Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 18:26

Mac OS X uppdateringarna och andra till exempel skrivaredrivrutiner kommer numera bara att finnas inne i App Store.

Ursprungligen av acke:

Mac OS X uppdateringarna och andra till exempel skrivaredrivrutiner kommer numera bara att finnas inne i App Store.

Det tycker jag är bra. Software Update har egentligen gjort sitt i och med Lions intåg i MAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 18:32
Ursprungligen av Capeman:

Det tycker jag är bra. Software Update har egentligen gjort sitt i och med Lions intåg i MAS.

För mig spelar det ingen roll så länge allt, till skillnad från idag, hamnar på ett och samma ställe.

Här är den nya skrivbordsbakgrunden för de som är nördiga nog att vilja ha den...

http://9to5mac.files.wordpress.com/2012/02/galaxy.jpg

Ursprungligen av Capeman:

Här är den nya skrivbordsbakgrunden för de som är nördiga nog att vilja ha den...

http://9to5mac.files.wordpress.com/2012/02/galaxy.jpg

Intressant att man sakta (men ack så säkert) börjat röra sig ifrån det "norrskens-lila" och i den här versionen tagit bort det helt och nu har "bara blått"

Ha, jag _tänkte_ att nu blir det en variation på Lion precis som med Leopard, och Mountain Lion var det jag tänkte på.

Arrg! Marker Felt i notes-appen...

Ursprungligen av _Henrik_:

Arrg! Marker Felt i notes-appen...

Lär väl gå att ställa in, precis som i Mail?

Ursprungligen av eskimo:

Lär väl gå att ställa in, precis som i Mail?

Japp. Saxat från MacWorlds artikel:

Citat:

The Mac version of Notes does let you get a bit more fancy with text. Notes for Mac supports rich text, so you can choose different fonts, change text alignment, insert photos and attachments, create bulleted lists, and even drag in URLs to create hyperlinks.

Har dragit ner installationsfilerna nu men sitter och fegar om jag ska skriva över mitt fullt stabila och fungerande Lion med en Preview.

Ursprungligen av pmarriott:

...fegar om jag ska skriva över mitt fullt stabila och fungerande Lion med en Preview.

Installera det på en extern disk.

Eller klona först det fungerande systemet till en extern disk som backup.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-16 20:31

Eller ha en MacBook Pro 13" med SSD liggande för sådana här tillfällen, alltid bra

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 20:50

Apple släpper stödet för Intel GMA 950 och x3100 i Mountain Lion.
Mountain Lion Kills OS X Support For A Number Of Macs, Here’s The List | Cult of Mac

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-16 20:51
Ursprungligen av Capeman:

Någon som har utvecklarkonto och som dragit ner previewn kan väl framöver i tråden posta om systemkraven förändrats?

http://www.cultofmac.com/146957/mountain-lion...

Japp, såg nyss det. Gjorde inte så mycket att min MacBook (Late 2007) dog för några månader sen...

Ända sedan Lion kom ut har jag avskytt iCal, jag fick köpa BusyCal bara för att få tillbaka den fasta listan med kalendrar. Den popup som finns i iCal i Lion är helt värdelös. Därför glädjer det mig oerhört att Calendar (som ersätter iCal i 10.8) verkar få tillbaka den fasta kalenderlistan, av den här lilla bilden från The Verge att döma:

Good. Dom har säkert lyssnat på folk - åtminstone folk i Cupertino. Att dom fortsätter med designpsykosen - diaré-fake-läder - är helt otroligt. Många måste ju se hur vidrigt det är. Jag tror att det var Jobs egen baby och ingen törs röra skiten.

Ursprungligen av Adrian B:

Ända sedan Lion kom ut har jag avskytt iCal, jag fick köpa BusyCal bara för att få tillbaka den fasta listan med kalendrar. Den popup som finns i iCal i Lion är helt värdelös. Därför glädjer det mig oerhört att Calendar (som ersätter iCal i 10.8) verkar få tillbaka den fasta kalenderlistan, av den här lilla bilden från The Verge att döma:

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att det var Jobs egen baby och ingen törs röra skiten.

Vi får hoppas att så är fallet - för det betyder nog att de med tiden kommer att ändra sig. Jobs själv var ju inte så sentimental direkt, så det borde finnas i deras ådror att kunna bryta även med Jobs egna saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 21:08

Oj, tydligen inte kul att vara ett carbon-program i Mac OS X 10.8.

Ursprungligen av acke:

Oj, tydligen inte kul att vara ett carbon-program i Mac OS X 10.8.

Har du testat? Fungerar de inte alls eller? I så fall får Adobe ställa in sommarsemestern i år.

Hur är det med Java-program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 10:01
Ursprungligen av acke:

Oj, tydligen inte kul att vara ett carbon-program i Mac OS X 10.8.

Kompletterar mig själv lite, en hel del Carbon APIs är borttagna men det flesta ska kunna ersättas av Cocoa. Oklart om dessa Cocoa APIs kan anropas i ett Carbon program eller om Apple menar att man ska flytta till Cocoa. Finns säkert någon programmerare här som kan svara på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 21:17

Gatekeeper finns redan i Mac OS X 10.7.3.

Jag hoppas att Apple skärper till sig på grafiken i deras operativsystem och program. Tycker det finns gott om exempel på snyggare och mer 2012 grafik från små programtillverkare.

Verkar som om Gatekeeper redan finns i 10.7.3, om man vill testa.

Gatekeeper Already Present in OS X 10.7.3, Available for Developer Testing - Mac Rumors

Senast redigerat 2012-02-16 21:33

...och för de som säger att Apple kopierar Growl, vad säger att Growl inte inspirerats av Mac OS en gång i tiden?

(Via Daniel Jalkut.)

Snart visar det väl sig att 10.8 redan finns i 10.7.3, den här dagen verkar ju bjuda på många överraskningar

Man kan verkligen hoppas att de gör något åt den idiotiska hanteringen av dubbla skärmar i kombination med appar som körs i helskärmsläge.

Va gött att min '09 MBP kan leva ett tag till. Lion har jag inte lagt in på denna, även om det säkert hade varit bättre än på MacBooken (den gamla touchpaden). Ska bli kul att prova 10.8 och denna gången kanske jag inte väntar tills det kommit ett par uppdateringar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 22:21

Sökfunktion i Launchpad

Stäng av och omstart funktionen kommer ihåg om man vill att programs fönster ska öppnas när datorn startar om.

  • Medlem
  • Köping
  • 2012-02-16 22:55

jag bara toklängtar till Airplay mirroring.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-16 23:17

Tråkigt att ML inte kommer kunna köras på min Mac Pro 1,1 :/

Bevaka tråden