Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av joakimo:

Juli är väl sagt, vilket brukar innebära någon av de sista dagarna i månaden.

Alltid någon av de sista dagarna. Hade dock varit kul om Apple chockade och släppte typ den andre eller något

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-06-20 22:05
Ursprungligen av joakimo:

Juli är väl sagt, vilket brukar innebära någon av de sista dagarna i månaden.

4:e Juli = USA:s nationaldag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 22:53

"- The ability to install required security updates automatically or after restarting your Mac "

Detta känns spännande. Betyder detta att man äntligen kommer att ställa in så Mac OS X automatiskt installerar säkerhetsuppdateringar på folks datorer. Skulle vara toppen med det alternativet.

Ursprungligen av acke:

"- The ability to install required security updates automatically or after restarting your Mac "

Detta känns spännande. Betyder detta att man äntligen kommer att ställa in så Mac OS X automatiskt installerar säkerhetsuppdateringar på folks datorer. Skulle vara toppen med det alternativet.

Det låter ju defintivt så i mina öron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 23:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Det låter ju defintivt så i mina öron.

Svårt att tolka det på något annat sätt. Hoppas på alternativet att datorn säger till att nu är det dags att starta om datorn. Eller ännu bättre och mer maccigt, när datorn stått ett tag i vila så sparar den ned "allt öppet", startar om och öppnar upp allt som det var.

Knepigt förstås med formulär på hemsidor och öppna dokument på en server men det kanske Apple kan lösa.

Man borde väl kunna dumpa en image av RAM till HDD - sedan auto-omstart med säkerhetsupdate - och sist fylla RAM med dumpen?
Fast en hel del kan nog gå åt h-e då :-D. Nej, jag hoppas nog att man får en påminnelse - om man vill - borde gå att stänga av även påminnelser.

Ursprungligen av acke:

Svårt att tolka det på något annat sätt. Hoppas på alternativet att datorn säger till att nu är det dags att starta om datorn. Eller ännu bättre och mer maccigt, när datorn stått ett tag i vila så sparar den ned "allt öppet", startar om och öppnar upp allt som det var.

Knepigt förstås med formulär på hemsidor och öppna dokument på en server men det kanske Apple kan lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 19:43

Juli är det sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 22:50

Ny uppdatering till senaste DP:n:
OS X Security Update Test 1.0 -- Restart Required

This update tests the new Mountain Lion Security Updates system. The new system includes:

- Daily Checks for required security updates
- The ability to install required security updates automatically or after restarting your Mac
- A more security connection to Apple's update servers.

This update includes general updates and improvements to Mountain Lion Developer Preview 4.

Lion släpptes ju Onsdagen den 20 Juli 2011

så ser man till det så borde Montain Lion släppas Onsdagen den 18 Juli 2012 eller Fredagen den 20 Juli 2012 vilket är om ca 3 veckor från idag ..

Ursprungligen av gotfredsen:

Lion släpptes ju Onsdagen den 20 Juli 2011

så ser man till det så borde Montain Lion släppas Onsdagen den 18 Juli 2012 eller Fredagen den 20 Juli 2012 vilket är om ca 3 veckor från idag ..

Tidigare releasedatum brukar inte vara så betydelsefulla. Dock säger min magkänsla 20Juli ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 15:53

Microsoft måste tycka att gratis iOS och Android-uppdateringar och nu att Mac OS X kostar 19.99 dollar är lagom kul. MS skulle nog vilja ta ut med än 40 dollar för en uppgradering till Windows 8.

Ursprungligen av acke:

Microsoft måste tycka att gratis iOS och Android-uppdateringar och nu att Mac OS X kostar 19.99 dollar är lagom kul. MS skulle nog vilja ta ut med än 40 dollar för en uppgradering till Windows 8.

Det vill nog Apple också

Apple har medveten valt att ha låga priser. Det ger fler kunder på sikt. Många företag har gått över till Mac, bl.a. p.g.a lägre kostnad för uppgraderingar, som brukar vara rätt kostsamma för stora företag/organistationer/instutioner.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har medveten valt att ha låga priser. Det ger fler kunder på sikt. Många företag har gått över till Mac, bl.a. p.g.a lägre kostnad för uppgraderingar, som brukar vara rätt kostsamma för stora företag/organistationer/instutioner.

Många stora företag/organisationer/institutioner använder sig nog av microsoft volymlicensprogram och software assurance och betalar då inget extra när man uppgraderar, man kan väl säga att man hyr licenser via volymlicensprogrammet och får iom det uppgradera till senaste version "kostnadsfritt".

http://www.microsoft.com/global/sv-se/licens/RichMedia/fordelar_med_sa.pdf
Software Assurance

Apple är hårdaruproducent - dom har alltid kraftigt subventionerat OS och apps (till många app-prducenters förtret - fråga t.ex. vad Avid tycker om Apples prissättning på FCP och FCPX ).
Att dom över huvud taget tar betalt för nya OS som folk inte redan fått när dom köpte sin Mac är nog en symbolisk varumärkesgrej - har inget med reda bizniz att göra. Dessutom vill Apple att alla ska ha senaste OS då det ofta krävs för senaste moln-grejerna och har nya funktioner som höjer användarupplevelsen (= i förlängningen fler sålda Macar).
Jag har aldrig förstått dom ekonomiska/finansiella/marknadsmässiga liknelserna mellan MS och Apple - det är som att jämföra biltillverkare med oljeföretag i min bok.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple är hårdaruproducent - dom har alltid kraftigt subventionerat OS och apps (till många app-prducenters förtret - fråga t.ex. vad Avid tycker om Apples prissättning på FCP och FCPX ).
Att dom över huvud taget tar betalt för nya OS som folk inte redan fått när dom köpte sin Mac är nog en symbolisk varumärkesgrej - har inget med reda bizniz att göra.

Jag är inte helt säker, men jag har läst nånstans nångång att det är av skattemässiga skäl/regler som dom tar betalt för vissa uppdateringar, som till iPod touch tex, det är väl småpengar för dom.

Men är inte säker som sagt.

Japp. Då var 4,35 GB på väg ner. Hoppas de har fixat till de sista småbuggarna. Annars har ML flutit på riktigt bra nu. Installerade Beta 4 för ett tag sen och blev positivt överraskad. Gillar dikteringen skarpt - mycket snabbare än på iOS och iMessage fungerar nästan bra. Notifieringarna funkar också kanon.

  • Medlem
  • 2012-07-10 12:07

Vet vi när den finns på Mac App Store?

Ursprungligen av Zepto:

Vet vi när den finns på Mac App Store?

Den finns på Mac App Store nu, men bara för utvecklare. När den finns tillgänglig för alla vet, som vanligt, återigen, bara Apple. De har sagt juli, så de har tre veckor på sig för att inte bryta det löftet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-10 12:13
Ursprungligen av Zepto:

Vet vi när den finns på Mac App Store?

Ingen obehörig vet än. En gissning är 24–25 juli vid kvartalsrapporten.

Är Facebookintegrationen fortfarande via en separat installation?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är Facebookintegrationen fortfarande via en separat installation?

Japp.

Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden. Men vad jag irriterar ihjäl mig på i 10.8 är den så kallade "smooth scroll", och av vad jag har förstått det så är det nytt i 10.8 och scrollningen accelererar nu med hjälp av GPU.

Jag gillar att lusläsa i lugn takt, göra små scroll 2-3 rader i taget. Vilket har gått utmärkt i tidigare OS X.
Gör jag det nu i 10.8 så ökar den takt för varje scroll-tag, och efter 3-4 scroll så är hastigheten upp i 1000km/h och man är nere vid sidans fot.

Jag använder mig av Magic Trackpad och Magic Mouse, likadant på båda. Jag hittar ingenstans att stänga av det heller.

Ursprungligen av radaradam:

Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden. Men vad jag irriterar ihjäl mig på i 10.8 är den så kallade "smooth scroll", och av vad jag har förstått det så är det nytt i 10.8 och scrollningen accelererar nu med hjälp av GPU.

Jag gillar att lusläsa i lugn takt, göra små scroll 2-3 rader i taget. Vilket har gått utmärkt i tidigare OS X.
Gör jag det nu i 10.8 så ökar den takt för varje scroll-tag, och efter 3-4 scroll så är hastigheten upp i 1000km/h och man är nere vid sidans fot.

Jag använder mig av Magic Trackpad och Magic Mouse, likadant på båda. Jag hittar ingenstans att stänga av det heller.

Detta är inget jag har lagt märke till.

Ursprungligen av radaradam:

Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden. Men vad jag irriterar ihjäl mig på i 10.8 är den så kallade "smooth scroll", och av vad jag har förstått det så är det nytt i 10.8 och scrollningen accelererar nu med hjälp av GPU.

Jag gillar att lusläsa i lugn takt, göra små scroll 2-3 rader i taget. Vilket har gått utmärkt i tidigare OS X.
Gör jag det nu i 10.8 så ökar den takt för varje scroll-tag, och efter 3-4 scroll så är hastigheten upp i 1000km/h och man är nere vid sidans fot.

Jag använder mig av Magic Trackpad och Magic Mouse, likadant på båda. Jag hittar ingenstans att stänga av det heller.

Har inget problem med detta på min MBP. Fungerar klockrent här!

  • Avstängd
  • 2012-07-16 19:58
Ursprungligen av radaradam:

Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden. Men vad jag irriterar ihjäl mig på i 10.8 är den så kallade "smooth scroll", och av vad jag har förstått det så är det nytt i 10.8 och scrollningen accelererar nu med hjälp av GPU.

Jag gillar att lusläsa i lugn takt, göra små scroll 2-3 rader i taget. Vilket har gått utmärkt i tidigare OS X.
Gör jag det nu i 10.8 så ökar den takt för varje scroll-tag, och efter 3-4 scroll så är hastigheten upp i 1000km/h och man är nere vid sidans fot.

Jag använder mig av Magic Trackpad och Magic Mouse, likadant på båda. Jag hittar ingenstans att stänga av det heller.

Du har inte nån acceleration uppsatt onödigt högt, inte för att jag vet om det även påverkar scrollningen eller nån gammal inställning där man satte antal rader vid scrollning som spökar?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-16 16:05

Har du som utvecklare rapporterat denna nya knasiga scrollfunktion till Apple så att dom vet att det är rena skiten?

Ursprungligen av Mija:

Har du som utvecklare rapporterat denna nya knasiga scrollfunktion till Apple så att dom vet att det är rena skiten?

Jo, tror tyvärr att Apple är rätt så stolta över denna funktion då det är en av "nyheterna" i ML.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-16 17:28
Ursprungligen av radaradam:

Jo, tror tyvärr att Apple är rätt så stolta över denna funktion då det är en av "nyheterna" i ML.

Du har alltså inte skickat in något klagomål till Apple. Hur ska dom då veta att det är dåligt?

Bevaka tråden