Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker Mac mini verkar genial och den kommer att sälja enormt bra. Folk kommer att köpa den i flerpack. Apple kommer att kunna sälja en miljon enheter under 2005 tror jag.

Jag följer upp mitt eget påstående: Idag rapportera Apple Insider att Apple kommer att tillverka 100.000 Mac mini-datorer i månaden, så då är en gissning på 1 miljon sålda Mac mini hyfsat rimlig.

Ärligt talat tror jag Mac mini vänder sig till en annan målgrupp än den du beskriver ovan.

Du kan få datorn med upp till 1GB förinstallerat ifrån AppleStore eller ifrån vilket AppleCenter som helst. Precis som du inte skruvar isär din förstärkare, TV eller rotar i elektroniken i din bil så öppnar du inte en Mac mini.

Glemme har en liten dosa som heter M-audio Transit som ger digitalt 5.1 ljud via USB-kabeln så visst går det, jag provlyssnade på den igår.

Du verkar tro att alla kör Doom3, det tror inte jag
Mac mini vänder sig inte till datorintresserade tonåringar som vill ha den fetaste burken och gärna ser neonljus och jättetower med plats för åtta hårddiskar.

Mina svärföräldrar skulle nog vara en perfekt kund för den här datorn, dom har en Compaq P3/800 med Windows XP som dom tycker är ganska krångligt. Dessutom är ju datorn jättestor, beige och ful. Jag tror även min flickvän skulle älska en Mac mini, hon har en iBook 12" med 256MB RAM och den är inte så optimal för Doom3 heller men hon kunde inte bry sig mindre

Jag tror det är en fråga om tankesätt och målgrupp bara.

my 5c

1. den är till för folk som redan har skärm, helst gärna usb-tangentbord och mus också! det är ett billigt insteg för den som vill prova.

2. håller annars med - man måste köpa till mus, tangentbord och skärm = cirka 4-5000 kronor.

3. då kan man lika gärna köpa imac 17" G5 för lite mer än 10 000 kronor...

men den är sexig och cool!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 11:46

trist det där med fläkten. tänkte beställa en med en gång, men nu väntar jag på reaktioner och möjlighet att få testa innan. dom borde ju rimligen kunna gjort den lika tyst som ibook.. (:

men, innan jag har hört den med egna öron tar jag "whisper-quiet" som någon annan sade, med en nypa salt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 11:48
Ursprungligen av snigel1:

trist det där med fläkten. tänkte beställa en med en gång, men nu väntar jag på reaktioner och möjlighet att få testa innan. dom borde ju rimligen kunna gjort den lika tyst som ibook.. (:

men, innan jag har hört den med egna öron tar jag "whisper-quiet" som någon annan sade, med en nypa salt

Det är ju en fläkt i iBook med, men det går VÄÄÄÄLDIGT sällan, är troligtvis likadant med minin gissar jag.... Och iBooken är TYST som sagt, jag chansar om nån köper min PowerMac G4

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:47

Baron: Japps, samma burk som står under skrivbordet. Jag är mest besviken då jag gärna hade köpt en Mac Mini själv, men är tydligen för "avancerad användare" för den.

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:52
Ursprungligen av sbl:

Baron: Japps, samma burk som står under skrivbordet. Jag är mest besviken då jag gärna hade köpt en Mac Mini själv, men är tydligen för "avancerad användare" för den.

det har inte så mycket med hur avancerad användare man är utan om vilka behov man har. Den som bara kör till konsum och systemet behöver kanske ingen Audi A8 utan klarar sig med en A2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 11:57

blir en dator någonsin tillräckligt snabb?

jag räknar mig själv som en relativt 'avancerad användare' jag har nästan alltid 2-4 'tyngre' applikationer igång (photoshop, illustrator, indesign etc) + safari & itunes etc. & jag sitter på en PB 667MHz med 700-någonting i minne och det är absolut inga problem. visst. minin är antagligen inget för de extrema high-end-användarna som sysslar med video-redigering eller 3d men för allt annat tror jag den kommer räcka gott.

  • Medlem
  • 2005-01-12 13:01

Hm. Med 512mb och audiointerfacet som Björn föreslog blir den inte så dum ändå som HTPC. Man kan ju dela ut alla låtarna från sin G5a så man behöver ju inte lagra något direkt på den lilla hårddisken. Kanske köper en för skojs skull ändå..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-12 13:59

Jag skulle tro att det inte är speciellt svårt att stoppa i extra minne, Airportkort och byta HD i den. Jag har bytt HD i både iMac G3 och iBook på egen hand, så minin tror jag inte är svårare än dem. Det gäller att vara lite händig bara...

Men det är en grym produkt till det priset. Jag köper en!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-01-12 14:00

Kommer man från pc världen och pluggar in sin usb mus och sitt usb tangentbord, ja då finns inte någon usb port kvar. Tråkigt om man sedan öppnar iPhoto och vill tanka in bilder i den digitala hubben. Lite synd,

Ursprungligen av Ariel:

Kommer man från pc världen och pluggar in sin usb mus och sitt usb tangentbord, ja då finns inte någon usb port kvar. Tråkigt om man sedan öppnar iPhoto och vill tanka in bilder i den digitala hubben. Lite synd,

För all del, men en liten USB-hub är ju inte så farligt dyr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-12 14:10

Dom är smarta Apple. Dom släpper alltid produkter som alla vill HA - sen när ha-begäret är etablerat och oåterkalleligt så köper kunden produkten trots att den inte är fullständig - den saknar nämligen tillräckligt RAM-minne. På detta sätt säljer dom sin produkt för t.ex. 5000 kr. - när den egentligen i slutänden för kunden kostar minst 6000 kronor. Fräckt, smart och mycket genomtänkt.

I övrigt; Sensationell burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:57
Ursprungligen av mjg:

Dom är smarta Apple. Dom släpper alltid produkter som alla vill HA - sen när ha-begäret är etablerat och oåterkalleligt så köper kunden produkten trots att den inte är fullständig - den saknar nämligen tillräckligt RAM-minne. På detta sätt säljer dom sin produkt för t.ex. 5000 kr. - när den egentligen i slutänden för kunden kostar minst 6000 kronor. Fräckt, smart och mycket genomtänkt.

I övrigt; Sensationell burk.

Apple är knappast unikt i det avseendet. Det har väl snarast blivit standard bland dator- och digitalkameratillverkare att skeppa produkterna utan tillräckligt minne...

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:18
Ursprungligen av Ariel:

Kommer man från pc världen och pluggar in sin usb mus och sitt usb tangentbord, ja då finns inte någon usb port kvar. Tråkigt om man sedan öppnar iPhoto och vill tanka in bilder i den digitala hubben. Lite synd,

Musen kopplar du ju via tangentbordet. Alternativt blåtandsmus och blåtandstangentbord så slipper alla sladdar.

Ursprungligen av eQ:

Musen kopplar du ju via tangentbordet. Alternativt blåtandsmus och blåtandstangentbord så slipper alla sladdar.

Vad Ariel syftar på är Apples BYODKM - bring your own display, keyboard & mouse. Om du kommer från PC-hållet och vill köpa en mini till minimalt pris, så ska det fungera med ditt gamla tangentbord (som naturligtvis inte har USB-kontakter.)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 20:22
Ursprungligen av Ariel:

Kommer man från pc världen och pluggar in sin usb mus och sitt usb tangentbord, ja då finns inte någon usb port kvar. Tråkigt om man sedan öppnar iPhoto och vill tanka in bilder i den digitala hubben. Lite synd,

Det "problemet" hade jag också (sitter på en iBook med två usb-portar och inget Apple-tangentbord att tjoffsa in mina tillbehör i). Detta löste jag enkelt med en USB-hub på fyra portar (som inte kräver extern strömadapter) från teknikmagasinet. Den kostar 199 kr. Klicka på bilden för att komma till sidan.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-12 14:24

Och glöm inte att dom sprider virus som pesten

  • Medlem
  • 2005-01-12 14:32

Lite snabba frågor:

1. Kommer det gå att byta HDD till något maffigare? Om ej - ligger begränsningen i monteringen eller vad som kan användas i denna lilla (varma) burk?

2. Minnet. Vet någon om det är lätt att montera? Minnesplatser?

3. Vad tror ni om farten? Jämför gärna med en iBook.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Lite snabba frågor:

1. Kommer det gå att byta HDD till något maffigare? Om ej - ligger begränsningen i monteringen eller vad som kan användas i denna lilla (varma) burk?

2. Minnet. Vet någon om det är lätt att montera? Minnesplatser?

3. Vad tror ni om farten? Jämför gärna med en iBook.

/Fredrik

1. Det kommer nog gå att sätta in större hårddiskar än 80GB så småningom men smartare är nog att köpa 40GB varianten och en billig extern Firewire hårddisk.

2. Lär ju vara lite pilligt men inte omöjligt. 1 Plats finns det.

3. Det är ju i princip en stationär iBook med lite snabbare systembuss. Fungerar alltså bra till det mesta men har inte extremprestanda.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:43
Ursprungligen av Simon Templar:

1. Det kommer nog gå att sätta in större hårddiskar än 80GB så småningom men smartare är nog att köpa 40GB varianten och en billig extern Firewire hårddisk.

2. Lär ju vara lite pilligt men inte omöjligt. 1 Plats finns det.

3. Det är ju i princip en stationär iBook med lite snabbare systembuss. Fungerar alltså bra till det mesta men har inte extremprestanda.

Håller med - jag skulle oxå skaffa extern fw disk snarare än större intern! Kör med en 120Gb extern fw disk till min PB nu - funkar kanon!

  • Medlem
  • 2005-01-12 15:54
Ursprungligen av stfu:

Håller med - jag skulle oxå skaffa extern fw disk snarare än större intern! Kör med en 120Gb extern fw disk till min PB nu - funkar kanon!

Låt mig gissa: En extern HDD med EXAKT samma storlek och samma finish? *ler*
Vem blir först med tillverkningen?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 02:39
Ursprungligen av Nifo:

Låt mig gissa: En extern HDD med EXAKT samma storlek och samma finish? *ler*
Vem blir först med tillverkningen?

/Fredrik

Jag kontrollmätte och en LaCie d2 extern HD är exakt lika stor som en mini (ok, inte riktigt lika tjock, men i övigt)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 14:33

Fantastisk läcker maskin, har satt igång beställning!

MAC mini --- old news... takealookhere

  • Medlem
  • 2005-01-12 15:53

Okej...den har fläkt. Hit med några dB angivelser så ska vi se.

Detta med minnet. Är det 256Mb INBYGGT (som i iBook) + att det finns en ledig minnesplats? Vart köper man i så fall billigt en 512:a eller 1Gb modul?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 16:05

det gäller väl inte bara datorförsäljare?

så funkar det ju med allt. köp en bil, 127,000:- men för att den ska bli lite snygg och snabb, måste du köpa till lite tillbehör för 25,000:-.

köp en plasma för 27,000:-, men för att kunna använda den måste du köpa till tv-tuner, stativ, högtalare osv.

det ger ju kunden en valfrihet att välja om dom vill köpa det eller inte? att sedan Apple tar mer betalt för sina minnen, än vad dom borde, är ju bara för att dom kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 16:19
Ursprungligen av Dj Leafer:

det gäller väl inte bara datorförsäljare?

så funkar det ju med allt. köp en bil, 127,000:- men för att den ska bli lite snygg och snabb, måste du köpa till lite tillbehör för 25,000:-.

köp en plasma för 27,000:-, men för att kunna använda den måste du köpa till tv-tuner, stativ, högtalare osv.

det ger ju kunden en valfrihet att välja om dom vill köpa det eller inte? att sedan Apple tar mer betalt för sina minnen, än vad dom borde, är ju bara för att dom kan.

Visst är det så men jag skulle inte kalla det valfrihet. Högtalare, tangentbord, mus etc är kringutrustning likvärdig med elhissar och dragkrok i mina ögon. Men tänk dig att köpa en bil du bara kan tanka med 10 liter åt gången tills du uppgraderat tanken... Såvida man inte bara ska surfa, bara skriva dokument eller bara lyssna på musik var för sig är 256MB för lite. Det har blivit nån konstig form av standard de kommer undan med...

Exakt, köper man valfri digitalkamer får man med 32MB....

Köper man en skrivare räcker originaltonern för hälften så många utskrifter som en tillbehörstoner.

osv.

Min eMac var deras budgetdator på sin tid. Den kostade mig mer än dubbelt mot vad en Sprillans ny Mac Mini kostar. Den är inte ens två år gammal och jag funderar på att skaffa ny (redan innan Mac Mini kom faktiskt). Det innebär att jag skulle kunna köpa en Mini, sen köpa en ny när garantin gått ut och ändå komma billigare undan än vad jag gjort med min eMac. Jag tycker det här är en helt fantastisk grej från Apple.

Bevaka tråden