Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gatekeeper verkar vara riktigt bra, ett mellanting för utvecklare som vill göra program utanför Mac App Store men ändå ger användarna ökad säkerhet. Än en gång Gruber:

Citat:

My favorite Mountain Lion feature, though, is one that hardly even has a visible interface. Apple is calling it “Gatekeeper”. It’s a system whereby developers can sign up for free-of-charge Apple developer IDs which they can then use to cryptographically sign their applications. If an app is found to be malware, Apple can revoke that developer’s certificate, rendering the app (along with any others from the same developer) inert on any Mac where it’s been installed. In effect, it offers all the security benefits of the App Store, except for the process of approving apps by Apple. Users have three choices which type of apps can run on Mountain Lion:

  • Only those from the App Store

  • Only those from the App Store or which are signed by a developer ID

  • Any app, whether signed or unsigned

The default for this setting is, I say, exactly right: the one in the middle, disallowing only unsigned apps. This default setting benefits users by increasing practical security, and also benefits developers, preserving the freedom to ship whatever software they want for the Mac, with no approval process.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 15:38

Hmm, tog bort mitt inlägg om Gatekeeper. Tydligen så ska man kunna gå förbi funktionen ganska enkelt genom att högerklicka på programmet och då få upp en annat val och kunna öppna vilka program som helst. Måste vara en bug tänker jag, varför annars ha funktionen.

Skönt att de tagit bort alla i-namn. Började bli gammalt för länge sedan.

Någon som fått tag på Message? Jag vill ha, nej, behöver det!

Jag kan för allt i världen inte förstå varför de inte applicerar Safaris läsare-design till RSS i Mail. Då hade man ju faktiskt kunnat använda det som sin RSS-läsare.

Någon som har utvecklarkonto och som dragit ner previewn kan väl framöver i tråden posta om systemkraven förändrats?

Ska peta in den på min MBP senare idag. Tror jag lämnar kvar gamla hederliga 10.7.3 på familjedatorn. Nu när jag äntligen fått våra e-leg att fungera på Mac för mig och frugan så stryper hon mig om jag fuckar upp det.

Förresten, nån som vill vara försökskanin och har Telia E-leg och vill testa först?

Faaan. Sitter här och fegar. Vågar inte ta risken att något strular. Nej, tror jag väntar lite.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-02-16 16:55
Ursprungligen av pmarriott:

Förresten, nån som vill vara försökskanin och har Telia E-leg och vill testa först?

Faaan. Sitter här och fegar. Vågar inte ta risken att något strular. Nej, tror jag väntar lite.

Är det inte som BankID, att man kan lägga in det på hur många datorer som helst?

Ursprungligen av hugin:

Är det inte som BankID, att man kan lägga in det på hur många datorer som helst?

Mitt standardscenario: Får efter mången svordom och telefonsamtal till supporten äntligen min Telia E-leg att fungera. Sen kommer en ny version av antingen Safari eller OS X och då måste jag installera om e-legitimationen. På sidan man gör detta får jag meddelandet att min webbläsare eller version av webbläsare, eller version av OS X inte stöds och därmed får jag inte ladda ner programmet. Repetera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 17:37

Men hörrni, kul att de fortsätter och utökar med läder och gummi imitation även i Reminders och Notes apparna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 17:44
Ursprungligen av acke:

Men hörrni, kul att de fortsätter och utökar med läder och gummi imitation även i Reminders och Notes apparna.

Ja, detta är illa.

Airplay mirroring *dräggel dräggel*
Frågan är hur "bra" det kommer flyta mot en ATV 2.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 16:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Airplay mirroring *dräggel dräggel*
Frågan är hur "bra" det kommer flyta mot en ATV 2.

Den är snart gammal, kanske. Ryktas ju om en 3a

Jag är ny på OSX så jag måste ställa frågan: hur fungerar det med OSX releaser, som tex, Lion till bergslejonet etc. Är det väldigt stor skillnad mellan versionerna som tex Vista -> Windows7? Nu menar jag generellt mellan versioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 16:35

Pust, det kommer en Mountain Lion server. Undrar vad den kommer att innehålla.

Ursprungligen av acke:

Pust, det kommer en Mountain Lion server. Undrar vad den kommer att innehålla.

Källa?

Jag besvarar min egen fråga gällande systemkraven. Enligt 9to5mac gäller nedanstående för previewn:

Citat:

You must be using a 64-bit, Intel-based Mac running either Mac OS X v10.6.7 Snow Leopard or OS X Lion and have at least 8GB of free disk space to install the OS.

Intressant att Lion inte krävs. Just nu i alla fall.

Ursprungligen av Capeman:

Källa?

Här visas att det även finns en server-version av Developer Previewen:
Mountain Lion Developer Preview Now Available To Download | Cult of Mac

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här visas att det även finns en server-version av Developer Previewen:
Mountain Lion Developer Preview Now Available To Download | Cult of Mac

Jo, såg den just. Håller som bäst på att tanka ner bergskissen.

Jag köper den bums den kommer :-). OSX är billigt. Otroligt billigt. Kanske kan man lämna alla tredjepartslösningar när det käller notes och reminders etc med bergslejonet :-). Kanske dom öppnar upp iCloud-quota't mera också. Att dom äntligen syr ihop iChat och FaceTime var på tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 16:54

På sikt blir det nog bara iOS

iOS Mobile vs iOS X lagom till v. 11.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 17:35

Tydligen ska Google-rutan i Safari vara borta. Man skriver in direkt i adressfältet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-16 18:56
Ursprungligen av acke:

Tydligen ska Google-rutan i Safari vara borta. Man skriver in direkt i adressfältet.

Precis som man alltid gjort i Chrome? Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 19:16
Ursprungligen av AndyK:

Precis som man alltid gjort i Chrome? Eller?

I guess. Har inte testat själv.

Ursprungligen av Capeman:

Intressant att Lion inte krävs. Just nu i alla fall.

Varför skulle Lion vara ett krav? Att Snow Leopard krävdes för att installera Lion hade väl kanske främst att göra med att du inte kunde komma åt Mac App Store på annat sätt. Det var ju fullt möjligt att blåsa bort Snow Leopard innan installation av Lion bara man hade installationsfilerna tillgängliga på ett USB-minne.

Jag gillar för övrigt tanken på Airplay mirroring som dyker upp i nya Mountain Lion. Dock mycket tråkigt att det begränsas till 720p eftersom de flesta tv-apparater redan har 1080p som maximal upplösning idag.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag gillar för övrigt tanken på Airplay mirroring som dyker upp i nya Mountain Lion. Dock mycket tråkigt att det begränsas till 720p eftersom de flesta tv-apparater redan har 1080p som maximal upplösning idag.

Det lär väl ha att göra med att Apple TV bara klarar 720p.

Ursprungligen av Capeman:

Det lär väl ha att göra med att Apple TV bara klarar 720p.

Aha! Det visste jag inte. Fast det kanske kommer en ny då som klarar 1080p.

Snott från Internet Explorer.

Ursprungligen av acke:

Tydligen ska Google-rutan i Safari vara borta. Man skriver in direkt i adressfältet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 21:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Snott från Internet Explorer.

Va?
Det kom ju IE9, typ två år efter Chrome.

Reminders ser ju till skillnad från iCal bra ut, så ingen fara där.

Bevaka tråden