Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-11 11:21

I OSX 10.8 skulle systemet genom Notification Center kunna bli aningen pratigare utan att det så att säga stör användaren så mycket. Det är en tunn linje mellan hjälpsamt "pratig" och störande "blabber" dock.

Ursprungligen av Erik.dv:

I OSX 10.8 skulle systemet genom Notification Center kunna bli aningen pratigare utan att det så att säga stör användaren så mycket. Det är en tunn linje mellan hjälpsamt "pratig" och störande "blabber" dock.

Jag tycker det fungerar klockrent än så länge. Lite som Growl faktiskt.

Måste testa om man kan få fram Notification Center genom swipe, det vore smutt.

EDIT: Fungerar med två fingrar från höger till vänster, dock måste jag dra genom hela trackpaden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-11 13:42

I takt med större skärmar och / eller högre upplösta skärmar vore det logiskt att ha en dash-board liknande funktion som Notification Center. Dvs en "board" som små utility program som dök upp, kanske på vänster-sidan så om notification center kommer på höger sidan. Där kan man ha saker som världsklockor, valutakonverterare, miniräknare, kalender osv som nu finns i en helt egen desktop. Att ha dessa i en egen miljö har dess finess men jag tror många av dem skulle bli mycket mer effektiva att nyttja i en "dashboard".

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-11 13:58

Alla mins vi när Leoparden 10.5 kom . Då köade folk för att få den så fort som möjligt. Sedan läste vi spaltmil om alla problem. Proffsen med is i magen väntade tills 10.5.5-6 innan dom uppgraderade.
Därför kör jag fortfarande på 10.6.8 och tänkte vänta tills Lion 10.7.4 kommer. Eftersom jag inte sett värst många glädjerop över 10.7 så undrar jag nu när man ser prat om att inom kort kan man ladda ner 10.8. Kommer man att kunna gå direkt från 10.6.8 till 10.8 eller måste man gå igenom 10.7 först.
Tack
Kalle

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-17 22:14
Ursprungligen av iKalle:

Kommer man att kunna gå direkt från 10.6.8 till 10.8 eller måste man gå igenom 10.7 först.

Det ska gå att hoppa direkt från 10.6.8 till 10.8.x

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-05-12 18:22
Ursprungligen av AndyK:

Det ska gå att hoppa direkt från 10.6.8 till 10.8.x

Så eftersom det är en paid update så bör man vänta alltså..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 07:23
Ursprungligen av iMikee:

Så eftersom det är en paid update så bör man vänta alltså..

"bör" är nog att ta i. Det är ju inga större summor det handlar om, iaf inte 10.6 --> 10.7.
Det beror på hur viktigt det är att ha tillgång till Lion-funktioner de närmsta månaderna innan ML släpps..

Ursprungligen av oskard:

...de närmsta månaderna innan ML släpps..

Om man ska tro de senaste ryktena, så handlar det inte om flera månader, utan snarare om 1 månad.

Reported AppleCare training points to June Mountain Lion launch

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-03-17 10:58

Vad var det för fel på länken i posten ovan din?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad var det för fel på länken i posten ovan din?

Inget. Posten ovan var en egen tråd men jag flyttade den hit då en tråd till kändes onödig. Hade missat/glömt att detta redan stod omnämnt i tråden, därför det ser lite konstigt ut. My bad.

Det låter bra jag väntar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-18 21:51

Kul, ska bli spännande att läsa om vad den har för förbättringar..

  • Avstängd
  • 2012-04-19 08:20

Någon som hämtat hem betan av Meddelanden som kommer med ML och använt den?
Jag har gjort det, men den raderar mina MSG efter ett tag, varför vet jag inte.

  • Medlem
  • 2012-04-19 08:32
Ursprungligen av LaHe:

Någon som hämtat hem betan av Meddelanden som kommer med ML och använt den?
Jag har gjort det, men den raderar mina MSG efter ett tag, varför vet jag inte.

Finns redan en tråd om detta.

  • Avstängd
  • 2012-04-19 08:35
Ursprungligen av Dalle:

Finns redan en tråd om detta.

Oops, sorry!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 17:41

Som sagt tidigare, jag tror att Apple kommer att göra Mac OS X gratis. Nackdelen med det är nog att hårdvarukraven kommer att bli lite hårdare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 21:21

Men sen kanske man vill vänta på första fix-releasen. 10.8.1

Om ML kommer redan snart - ja att den kommer 2012 över huvud taget - beror det på:

1. Lion var en halvmesyr och istället för att patcha den vanligt antal år så smider man ihop uppföljaren och släpper den så snabbt som möjligt?
2. ML innehåller funktioner (iCloud-grejer t.ex.) som är så viktiga att få ut snabbt så att man hastar på?
3. Båda orsakerna?

För det kan väl inte vara meningen att ett nytt OSX ska rullas ut varje år i fortsättningen?

Ursprungligen av Zimmerman:

Om ML kommer redan snart - ja att den kommer 2012 över huvud taget - beror det på:

1. Lion var en halvmesyr och istället för att patcha den vanligt antal år så smider man ihop uppföljaren och släpper den så snabbt som möjligt?
2. ML innehåller funktioner (iCloud-grejer t.ex.) som är så viktiga att få ut snabbt så att man hastar på?
3. Båda orsakerna?

För det kan väl inte vara meningen att ett nytt OSX ska rullas ut varje år i fortsättningen?

Jo, det är meningen att det ska gå ungefär ett år mellan framtida OS X-releaser.

Har Apple sagt det? Dom brukar ju aldrig snacka roadmap?

Ursprungligen av Capeman:

Jo, det är meningen att det ska gå ungefär ett år mellan framtida OS X-releaser.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har Apple sagt det? Dom brukar ju aldrig snacka roadmap?

Ja, det har de.

Det var som fn. Man undrar vad dom har för längre roadmap som gör att dom anser detta tempo nödvändigt :-). Man blir nyfiken. Dom gör ju inga specifika pengar på OS (som MS) så detta tempo måste ha tekniska orsaker.
Nå - vad som är 0.1 och 1.0 updates är ju en gråzoon - kanske har man bara ruckat på en decimal :-D.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det har de.

  • Avstängd
  • 2012-05-14 07:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Det var som fn. Man undrar vad dom har för längre roadmap som gör att dom anser detta tempo nödvändigt :-). Man blir nyfiken. Dom gör ju inga specifika pengar på OS (som MS) så detta tempo måste ha tekniska orsaker.

För att ställa högre systemkrav så man måste köpa ny hårdvara då den dom gör håller för länge?

Det gäller ju bara oss nördar - dom andra 99% allmogenkunder skiter i sånt där (dom köper en Mac och kör den med OS'et som den kom med tills burken stupar) :-D. Så - detta kan inte vara orsaken.

Ursprungligen av LaHe:

För att ställa högre systemkrav så man måste köpa ny hårdvara då den dom gör håller för länge?

De vill synka släppen av OS X och iOS, skulle jag tro. Alltså att de två operativsystemen har ungefär lika långa releasecykler.

Kör Beta 4 av 10.8 med Safari 6.0. Någon annan som gör det och har provat att skriva in bokstaven r som första bokstav i adress-/sökfältet? Kraschar Safari i så fall för er också? Har så klart buggrapporterat och postat i Developer-forumet, men såg inte direkt någon flod av ramaskrin angående detta problem.

Bevaka tråden