Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Drakfot:

Tråkigt att ML inte kommer kunna köras på min Mac Pro 1,1 :/

och vart har du läst det ???

om dy syftar på

Mountain Lion may drop support for older Macs, integrated graphics not to blame | The Verge

så står det att det är bara developer build som inte fungerar ... å att det är inga officiella uttalanden från Apple ..

men det kan mycket väll vara så att Apple droppar allar enheter som är EFI-32 ... å det är ett antal ...

men visst är det surt om så är fallet ... det är ju inte så att Mac Pro:n är långsam precis ...

som daglig XCode användare så tror borde jag klara mig ungefär 2 år från nu innan jag inte längre kan utveckla appar med Mac Pro 1,1 för att skicka in till App Store ..

Senast redigerat 2012-02-17 07:37
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 07:54
Ursprungligen av gotfredsen:

och vart har du läst det ???

om dy syftar på

Mountain Lion may drop support for older Macs, integrated graphics not to blame | The Verge

så står det att det är bara developer build som inte fungerar ... å att det är inga officiella uttalanden från Apple ..

men det kan mycket väll vara så att Apple droppar allar enheter som är EFI-32 ... å det är ett antal ...

men visst är det surt om så är fallet ... det är ju inte så att Mac Pro:n är långsam precis ...

som daglig XCode användare så tror borde jag klara mig ungefär 2 år från nu innan jag inte längre kan utveckla appar med Mac Pro 1,1 för att skicka in till App Store ..

Although OS X Lion has a minimum spec requirement of an Intel Core 2 Duo processor, Mountain Lion’s heftier graphics requirements effectively puts these machines to pasture:
• Any Intel Core 2 Duo MacBook from late 2007 – late 2008 (Model Numbers: MB061*/B, MB062*/B, MB063*/B, MB402*/A MB403*/A MB404*/A, MB402*/B)
• The Mid-2007 Mac mini (Model Numbers: MB138*/A, MB139*/A)
• Late 2006 polycarbonate iMac (Model Number: MA710xx/A)
• The original early 2008 MacBook Air (Model Number: MB003LL/A)
If you’ve got any one of these machines, OS X Lion will be the last version of OS X you will be able to install.

Ursprungligen av zappee:

Although OS X Lion has a minimum spec requirement of an Intel Core 2 Duo processor, Mountain Lion’s heftier graphics requirements effectively puts these machines to pasture:
• Any Intel Core 2 Duo MacBook from late 2007 – late 2008 (Model Numbers: MB061*/B, MB062*/B, MB063*/B, MB402*/A MB403*/A MB404*/A, MB402*/B)
• The Mid-2007 Mac mini (Model Numbers: MB138*/A, MB139*/A)
• Late 2006 polycarbonate iMac (Model Number: MA710xx/A)
• The original early 2008 MacBook Air (Model Number: MB003LL/A)
If you’ve got any one of these machines, OS X Lion will be the last version of OS X you will be able to install.

Det varkar inte vara hela historien du skriver där zappee

Mountain Lion drops support for several older Mac models (Updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-17 09:12
Ursprungligen av gotfredsen:

och vart har du läst det ???
om dy syftar på
Mountain Lion may drop support for older Macs, integrated graphics not to blame | The Verge
så står det att det är bara developer build som inte fungerar ... å att det är inga officiella uttalanden från Apple ..
men det kan mycket väll vara så att Apple droppar allar enheter som är EFI-32 ... å det är ett antal ...
men visst är det surt om så är fallet ... det är ju inte så att Mac Pro:n är långsam precis ...
som daglig XCode användare så tror borde jag klara mig ungefär 2 år från nu innan jag inte längre kan utveckla appar med Mac Pro 1,1 för att skicka in till App Store ..

Det har du givetvis helt rätt i. Jag tror dock det är en kombination av UEFi32 och troligen grafikdrivare (läste det någonstans sent igår, kommer dessvärre inte ihåg vart) som är två orsaker till att det kan bli så. Men att tidiga Mac Pro generellt skulle skippas känns lite dumt ja. Som du säger; de är inga direkt långsamma maskiner.

Edit: Ser att zappee har lagt in lite info några poster upp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-17 07:34

Ser fram emot detta, Lion känns som en oslipad diamant... i och med detta tar man fram polermaskinen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 08:00

Adressboken/Kontakter har fått tillbaka 3 kolumn-utseende och som sagt, iCal/Kalender har fått tillbaka den fasta minikalendern! Tack Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 08:06

En minikoll på OS X Server 10.8 som inte säger något alls egentligen.
Macminicolo Blog (First Look at Mountain Lion OS X Server)

Lite konfunderad om iCloud. Verkar som varje användare kan logga in på iCloud, men Mac App Store? Visst måste man kunna ha en användare för den på alla inloggningar? Någon som sett något?

Och äntligen, efter bara 11 år med Mac OS X, kan man få veckonummer visat i Kalender (f.d. iCal)!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-17 08:40
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Och äntligen, efter bara 11 år med Mac OS X, kan man få veckonummer visat i Kalender (f.d. iCal)!

[ATTACH="CONFIG"]32041[/ATTACH]

Äntligen!!!!! Personligen försökte jag mig på en kampanj att få folk i min närhet sluta använda veckonummer och bara använda datum men nu kan jag lägga ner det korståget

Ja, det var inte en dag för sent! Hoppas det kommer till iOS bara...

Jag gillar också vad Apple kallar "värmekarta i årvyn" (hiskelig fotbollförbundsvenska där).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 09:30

Jag hoppas att man tweakar prestandan på os:et en del.
Annars ser jag större problem, messager verkar super smutt var på tiden, Personligen får dom kalla det hela vad dom vill.

Med tanke på stödet för äldre macar och grafikkort tänker jag att de för över en hel del beräkningar till just GPU, vilket kan snabba upp saker och ting rejält.

Följer mönstret som innan, Leopard -> Snow Leopard, så kan det blir Lion -> Mountain Lion, med prestanda och finputsning i OS:et.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-17 10:36

OS X 10.8 - Mountain Lion

Tänkte vi kunde starta en ny diskussion angående nästa OS X-release.

Ett par utav huvud-funktionerna som nämnts:

- Messages - new version of iChat with iMessage support
- Reminders - create lists and tasks, synced via iCloud
- Notes - create notes, synced via iCloud
- Notification Center - on screen pop-up notifications
- Share Sheets - share buttons to email, tweet, message, etc...
- Game Center - social gaming center for Mac
- AirPlay Mirroring - broadcast your Mac's screen to your Apple TV

Saker värda att notera är att releasen är satt till "This Summer", dvs. bara ungefär ett år efter senaste 10.7 Lion.

Förutom funktionerna listade ovan så har det inte upptäckts så mycket mer funktionalitet på OS-nivå. Det ser dock ut som att många utav ändringarna är under huven i form utav API-förbättringar (iCloud-stöd för spara/öppna-dialoger) och säkerhet. T.ex. så finns "GateKeeper" som ger användare tre alternativ för vilka program som ska få köras; Endast appar från Mac App Store, Appar som signerats utav ett (gratis) developer account samt ett sista alternativ kallat "Anywhere", dvs. alla program oavsett källa.

Jag har själv installerat första Developer Preview 1 på min MBP och tycker att det fungerar bra, något buggigt här och där och det verkar finnas en del kompatibilitetsproblem med befintliga appar. Jag skulle inte installerat det på min huvud-maskin.

Allt som allt så tycker jag det ser ut som en lovande uppdatering och ser fram emot nya möjligheter.

Intressant historia från mr. John Gruber: http://daringfireball.net/2012/02/mountain_lion

Diskutera på!

  • Avstängd
  • 2012-02-17 10:51

Är det någon mer än jag som tycker det går lite väl fort med dom större uppgraderingarna?
Har varit Mac-användaare sedan sommaren 2008 med Leopard, sen SL för ca 1.5 år sen, förra sommaren Lion och nu i sommar ML...
och nu med L och ML har också systemkrav användningssätt ändrat rätt mycket.
Hänger inte med och har inte råd snart...

Ursprungligen av LaHe:

Är det någon mer än jag som tycker det går lite väl fort med dom större uppgraderingarna?
Har varit Mac-användaare sedan sommaren 2008 med Leopard, sen SL för ca 1.5 år sen, förra sommaren Lion och nu i sommar ML...
och nu med L och ML har också systemkrav användningssätt ändrat rätt mycket.
Hänger inte med och har inte råd snart...

Det är ju ingen som säger att du tvunget måste uppgradera till det senaste hela tiden. Jag lider av en åkomma som gör att jag inte mår bra psykiskt när jag inte har det senaste och det blir som du säger ganska dyrt.

  • Avstängd
  • 2012-02-17 11:35
Ursprungligen av pmarriott:

Det är ju ingen som säger att du tvunget måste uppgradera till det senaste hela tiden. Jag lider av en åkomma som gör att jag inte mår bra psykiskt när jag inte har det senaste och det blir som du säger ganska dyrt.

Är ju inte det kan tyckas men blivit väldigt beroende och men också botrskämd med MobileMe att email, kontakter och kalendern alltid synkas vilket är viktigt för mig med skiftgång, mediciner mm mm, men nu för att få samma funktionalitet via iCloud måste man uppgradera alla enheter man har (2 datorer, iphone och iPad) samtidigt vilket suger och antagligen blir dyrare än man tror plus allt bök det medför
Om Apple bara hade släppt in SL till iCloud så hade livet blivit så mycket enklare utan den här 'vågar jag' stressen :-/

Jag sammanställde lite blandade notiser och detaljer om Mountain Lion här: Mer detaljer kring Mountain Lion (men fortsätt diskussionen i den här tråden).

Är det bara jag eller är detta inte ett OS med enbart lite programuppdateringar?
Känns inte som en Windows Vista till Windows 7 direkt.

Ursprungligen av korthoga:

Är det bara jag eller är detta inte ett OS med enbart lite programuppdateringar?
Känns inte som en Windows Vista till Windows 7 direkt.

Det känns som Leopard till Snow Leopard. Jag minns när Snow Leopard presenterades och folk fnös åt hur få nya konsumentvänliga funktioner som lagts till etc. Det visade sig sedan bli ett oerhört stabilt OS. Tror vi ser något liknande här. Och jag ser gärna årliga uppdateringar till det pris som Lion har - till iOS och OS X blivit ett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 13:47
Ursprungligen av korthoga:

Känns inte som en Windows Vista till Windows 7 direkt.

Sedan är ju inte Apple i samma desperata behov av att förbättra sitt operativsystem som Microsoft var. Det börjar väl bli svårt att komma på nya funktioner. Det tycker jag i alla fall om man ser till vad som var nytt i Mac OS X 10.7 som mest var fluff tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Sedan är ju inte Apple i samma desperata behov av att förbättra sitt operativsystem som Microsoft var. Det börjar väl bli svårt att komma på nya funktioner. Det tycker jag i alla fall om man ser till vad som var nytt i Mac OS X 10.7 som mest var fluff tycker jag.

Sant. OS X är numera ett moget system, med förhållandevis få behov av stora förändringar (filsystemet undantaget, kanske).

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-18 18:32
Ursprungligen av acke:

Sedan är ju inte Apple i samma desperata behov av att förbättra sitt operativsystem som Microsoft var. Det börjar väl bli svårt att komma på nya funktioner. Det tycker jag i alla fall om man ser till vad som var nytt i Mac OS X 10.7 som mest var fluff tycker jag.

True, upplever att det ändras lite på för mycket, förmodligen pga som du säger. Brist på att komma på nya funktioner/förbättringar. Ett oerhört bra system redan, Launchpad, iCals nya utseende mm mm... SL var sjukt bra som det var vid sista uppdateringarna. Ska jag hårddra det känns Launchpad och Mission Control mkt överflödigt... Dessutom har dom ändrat i det utmärkta gestsystemet (för oss som kör bärbar) för rörelserna på Expose/fd vad Mission control nu hette på SL/programswitch mm mm... Sånt är trist. Innovation visst, men man behöver inte hetsa fram det i för snabb takt, blir inte bra det heller. Blir bara ogenomtänkta beslut mm

Å för er som är intresserade så kommer här vad nästa version av OS X kommer heta

Ursprungligen av gotfredsen:

Å för er som är intresserade så kommer här vad nästa version av OS X kommer heta

"Mac" tog de bort iom Mountain Lion

Ursprungligen av gotfredsen:

Å för er som är intresserade så kommer här vad nästa version av OS X kommer heta

Om den inte postats tidigare? Så länkar jag här: Video: Mac OS X 10.8 Mountain Lion hands-on preview | The Verge

hehe . detta är ju helt rubbat ...

det ser inte bättre ut än att min htpc/ Mediacenter / mac mini klarar av att köra Montain Lion ..

och Montain Lion kommer inom en snar framtid vara kravet för att jag skall kunna köra rätt version av XCode för att skicka in Appar ..

Detta kommer resutlera i att jag kommer kunna utveckla på min Mac Pro i Xocde ...

men jag får använda mitt mediacenter för att kompilera och skicka in apparna .. . hehehe helt gallet

Bevaka tråden