Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 15:27

Verkligen helt rimligt.

Nu står detta säkert på the intermawebs, men jag hittade ingen. Hur länge är betan giltig? Är extremt sugen på att testa den, har dock endast en MBP som jag ogärna vill whipa varje månad det kommer en ny version för att den gamla går ut.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-17 19:15

Finns väl ingen anledning att frivilligt sitta med en beta om man inte är utvecklare?

Registrera dig hos Apple så får du tillgång till både nya versioner och information, lagligt...

Ursprungligen av mattem:

Finns väl ingen anledning att frivilligt sitta med en beta om man inte är utvecklare?

Registrera dig hos Apple så får du tillgång till både nya versioner och information, lagligt...

För att 10.8 har en massa trevliga features? Nu tog du för givet att jag inte har reggat mig som utvecklare, vilket jag har.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-17 19:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

För att 10.8 har en massa trevliga features? Nu tog du för givet att jag inte har reggat mig som utvecklare, vilket jag har.

Det har du helt rätt i, för jag förutsatte att du som utvecklare får tillgång till den informationen.

Men det bästa måste vara att du antingen kör dubbla system på din interna disk eller att du kör det från en extern disk. Har du datorn som huvudsystem och enda dator känns det mindre logiskt att köra in en beta som enda OS, oavsett tidsbegränsning eller ej.

AirPlay istället för airfoil?

Nu när AirPlay finns i själva os:et, är det då möjligt att t.ex. streama spotify till en APE utan airfoil?
Ni som installerat ML kan väl testa?

Det finns mycket "bra" med nya Moutain-Lion. Men satan va trött jag blir på deras fipplande med Mac Appstore. Jag avskyr verkligen skiten och vill använda den så lite som möjligt. Förmodligen är vi fler som känner likadant, men Apple vill givetvis ha in oss ändå. Nu måste man använda programmet inte bara för att köpa operativet, utan även varje gång man vill kolla att systemet är a jour.

Inte nog med det, man skapar problem för både användare och distributörer. Jag tycker följande stycke visar exakt varför Apple jobbar helt åt helvete fel när det gäller distribution av program till OS X:

Citat:

There remains one thing that is of concern to me. Despite these great strides forward, Apple is walking a dangerous line with regard to features that are only available to App Store distributed apps. The two most prominent examples are iCloud and Notification Center. Cabel asked Apple if, thanks to Gatekeeper and Developer ID, App Store-only features would be eventually be available to signed apps that were not distributed through the App Store. There was some shuffling of feet and a “we have nothing to announce at this time”. It didn’t sound particularly optimistic.

It would be a shame if this trend continues, as it creates an artificial gulf between App Store and non-App Store apps. For example, as things stand today, we won’t be able to offer iCloud syncing in, say, Coda 2, when you purchase it directly from us. Only App Store purchasers would get that feature. Making matters worse is Apple offers us no real facility to “cross-grade” you from a direct purchase to an App Store purchase, should you change your mind.

There’s no real engineering reason that I can think of for this. It seems marketing or money-driven, and I think it’s un-Apple-like to chase the money at the expense of user experience in that manner. We hope they change their minds about that particular facet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 15:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns mycket "bra" med nya Moutain-Lion. Men satan va trött jag blir på deras fipplande med Mac Appstore. Jag avskyr verkligen skiten och vill använda den så lite som möjligt. Förmodligen är vi fler som känner likadant, men Apple vill givetvis ha in oss ändå. Nu måste man använda programmet inte bara för att köpa operativet, utan även varje gång man vill kolla att systemet är a jour.

Inte nog med det, man skapar problem för både användare och distributörer. Jag tycker följande stycke visar exakt varför Apple jobbar helt åt helvete fel när det gäller distribution av program till OS X:

Varför avskyr du det? Vad menar du med att Apple "vill ha in oss" Utveckla gärna lite mer så man förstår. Annars kan man så lätt ta det du skriver som konspiratoriskt gnäll.

Ursprungligen av acke:

Varför avskyr du det? Vad menar du med att Apple "vill ha in oss" Utveckla gärna lite mer så man förstår. Annars kan man så lätt ta det du skriver som konspiratoriskt gnäll.

Det jag avskyr är själva modellen för "affären". Det jag menar med att Apple vill ha in oss är att "ha in oss i applikationen". Varenda gång man vill kolla efter programuppdateringar ska man nu bli tvungen att ta vägen igenom App Store och behöva se fula banners och skit. Det är DET jag menar. Man vill öka på lite "impulsköp". Vad är det för fel med den uppdateringsprocedur som är idag?
INGET!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag avskyr är själva modellen för "affären". Det jag menar med att Apple vill ha in oss är att "ha in oss i applikationen". Varenda gång man vill kolla efter programuppdateringar ska man nu bli tvungen att ta vägen igenom App Store och behöva se fula banners och skit. Det är DET jag menar. Man vill öka på lite "impulsköp". Vad är det för fel med den uppdateringsprocedur som är idag?
INGET!

Jag har sett programupdateringar på program som är köpta genom App Store utan att behöva öppna App Store. Men för att uppdatera programvaran verkar det som man måste öppna App Store.

Senast redigerat 2012-02-18 17:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 17:27
Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag avskyr är själva modellen för "affären". Det jag menar med att Apple vill ha in oss är att "ha in oss i applikationen". Varenda gång man vill kolla efter programuppdateringar ska man nu bli tvungen att ta vägen igenom App Store och behöva se fula banners och skit. Det är DET jag menar. Man vill öka på lite "impulsköp". Vad är det för fel med den uppdateringsprocedur som är idag?
INGET!

Felet är att uppdateringarna kommer på två ställen. Det är felet.
Hur som helst, det kommer ju upp en notifikation på symbolen. Man går in då och uppdaterar. Ger inte mycket för impulsköpfällan. Har man inte bättre disciplin än så här i livet än så är nog App Store ett av de mindre problemen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-18 18:08

Det kommer bli skönt att slippa kolla uppdateringar på två ställen. Själv tycker jag det är skönt om allt, och då menar jag ALLA program i hela världen, släpps via App Store. Istället för att surfa till olika hemsidor, ladda ner, installera, godkänna att det är skit från internet... så söker man på programnamnet, installerar, klart. Sen om någon utvecklare gråter, är det inte mitt problem.

Vill jag köpa mat går jag till ICA, inte till de enskilda gårdarna och fabrikerna. Vill jag ha mjukvara går jag till App Store.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag avskyr är själva modellen för "affären". Det jag menar med att Apple vill ha in oss är att "ha in oss i applikationen". Varenda gång man vill kolla efter programuppdateringar ska man nu bli tvungen att ta vägen igenom App Store och behöva se fula banners och skit. Det är DET jag menar. Man vill öka på lite "impulsköp". Vad är det för fel med den uppdateringsprocedur som är idag?
INGET!

Ursprungligen av ibish:

Sen om någon utvecklare gråter, är det inte mitt problem.

Så kan man också se på det. Tänk på att Apple tar 1/3 av priset i App Store, vilket "drabbar" oss konsumenter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-18 19:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så kan man också se på det. Tänk på att Apple tar 1/3 av priset i App Store, vilket "drabbar" oss konsumenter.

App Store är en mycket bra distributionskanal för utvecklarna och i de många fall ser vi mycket billig mjukvara där. Det är inte så att den blivit dyrare när den kommit till Mac App Store.

Ursprungligen av joakimo:

App Store är en mycket bra distributionskanal för utvecklarna och i de många fall ser vi mycket billig mjukvara där. Det är inte så att den blivit dyrare när den kommit till Mac App Store.

Det håller jag med om. Sen är det en annan fråga om uppmärksamheten en app får i App Store är värd 1/3 av priset för utvecklaren. MEN det ska vi inte diskutera i denna topic imo.

Ursprungligen av joakimo:

App Store är en mycket bra distributionskanal för utvecklarna och i de många fall ser vi mycket billig mjukvara där. Det är inte så att den blivit dyrare när den kommit till Mac App Store.

Nu har jag inte länken kvar, men det stämmer inte riktigt som du säger.
De mindre företagen/utvecklarnas applikationer är oftast billigare att köpa genom deras hemsidor än på mac app store. Det var ju en väldig diskussion om det där redan när det sjösattes.

Ursprungligen av ibish:

Det kommer bli skönt att slippa kolla uppdateringar på två ställen. Själv tycker jag det är skönt om allt, och då menar jag ALLA program i hela världen, släpps via App Store. Istället för att surfa till olika hemsidor, ladda ner, installera, godkänna att det är skit från internet... så söker man på programnamnet, installerar, klart. Sen om någon utvecklare gråter, är det inte mitt problem.

Vill jag köpa mat går jag till ICA, inte till de enskilda gårdarna och fabrikerna. Vill jag ha mjukvara går jag till App Store.

Ja, monopol är ju alltid det bästa för att hålla ner priserna....

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-18 18:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns mycket "bra" med nya Moutain-Lion. Men satan va trött jag blir på deras fipplande med Mac Appstore. Förmodligen är vi fler som känner likadant, men Apple vill givetvis ha in oss ändå. Nu måste man använda programmet inte bara för att köpa operativet, utan även varje gång man vill kolla att systemet är a jour.

Håller med dig PeeMan.. Men för min del är det mest (säkert som för de flesta andra som tycker likadant) känslan av att allt ska ändras på. Jag är sjukt nöjd med den så enkla grejen som en "Programuppdatering" i Äpple menyn och allt samlas där, bara att trycka. Förstår iofs problematiken med uppdateringar på 2 ställen, men ändå. Apple gjorde själva valet från början att se till att programuppdateringar för vad man köpt också visades i Mac App Store (visst, 1 ställe ist för 2 är snabbare och det var logiskt att lägga det i MAS iom det) men ändå.. Dom ändrar och trixxar för mkt ibland tycker jag! Är ytterst sällan in i MAS och gillar inte heller riktigt det än så länge, man ska in i den appen för att komma åt allt ist för att ha det direkt i systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 19:52
Ursprungligen av Jonait:

...Apple gjorde själva valet från början att se till att programuppdateringar för vad man köpt också visades i Mac App Store...

Samtidigt, tänk om alla programmen skulle komma i Programuppdatering. Känns inte helt bra det heller. Samtidigt igen, folk är, enligt min erfarenhet, redan nu emot att uppdatera sina program. Hur ska det gå nu när man måste in i MAS för att göra detta. Kommer MAS uppdateringsdel komma upp automatiskt på skärmen?

Apples uppdateringshysteri på sitt operativsystem just nu är verkligen inte min smak. Alla funktioner de lagt in i Mac OS X 10.8 skulle de kunnat portionera ut i Mac OS X 10.7.x uppdateringar i stället. Lugn i båten och jobba på stabilitet i stället. Skulle önska den här mjukvarufokusen istället för ännu en version av Mac OS X.
1. Buggfixar och optimeringar av Mac OS X 10.7
2. Deras pro programvara.
3. Mac OS X Server
4 iCloud
5. Mac OS X 10.X

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så kan man också se på det. Tänk på att Apple tar 1/3 av priset i App Store, vilket "drabbar" oss konsumenter.

Tror inte att det är vi konsumenter som är förlorarna i och med MAS, om det finns några så är det utvecklarna som även dem verkar vara nöjda.

Ursprungligen av acke:

Apples uppdateringshysteri på sitt operativsystem just nu är verkligen inte min smak. Alla funktioner de lagt in i Mac OS X 10.8 skulle de kunnat portionera ut i Mac OS X 10.7.x uppdateringar i stället. Lugn i båten och jobba på stabilitet i stället.

Helt klart. Det känns nästan som om man i efterhand hetsade fram Lion på något sätt.
För många av de funktioner som kommer nu känns lite som "oj, vi hann inte med det är riktigt så det kommer nu"

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-19 17:12
Ursprungligen av acke:

Samtidigt, tänk om alla programmen skulle komma i Programuppdatering. Känns inte helt bra det heller. Samtidigt igen, folk är, enligt min erfarenhet, redan nu emot att uppdatera sina program. Hur ska det gå nu när man måste in i MAS för att göra detta. Kommer MAS uppdateringsdel komma upp automatiskt på skärmen?

Rent intuitivt är det ju snabbare/mer rakt på sak med som det är nu, äpplemenyn, pang på rödbetan med en text som direkt signalerar vad det handlar om, "Programuppdatering". In i MAS är intuitivt mycket krångligare (så länge inte gränssnittet kanske optimeras lite, men fortf, en app du ska in i, vem vet var du lägger den, dold i Programmappen, kanske på en Dock du vanligtvis har gömd, etc etc.)

Ursprungligen av acke:

Apples uppdateringshysteri på sitt operativsystem just nu är verkligen inte min smak. Alla funktioner de lagt in i Mac OS X 10.8 skulle de kunnat portionera ut i Mac OS X 10.7.x uppdateringar i stället. Lugn i båten och jobba på stabilitet i stället.

Agreed!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 17:43
Ursprungligen av Jonait:

Rent intuitivt är det ju snabbare/mer rakt på sak med som det är nu, äpplemenyn, pang på rödbetan med en text som direkt signalerar vad det handlar om, "Programuppdatering". In i MAS är intuitivt mycket krångligare (så länge inte gränssnittet kanske optimeras lite, men fortf, en app du ska in i, vem vet var du lägger den, dold i Programmappen, kanske på en Dock du vanligtvis har gömd, etc etc.)

Fast tänk efter nu. Beskriver du inte ett ickeproblem? Inget program man går in i dagligen. Inget som folk som skulle uppfatta det som krångligt att hitta nästan någonsin någonsin går in i. 95% av alla användare nöjer sig med att uppdatera när den automatiska programuppdateringen automatiskt startar.

Inget riktigt problem alltså men jag håller med dig om att det är något som skaver med den här lösningen, man ska vada genom mycket program för att komma fram till rätt plats.

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-19 23:06
Ursprungligen av acke:

Fast tänk efter nu. Beskriver du inte ett ickeproblem? Inget program man går in i dagligen. Inget som folk som skulle uppfatta det som krångligt att hitta nästan någonsin någonsin går in i. 95% av alla användare nöjer sig med att uppdatera när den automatiska programuppdateringen automatiskt startar.

Problem och problem, förmodligen spelar egen vana in rätt mkt med. Har man kört på allt i MAS ett tag tänker man säkert att det är ju mkt bättre att ha allt samlat där. Men just nu tar det emot lite

Ursprungligen av Jonait:

Rent intuitivt är det ju snabbare/mer rakt på sak med som det är nu, äpplemenyn, pang på rödbetan med en text som direkt signalerar vad det handlar om, "Programuppdatering". In i MAS är intuitivt mycket krångligare (så länge inte gränssnittet kanske optimeras lite, men fortf, en app du ska in i, vem vet var du lägger den, dold i Programmappen, kanske på en Dock du vanligtvis har gömd, etc etc.)

"Programuppdatering" finns kvar (I första betan) och den öppnar AS som gör en sökning på uppdateringar direkt. Dvs lika många klick som det är idag + att man får med uppdateringarna man har på apparna som är köpta via AS. Helt OK enligt mig.

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-02-19 23:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

"Programuppdatering" finns kvar (I första betan) och den öppnar AS som gör en sökning på uppdateringar direkt. Dvs lika många klick som det är idag + att man får med uppdateringarna man har på apparna som är köpta via AS. Helt OK enligt mig.

Där ser man!

Jag upplever det som att 10.8 är snällare mot min dator. Processorfläkten ligger på ca 1990-2000rpm och ca 50c på processorn. Mycket bättre än tidigare på min 2010 mbp. Har iofs bara kört ca en dag, men jag hoppas att det håller i sig

En sak där Apple är fullständigt ute och cyklar är deras förvirrade syn på hur en människa förvarar sina dokument. Apple menar alltså att man ska ha och komma åt alla Pages-dokument inifrån Pages, alla Number-dokument inifrån Numbers - etc etc. Detta är rubbat och strider mot alla principer om hur folk lägger upp sina projekt. Ett projekt kan ha två Numbers-dokument, en QuickTime-fil, 76 st. jpeg's, tre Pages-dokument, 18 st. RTF-dokument, 33 PDF'er, etc, etc - och allt detta har man givetvis på EN plats = EN mapp - en mapp som oftast döpts till projektets namn eller arbetsnamn. Detta är hur Homo Sapiens alltid lagt upp sina projekt - även före datorers intåg - man hade säkert redan på stenåldern en låda för saker och ting som hörde samman.
Om inte Apple öppnar upp iCloud som intelligent (fil/användar-konfliktrustad) WebDAV - en DropBox m.a.o. - så kommer filhantering aldrig att flyga med iCloud - det blir inte något seriöst alternativ till andra lösningar som t.ex. just DropBox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 19:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Om inte Apple öppnar upp iCloud som intelligent (fil/användar-konfliktrustad) WebDAV - en DropBox m.a.o. - så kommer filhantering aldrig att flyga med iCloud - det blir inte något seriöst alternativ till andra lösningar som t.ex. just DropBox.

Sant. iCloud måste utvecklas och förbättras. Lite trist att Apple inte lagt mer krut på iCloud, jag gillar tanken och tycker det är suveränt med synkningen med mail, kalender, kontakter o.s.v, men för filer och dokument är Dropbox långt mycket bättre. Hoppas Apple lägger lite tid på iCloud så det inte blir ett mellanalternativ som aldrig når full potential.

Bevaka tråden