Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5 ute nu (2011-10-12)

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av julian-c:

Vad är problemet med din telefon så ska jag se om jag kan hjäpa dig... Alltså vart har du fastnat?

Jag använde senaste iOS4-versionen och senaste iTunes-versionen på en Winbdows Vista dator.

1. Jag synkade min telefon 2 gånger för att vara säker på att den var riktigt synkad.
2. Jag acepterade sedan att ladda in iOS5.
3. Efter det blev var telefonen som om den var fabriksinställd.
4. Jag skrev in min sim-kod och lite språkinfo och valde sedan att återskapa från iTunes säkerhetskopia.
5. Telefonen började synka i c:a 2 timmar.
6. Sen var telefonen i samma läge som innan jag började synka.
7. Skrev in allt igen och synkade mot iTunes. Nu tog det bar några sekunder att synka som då man just gjort en synkronisering.
8. Efter synkning är jag i samma läge fortfarande. Jag får välja att åter testa att synka mot iTunes-säkerhetskopia. Men inget händer.

Jag börjar mistänka att säkerhetskopian från i morse inte finns mer utan att en kopia av den tomma iPhonen lagt sig ovanpå. Så hur får jag fram den jag synkade imorse istället?
Eller så går det bara inte nu. Kännns sjukt jopbbigt i alla fall. Speciellt för smsen och bilderna.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag använde senaste iOS4-versionen och senaste iTunes-versionen på en Winbdows Vista dator.

1. Jag synkade min telefon 2 gånger för att vara säker på att den var riktigt synkad.
2. Jag acepterade sedan att ladda in iOS5.
3. Efter det blev var telefonen som om den var fabriksinställd.
4. Jag skrev in min sim-kod och lite språkinfo och valde sedan att återskapa från iTunes säkerhetskopia.
5. Telefonen började synka i c:a 2 timmar.
6. Sen var telefonen i samma läge som innan jag började synka.
7. Skrev in allt igen och synkade mot iTunes. Nu tog det bar några sekunder att synka som då man just gjort en synkronisering.
8. Efter synkning är jag i samma läge fortfarande. Jag får välja att åter testa att synka mot iTunes-säkerhetskopia. Men inget händer.

Jag börjar mistänka att säkerhetskopian från i morse inte finns mer utan att en kopia av den tomma iPhonen lagt sig ovanpå. Så hur får jag fram den jag synkade imorse istället?
Eller så går det bara inte nu. Kännns sjukt jopbbigt i alla fall. Speciellt för smsen och bilderna.

Hmm jobbigt läge.

Jag tror inte det går att få tillbaka en gammal kopia av säkerhetskopian om det lagt sig en ny ovanpå, möjligen om man bryter upp telefonen och pillar med hårddisken på det sättet... inget jag vet eller kan...

DOCK! Tror jag inte att du förlorat något, min vän hade ungefär samma problem men nu har hans iPhone fått liv igen och den är som den var igår. Tror vi alla ska vänta några timmar till Apples servrar lugnat ned dig lite...

Ursprungligen av Chaosstar:

Sparas bilderna vid sync på ett fysiskt ställe på datorn som man kan komma åt?

Kikat i iPhoto?

Ursprungligen av Chaosstar:

Har inget iPhoto, kör windows.
Men kanske inte gör nån fysisk mapp.
Vill dö nu.

Tappa inte hoppet, det finns lika stor chans att allt är kvar.

Jo men då jag väl lagt in iOS5 så behövs väll inte deras servrar mer.
Borde väll kunna synka mina bilder och sånt direkt på datorn utan dem.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo men då jag väl lagt in iOS5 så behövs väll inte deras servrar mer.
Borde väll kunna synka mina bilder och sånt direkt på datorn utan dem.

Sant men jag gissar fortfarande på att det är något strul på deras sida.. Tex kanske du inte fått hem alla filer korrekt pga allt strul, vilket leder till det ena som leder till det andra.

Tror inte att iTunes 10.5 är felet, eftersom de flesta får det att fungera. Det mer intressanta anser jag är - varför sker detta endast för en del medans andra fick hem iOS på första försöket?

Förstår inte varför ni får sådana problem

1. Synka er Iphone med datorn innan ni gör något annat ( ta en säk kopia på Itune biblioteket också )
2. Ladda ner uppdateringen (bara ladda ner och spara)
3. Starta om Itunes
4. Plugga in Iphone och välj återställning
5. Nu får ni vänta tills ni ser att iphone har startat om och bry er inte om vad som står i Itune fönstret
6. Plugga ur iphone och Gör alla inställningar på er Iphone
7. Plugga in iphone och "högerklicka" på er iphone under enheter och välj att återställa från säk kopia

Sedan skall det vara klart

Men vad har Apple servrar med det hela att göra?

Ursprungligen av Chaosstar:

Men vad har Apple servrar med det hela att göra?

eftersom (antar jag) ett x antal miljoner personer försöker göra samma sak, går dom väll på knäna just nu. Kan ha fel men det är väll den rimligaste anledningen till allt strul.... Att dom sedan valt att släppa en uppdatering till Lion nu samma kväll gör ju inte direkt saken bättre.

Jobs come back!

Ursprungligen av Chaosstar:

Men vad har Apple servrar med det hela att göra?

Iphonen måste väl gå ut och verifiera att det är en iphone som laddat ner mjukvaran

Åter till uppdateringsproblemen

Det är ju helt åt helsike att man skall behöva speciallösningar för att uppdatera
men nu är det så illa och förmodligen strömmar rapporterna in och om ett par dagar så fungerar allt som det skall
Men fram tills dess så är lösningen som beskrivs ovan

Det är ju en nyare variant av den bilden som finns där då man valt att återskapa från iTunes säkerhetskopia.
Och då man då kopplar in sin iPhone så startas ju iTunes och en synk kommer igång som numera är snabb.
Men inget händer med mobilen, den bara är där som inget hänt.

Om din mobil är som på bilden ovan så dra ur sladden och prova starta om den. Prova med hemknappen och avknappen längst upp på telefonen. Fungerar inte det låt den ligga ett tag, för precis sådär blev min sedan startade den om och nu är den som vanligt... och ja, allt finns kvar. Uppdatera till iOS 5 kan jag däremot inte göra ännu.

Återställer den nu, får se hur det går, hittade tre olika återställningspunkter. Hittade lita info till slut.
Får se hur det går, håller på nu.
I alla fall, jätte snällt att du försöker hjälpa mig mitt i natten julian-c, det uppskatttas.

Ursprungligen av Chaosstar:

Återställer den nu, får se hur det går, hittade tre olika återställningspunkter. Hittade lita info till slut.
Får se hur det går, håller på nu.
I alla fall, jätte snällt att du försöker hjälpa mig mitt i natten julian-c, det uppskatttas.

Gött. Ingen fara, har ju själv inte fått min uppgradering och fungera så man vet hur det är. Hoppas det löser sig , jag kommer stanna här ett tag till... Jag vill få det hela att fungera innan jag lägger mig.

Ta processen att återställa program på telefonen obscent lång tid för er också? Jag har visserligen ett gäng appar (knappt 400) men ändå. Tror den håller på i över en timme nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-13 01:56
Ursprungligen av Adrian B:

Ta processen att återställa program på telefonen obscent lång tid för er också? Jag har visserligen ett gäng appar (knappt 400) men ändå. Tror den håller på i över en timme nu.

Det tog en bra stund för mig. När programmen var färdiga var det dags för musiken att synka, gick lite snabbare dock.

Alltså gissa vad som just hände.
Jag högerklickade på As iPhone i iTunes och valde en återställningspunkt från tidigare i kväll.
Telefonen återställs, tar lite tid, men är äntligen klar.
But gues what. I now have iOS5!
Och alla bilder, ja allt är som det var runt nio tiden i går kväll, fast med 5an installerad också.
Wieee
Tack alla som hjälpt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså gissa vad som just hände.
Jag högerklickade på As iPhone i iTunes och valde en återställningspunkt från tidigare i kväll.
Telefonen återställs, tar lite tid, men är äntligen klar.
But gues what. I now have iOS5!
Och alla bilder, ja allt är som det var runt nio tiden i går kväll, fast med 5an installerad också.
Wieee
Tack alla som hjälpt.

Skönt att höra

Det var punkt nummer 7

"7. Plugga in iphone och "högerklicka" på er iphone under enheter och välj att återställa från säk kopia"

Tyvärr är det inte säkert att alla program ligger i mappar som man haft innan

Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså gissa vad som just hände.
Jag högerklickade på As iPhone i iTunes och valde en återställningspunkt från tidigare i kväll.
Telefonen återställs, tar lite tid, men är äntligen klar.
But gues what. I now have iOS5!
Och alla bilder, ja allt är som det var runt nio tiden i går kväll, fast med 5an installerad också.
Wieee
Tack alla som hjälpt.

grattis!

Lösning på loopen i iPhone?

Ett återkommande problem hos många verkar vara ”Apple Logo -> Spinning loop”. Telefonen har ”fastnat” och startar om sig själv gång på gång och det finns inget du kan göra förutom att svära 999 gånger på 10 olika språk. Tja, lugn, det finns en lösning. Om du har tur. Prova följande:

Håll ner strömknappen (ovanpå telefonen) + hem knappen tills skärmen stängs av, håll sedan endast in hem knappen, medans du kopplar in USB sladden till datorn. Håll hem knappen nedtryckt tills ”ansluter till iTunes”-logotypen visas, släpp sedan hem knappen.

Det har fungerat för väldigt många och kan kanske vara lösningen på ditt problem.

saxat från min blogg... hoppas det kan hjälpa någon.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 07:33
Ursprungligen av julian-c:

Lösning på loopen i iPhone?

Ett återkommande problem hos många verkar vara ”Apple Logo -> Spinning loop”. Telefonen har ”fastnat” och startar om sig själv gång på gång och det finns inget du kan göra förutom att svära 999 gånger på 10 olika språk. Tja, lugn, det finns en lösning. Om du har tur. Prova följande:

Håll ner strömknappen (ovanpå telefonen) + hem knappen tills skärmen stängs av, håll sedan endast in hem knappen, medans du kopplar in USB sladden till datorn. Håll hem knappen nedtryckt tills ”ansluter till iTunes”-logotypen visas, släpp sedan hem knappen.

Det har fungerat för väldigt många och kan kanske vara lösningen på ditt problem.

saxat från min blogg... hoppas det kan hjälpa någon.

Ja, det kallas att sätta telefonen i DFU-mode.

Herregud vad folk stressar upp sig.

Nu så! Äntligen! Fick jag hem iOS 5 och nu återställer den från min backup, sweet!

är det bara jag som INTE hade några problem igår ..

Det tog mig 4 minuter att tanka ner uppdateringen (comhem 100Mbit)

sedan tog det ca 6 minuter för installationen från iOS4 till iOS5 (Snow Leopard / MacPro)

Totalt ca 10 minuter .. Boom . Klart ..

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-13 07:54

Jag kan vara på väg att lyckas nu... nedladdningen av programvaran stod väl på 11 minuter i 20 min, 10 minuter i 20 minuter osv. Sedan funkade inget. NU har jag kommit i i iOS5 men jag få ställa om språk och allt som om den var ny... kan det vara riktigt?

Ursprungligen av andas:

Jag kan vara på väg att lyckas nu... nedladdningen av programvaran stod väl på 11 minuter i 20 min, 10 minuter i 20 minuter osv. Sedan funkade inget. NU har jag kommit i i iOS5 men jag få ställa om språk och allt som om den var ny... kan det vara riktigt?

Ja, det är som det ska eftersom Apple har ändrat för att kunna göra en aktivering utan dator etc. Gör bara en restore från din backup så blir det bra sedan.

Jag lyckades inte uppgradera frun 3GS via iTunes igår. Fick ladda hem ipsw-filen på GM-versionen och lägga in genom återställning ist. Men nu är den uppgraderad iaf. Men skumma jäkla fel de kan bli då.

Allt fungerade klockrent vid 7-tiden idag ....både iOS5, 10.7.2 och iCloud.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 09:38

Jag hade också problem med min iPad igår kväll. Nu i morse fungerade allt som det skulle.

Tycker så synd om alla som har problem, jag lyckades uppdatera min iPad på mindre än 15 minuter igår, inga problem eller felmeddelanden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-13 11:52
Ursprungligen av Patrik D:

Tycker så synd om alla som har problem, jag lyckades uppdatera min iPad på mindre än 15 minuter igår, inga problem eller felmeddelanden.

Jag tycker inte synd om folk som inte orka ta det lugnt ett par dagar efter en release. Gud vet hur många buggar det är från början.

Bevaka tråden