Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har jag kört sedan början av seklet - det hette Mac.com/MobileMe. Kan inte leva utan detta - synkar allt t.o.m. Safaris bokmärken och jag fattar inte hur andra som användert flera enheter kan leva utan synk av kalender, adressbok, bokmärken, notes, mail (IMAP), etc, etc - det övergår mitt förstånd...gör dom olika saker på olika burkar?

Ursprungligen av stile:

jag gillar tanken och tycker det är suveränt med synkningen med mail, kalender, kontakter o.s.v,

Ursprungligen av Zimmerman:

Har jag kört sedan början av seklet - det hette Mac.com/MobileMe. Kan inte leva utan detta - synkar allt t.o.m. Safaris bokmärken och jag fattar inte hur andra som användert flera enheter kan leva utan synk av kalender, adressbok, bokmärken, notes, mail (IMAP), etc, etc - det övergår mitt förstånd...gör dom olika saker på olika burkar?

Jag hoppade också på tåget med sync tidigt. Det är sånna som dig och mig, early adopters, som betalat för det pöbeln nu får ta del av gratis

En av de störra anledningarna till att jag fortfarande kör iPhone är syncen. Säga vad man vill, men det finns mobiltelefon som är bättre, billigare och fungerar minst lika bra, om inte bättre, än iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 19:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Har jag kört sedan början av seklet - det hette Mac.com/MobileMe.

Jo jag körde också det, men bortsett från synken så funkade inte Mac.com/MobileMe speciellt bra med t.ex filer, det gick ju så långsamt så det var olidligt. Det var kanske synd att inte Steve Jobs lyckades köpa Dropbox, eller så var det kanske bra..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-18 19:50

Har testat detta operativsystem i en dag nu, det finns som vanligt mängder med uppdateringar, men dem som jag känner är störst som funkar riktigt bra är följande:

* AirPlay, att man kan streama allt på sin dator till TVn funkar riktigt bra. När du kör igång en film, så blir det fullscreen på TVn (när du har den som datorskärm blir det lite svarta fält då macskärmen är 16:10 och TVn 16:9) Denna funktion är helt suverän! Och när Apple TV 3 snart kommer med 1080p så är det fulländat!

* Google search i Safari är nu borta, utan nu söker man som i Google Chrome, det är en sak som underlättar enormt som man stört sig på som sjutton innan.

* iMessage, att du nu kan skicka meddelanden mellan dator ipad och iphone är suveränt!! sitter man i en SMS-konversation och man sitter vid datorn, kan man ha den där istället för att ta upp telefonen hela tiden, funkar även att skicka filmklipp och bilder. Älskar denna funktion..

Resten av alla nyheter hit och dit, känner jag att jag har ingen nytta av.

Ursprungligen av Esa:

* AirPlay, att man kan streama allt på sin dator till TVn funkar riktigt bra. När du kör igång en film, så blir det fullscreen på TVn (när du har den som datorskärm blir det lite svarta fält då macskärmen är 16:10 och TVn 16:9) Denna funktion är helt suverän! Och när Apple TV 3 snart kommer med 1080p så är det fulländat!

Bara att vänta på att AirPlay kan streama DD5.1 och DTS då

Vad jag fattat så erbjuder Bergslejonet/Gatekeeper möjlighet för mjukvarusäljare/producenter att sälja "säkrade/kollade" program utanför MAS - Apple lättar alltså upp trycket att gå genom MAS - signalen är att dom inte alls har monopolagenda. Är detta rätt uppfattat?

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-19 17:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag fattat så erbjuder Bergslejonet/Gatekeeper möjlighet för mjukvarusäljare/producenter att sälja "säkrade/kollade" program utanför MAS - Apple lättar alltså upp trycket att gå genom MAS - signalen är att dom inte alls har monopolagenda. Är detta rätt uppfattat?

Vad menas med "säkrade/kollade" där, Zimmerman?

The Developer ID program.

Apple wants to help you steer clear of malware even when you download applications from places other than the Mac App Store. That’s why Apple created the Developer ID. As part of the Mac Developer Program, Apple gives developers a unique Developer ID for signing their apps. A developer’s digital signature allows Gatekeeper to verify that their app is not known malware and that it hasn’t been tampered with. If an app doesn’t have a Developer ID associated with it, Gatekeeper can let you know before you install it. It’s another step Apple takes to keep your Mac safe.

Ursprungligen av Jonait:

Vad menas med "säkrade/kollade" där, Zimmerman?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 18:17

Jag skulle tro, likt nämnts tidigare här, det är stabilare att komma med en stor update vart annat år än något som är "ganska stort" varje år. Du riskerar att splittra användarbasen mycket mer i det senare skulle jag tro.

Å andra sidan finns inga "måsten" på att uppdatera. Man vill gärna ha det senaste dock av någon dum anledning. Sedan kan Apple med en snabbare uppdatering-takt inkludera saker som nya OpenGL / CL bibliotek i 10.8 kontra 10.7 och inte potentiellt "döda" en massa produkter i 10.7 genom att göra sådant där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 23:15

För mej tar Programuppdatering 1/2-1 minut, medans MAS tar 3 sekunder att visa om det finns någon uppdatering....

Jag fick just den första uppdateringen av Mountain Lion via MAS och det var hur smidigt som helst. Öppnade MAS, vilket jag gör någon gång per vecka för att se om det finns något nytt, och såg omedelbart, helt utan väntetid, att det fanns en OS-uppdatering som beskrevs handla om skrivaruppdateringar och firmware för Thunderbolt. De installerade mycket snabbare än en normal uppdatering, tog obetydligt längre tid än en vanlig omstart, trots att det var två omstarter denna gång.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag fick just den första uppdateringen av Mountain Lion via MAS och det var hur smidigt som helst. Öppnade MAS, vilket jag gör någon gång per vecka för att se om det finns något nytt, och såg omedelbart, helt utan väntetid, att det fanns en OS-uppdatering som beskrevs handla om skrivaruppdateringar och firmware för Thunderbolt. De installerade mycket snabbare än en normal uppdatering, tog obetydligt längre tid än en vanlig omstart, trots att det var två omstarter denna gång.

Tror du att det har att göra med att det är så få användare som använder denna uppdatering atm? Jag skulle gissa på att det går tillbaka till "normalsegt" när ML kommer ut på hyllorna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-21 18:03

Det tror inte jag. iTunes laddar ner uppdateringar av appar rätt snabbt också, även när det kommer en "stor och känd". Iofs inte lika många som tankar samtidigt som en OSuppdatering kanske, men jag tror det blir betydligt bättre än dagens Programuppdatering. Den är ju väldigt seg även om det bara finns en skrivardrivrutinuppdatering (eller inte några uppdateringar alls).

Ursprungligen av kenjon:

Det tror inte jag. iTunes laddar ner uppdateringar av appar rätt snabbt också, även när det kommer en "stor och känd". Iofs inte lika många som tankar samtidigt som en OSuppdatering kanske, men jag tror det blir betydligt bättre än dagens Programuppdatering. Den är ju väldigt seg även om det bara finns en skrivardrivrutinuppdatering (eller inte några uppdateringar alls).

Den som lever får se

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-21 18:45

Det handlar inte om så kallade delta-uppdateringar, där det som laddas ner endast är en liten fil som patchas in i befintliga filer?

Programuppdatering under äpplet tar lång tid på sig att skanna/indexera om man behöver uppdatera något. AppStore verkar redan veta allt detta och just denna långsamma skanning/indexering behövs tydligen inte - eller så gör den det blixtsnabbt under tiden man startar AppStore-programmet. Man kan ju undra varför inte Programuppdatering kan kodas att bli lika snabbt...eller hålla reda på det "i bakgrunden"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-21 23:06

Det är mer logiskt att "programuppdateringen" hamnar på ett och inte två ställen. Som det är nu får man systemuppdateringar och vissa app-uppdatering via Software Update. Om allt sker genom MAS eller en annan central tjänst i framtiden spelar mindre roll, bara inte MAS blir iTunes 2.0 där man börja vräka in saker som inte alls hör hemma där (film, tv-series och appar har inget som helst i "iTunes music store" att göra men Apple har lite byggt in sig i ett hörn).

Vidare borde Apple bygga in en av-installereare i OSX. Den skulle kunna fungera så enkelt som om jag slänger ett program och tömmer papperskorgen frågar OSX om jag samtidigt som jag slänger programmet vill radera relaterade filer. Vissa program smutsar ju ner datorn ganska ordentligt och för en vanlig "Svenson" är det tämligen o-iniutivt att lösa detta i OSX.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vidare borde Apple bygga in en av-installereare i OSX. Den skulle kunna fungera så enkelt som om jag slänger ett program och tömmer papperskorgen frågar OSX om jag samtidigt som jag slänger programmet vill radera relaterade filer. Vissa program smutsar ju ner datorn ganska ordentligt och för en vanlig "Svenson" är det tämligen o-iniutivt att lösa detta i OSX.

Agreed. En automatisk AppZapper när man flyttar en app till papperskorgen vore klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 10:35

Vidare vet jag inte om "special treatment" för AppStore är något jag gillar - alls. Program som Filemaker, After Effects, Transmit m.m. vill jag ska kunna skicka notifications. Men som det är nu måste programmet köpas via AppStore för denna feature. Dumt!

Ursprungligen av Erik.dv:

Vidare vet jag inte om "special treatment" för AppStore är något jag gillar - alls. Program som Filemaker, After Effects, Transmit m.m. vill jag ska kunna skicka notifications. Men som det är nu måste programmet köpas via AppStore för denna feature. Dumt!

Som jag förstått det enbart om det är push notifications. Lokala notifications kan programmen skicka utan att vara en del av MAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 13:55
Ursprungligen av Capeman:

Som jag förstått det enbart om det är push notifications. Lokala notifications kan programmen skicka utan att vara en del av MAS.

Det låter bättre!

Det går tydligen att gå från 10.6.8 till Mountain Lion ock spara en kostnad?

Ursprungligen av ekorrbär:

Det går tydligen att gå från 10.6.8 till Mountain Lion ock spara en kostnad?

Ja, du behöver inte gå via Lion.

Ursprungligen av ekorrbär:

Det går tydligen att gå från 10.6.8 till Mountain Lion ock spara en kostnad?

I och med att du i 10.6.8 har tillgång till Mac App Store så är det inga problem (som pmarriott säger). Allt annat vore ju galet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 23:58

Att behöva installera en tidigare version av ett OS för att installera det senaste är helt galet. Apple måste lösa detta. Lion släpptes på USB-sticka vilket löste den pucken, hur man gör det med Mountain Lion återstår att ses.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att behöva installera en tidigare version av ett OS för att installera det senaste är helt galet. Apple måste lösa detta. Lion släpptes på USB-sticka vilket löste den pucken, hur man gör det med Mountain Lion återstår att ses.

Apple utgår från att de som vill ha Mountain Lion har antingen det föregående eller näst föregående operativet. Det är väl inte helt orimligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 08:40
Ursprungligen av pmarriott:

Apple utgår från att de som vill ha Mountain Lion har antingen det föregående eller näst föregående operativet. Det är väl inte helt orimligt?

Det antagandet är okej även om denna typen av antaganden kan vara lite dumma. Framför allt är det inte behovet att ha en tidigare version som är galen, behovet att ha den installerad är det. Om-installation av maskiner tog plötsligt dubbelt så lång tid.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-23 08:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Att behöva installera en tidigare version av ett OS för att installera det senaste är helt galet. Apple måste lösa detta. Lion släpptes på USB-sticka vilket löste den pucken, hur man gör det med Mountain Lion återstår att ses.

En anledning till att ML inte fungerar på vissa äldre Macar kanske kan vara att de kan göra en restore via EFI och där kan ladda ner ML från MAS (som man gör med restore-delen på ex. vis en MBA idag). Medans de "äldre" Macarna inte har stöd för en sådan funktion i EFI, och inte heller går att uppdatera.

Ni som kör med OSX 7 lion efter uppdateringar är den stabil nu,i början var det en del klagomål.Har väntat med att uppdatera, ska det bliva samma problem med Muntian Lion tror ni eller är det en fortsättning på Lion?

Ursprungligen av ekorrbär:

Ni som kör med OSX 7 lion efter uppdateringar är den stabil nu,i början var det en del klagomål.Har väntat med att uppdatera, ska det bliva samma problem med Muntian Lion tror ni eller är det en fortsättning på Lion?

Jag har nog aldrig haft problem med Lion. Och då har jag kört det från första dagen. Att uppdatera om du kör gamla 10.6 är nog helt lugnt. Däremot så ska du ju så klart vänta på 10.8.2 i Mountain Lion om du är känslig mot eventuella allvarligare buggar.

Bevaka tråden