Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-25 10:09

Lion fungerar klockrent för mig. Men jag älskar nya versioner av OS. Tror att allt blir bättre med nya OS. Så fel man kan ha.

Generellt så diggar Mac-användare OS-uppdateringar. Jag har ingen statistik, men det verkar som om väldigt många Macare uppdaterar sina burkar när ett nytt OS kommer jämfört med Windowsanvändare (dom flesta där verkar ha stannat med XP och har inga planer på att uppdatera vad jag vet ). Eller så är det helt enkelt så att Mac-användare fortfarande (vi är många numera) är mera intresserade av själva maskinen dom har i sina händer - än vad PC-användare är. Generellt. Åtrminstone procentuellt. Bara en känsla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 01:23

Känns som en mellanuppdatering, iaf till ytan. Hoppas även att dom får Safari att fungera igen, undrar faktiskt lite hur dom lyckades förstöra programmet så pass mycket som dom gjorde med Lion versionen? Fiasko!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 13:17

Mountain Lion känns som det är mycket lättare att motivera än Lion. Jag märker ganska få nyheter här. Motion Control och nya Mail är trevligt men efter det tar det lite slut. Safari är mycket sämre (download managern suger fullständigt), fullscreen apps var något som borde varit bra men Apple har helt misslyckats där och gjort funktionen oanvändbar för folk med fler än 1 skärm, auto-saving / versions har också grym potential men inplemetering är minst sagt gjord märklig och jag undrar hur funktionen kommer fungera på riktiga program av typen Photoshop, retain state funktionerna har potential men är lite dumt implemeterade and the list goes on.

Mountain Lion får för mig ett par killer features redan nu:

- Notification manager
- Share (hoppas detta har ett API kopplat till sig!)
- Messages

AirPlay Mirroring har även det potential. Förhoppningarna om att man fixar till de features i Lion som borde varit "bra" finns också från min sida.

Vi får se hur det fungerar när den kommer,men det tåls nog en ordentlig fundering för står jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-26 21:24

Hoppade över Leopard och gick på Snow Leopard och hoppade Lion. Känns som jag gjorde rätt. Ser fram emot Mountain Lion!

Ursprungligen av gunek:

Hoppade över Leopard och gick på Snow Leopard och hoppade Lion. Känns som jag gjorde rätt. Ser fram emot Mountain Lion!

Det finns ett fåtal saker i Lion som du "missat" men det tar du helt klart igen på Mountaion-Lion.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-27 07:35

Som representant för "företagsanvändare" så är ju Apples senaste strategier något som upprör rejält. Som företag skall man fortsätta köpa apparna genom MAS, med en "redeem code" och sen distribuera appen manuellt. Okej, men när det inte längre är Apple man talar med? Hur skall MS göra med nästa version av Office? Ju fler appar som bara distribueras genom MAS och det än så länge inte finns något vettigt VPP annat än för US EDU skapar bara mer och mer problem och sura miner i företagsvärlden.
Att sen vi troligen nu inte kommer kunna styra uppdateringar själva genom SUS utan får jobba med MAS på något vis som jag inte förstår hur det skall funka. Vi vill inte att folk skall ha privata AppleID på sina datorer som sedan ev. program märks med.
Slutligen; dessa uppdateringar av OS som kommer heeelt oannonserade och utan någon känd roadmap... sånt är inte poppis. Det har nu lagts flera manår på att få Lion klart för utrullning på närmare 2000 datorer, och så annonserar man nästa version så här snabbt. Visst, man _behöver_ inte uppgradera säger ni, men ett företag köper kontinuerligt datorer och Apple har ju sin princip att alla modeller som släpps efter ett OS-släpp, tja, de _kräver_ det nya OS:et, går inte att nedgradera och det innebär att vi har massor med arbetstid framför oss för att göra om allt för att uppgradera till ML.
Nej, han hade nog rätt ändå... "Apple is not an enterprise company".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-27 10:12

De borde väl ha en "lokal" MAS på ML Server, så som det var tidigare, att servern laddade ner uppdateringarna, och man uppdaterade sina klienter från den....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-27 12:14

Jo, det är ju en våt dröm, men högst otrolig, för det skulle ju också då innebära att man skulle hantera någon form av AppleID-inloggning, för utan AppleID - inga uppdateringar i ML.
Det hela är otroligt konsument-inriktat och man verkar helt ha kastat alla enterprise-lösningar över bord.
Sure, de har fortfarande gott om tid att ge oss verktygen, men jag ser det som helt otroligt att företag skulle få tillgång att själva distribuera appar via MAS med egen kontroll över inloggningen, lite som Self Service i Casper Suite.

Apple har länge skitit fullständigt i företag. Man kan inte längre köpa deras mjukvara på faktura (eftersom man inte kan köpa den hos annan säljare som kör med faktura). Det säger ju allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 12:21

Borde inte Apple bara kunna utveckla AppleID systemet så man kan koppla ID:n till grupper, merg:a ID:n med varandra osv? Det skulle lösa många problem med iOS och Mac AppStore, iCloud och andra saker kopplade till Apple ID - även deras fysiska AppleStore. Om man sedan genom OSX Server kunde hosta en "brygga" för sin organisation utöver detta så vore saken biff. Så vitt jag vet fungerar inget av ovan idag vilket är synd för både enskilda personer men framför allt organisationer.

När det gäller att slå ihop ID's - åtminstone två-tre stycken - så tror jag att dom jobbar på det då det har blivit en källa till strul och bad press. Dom snackade ju själva om denna möjlighet innan iCloud sjösattes om jag inte minns fel, men dom har inte löst det helt enkelt. Det är nog en svår nöt att knäcka - av någon för mig okänd anledning.
Jag tycker också dom borde lösa problemet med överföring av licenser. Det borde vara en baggis att ett ID överför en licens till ett annat ID. Den ursprungliga ägaren kan då i.o.f.s. fortsätta att köra programmety - men han/hon kan inte uppdatera det eller återinstallera det. Detta borde ju inte vara någon hämsko för Apple - som ändå bryr sig föga om att deras program - inte ens deras OS - läcker hejvilt till folk utan licens :-D.

Ursprungligen av Erik.dv:

Borde inte Apple bara kunna utveckla AppleID systemet så man kan koppla ID:n till grupper, merg:a ID:n med varandra osv? Det skulle lösa många problem med iOS och Mac AppStore, iCloud och andra saker kopplade till Apple ID - även deras fysiska AppleStore. Om man sedan genom OSX Server kunde hosta en "brygga" för sin organisation utöver detta så vore saken biff. Så vitt jag vet fungerar inget av ovan idag vilket är synd för både enskilda personer men framför allt organisationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 12:44
Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller att slå ihop ID's - åtminstone två-tre stycken - så tror jag att dom jobbar på det då det har blivit en källa till strul och bad press. Dom snackade ju själva om denna möjlighet innan iCloud sjösattes om jag inte minns fel, men dom har inte löst det helt enkelt. Det är nog en svår nöt att knäcka - av någon för mig okänd anledning.
Jag tycker också dom borde lösa problemet med överföring av licenser. Det borde vara en baggis att ett ID överför en licens till ett annat ID. Den ursprungliga ägaren kan då i.o.f.s. fortsätta att köra programmety - men han/hon kan inte uppdatera det eller återinstallera det. Detta borde ju inte vara någon hämsko för Apple - som ändå bryr sig föga om att deras program - inte ens deras OS - läcker hejvilt till folk utan licens :-D.

De har noterat problemet och att det kanske löses i framtiden men idag går det inte att lösa. Har du Apple ID erik@företag.se och köper på dig en massa godsaker genom detta och du efter ett par år gå in i en koncern med erik@koncern.se så är du rökt.

Jag förstår inte hur ovan kan vara ett problem. Det känns mångfaldigt enklare att lösa än att få ex. kalender synkning att fungera mellan fyra olika enheter. Om man nu inte kan merg:a två ID:n - låt oss i vart fall få flytta inköp från ett ID till ett annat.

Mer fokus på MAS gör att ovan problem blir allt mer vitalt att lösa. Och skulle man bara lösa det likt min "vision" med grupp-kopplingar osv skulle MAS kunna blir fantastiskt smidigt även för större organisationer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-27 13:27

Tyvärr tror jag intresset från Apple att lösa detta är mycket nära noll. Ända sen dag ett med App Store för iOS har företag bönat och bett om att få ett sätt att köpa in appar centralt och distribuera till företagets enheter. Resultat? VPP för EDU på försök (som nog nu har gått "live").
Hur svårt skulle det egentligen behöva vara? De har ju redan funktionaliteten i MDM, det handlar _bara_ om politik, inget annat. De _vill_ bara inte.

Nja, det är nog teknik och/eller bizniz som är orsaken - eller tid. Apple skiter nog fullständigt i politik. Har dom räknat ut att dom kan hämta in några miljarder på att lösa grejen - och lösningen är rimligt dyr - så kommer lösningen.
Jag tror att väldigt mycket hos Apple som idag är "ogjort" endast beror på två saker: 1. Svårt att hitta rätt folk till Cupertino (växtvärk). 2. När det gäller hårdvara så handlar det om Kina och vad industriklustren där kan göra och hur fort dom kan göra det och hur bra dom kan göra det (kvalitet, svinn, DOA, kassering, etc).
Svårigheter att hitta rätt folk är inget unikt - alla industrier har ofta detta problem under vissa epoker (i bilindustrins barndom var det akut - mycket akut). I Sverige är det ofta sjukhus och andra vårdinsrättningar som har problem. Det finns många topputrustade operationssalar som står i malpåse medans köerna växer utanför. Man hittar inte tillräckligt med kvalificerad personal för att starta upp salarna.

Ursprungligen av bollman:

Tyvärr tror jag intresset från Apple att lösa detta är mycket nära noll. Ända sen dag ett med App Store för iOS har företag bönat och bett om att få ett sätt att köpa in appar centralt och distribuera till företagets enheter. Resultat? VPP för EDU på försök (som nog nu har gått "live").
Hur svårt skulle det egentligen behöva vara? De har ju redan funktionaliteten i MDM, det handlar _bara_ om politik, inget annat. De _vill_ bara inte.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-27 16:58

Nåja, nu menade jag inte att Apples ovilja beror på Amerikansk utrikespolitik Med politik menar jag företagspolitik, eller policy eller idé eller vad du nu vill.
Poängen är att det tekniska inte är ett problem för där finns redan lösningen, problemet är att Apple som företag är ointresserat av att tillhandahålla lösningen, av någon anledning som jag då kallar "politik"

Alltså det där med Apple-ID är ju ett jävla otyg. I mitt fall sitter ALLA i familjen inne med minst två var. Alla har nämligen haft "sin egen" som ett ID och när vi skaffade Mobileme blir ju det ett eget också. Att slå ihop Apple-ID måste ju lösas förr eller senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 18:16

Undrar om inte Mac OS X kommer att bli gratis igen? Vill minnas att tidiga versioner av System var gratis. Sedan är det ju så att iOS är helt gratis så det är ju inte helt vansinnigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-27 20:31

Det vore ju en enorm fördel. Köp en mac och var uppdaterad tills din dator inte pallar. Det skulle sätta press på Microsoft att sänka priset (dvs minska deras intäkter långsiktigt). Det kommer bli som med iPhone och Android. En gammal iPhone kör nyaste iOS. Senaste Android-luren kör en gammal Android-version.

Ursprungligen av acke:

Undrar om inte Mac OS X kommer att bli gratis igen? Vill minnas att tidiga versioner av System var gratis. Sedan är det ju så att iOS är helt gratis så det är ju inte helt vansinnigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 20:48
Ursprungligen av acke:

Undrar om inte Mac OS X kommer att bli gratis igen? Vill minnas att tidiga versioner av System var gratis. Sedan är det ju så att iOS är helt gratis så det är ju inte helt vansinnigt.

Först tyckte jag det lät helt galet men efter att ha funderat en stund så tror jag att du kan ha rätt. Operativsystemen gratis, Apple tjänar ändå in pengarna på allt annat. OS X gratis så läge din Mac klara hårdvarukraven som ibish skrev.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-28 07:59

Låter som en trevlig och inte helt otrolig idé, men det skulle inte göra maccar populärare bland större företag. Tänk själv om vem som helst kan uppdatera sitt OS när som helst... med tanke på vilka galna buggar det brukar vara i .1, .2 och .3-släppen av OSX så är det ju rena mardrömmen för en IT-detalj som skall supporta företagets datorer. Vi har haft problem med 10.7 ända fram till 10.7.3. Hur kul är det att försöka förklara för användaren att den inte längre kan accessa företagets resurser för att de har uppdaterat själva? De tror ju att man sitter och ljuger för dem, eller att vi är klåpare som inte får det att funka med mac, när det i själva verket är Apple som har så allvarliga buggar i OS:et att det aldrig borde lämnat beta-stadiet!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-28 08:11
Ursprungligen av bollman:

Låter som en trevlig och inte helt otrolig idé, men det skulle inte göra maccar populärare bland större företag. Tänk själv om vem som helst kan uppdatera sitt OS när som helst... med tanke på vilka galna buggar det brukar vara i .1, .2 och .3-släppen av OSX så är det ju rena mardrömmen för en IT-detalj som skall supporta företagets datorer. Vi har haft problem med 10.7 ända fram till 10.7.3. Hur kul är det att försöka förklara för användaren att den inte längre kan accessa företagets resurser för att de har uppdaterat själva? De tror ju att man sitter och ljuger för dem, eller att vi är klåpare som inte får det att funka med mac, när det i själva verket är Apple som har så allvarliga buggar i OS:et att det aldrig borde lämnat beta-stadiet!

Bara för att OS är gratis behöver man som företag tillåta uppgradering...

Senast redigerat 2012-02-28 08:44
  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-28 08:03

Apple introduces Developer ID, laying groundwork for Gatekeeper | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Ser intressant ut om man vill gå utanför MAS men ändå ha bra säkerhet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-28 08:31

Nej, men om _allt_ skall ske genom MAS så blir det svårt att stoppa dem. Jag bävar inför att behöva ta MAS med i beräkningen när vi designar system. Kommer bli rena anarkin om inte Apple ger oss några vettiga verktyg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 17:16

Skulle också vilja att de installerade ett litet program som påminde Mac OS X 10.4 användare om att de kan uppgradera till Mac OS X 10.6. Skapa en Mac App-store bara för Mac OS X 10.4, 10.5, 10.6-användare så de kan ladda ned och uppdatera sina datorer lika enkelt som att gå från Mac OS X 10.6 till Mac OS X 10.7.

Det köper jag. Dom borde ha en speciell OSX-avdelning.

Ursprungligen av acke:

Skulle också vilja att de installerade ett litet program som påminde Mac OS X 10.4 användare om att de kan uppgradera till Mac OS X 10.6. Skapa en Mac App-store bara för Mac OS X 10.4, 10.5, 10.6-användare så de kan ladda ned och uppdatera sina datorer lika enkelt som att gå från Mac OS X 10.6 till Mac OS X 10.7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 17:14

Jag skulle vilja att Mac OS X ploppar upp en liten notis som förklarar för användaren varför de får badboll hela tiden. Typ: "Din dator går långsammare än den behöver på grund av brist på arbetsminne, din dator ska ha minnestyp X och klarar av X GB , du har XGB nu. Klicka på länken för att komma till en hemsida med lokala återförsäljare"

Ursprungligen av acke:

Jag skulle vilja att Mac OS X ploppar upp en liten notis som förklarar för användaren varför de får badboll hela tiden. Typ: "Din dator går långsammare än den behöver på grund av brist på arbetsminne, din dator ska ha minnestyp X och klarar av X GB , du har XGB nu. Klicka på länken för att komma till en hemsida med lokala återförsäljare"

Då skulle det börja kännas som det mycket pratsamma systemet Windows.;)

Jag tror att användaren kan behöva lista ut det där på egen hand, för lite RAM har ju aldrig någonsin varit bra.

Däremot kanske det går att tänka sig att användaren "varnas" under installationen att prestandan kan bli lidande p.g.a otillräckligt RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-11 20:13
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Då skulle det börja kännas som det mycket pratsamma systemet Windows.;)

Jag tror att användaren kan behöva lista ut det där på egen hand, för lite RAM har ju aldrig någonsin varit bra.

Däremot kanske det går att tänka sig att användaren "varnas" under installationen att prestandan kan bli lidande p.g.a otillräckligt RAM.

Jag har varit med om massor med folk som inte har en aning om att en dator ens har något som heter RAM. De tycker att datorn "ibland blir långsam" men har ingen aning om hur det går eller att det ens går att lösa.
En ruta som kommer upp när det swappas tycker jag inte är för störande. En ruta som kommer upp vid installationen läses knapp och ingen kommer i håg den rutan ens efter installationen är gjord.

Bevaka tråden