Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej.

Men samtidigt är den mindre än någon barebone jag stätt på.

Mät upp 16x16x5 cm, det är löjligt litet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:40

Läste att ram-minne tydligen måste installeras av en Apple serv provider... kan det stämma?

Memory upgrade must be performed by an Apple Authorized Service provider.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 21:50

Mac Mini kommer att öka Apples marknadsandel ordentligt, tänk 5 %

Jag trode jag vant mig vid apple, men nu tappar jag verkligen bokstavligt talat hakan. Jag ska ha !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 22:04

Fy FN vad liten! Jag har byggt en modell i skala 1:1 i kartong och är grymt imponerad över storleken. Den är nästan läskigt liten. Min vanliga telefon på kontoret är större! Nu blir det att gräva djupt i sparkontona...

För övrigt väger iPod shuffle mindre än min dosa till FSBs internetbank...

Senast redigerat 2005-01-14 01:00
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:15

Jag noterar följande text på Apples iDvd 5-sida:
"Many Macintosh systems can burn DVDs using DVD±R/RW media. That includes all currently-shipping Macs with a built-in SuperDrive. In fact, if you have a 17-inch or 20-inch iMac G5 with a built-in SuperDrive, updating to iLife ‘05 will give you the ability to use DVD±RW media, as well."

Så alltså kan dagens PowerBöcker bränna +-R/RW?

Förresten är det nån som tröttnat på sin gamla Power Mac G4 AGP och vill sälja billigt till mig? Andrahandsvärdet på Macar bara måste sjunka drastiskt nu! :ondskefullt skratt:

Jag kom just på den perfekta placeringen för dennna dator. På bordet tänker säkert ni?
Nej, i en pilaster. Designad av Kandell.
Då kan man ha den bredvid sitt skriv bord och hänga skrämen på väggen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:21

En tanke som slog mig, hoppas Apple gör trevlig utbildings paket med Xserv Xraid och en bunch mini till skolor , fast då utan DVD-CD Rom slot in. Det borde var grym atraktivt för trötta systemtekniker som får patcha wintel burkar från trojaner och virus. Fast jag har för dommar om "systemtekinker" och kommunala inköpares fördommar mot apple mac..

//Daniel

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:29
Ursprungligen av danielj:

En tanke som slog mig, hoppas Apple gör trevlig utbildings paket med Xserv Xraid och en bunch mini till skolor , fast då utan DVD-CD Rom slot in. Det borde var grym atraktivt för trötta systemtekniker som får patcha wintel burkar från trojaner och virus. Fast jag har för dommar om "systemtekinker" och kommunala inköpares fördommar mot apple mac..

//Daniel

Vi har ett par (10 st) iMac G5:or på vår kommunala skola på broman gymnasiet, här i hudik. Cafet består av 20 linux klienter. Så Nej, du verkar ha fördomar mot systemtekniker:)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:47
Ursprungligen av SalleNOS:

Vi har ett par (10 st) iMac G5:or på vår kommunala skola på broman gymnasiet, här i hudik. Cafet består av 20 linux klienter. Så Nej, du verkar ha fördomar mot systemtekniker:)

Underbart att se , mångfall även bland dator sånt vill jag höra mera av, men tyvärr tror jag fortfarande att ni är lyckligt lottade

//Daniel som tycker mer macar åt skolbarnen

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:58

Angående ram.

Eftersom 256 mb är för lite, det finns endast en minnesplats och apples minnen är för dyra kan man spara mycket pengar på att strunta i apples "får endast installeras av apple"-varning och köpa en 1 gb-modul från något annat ställe... förutsatt att man vågar trycka in det själv.

Kollar man på den här bilden:
http://images.apple.com/se/macmini/images/designinsides20050111.jpg
... så ser minnet rätt tillgängligt ut.

Vad är det som gör att apple vill installera minnet själva? Rent tekniskt menar jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 23:05
Ursprungligen av Sebastian Turstam:

...
Kollar man på den här bilden:
http://images.apple.com/se/macmini/images/designinsides20050111.jpg
... så ser minnet rätt tillgängligt ut.

Vad är det som gör att apple vill installera minnet själva? Rent tekniskt menar jag.

Bra bild som motiverar din fråga. Håller med.

Nu är jag verkligen nyfiken på kommentarerna från de första som skaffar den. Framförallt: Håller Apples löfte om att den ska vara riktigt tyst?

Jag tänker på min morsas kommentar när jag visade henne en bild av nya iMac G5 när jag var hem över jul: "Men en så dyr dator skulle jag inte köpa." Hon har nu en iMac G3 500 Mhz, som hon använder kanske 1-2 timmar per månad. Nästan enbart till mail. Om man inte har större behov än så, så är ju detta den perfekta datorn! 256 MB räcker till det, och enda extra-utrustningen som behövs är ett modem och en billig 17"-skärm.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nu är jag verkligen nyfiken på kommentarerna från de första som skaffar den. Framförallt: Håller Apples löfte om att den ska vara riktigt tyst?

Jag tänker på min morsas kommentar när jag visade henne en bild av nya iMac G5 när jag var hem över jul: "Men en så dyr dator skulle jag inte köpa." Hon har nu en iMac G3 500 Mhz, som hon använder kanske 1-2 timmar per månad. Nästan enbart till mail. Om man inte har större behov än så, så är ju detta den perfekta datorn! 256 MB räcker till det, och enda extra-utrustningen som behövs är ett modem och en billig 17"-skärm.

Modem är inbyggt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 22:34
Ursprungligen av Leftrustle:

Modem är inbyggt.

ADSL-modem?

Ursprungligen av pichia:

ADSL-modem?

Nej, analogt 56k modem.

Ursprungligen av pichia:

ADSL-modem?

Hm, var det det han menade? Jaja

Om man vill ha den som mediadator vid TVn, hur kopplar man den då till en vanlig TV som inte har DVI-ingång?

Ursprungligen av Macaddict:

Om man vill ha den som mediadator vid TVn, hur kopplar man den då till en vanlig TV som inte har DVI-ingång?

Finns DVI till Video-adapter. Och DVI till VGA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 22:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, var det det han menade? Jaja

Jag bara gissade så. Jag vet egentligen inte.
Men annars är det en aspekt jag funderar över ibland.
det skulle vara väldigt smidigt om man kunde ha ADSL-modem inbyggd i stället för vanlig 56k.
Vad är det som hindrar det? för stora modem? Telenätet inte moget än (fast det låter som om det blir bättre och bättre)?

Ursprungligen av pichia:

Jag bara gissade så. Jag vet egentligen inte.
Men annars är det en aspekt jag funderar över ibland.
det skulle vara väldigt smidigt om man kunde ha ADSL-modem inbyggd i stället för vanlig 56k.
Vad är det som hindrar det? för stora modem? Telenätet inte moget än (fast det låter som om det blir bättre och bättre)?

Så vitt jag vet är en ADSL-uppkoppling beroende av speciell hårdvara i båda ändar, samtidigt som den bara fungerar inom ett visst avstånd från närmaste telestation. Dessutom är det ju en föråldrad teknik. Att sätta in ett 56k-modem verkar som ett vettigt val med tanke på att det är det snabbaste "traditionella" modemet som fungerar med vanliga telefonnät. Man har med andra ord tillgång till en uppkoppling i princip oavsett var man befinner sig.

När kommer den riktiga modellen med integrerat 9700 och digitalt 8-kanalsljud då? Mediacenter är ju att glömma. Läcker surfdator till min tjej blir det säkert.

Tyvärr blir det ingen pc-dödare då storlek (litenhet), stil och äpplen inte konverterat dem förr. Är det sodimm-minnen som i laptopen? Nej, då är det väl bara att stoppa i vilket som helst?

Ursprungligen av Leftrustle:

Modem är inbyggt.

Kollade lite för slarvigt på AppleStore.

Det är lite frestande att sälja sin PM G4 1Ghz och köpa en mini istället. Jag skulle visserligen behöva en låda att montera in mina hårddiskar i, och grafikprestandan blir sämre.

Antagligen väntar jag tills jag har råd med en iMac istället, men jag kommer nog att fundera både en och fyra gånger på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 22:27

Vill ha, vill ha... Men kanske man skall vänta några månader för att få med Tigern när denne kommer ut...
Fast det där med minnet: 4kkr vi de ha för 1GB. lika mycket som datorn, nästan. Finns det nån "Authorized blaha blaha" som kan erbjuda ett bättre pris på RAMet när de petar in det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 22:30

Apple har som vanligt tänkt helt rätt. Prestanda betyder ingenting längre. Smidighet och stabilitet är viktigare.

Tänk så här:
Du har en Powerbook.
Du har en Mac mini hemma, på kontoret eller i skolan.
Du har en TFT-skärm från Apple, LG eller Samsung, med två DVI-anslutningar och inbyggd bildskärmsomkopplare eller en extern omkopplare.
Du kan ansluta båda maskinerna till skärmen och nätverka ihop datorerna om du vill.

Sen kommer det en designad skärm i mars eller april, och ett tangentbord och en mus med två knappar. Som naturligtvis ansluts via bluetooth.

Senast redigerat 2005-01-11 23:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 22:53
Ursprungligen av Mondo:

Apple har som vanligt tänkt helt rätt. Prestanda betyder ingenting längre. Smidighet och stabilitet är viktigare.

Tänk så här:
Du har en Powerbook.
Du har en Mac mini hemma, på kontoret eller skolan.
Du har en TFT-skärm från Apple, LG eller Samsung, med två DVI-anslutningar och inbyggd bildskärmsomkopplare eller en extern omkopplare.
Du kan ansluta båda maskinerna till skärmen och nätverka ihop datorerna om du vill.

Sen kommer det en designad skärm i mars eller april, och ett tangentbord och en mus med två knappar. Som naturligtvis ansluts via bluetooth.

Apple är helt rätt ute! Inte världens grymmaste prestanda men den duger alldels utmärkt till att organisera bilder tagna med digitalkameran, synka iPoden, surfa på internet, skicka mail och allt som en normalanvändare behöver en dator till.

En lagom dator till de flesta!

Utvecklar Mondos tankar:

Tänke en skärm hemma, med tangentbord, en skärm på kontoret, med tangentbord. Stoppa ner den i väskan när man lämnar hemmet. Klart!

Eller ha den som extra dator hemma; koppla in den till vanliga skärmen (den till Powermacen) vanligtvis, till tv:n när man ska titta på film/foton, ta med den till skolan när man ska hålla föredrag.

Så sjukt smart....

Bevaka tråden