Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5 ute nu (2011-10-12)

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-13 12:59
Ursprungligen av planB:

Jag tycker inte synd om folk som inte orka ta det lugnt ett par dagar efter en release. Gud vet hur många buggar det är från början.

Förvisso, men nu har jag hållt mig från att få betor och GM från folk som är utvecklare och då pallar jag inte längre än till minuten det släpps

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 10:29

Jag har fått problem med att skicka MMS efter iOS 5 uppdateringen. Har kollat MMS inställningar och jämfört med telias inställningar och dem är samma. Fler som har problem med detta?

Åhhh, jag lyckas heller inte få hem iOS5. Jag får felet 1403 just när allt har laddats ner klart. Har googlat och har prövat det mesta men har inte hittat något som verkligen hjälper. Någon som vet något?

Ursprungligen av christina_s:

Åhhh, jag lyckas heller inte få hem iOS5. Jag får felet 1403 just när allt har laddats ner klart. Har googlat och har prövat det mesta men har inte hittat något som verkligen hjälper. Någon som vet något?

Även jag hade problem med felkod 1403, så här gjorde jag:

Först plockade jag bort nyhetsapparna på ipaden (aftonbladet, expressen samt har jag för mig några till) och prövade fast då funkade det fortfarande inte.
Då plockade jag bort dom från datan, dvs jag tog apparna och slängde dom i papperskorgen (jag har en imac), gjorde en ny synkronisering och efter det så funkade uppdateringen klockrent.

trevlig stad du bor i

Har en fråga angående iCal i iOS5, när jag uppgraderade lyckades iCloud på nåt sätt göra så att alla blev kalendrar blev dubbla..Densynkade de från datrorn, och även då från iCloud. Tog bort de som va från datorn, de lokala (man vill väl bara ha iCloud-kalendrarna på iPhonen, och eg samma på datorn?).

Hur som, så försvann en jag prenumererade på som visade Veckonummer varje dag som heldagsaktivitet. Var väldigt smidigt att se det direkt i notification center.

Ok tänker jag, bara att lägga till prenumerationen igen. Men HUR gör man det i Kalendern på iOS5? Meningen var väl att det skulle vara "PC free", då måste man väl kunna lägga till en prenumerations-kalender? Har hittat en URL som troligtvis är den jag hade innan, men fattar inte hur jag lägger till..

Precis när man installerat iOS 5 och börjar använda telefonen så kan man känna att "men, var är alla nyheter?", förutom nya notiserna är det mesta inte omedelbart synligt. Då kan det vara bra att läsa lite om de olika nyheterna. Det finns massor av artiklar om iOS 5 redan, men här är två stycken som lyfter fram en del av de mindre detaljerna och nyheterna:

iOS 5: Tips, Tricks & Hidden Features

The 7 Best Secret Features of iOS 5 « Tech Pr0n

Har inte riktigt förstått hela vitsen med nya Påminnelser-appen och iCal.

Varför har man inte slagit ihop hela detta till en enda kalenderpåminnelsergrejsingssaksprylmojäng.....?

Som det känns nu så blir det ju nu mest bara defragmenterat och stökigt känns det spontant som.

T ex så verkar man inte kunna se markeringar i kalendrarna i Påminnelser för vilka dagar man har någon påminnelse på. Utan man måste trycka Lista eller trycka och titta manuellt på kalenderdatument. Känns dumt och ogenomtänkt.

Vill man sen sätta flera påminnelselarm så går det bara att sätta per var dag, inte flera larm samma dag med några timmar mellan.

I iCal så är nu bara möjlighet att lägga till aktiviteter. Inget verkar sen synkas mellan Påminnelser och iCal så man har alltså två olika ställen att hålla reda på vad man ska göra dagarna framöver och för att få en överblick på det hela. Känns inte bra.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 14:00

I nya iOS 5 går det, i alla fall på iPad 2, att dra med fyra fingrar över skärmen för att hoppa direkt mellan startade appar. Någon som vet hur man stänger av det?

Ursprungligen av kia2:

I nya iOS 5 går det, i alla fall på iPad 2, att dra med fyra fingrar över skärmen för att hoppa direkt mellan startade appar. Någon som vet hur man stänger av det?

Inställningar, allmänt, multitask-gester.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 17:45

Intressant händelse just precis, testade att ta en bild mha volymknappen på min 3GS. Tryckte då på "volym upp", av någon anledning fick jag för mig att prova och se vad som hände om jag tryckte "volym ner". Då tvärdog den. Hoppas nu att återställning genom DFU-mode ska få min kära 3GS på bättre humör.

Kommer dock inte testa den förödande manövern igen. Någon annan som testat?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-10-13 18:08

Tycker det är tråkigt att iOS 5 inte funkar på 3G. Får väl uppdatera till 4GS inom kort...

Ursprungligen av Takayama:

Tycker det är tråkigt att iOS 5 inte funkar på 3G. Får väl uppdatera till 4GS inom kort...

Vad är det som inte fungerar?
Jag har kört med 3G under hela beta perioden och egentligen inte haft några problem alls.

Ursprungligen av heiko:

Vad är det som inte fungerar?
Jag har kört med 3G under hela beta perioden och egentligen inte haft några problem alls.

Takayama menar förmodligen iPhone 3G (och iPhone 4S).

Ursprungligen av keptang:

Takayama menar förmodligen iPhone 3G (och iPhone 4S).

Gäller att läsa bättre nästa gång

Förut hittade man lätt till sidan med de 200 nyheterna i iOS5 på Apples hemsida. Nu lyckas jag inte hitta den längre, utan bara övergripande stora nyheter. Nån som har koll på adress?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 19:44
Ursprungligen av Anders Båth:

Förut hittade man lätt till sidan med de 200 nyheterna i iOS5 på Apples hemsida. Nu lyckas jag inte hitta den längre, utan bara övergripande stora nyheter. Nån som har koll på adress?

Kolla längre upp i tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-13 19:59
Ursprungligen av Anders Båth:

Förut hittade man lätt till sidan med de 200 nyheterna i iOS5 på Apples hemsida. Nu lyckas jag inte hitta den längre, utan bara övergripande stora nyheter. Nån som har koll på adress?

Säker på att det var IOS 5 och inte OS X Lion?

Ursprungligen av Adzam 1:

Säker på att det var IOS 5 och inte OS X Lion?

Hm... nu när du säger det.. Kan ha blandat ihop det i skallen. Hur som borde ju Apple ha en sida för alla nyheter, finns ju många som inte framkommit som är rätt bra/fräsiga/etc.

imessage, jag förstår inte riktgt vad jag gör fel... Alla jag messar till från ipaden får upp messen i en separat konversation och inte en och samma...

Dock om jag startar en konversation från ipaden och sedan fortsätter med iphonen så kommer dom i en och samma...

Har syncat alla kontakter till iCloud, men får inte upp namnen i imess på ipaden utan enbart mobilnummer istället för namn...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-13 20:22

Håller verkligen med. Nu kan man ju visserligen hitta informationen på annan plats, men tror knappast att alla gör det.

24timmar med ios5... Jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad..

Ursprungligen av PeeMaN:

24timmar med ios5... Jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad..

Bra, då har Apple lyckats.

Ursprungligen av keptang:

Bra, då har Apple lyckats.

Jag ljuger förresten. Saknar SMS-delivery-tjosan och bite-SMS!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag ljuger förresten. Saknar SMS-delivery-tjosan och bite-SMS!

Skicka läst-kvitto finns i alla fall - det är väl en början........

Ursprungligen av adress@mac:

Skicka läst-kvitto finns i alla fall - det är väl en början........

Vad jag förstår så är det för iMessages.

Ursprungligen av Patrik D:

Vad jag förstår så är det för iMessages.

Du förstår rätt - har jag också kommit fram till.

Ursprungligen av PeeMaN:

24timmar med ios5... Jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad..

Se artiklarna jag tipsade om tidigare i tråden för några av de kanske mera okända förbättringarna. Finns massor om man gräver lite eller läser på.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 20:44

Notifications center är det jag märkt mest. Mycket bra!

  • Medlem
  • 2011-10-13 21:27

Jag har egentligen bara två klagomål när det gäller själva systemet, alltså bortsett från den ohyggliga installationen: bristen på gester i Safari och att man inte kan använda kartan när man skapar platsbaserade påminnelser. Vill jag exempelvis bli påmind om att köpa avocado när jag går till Ica måste jag alltså lägga till Ica som en kontakt, oerhört klumpigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 21:38
Ursprungligen av pingu:

Vill jag exempelvis bli påmind om att köpa avocado när jag går till Ica måste jag alltså lägga till Ica som en kontakt, oerhört klumpigt.

Håller med, hoppas det kommer ordnas till nästa uppdatering, då tror jag det kan bli en bra tjänst.

Bevaka tråden