Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, jag tror inte heller det sker nu. Men det finns säker på deras roadmap :-D. Iphone 7 har inga hål (förutom hörlurskontakten). Sätter en peng på det. Eller - den har ett pyttehål för just bara mediautgång - musik och bild/video - detta för situationer vid föreläsning etc. Thats it. En microkontakt. Ny modell så klart :-D. Och många nya adaptrar kommer då :-D. Kanske hittar dom på ett sätt att digitalt ta ut mediasignal ur hörlurskontakten och ett tillbehör - en dongel som tolkar om allt till HDMI etc eller vad som gäller då.

Det tror jag desto mer på. Dockkontakten kommer inte att leva för evigt, och vi kan nog räkna med ett ganska osentimentalt Apple-mässigt dumpande av den - så fort de har något som är tillräckligt bra för att motivera en övergång.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Apple kommer med något liknande kanske som ett skal?, skulle förvåna annars. Kanske patent trolleri kan ligga bakom att ingen annan än HP har det än så länge. Det tog ju som bekant ett tag innan andra tillverkare än apple hade multitouch liknande funktioner. Samma sak med induktions laddning? Det är i alla fall utrymme för iOS att addera funktionalitet på detta området. När web OS tar fart så tror jag det blir till att hålla i hatten.

Nja, det är ju lastgammal teknik så det sitter knappast i patent (badrumsprylar och en del medicinsk utrustning har laddats så i evigheter). Jag tror snarare det handlar om att man måste prioritera väldigt hårt när man bestämmer vad som ska få plats i en iPhone, och induktionsladdning är väl typiskt en sådan funktion som inte är tillräckligt viktig (och säljande) för att motivera antingen mindre batteri, fetare telefon eller högre pris/lägre marginaler. Åtminstone inte just nu, eftersom det förmodligen kommer att ta ännu ett tag innan dockkontakten kan tas bort.

Tänk om Apple kunde få till en telefon i sommar som sätter en ny standard vad det gäller batteritid! Kanske något innovativt i hur man kan spara resurser eller nåt. Det hade varit stort!

Verkar som om vi kanske inte få NFC i iPhone 5 trots allt. Ryktena säger att Apple berättat för operatörer att iPhone 5 inte får stöd för det. Apple jobbar fortfarande på det, men först till nästa år: No NFC Payment System in iPhone 5, Pushed to iPhone 6? - Mac Rumors

Ursprungligen av Adrian B:

Verkar som om vi kanske inte få NFC i iPhone 5 trots allt. Ryktena säger att Apple berättat för operatörer att iPhone 5 inte får stöd för det. Apple jobbar fortfarande på det, men först till nästa år: No NFC Payment System in iPhone 5, Pushed to iPhone 6? - Mac Rumors

Ja, det verkar som NFC är inte riktigt än en enhetlig standard. Jag förstår att Apple väntar. Apples väntan kanske kan bidra till att NFC tillverkarna samlar ihop sig och skapar en enhetlig standard.

Det skulle inte vara kul att iPhone har stöd för en viss NFC fork som fungerar i vissa butiker och inte i andra butiker.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det verkar som NFC är inte riktigt än en enhetlig standard. Jag förstår att Apple väntar. Apples väntan kanske kan bidra till att NFC tillverkarna samlar ihop sig och skapar en enhetlig standard.

Det skulle inte vara kul att iPhone har stöd för en viss NFC fork som fungerar i vissa butiker och inte i andra butiker.

Näe, precis, tråkigt att det inte kommer nu, men är det inte redo så är det inte redo och inte värt att stressa fram en lösning som inte är hållbar.

Men tänk vad kul 2012 blir, då får vi iPad med retinaskärm*, vi får ny design på MacBook Pro och vi får iPhone 6 med NFC

* = skulle kunna komma i höst också om Gruber får rätt, men 2012 har vi det definitivt.

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, precis, tråkigt att det inte kommer nu, men är det inte redo så är det inte redo och inte värt att stressa fram en lösning som inte är hållbar.

Men tänk vad kul 2012 blir, då får vi iPad med retinaskärm*, vi får ny design på MacBook Pro och vi får iPhone 6 med NFC

* = skulle kunna komma i höst också om Gruber får rätt, men 2012 har vi det definitivt.

2012 blir ett dyrt år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 13:24
Ursprungligen av pmarriott:

2012 blir ett dyrt år.

Liksom tidigare 4 år då, iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPad 1, iPhone 4, ATV2, iPad 2....

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-14 15:43

Undra om inte 2011 blir året då Apple väljer att lansera mer än 1 iPhone, en iPhone som är en äkta uppföljare till iPhone 4 och 1 annan version som det tidigare ryktas om, en billig version, dessutom ryktades det ju om en iPhone mer inriktad på företagsnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 12:40

Iphone 5 har gått in i "trial-produktion" och enligt MacRumors kommer 5an se ut som 4an..

iPhone 5 Due in Q3, 4-Inch Screen, Metal Chassis? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 16:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 19:25

Jag sitter med min 3GS och hoppas verkligen på att jag inte tappar den i golvet (så den går sönder) innan det kommit nya. iPhone 4 tycker jag trots sin fina nya skärm bara var en mellanuppgradering. Har verkligen försökt gilla utseendet men kan inte, tycker den ser ut som en gammal SE.
Det jag skulle vilja se i iPhone 5:
Snyggare design.
Längre batteri.
Bättre optik på kameran.

Håller inte med. Hade först 3G:n, och när 3GS kom kändes det verkligen som en mellanuppgradering. Dock, när 4:an kom fick jag känslan av att detta är nytt på många fronter, och slog till.

Hoppas man får samma känsla med 5:an För det krävs det nog en större skärm, om jag skall byta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-25 07:21
Ursprungligen av Marcus_R:

Håller inte med. Hade först 3G:n, och när 3GS kom kändes det verkligen som en mellanuppgradering. Dock, när 4:an kom fick jag känslan av att detta är nytt på många fronter, och slog till.

Hoppas man får samma känsla med 5:an För det krävs det nog en större skärm, om jag skall byta.

Det är exakt min bild med. Körde 3G i två år tills jag köpte min fyra. Steget mellan 3G och 3Gs var enligt mig inte lika stort som det mellan 3Gs och 4.

Hoppas dock inte att femman innehåller nåt jag måste ha, så jag kan lägga pengar en iPad istället.

Ursprungligen av Kasaen:

Det är exakt min bild med. Körde 3G i två år tills jag köpte min fyra. Steget mellan 3G och 3Gs var enligt mig inte lika stort som det mellan 3Gs och 4.

Hoppas dock inte att femman innehåller nåt jag måste ha, så jag kan lägga pengar en iPad istället.

Känner samma sak som du säger. Jag hade min 2G mellan 2007-2010 då iPhone 4 kom, för då bytte dem äntligen till en helt annan design, hårdvaruarkitektur och SKÄRM!

Det sista du säger med att du inte hoppas den nya har något man måste ha; Apple tillägger bara saker man vill ha så gärna, fast kanske inte behöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-25 07:35
Ursprungligen av Marcus_R:

Håller inte med. Hade först 3G:n, och när 3GS kom kändes det verkligen som en mellanuppgradering. Dock, när 4:an kom fick jag känslan av att detta är nytt på många fronter, och slog till.

Hoppas man får samma känsla med 5:an För det krävs det nog en större skärm, om jag skall byta.

Håller med på ett sätt. Hoppet mellan 3G och 3Gs var ju verkligen litet. Kan vara det jag tänkte mer på faktiskt. Men så här då: Jag tycker inte som 3GS-ägare att iPhone 4 var tillräckligt för en uppgradering. Hoppas på iPhone 5 och att min 3GS håller tills dess.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-25 15:44

Jag kommer hoppa från 3G till iPhone 5 - det kan man kalla steg

Ursprungligen av Marcus_R:

Håller inte med. Hade först 3G:n, och när 3GS kom kändes det verkligen som en mellanuppgradering.

På ytan kanske det verkade så, men i praktiken var det stor skillnad tack vare den mycket bättre prestandan i 3GS. Det är sådant som man har stor nytta av varenda gång man använder den, oavsett vad man göra. Prestanda är också en feature!

Ursprungligen av Adrian B:

På ytan kanske det verkade så, men i praktiken var det stor skillnad tack vare den mycket bättre prestandan i 3GS. Det är sådant som man har stor nytta av varenda gång man använder den, oavsett vad man göra. Prestanda är också en feature!

Det är möjligt. Hade faktiskt en 3GS via jobbet ett tag, och visst var det skillnad i prestanda, inget snack om det.
Men tycker ändå att den förändrade designen, förbättrade kameran, och den betydligt bättre skärmen var den stora skillnaden för mig vid bytet till en 4:a.

Men smaken är ju som baken

Ursprungligen av Marcus_R:

Det är möjligt. Hade faktiskt en 3GS via jobbet ett tag, och visst var det skillnad i prestanda, inget snack om det.
Men tycker ändå att den förändrade designen, förbättrade kameran, och den betydligt bättre skärmen var den stora skillnaden för mig vid bytet till en 4:a.

Men smaken är ju som baken

Jo, alltså 4:an var det överlägset största uppdateringen sedan originalet, ingen tvekan om det.

Min 4:a har sprucken baksida och lite skavanker. Tar 5:an som en bra ursäkt för att skaffa en ny fräsch lur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-27 08:58

Jag tror inte Apple släpper iPhone5 utan rejäl uppbackning av NFC-stöd. Och jag säger, yeeahha för jag vill gärna slippa alla kreditkort!

Senaste ryktena gör gällande att den inte kommer förrän 2012:

No Hardware Announcements at WWDC 2011? [Updated: No New iPhone Until 2012?] - Mac Rumors

Ursprungligen av Capeman:

Senaste ryktena gör gällande att den inte kommer förrän 2012:

No Hardware Announcements at WWDC 2011? [Updated: No New iPhone Until 2012?] - Mac Rumors

Tycker det låter logiskt. Varför skulle man börja producera vit iPhone 4 (som ännu inte är till försäljning) under så kort tid…

Kanske iPhone 5 blir en 4G telefon… och då har NFC förhoppningsvis standardiserats…

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-28 18:23
Ursprungligen av Capeman:

Senaste ryktena gör gällande att den inte kommer förrän 2012:

No Hardware Announcements at WWDC 2011? [Updated: No New iPhone Until 2012?] - Mac Rumors

Trist, iOS5 till hösten och ingen iPhone i år.

Ursprungligen av Capeman:

Senaste ryktena gör gällande att den inte kommer förrän 2012:

No Hardware Announcements at WWDC 2011? [Updated: No New iPhone Until 2012?] - Mac Rumors

Njae, tillåt mig vara skeptisk till det ryktet. Det känns bara inte rimligt att Apple skulle vänta så länge med sin mest inkomstbringande produkt någonsin i en tid då konkurrensen är hårdare än någonsin. Jag tror vi får se iPhone 5 senast i september.

Däremot köper jag ryktena om att WWDC blir endast mjukvara i år.

Observera även att källan till ryktet om 2012 ändrat sig:

Update 2: Macotakara has clarified its original report to note that the fifth-generation iPhone is apparently not set to ship before the end of Apple's fiscal 2011, which occurs in late September 2011.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 07:46
Ursprungligen av Adrian B:

Njae, tillåt mig vara skeptisk till det ryktet. Det känns bara inte rimligt att Apple skulle vänta så länge med sin mest inkomstbringande produkt någonsin i en tid då konkurrensen är hårdare än någonsin. Jag tror vi får se iPhone 5 senast i september.

Däremot köper jag ryktena om att WWDC blir endast mjukvara i år.

Observera även att källan till ryktet om 2012 ändrat sig:

Update 2: Macotakara has clarified its original report to note that the fifth-generation iPhone is apparently not set to ship before the end of Apple's fiscal 2011, which occurs in late September 2011.

Nej, inte riktigt. En av källorna har, men de andra säger 2012

2011: iPhone 5‚́A2012”N“x’†‚Ì”­•\‚ɕύXH | MAC‚¨•óŠÓ’è’c blogi— j”Ձj
2012: No iPhone, iPad or Mac hardware coming at WWDC
Apple announces dates for worldwide developer conference | John Paczkowski | Digital Daily | AllThingsD
No iPhone 5 at WWDC this year? That's how it looks from here -- Engadget

Apple kommer hamna långt efter om de inte släpper en uppdaterad iPhone i år

Ursprungligen av zappee:

Apple kommer hamna långt efter om de inte släpper en uppdaterad iPhone i år

Nej, men kanske kommer deras försprång att minska något.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-03-28 19:37

Jag vill se en iPhone med 4" skärm!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 07:36

Finns väl ingenting som inte säger att iPhone 5 kommer i sommar men kommer med iOS 4.4?

Bevaka tråden