Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-12 23:38

Ju mer jag tittar på den här burken, desto mer känns det som en perfekt maskin för mig.
För närvarande sitter jag mest med min Shuttle, som jag kör Linux på, och surfar, tittar på film, chattar och pillar med lite script at olika slag och sånt. Det jag har saknat mest är att inte kunna använda Photoshop och Cubase, för det har jag fått switcha till min blådåre istället.
Jag spelar i princip aldrig, så grafiken är inget problem.
Liten hårddisk? Jag lagrar det mesta på min lilla server som står i gardeoben.
Det enda minuset skulle vara just det att 1 GB minne blir dyrt. Men jag kan nog klara med på 512 ett tag i alla fall, det är ju vad jag har i burken jag sitter vid just nu.
Den är sjukt läcker!
Den är så liten att jag kan ställa den vid tv:n när jag vill titta på film.
Jag kommer förmodligen köpa "storebror", dvs. den med 1,42 GHz och 80 GB hdd. Sen får jag väl leva på nudlar resten av den månaden, men det får det vara värt.

här kommer lite tankar från en "numera PC kille..."
eller ja, PC kille till gott och väl 85-90 %...

jag har kört macen sedan mitten på 80-talet, skaffade mig en PC för lite över 2 år sedan.
kör i stort sätt allt i PCn, förutom en enda sak.
jag klipper ljud i en "gammal" G4/400 som, det är i stort sätt allt jag gör i macen sedan jag skaffade PCn.
den gamla G4an börjar bli lite småtrött nu och jag har funderat länge på att skaffa en lite snabbare mac, men även dom billiga macarna har alltid verkat lite väl dyra, om man som jag, bara vill klippa lite ljud. då fungerar min gamla G4a fortfarande utan krångel.
men nu när apple släpper mac mini så verkar det som om det kommer hända grejer hemma hos mig.

första intrycket (när man sett den för första gången via webstreamen) :
GOD DAMN va den är kooooool !!! det här kommer bli en smash-hit !!!

andra intrycket (när man kollat lite på specar och börjat fundera på att införskaffa en) :
"mja, den kunde ju faktiskt varit lite fetare..."
borde vara enklare att stoppa in mer ram o disk i den, borde vara en ljudingång på den, borde vara si eller så, etc etc...
den kommer kanske inte att bli sån där direkt smash-hit ändå...

tredje intrycket (nu, när man försöker hitta några vettiga skäl till att köpa den) :
mmm...
kanske borde kolla lite mer på den ändå, den har ju faktiskt ett jäkligt bra pris.
den är ju faktiskt 3-4 gånger snabbare än den jag har idag (frånsett HDn, men den kan man byta, kanske tillomed få in en 2.5" hitachi 7200 rpm disk i den... om det inte går att byta till en intern 7200 disk så kan man ju skaffa sig en firewire disk o köra som scratch och allt klippet från) alltså inga problems här...
ram då ? kommer bli snordyrt om man vill stoppa in 1 Gb från apple i den...
men ram kommer bli lite billigare om man skaffar från PCbutik o mekkar in själv, alltså inga problems där.
ljudingång då ? nae, kan ju faktiskt köra mitt firewire ljudkort till den om det verkligen kniper, så inga problems där heller egentligen...
mus o tgb, enklast av allt att fiska fram ur garderoben (hoppas på att den kanske startar upp från mitt gamla iMac tgb med startknapp på själva tgb)...
kommer på mig själv med att fundera "men jag kan ju kanske dessutom köra den som en livespelningsmaskin också, den klarar ju faktiskt av att köra Cubase SX 3. alltså pluspoäng iom att jag slipper införskaffa en bärbar PC, samtidigt som jag får en snabbare mac...

nu börjar jag leta efter allt fler skäl till att skaffa mig en mac mini, eftersom den faktiskt skulle kunna ersätta min nuvarnade mac och dessutom ge mig en ytterligare fördelar iom att den kanske funkar att köra den på spelningar, enkel o ta med sig på resan m.m....
så ja, "vill ha" faktorn är otroligt hög på denna mac mini, och när den dessutom är såpass billig så faller det argumentet att inte införskaffa en för att "macar är så dyra". OK, man får inte värsta prestandan, men man får en tillräckligt snabb mac för en billig penning...
för egen del ska jag försöka få loss en mac mini snarast...

på det stora hela så tror jag (och hoppas) att den kommer bli en enorm succé som kommer köpas i mängder av både macheads och PCfolk, eftersom den har ett så otroligt bra pris för att vara en mac .
enkelt uttryckt: en perfekt switcher maskin...

  • Medlem
  • 2005-01-13 01:06
Ursprungligen av 12moons:

här kommer lite tankar från en "numera PC kille..."
eller ja, PC kille till gott och väl 85-90 %...

Klart grabben ska ha en Mini.

Jag tyckte också att den var lite "ofet" till att börja med, men sen kom jag att tänka på att jag utan en tanke på dålig prestanda sitter med en G4/1Ghz 896MB RAM och ett Gammalt Geforce4 MX på kontoret... Ibland använder jag en gammal PB/667 också. Inga problem där. Även med bara 512MB minne (256 kan man nog glömma) kommer Minin nog gå som tåget.

Ursprungligen av 12moons:

första intrycket (när man sett den för första gången via webstreamen) :
GOD DAMN va den är kooooool !!! det här kommer bli en smash-hit !!!

andra intrycket (när man kollat lite på specar och börjat fundera på att införskaffa en) :
"mja, den kunde ju faktiskt varit lite fetare..."

He he, du har just sammanfattat det som kallas för Jobs RDF - reality-distortion field - på ett bra sätt

Men du har kvar det fjärde intrycket: Det som man får när man ser produkten live första gången. Då är man tillbaka i det första intrycket igen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-13 02:05
Ursprungligen av Adrian B:

Men du har kvar det fjärde intrycket: Det som man får när man ser produkten live första gången. Då är man tillbaka i det första intrycket igen...

Precis..! Hade det på tungan...

Själv sitter man med minin som skrivbordsbild, och använder exposé bara för att titta på den då och då.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Själv sitter man med minin som skrivbordsbild, och använder exposé bara för att titta på den då och då.

family20050111.jpg?

Har den centrerad och satt bakgrunden till samma gråa ton som bilden så den flyter samman fint

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 02:39

Läste lite på SweClockers.com Å det är underbart att höra all PC användare diskutera nya macen helt utan koll.
(Precis som man själv gjorde för några år sedan)

Men känns det inte lite som man blåser folk. Någon borde förklara att det inte ä någon super dator dom tittar på.

Jag skulle villa ha en som server eller kanske en i bilen vore grymt

Ursprungligen av Thuresson:

Läste lite på SweClockers.com Å det är underbart att höra all PC användare diskutera nya macen helt utan koll.
(Precis som man själv gjorde för några år sedan)

Men känns det inte lite som man blåser folk. Någon borde förklara att det inte ä någon super dator dom tittar på.

Med OSX så är det ju en superdator och den tekniska prestandan är inte dålig inte heller spektakulär men Mac Mini lär ju klara det mesta förutom de tyngsta spelen och programmen. Sett till storleken så är det nog den mest kraftfulla datorn någonsin till ett överkomligt pris. Tänk på att 6 Mac mini tar ungefär samma plats som en mini barebone-PC

Ursprungligen av Thuresson:

Läste lite på SweClockers.com Å det är underbart att höra all PC användare diskutera nya macen helt utan koll.
(Precis som man själv gjorde för några år sedan)

Men känns det inte lite som man blåser folk. Någon borde förklara att det inte ä någon super dator dom tittar på.

Jag skulle villa ha en som server eller kanske en i bilen vore grymt

det där med att folk kanske tror det är en super dator...
om man tittar på det hela idag, så är väl en G4a på ca 1.2 Ghz ganska hyfsade prestande för ca. 5.000 (om man slänger in en 512 ram i den minsta mini)...

om vi kan kolla lite på nackdelarna med mini......
den största nackdelen med mac mini är att den inte kör Mac OS 9 i native...
men det är faktiskt det enda som jag kan kalla "nackdel", och det är ju egentligen ingenting, eller hur ?

det är ju ingen sleten dator som inte grejar att köra diverse tunga mjukvaror liksom...
vad kan folk vilja köra på denna mini egentligen, och vad klarar den egentligen av ?
folk kommer nog se den som en "liten snygg kontorsmaskin" till en början, men den klarar ju faktiskt av relativt tungt jobb som bildprocessering, audiohantering, videoredigering m.m.
ok, å ena sidan ingen höjdarprestanda direkt, å andra sidan kostar den inte skjortan heller...
och återigen så säger jag, den kommer bli en kanon-hit liksom...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 08:44
Ursprungligen av 12moons:

den största nackdelen med mac mini är att den inte kör Mac OS 9 i native...
men det är faktiskt det enda som jag kan kalla "nackdel", och det är ju egentligen ingenting, eller hur

Det är väl en fördel Om switchers skulle få för sig att köra OS9 skulle macen snabbt få uselt rykte igen...

Ursprungligen av rhesus:

Det är väl en fördel Om switchers skulle få för sig att köra OS9 skulle macen snabbt få uselt rykte igen...

det är mest jag som inte riktigt kommer överens med OS X...
gillar OS 9 bättre...
but thats just the way I am...

Någon som vet om man kan ladda ner en pdf med info om denna burk?

Ursprungligen av draags:

Någon som vet om man kan ladda ner en pdf med info om denna burk?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/macmini_techspec.pdf

Där var det inget nytt, inga uppgifter om hårddiskarna och dess prestanda och ingen info om kylningen "fläkten"

Får väl vänta på den första riktiga testen kanske Mikrodatorn är först med ett test...

Ursprungligen av xplane:

Där var det inget nytt...

Det hävdade jag inte heller, det är dock en PDF med specs.

NyTeknik kallar Mac mini för "Mac i kakburk ska fresta Windowskunder"

http://nyteknik.se/art/38315

xplane: Detta är hårddisken.

http://www.baber.com/drives/internal_hard_drives/laptops/toshiba_mk8025gas_specs.htm

Framgick av ett prestandatest någon gjort.

Ursprungligen av Leftrustle:

xplane: Detta är hårddisken.

http://www.baber.com/drives/internal_hard_drives/laptops/toshiba_mk8025gas_specs.htm

Framgick av ett prestandatest någon gjort.

Och har dessutom redan länkats tidigare i tråden.

Ursprungligen av Leftrustle:

xplane: Detta är hårddisken.

http://www.baber.com/drives/internal_hard_drives/laptops/toshiba_mk8025gas_specs.htm

Framgick av ett prestandatest någon gjort.

Säger vem...? Tills vi verkligen vet så blir det bara lösa spekulationer.

Ursprungligen av xplane:

Säger vem...? Tills vi verkligen vet så blir det bara lösa spekulationer.

Såg du detta som det länkades till i en annan tråd. Om man inte utgår från att det är en bluff, så är det nog avgjort vilken HD som sitter i mini.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 10:11

Fattar fortfarande inte varför nya iPodden presenterades som "one last thing..." på keynoten. Minin är ju det folk snackar om!

Själv sitter jag och försöker övertyga mig själv om att jag behöver en Mac till

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 10:18
Ursprungligen av tobot:

Fattar fortfarande inte varför nya iPodden presenterades som "one last thing..." på keynoten. Minin är ju det folk snackar om!

Shuffle har ju inte gått spårlöst förbi direkt, och det är ändå en "impulsköpsprodukt" som egentligen skal lhänga där i affären för att riktigt röra upp dammet...

Ursprungligen av tobot:

Själv sitter jag och försöker övertyga mig själv om att jag behöver en Mac till

Åh...
Du behöver prova på dethär med Xgrid... Du behöver över huvud taget testa mer när det gäller zero config och distribuerade applikationer...
Eller vad för typ av argument vill du ha?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 11:11
Ursprungligen av Pär:

Åh...
Du behöver prova på dethär med Xgrid... Du behöver över huvud taget testa mer när det gäller zero config och distribuerade applikationer...
Eller vad för typ av argument vill du ha?

Ja, det låter som något jag måste gräva lite i

Aftonbladet utser Mac Mini till ny folkdator

Aftonbladet utser Mac Mini till ny folkdator
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,587828,00.html

Det är ju trevligt att Apple äntligen lanserat en ny LC. Har saknat en sådan modell länge, allt sedan den gamla 475an försvann. Är sugen på en Mac Mini, just det kompakta formatet och den goda prestandan (i förhållande till formatet) är lockande.

Det lär bli en succé, inte minst eftersom priset är rätt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 12:48
Ursprungligen av Pär:

Åh...
Du behöver prova på dethär med Xgrid... Du behöver över huvud taget testa mer när det gäller zero config och distribuerade applikationer...
Eller vad för typ av argument vill du ha?

Vilka programvaror drar nytta av Xgrid? Försöker hitta ytterligare argument att skaffa en, förutom att den skulle bli perfekt som webserver...

tobot - jag instämmer...blev också lite förvånad. och det visar nog på fokuset som apple har...livsstilsfokuset. och jag skulle vilja tillägga att det förstärks av det lagom nonchalanta sättet mac mini presenterades - det gick väldigt snabbt och summariskt. kändes lite som att "ja - ni har tjatat länge nog nu - så här får ni den - Mac mini" - "är ni nöjda nu ;)"

jag hoppas innerligen att mac mini kommer plocka marknadsandelar! den borde vara väldigt attraktiv både för potentiella windows-switchers...ipod-ägare men även som kontorsdatorer - som någon tidigare har sagt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 11:14
Ursprungligen av el gringo:

tobot - jag instämmer...blev också lite förvånad. och det visar nog på fokuset som apple har...livsstilsfokuset. och jag skulle vilja tillägga att det förstärks av det lagom nonchalanta sättet mac mini presenterades - det gick väldigt snabbt och summariskt. kändes lite som att "ja - ni har tjatat länge nog nu - så här får ni den - Mac mini" - "är ni nöjda nu ;)"

jag hoppas innerligen att mac mini kommer plocka marknadsandelar! den borde vara väldigt attraktiv både för potentiella windows-switchers...ipod-ägare men även som kontorsdatorer - som någon tidigare har sagt.

Precis vad jag tänkte när jag såg keynoten. Mac minin är nog det snyggaste och smartaste jag sett från Apple på länge.

Nej - hero20050111.jpg.

Bevaka tråden