ut... till min och andras stora besvikelse, hade ju varit perfekt som HTPC annars som sagt. Visst, det går att lösa med AirPort Express, men då måste man ta hänsyn till tidsfördröjningen vid filmuppspelning vilket känns lite bökigt även om det säkert går lösa med uppspelning via mplayer. Ingen som känner till någon USB-hårdvara med digitalt ljud ut som fungerar under Mac OS X?

Eller varför inte ännu billigare: länk = 298:-

Med rätt drivrutiner funkar den alldeles utmärkt (här tänkte jag klistra en länk med drivisar - finns i en diskussion på macnytt, men den verkar inte vara upp just nu, jag kanske lägger till den sedan om jag kommer ihåg).

Edit: F-n vet om det inte var plug-and-play rakt av. Jag blandar troligen ihop det med en USB-till-RS232 som inhandlades på Clas Ohlson - den krävde separata drivrutiner...

Senast redigerat 2005-01-13 09:06
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-12 16:41

Jag var bara tvungen att gå in på Dell och se vad jag får för ungefär samma peng (jag tog bort Januarirabatten).

Citat:

Dimension 3000 (D01301) 3 113 kr + frakt (848) = 3956.


Standardkomponenter: Intel® 865GV Chipset, med stöd för Dual Channel DDR minne
Innehåller Microsoft® Windows® XP Operativsystem
Dual channel DDR minne
Integrerat Intel® Extreme 2 Grafik. Vänligen uppmärksamma att Dimension 3000 inte har AGP-port.
Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet
Midnight Grey mini-tower med 6x USB 2.0
Norton Internet Security 2004 (AntiVirus, Firewall, Privacy) - Frånanmälan vald

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition

Januarierbjudande: Nej tack - jag önskar inte detta erbjudande (+ SEK 500 kr)

Service: 1 års hämtservice (som annoncerat for denna modell) (-SEK - 999 kr)

CompleteCare: Ingår ej

Processor: Intel® Celeron® D Processor 320 (2.40 GHz, 256 KB Cache, 533 MHz FSB)

Minne: 256MB Single Channel DDR (1X256MB DIMM)

Hårddisk: 40GB IDE Harddisk (7200RPM)

Bildskärm: Ingår ej

Optisk enhet: 48x CD-ROM

Högtalare: Ingår ej

Ljudkort: Integrerat 2.1 Audio

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition

Modem: Ingår ej

Tangentbord: Dell QuietKey tangentbord, standard PS/2

Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel

Mjukvara: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem och mjukvara: Svenska

Installationstjänster: Ingår ej

Mac mini står sig kalasbra i jämförelsen - om man bortser från designen

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-12 10:10

Ja, om man ska köra den med externa diskar (då som webbserver) så mister den ju lkite av sin charm. Att det är en 2,5"-disk kan vi nog vara ganska säkra på då det bara finns 40 och 80GB att välja på.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 10:22
Ursprungligen av bollman:

Ja, om man ska köra den med externa diskar (då som webbserver) så mister den ju lkite av sin charm. Att det är en 2,5"-disk kan vi nog vara ganska säkra på då det bara finns 40 och 80GB att välja på.

Det finns andra som tror att det kan vara en 3,5"-disk men low-profile: http://www.cubeowner.com/forums//index.php?showtopic=9063&view=findpost&p=53633

Typ den här Barracudan: ST340015A

Sökte på Mac mini på Google…

http://www.macsmini.com/

Lät ju bra men så fel det kan bli!

Kolla under rubriken "Design" så ser ni minneskretsen, verkar inte alls svår att byta ut. Vad som däremot gör det till ett "verkstadsjobb" för folk med tummen mitt i handen är de plasthakar som överdelen sitter fast med.

MVH

Rickard

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 10:57
Ursprungligen av Rickard_:

Kolla under rubriken "Design" så ser ni minneskretsen, verkar inte alls svår att byta ut. Vad som däremot gör det till ett "verkstadsjobb" för folk med tummen mitt i handen är de plasthakar som överdelen sitter fast med.

Japp och det verkar vara MÅNGA sådana, hur 17 hakar man ur dom utan att skada plasten?

Nytt forum för Mac mini lanserat:
http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=143

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:19

Jag är ganska besviken på Mac Mini. Hade den haft 64mbytes grafikkort, möjligheten för användaren att själv byta minneskortet utan att förstöra garantin + digitalt ljud ut hade den varit bra. Nu är det någon halvmesyr som är riktad till "folk som bara ordbehandlar, surfar och mailar".

1. DEN HAR FLÄKT - INGEN ERSÄTTARE TILL KUBEN

Så här stod det igår kväll på Apples hemsida:
http://www.apple.com/se/macmini/design.html

"Best of all, Mac mini features a teensy little fan, too, so there’s no reason to hide it under your desk like an old PC to save your ears."
Nu har Apple ändrat det till:
"Best of all, Mac mini purrs along at a whisper-quiet sound level, so there’s no reason to hide it under your desk like an old PC to save your ears."

Den svenska sidan är inte uppdaterad än, och där står det fortfarande att den har fläkt. Det är ju självklart att den måste ha det, den skulle bli helt överhettad annars. Whisper quiet är något jag tar med en nypa salt, jag vill se den vid hög belastning först. 1.5ghz-processorn kan bli riktigt varm...

2. INGET DIGITALT LJUD UT - GÅR EJ ATT HA SOM HTPC

En jättemiss. Apples stora satsning förra året med Airport Express var ju vardagsrummet, och om nu till och med deras airport express har digitalt ljud ut så finns det ingen ursäkt att den här lådan inte har det. Jag hade köpt den direkt om den haft digitalt ljud ut att ersätta min HTPC. Nu duger den som bäst till sovrums-htpc.

3. MAN FÅR INTE BYTA MINNE SJÄLV - DYR ATT HA SOM "WORKSTATION"

Imacen marknadsförs ju som "tre skruvar och du kan serva datorn själv". Den här får man inte alls öppna, och 1gb minne (som är praktiskt minimum om man t.ex. kör 3-4 iLife program som iphoto, iMovie och iDVD samtidigt) kostar 4000kr extra. Helt vansinnigt.

4. PC ÄR BILLIGARE OCH INKLUDERAR 3 ÅRS PÅ PLATSEN SERVICE

Jag gick in på dell.se och fick en P4 med 2.8ghz och 256mb minne med tre års på platsen service för under 4600kr inklusive moms. Visst är lådan fulare, men man får då hem en servicetekniker som servar den på plats.

5. GRAFIKKORTET RÄCKER INTE FÖR MÅNGA KOMMANDE SPEL

Jag tror inte Mac Mini kommer att konvertera PC-användare, med sitt ynkliga 32mb grafikkort kan den inte köra Doom3, och är då usel även som spelmaskin.

Ursprungligen av sbl:

Jag är ganska besviken på Mac Mini. Hade den haft 64mbytes grafikkort, möjligheten för användaren att själv byta minneskortet utan att förstöra garantin + digitalt ljud ut hade den varit bra. Nu är det någon halvmesyr som är riktad till "folk som bara ordbehandlar, surfar och mailar".

1. DEN HAR FLÄKT - INGEN ERSÄTTARE TILL KUBEN
2. INGET DIGITALT LJUD UT - GÅR EJ ATT HA SOM HTPC
3. MAN FÅR INTE BYTA MINNE SJÄLV - DYR ATT HA SOM "WORKSTATION"
4. PC ÄR BILLIGARE OCH INKLUDERAR 3 ÅRS PÅ PLATSEN SERVICE
5. GRAFIKKORTET RÄCKER INTE FÖR MÅNGA KOMMANDE SPEL

1) jag fattade aldrig att den lanserades som ersättare till kuben.
2) jag fattade aldrig att den lanserades som htpc
3) du 'får' byta minne själv, det kan inte vara så svårt heller om man ser på bilder av maskinen. köp ditt minne någon annanstans så kostar det inte lika mycket som hos apple.
4) so? apple varken marknadsför eller säljer dells produkter. vill man ha en lågbudget-mac utan skärm/periferi för ordbehandling/surf/mejl/lättare bildhantering så har apple äntligen släppt en sådan. vill man ha en dell-dator så köper man dell-dator.
5) jag fattade aldrig att den lanserades som en speldator.

precis som du skriver -"Nu är det någon halvmesyr som är riktad till "folk som bara ordbehandlar, surfar och mailar".", så är det det den lanserats som - eller missade jag något?

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:42
Ursprungligen av sbl:

Jag är ganska besviken på Mac Mini. Hade den haft 64mbytes grafikkort, möjligheten för användaren att själv byta minneskortet utan att förstöra garantin + digitalt ljud ut hade den varit bra. Nu är det någon halvmesyr som är riktad till "folk som bara ordbehandlar, surfar och mailar".

Har du sett den här?

jag instämmer! det är samma som med folk som klagar på shuffle...vill du ha skärm...köp ipod mini

nu kan jag inte lova att mac mini blir en "hit"...men den täcker upp ett område som har varit "tomt" tidigare!

[QUOTE="Baron"]Har du sett den här?

Ursprungligen av el gringo:

nu kan jag inte lova att mac mini blir en "hit"...men den täcker upp ett område som har varit "tomt" tidigare!

jag kan svära på att minin blir en hit - om den inte redan är det. skulle vara roligt att ta del av hur många beställningar som gjorts. håller med dig om att området är tomt, det har ekat länge.

Puh, då har man hållit sig borta från 99mac för att kunna se keynoten med full behållning och så kommer man tillbaka och tråden om Mac mini är på 15 sidor redan! Ledsen om jag inte läser igenom alla inlägg...

Jag tycker Mac mini verkar genial och den kommer att sälja enormt bra. Folk kommer att köpa den i flerpack. Apple kommer att kunna sälja en miljon enheter under 2005 tror jag.

Däremot tror jag sbl har missuppfattat Mac mini, han har redan fått bra svar av Björnström och sugplopp, men jag svarar ändå:

Ursprungligen av sbl:

Jag är ganska besviken på Mac Mini. Hade den haft 64mbytes grafikkort, möjligheten för användaren att själv byta minneskortet utan att förstöra garantin + digitalt ljud ut hade den varit bra. Nu är det någon halvmesyr som är riktad till "folk som bara ordbehandlar, surfar och mailar".

Du hade uppenbarligen önskat dig en helt annan produkt än vad Mac mini är. Men du har ju helt rätt i vad den är riktad till. Och för den kundgruppen är den inte alls en halvmesyr.

Ursprungligen av sbl:

1. DEN HAR FLÄKT - INGEN ERSÄTTARE TILL KUBEN
2. INGET DIGITALT LJUD UT - GÅR EJ ATT HA SOM HTPC
3. MAN FÅR INTE BYTA MINNE SJÄLV - DYR ATT HA SOM "WORKSTATION"
4. PC ÄR BILLIGARE OCH INKLUDERAR 3 ÅRS PÅ PLATSEN SERVICE
5. GRAFIKKORTET RÄCKER INTE FÖR MÅNGA KOMMANDE SPEL

1) Apple har aldrig nämnt kuben eller jämfört med den.

2) Den är inte tänkt som HTPC men vill du ha den som sådan så kolla in produkten som Björnström nämnde - då får du rätt ljud ut.

3) Jag skulle gissa att ungefär 99,8 procent av de som är potentiella köpare av den är såna som inte uppgraderar sina datorer överhuvudtaget. Däremot tycker jag Apple verkligen borde ha stoppat in minst 512 MB direkt, men till det extremt låga priset förstår jag att det inte gick.

4) So what? Det finns ingen motsvarande produkt på PC-sidan (näe, kom inte och säg "Shuttle") och Mac mini är tänkt för de som redan har mycket god koll på vad PC kostar, men vill ha en mac ändå.

5) Är du en storspelare så köp en dator där du kan byta grafikkort. Klent grafikkort har knappast hindrat Apple från att sälja ofantligt många iBook-datorer och det är såna köpare som också mycket väl kan tänka sig Mac mini.

Bevaka tråden