Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Nej, S är en hårdvaruuppgradering. Ny siffra är redesign.

Och vad har vi för historiska fakta för det? En enda release?

  • Iphone: orginal modellen, heter bara Iphone, inte Iphone 2G eller något sådant

  • Iphone 3G: 3G betyder UMTS stöd och blev ett ganska naturligt namn. I princip samma formfaktor sedan tidigare. Det är ingen siffra utan begreppet 3G

  • Iphone 3Gs: ok, mest en bump av prestanda

  • Iphone 4: ny formfaktor och första gången en siffra används som modellbeteckning

Apple skulle lika gärna kunna skippa siffran totalt och gå på något helt nytt namngivningsmässig - men det kräver nog minst en ändring på formfaktorn/byggsättet. Jag skulle misstänka att de gör det vid nästa förändring eftersom siffror i längden blir samma problem som att namnge Officepaket efter årtal

Att jag sedan håller med om att 4* (S eller vad som helst) antyder en mindre specförbättring är en annan sak, min poäng är mest att vi ska inte vara så övertygade om att vi vet var vi har Apple i namngivningsfrågan

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-03 08:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad har vi för historiska fakta för det? En enda release?

  • Iphone: orginal modellen, heter bara Iphone, inte Iphone 2G eller något sådant

  • Iphone 3G: 3G betyder UMTS stöd och blev ett ganska naturligt namn. I princip samma formfaktor sedan tidigare. Det är ingen siffra utan begreppet 3G

  • Iphone 3Gs: ok, mest en bump av prestanda

  • Iphone 4: ny formfaktor och första gången en siffra används som modellbeteckning

Apple skulle lika gärna kunna skippa siffran totalt och gå på något helt nytt namngivningsmässig - men det kräver nog minst en ändring på formfaktorn/byggsättet. Jag skulle misstänka att de gör det vid nästa förändring eftersom siffror i längden blir samma problem som att namnge Officepaket efter årtal

Att jag sedan håller med om att 4* (S eller vad som helst) antyder en mindre specförbättring är en annan sak, min poäng är mest att vi ska inte vara så övertygade om att vi vet var vi har Apple i namngivningsfrågan

Nej, det är klurigt det där med siffror. Vem vill ha en iPhone 12 liksom?
De måste göra något åt det, frågan är vad.
Dock gör de ju inte det denna gången då den nya kommer heta 4S, och det vore ju konstigt om de använder S-et på olika sätt.

  • Medlem
  • 2011-10-03 09:23
Ursprungligen av zappee:

Nej, det är klurigt det där med siffror. Vem vill ha en iPhone 12 liksom?
De måste göra något åt det, frågan är vad.
Dock gör de ju inte det denna gången då den nya kommer heta 4S, och det vore ju konstigt om de använder S-et på olika sätt.

Ganska snopet om du skulle ha fel?! Tvärsäkra uttalanden annat än från Apple, är jag själv mycket skeptisk till...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ganska snopet om du skulle ha fel?! Tvärsäkra uttalanden annat än från Apple, är jag själv mycket skeptisk till...

Men det är väl ganska troligt, eftersom den kallas iPhone 4S i iTunes 10.5 beta.

  • Medlem
  • 2011-10-03 10:46
Ursprungligen av Capeman:

Men det är väl ganska troligt, eftersom den kallas iPhone 4S i iTunes 10.5 beta.

Det återstår att se. Med tanke på alla bilder på nya skal som "läckts", tillsammans med den övriga uppsjö rykten, kan jag inte annat än förhålla mig skeptisk. Nu är ju inte Apple ansvariga för ryktena som florerar, men uteblir en iPhone med ny formfaktor på tisdag, så lär det slå ganska hårt mot Appleaktien, åtminstone initialt.

Ursprungligen av Capeman:

Men det är väl ganska troligt, eftersom den kallas iPhone 4S i iTunes 10.5 beta.

Om John Gruber inte känner sig säker/övertygad, så vem är jag att ifrågasätta honom:)

Ett inlägg raderat. Korspostning är inte tillåtet på forumet.

/Mod

Att en iPhone skulle komma med SD-kort är ju ungefär lika troligt som att Pepsi skulle byta namn till Coca Cola.

Det sa man om Macarna också före dom plötsligt kom med SD-läsare :-D. När det gäller iPhone så handlar det givetvis om begränsningar - utan jailbreak kan man bara skyffla video och bilder.

Ursprungligen av julian-c:

Att en iPhone skulle komma med SD-kort är ju ungefär lika troligt som att Pepsi skulle byta namn till Coca Cola.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det sa man om Macarna också före dom plötsligt kom med SD-läsare :-D. När det gäller iPhone så handlar det givetvis om begränsningar - utan jailbreak kan man bara skyffla video och bilder.

När det gäller iphone har flera människor i tråden gång på gång förklarat varför det inte är troligt, varför väljer du inte att möta upp dessa argument istället?

iphone kommer aldrig komma med någon SD-läsare. Man gör allt för att överföring och sync ska ske trådlöst. Tycker du själv på allvar att det låter som en Apple-lösning att pilla i och ur ett SD-kort såfort du ska ha dina bilder till en dator?
Jag sa det förut, jag säger det igen: iCloud.... Photostream...

Ursprungligen av Zimmerman:

Det sa man om Macarna också före dom plötsligt kom med SD-läsare :-D. När det gäller iPhone så handlar det givetvis om begränsningar - utan jailbreak kan man bara skyffla video och bilder.

Det är en viss skillnad i storlek mellan en Mac Mini och en Iphone...

Om Apple tycker att SIM kortet är för stort och är de första (och så vitt jag vet de enda så här långt) som använder den minsta SIM kortsstandarden i telefonerna så vad får dig att tro att de skulle slänga in en SD kortsläsare?

Grejjen är ju som sådan att bara för att det kommer en "4s" nu, så betyder ju inte det att alla rykten och case-designs osv är "fel". Kan mycket väl vara så att det ligger och lurar en femma, men att den kommer först i början av nästa år eller sådär. Man vet aldrig med Äpplet!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-02 22:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Grejjen är ju som sådan att bara för att det kommer en "4s" nu, så betyder ju inte det att alla rykten och case-designs osv är "fel". Kan mycket väl vara så att det ligger och lurar en femma, men att den kommer först i början av nästa år eller sådär. Man vet aldrig med Äpplet!

Känns som den borde funnits med i iOS o.s.v då. Men vem vet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-02 23:42

Jag är nöjd med, och vill ha en, 4S. Jag har nu slitit med min 3G sedan den lanserades Juli 2008 - dvs drygt tre år (det längsta jag har haft en mobil). Jag tänkte köpa en 4:a men kunde ju lika gärna vänta... men nu orkar jag snart inte vänta längre. Var nästan på väg att köpa fyran, men… Eftersom 4:an är så bra kan jag tycka att det räcker lika bra med en upphottad 4:a.

Ursprungligen av gunek:

Jag är nöjd med, och vill ha en, 4S. Jag har nu slitit med min 3G sedan den lanserades Juli 2008 - dvs drygt tre år (det längsta jag har haft en mobil). Jag tänkte köpa en 4:a men kunde ju lika gärna vänta... men nu orkar jag snart inte vänta längre. Var nästan på väg att köpa fyran, men… Eftersom 4:an är så bra kan jag tycka att det räcker lika bra med en upphottad 4:a.

Det stora är ju faktiskt mjukvaran i telefonerna också. Visst är det prestanda-skillnad mellan 3gs och fyran. Men den "uppgraderingen" kändes inte alls lika stor som att gå från 2g till 3g!

Jag tycker det skulle vara ännu mer problematiskt om de börjar kalla iPhone olika saker, nu förstår man ju tydligt vilken som är den bästa/nyaste. Jag har inga problem med det.
Men visst, de skulle kunna ge sig in och kalle dem "iPhone Pro" etc men vart ska man ta vägen med det? Jag förstår att det fungerar att bibehålla "MacBook Pro" utan något mer även när de uppdateras, men för en telefon behöver det nog synas i namnet att det är en nyare modell.

Fast "Nano" fungerade ju bra.

Jo men jag tror inte det fungerar att köra det racet på iPhone. Dessutom kommer inte iPhone i olika utföranden/storlekar som tex iPod. Hittills(och antagligen fortsättningsvis) kommer den gamla iPhone vara den billiga varianten, därmed fungerar det heller inte att ha ett namn för den billigare varianten och ett annat namn för den mer exklusiva/avancerade varianten.
Om nu inte Apple faktiskt har på en iPhone med 4"-skärm på gång, då kanske man kan köra in på det spåret. Men inte om man fortsätter cyklerna som tidigare.

Senast redigerat 2011-10-03 09:56

Skall bli mycket spännande att se vad som presenteras imorgon kväll! Blir det inte en annan design med större skärm (oavsett om de kallar den 4s eller 5), blir det nog Android även om jag inte gillat mina tidigare Android-lurar.

Tycker varken att 4:an är speciellt långsam eller tar dåliga bilder, så varför uppgradera till 4s???

Även om Apple garanterat kommer sälja enorma volymer 4S till de som inte haft Iphone innan, skulle de göra bort sig totalt om allt de har att komma med efter 1,5 års utveckling var att stoppa i några gamla överblivna delar från Ipad 2 och en lite bättre kamera.

Tyvärr kan kartan ritas om imorgon, med resultat att vi som är teknikintresserade numera får förlita oss på att Samsung och HTC driver teknikutvecklingen frammåt i mobiltelefonbranchen. Vem vet om något år kanske Iphone anses lika hopplöst omodern och efter som Nokia?

En mindre plastig Samsung Galaxy S2 med iOS 5 någon?

Ursprungligen av 24-seven:

,
Tyvärr kan kartan ritas om imorgon, med resultat att vi som är teknikintresserade numera får förlita oss på att Samsung och HTC driver teknikutvecklingen frammåt i mobiltelefonbranchen.

Som med vad? 3D skärmar? Storleken på skärmar? Eller kanske det enklaste av allt: Genom att kopiera Apple?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-03 11:24

Tyvärr kan det mycket väl vara så att du får rätt

Personligen håller jag med dig, Apple ska ligga i framkant och inte göra en "Bang & Olufsen", där de medvetet ligger några steg bakom för att ständigt bara introducera redan väl beprövad teknik.

4S i iTunes-betan kan vara en plantering :-D. När det ändå dyker upp en 5:a imorgon så får det fenomenalt positiv effekt om "marknaden" förväntar sig en 4S.
Jag vet inte om Apple är så sluga, men om jag jobbade där så skulle jag göra sådana grejer - smyga in kontrainformation på obskyra ställen, sprida egenproducerade rykten via ospårbara kanaler, etc. :-D. Det är ju otroligt kul och inga problem vare sig moraiskt eller legalt. Det är bus på hög nivå :-D.
Om 4S i iTunes-betan är sanningen så måste det finnas en anledning till att Apple vill att "marknaden" ska veta detta i förväg. Kanske för att dämpa förväntningarna i förväg. Man smyger in realismen så att säga :-). Jag har svårt att tänka mig att det läcker omedvetet i en iTunes-beta - att det är en plump.
Apple vill att vi ska tro att det blir en 4S imorgon. Om det verkligen blir en 4S får vi se imorgon.

Vodafone har uppenbarligen läckt ut info om att det kommer en 4S i 16/32/64 också, men inget om en femma: 'iPhone 4S' 16GB, 32GB, 64GB Listings at Vodafone Germany - Mac Rumors

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-03 11:43

Sedan har vi ju alla tidigare bilder från olika operatörer och försäljningsställen, där smygbilder är tagna från deras terminaler som visar listade "iPhone 5" i deras försäljningssystem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-03 12:45
Ursprungligen av zinned:

Sedan har vi ju alla tidigare bilder från olika operatörer och försäljningsställen, där smygbilder är tagna från deras terminaler som visar listade "iPhone 5" i deras försäljningssystem.

Ett tillägg för att ta ett exempel grafiskt vad jag syftade på :

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-03 18:30
Ursprungligen av Korsriddaren:

Ganska snopet om du skulle ha fel?! Tvärsäkra uttalanden annat än från Apple, är jag själv mycket skeptisk till...

Näh, jag hoppas jag har fel
Men det mesta tyder på 4S dock.

Ursprungligen av zinned:

Sedan har vi ju alla tidigare bilder från olika operatörer och försäljningsställen, där smygbilder är tagna från deras terminaler som visar listade "iPhone 5" i deras försäljningssystem.

Fast det är ju oftast placeholders

The source of much of the confusion is the natural use of the term "iPhone 5" to simply refer to the next-generation iPhone that Apple will be launching on October 4th.

Several retailers and carriers are beginning to list "iPhone 5" on their websites, which some readers take as evidence for a redesigned iPhone. Those companies' use of the term "iPhone 5" is not referring to any particular design (tapered or otherwise) but are simply placeholders. They are simply using the term "iPhone 5" as a naturally descriptive term to mean "the iPhone that comes after the iPhone 4".

One reader confirms these suspicions:
Its a place holder in their logistics and inventory system. Friend of mine works for a large international carrier in managerial level and has no idea what's coming. They only know it's the new iPhone but that's the far as it goes. These are the same guys who are responsible for day to day operations so that explains why you have something like iPhone 5 in the inventory lists as a placeholder. You have to be a top executive have real knowledge of future iPhones and those guys have nothing to do with these lists.
The most recent rumors suggest that the iPhone 4 will become the low end iPhone, while the "iPhone 4S" will become the top of the line. There has been no evidence that the tapered iPhone 5 design is actually in production.

A Breakdown of Tuesday's Possible iPhone Releases - Mac Rumors

Ja allt är ju bara spekulationer, men just nu tycker jag att bevisen för en 4S och ingen 5 är överväldigande. Att aktien kommer att ta en smäll är ingen högoddsare - det gör den ju alltid efter ett event.

När det gäller Gruber förresten så tycker jag det känns som om han haft fel ganska ofta på sistone - eller? Han känns inte lika övertygande som förr. Det är lite som med Dilger, han är väl helt borta från banan nu.

Ursprungligen av Capeman:

Ja allt är ju bara spekulationer, men just nu tycker jag att bevisen för en 4S och ingen 5 är överväldigande. Att aktien kommer att ta en smäll är ingen högoddsare - det gör den ju alltid efter ett event.

När det gäller Gruber förresten så tycker jag det känns som om han haft fel ganska ofta på sistone - eller? Han känns inte lika övertygande som förr. Det är lite som med Dilger, han är väl helt borta från banan nu.

Dilger har totalt tappat bort sig. Gruber säger inte att det inte kommer en 4S eller en 5, han säger att han vet inte:)

Man hoppas att marknadsavdelningen på apple vekligen sitter och konspirerar om vilka rykten och subtila signaler som skall planteras och var, för att få ut så mycket så möjligt av lanseringen. Att det inte bara filar på nya klyschor för kommande presentationer.

Med tanke på hur mycket rykten det varit senaste dagarna om att det bara kommer en (dassig) 4S imorgon, har vi 3 följande scenarion:

1. Apple är smarta och drar ner förväntningarna med hjälp av välplacerade rykten och släpper sedan en 5:a som överträffar allas förväntningar.

2. Apple är livrädda för att deras (risiga) 4S inte skall motsvara förväntningarna då många förväntar sig en 5:a, och sprider i panik rykten i sista stund för att sänka förväntningarna inför morgondagen fiasko.

3. Apple skiter helt i våra och marknadens förväntningar och den enda anledningen att vi ser 4S dyka upp i olika system är att vi är så nära lansering att det är omöjligt att hålla hemligt.

Tror tyvärr att sista alternativet ligger närmst sanningen, men hoppas givetvis på första, både för min och Apples del.

Jo, tredje alternativet är nog sannast :-D. Bra sammanfattning förresten.

Ursprungligen av 24-seven:

Man hoppas att marknadsavdelningen på apple vekligen sitter och konspirerar om vilka rykten och subtila signaler som skall planteras och var, för att få ut så mycket så möjligt av lanseringen. Att det inte bara filar på nya klyschor för kommande presentationer.

Med tanke på hur mycket rykten det varit senaste dagarna om att det bara kommer en (dassig) 4S imorgon, har vi 3 följande scenarion:

1. Apple är smarta och drar ner förväntningarna med hjälp av välplacerade rykten och släpper sedan en 5:a som överträffar allas förväntningar.

2. Apple är livrädda för att deras (risiga) 4S inte skall motsvara förväntningarna då många förväntar sig en 5:a, och sprider i panik rykten i sista stund för att sänka förväntningarna inför morgondagen fiasko.

3. Apple skiter helt i våra och marknadens förväntningar och den enda anledningen att vi ser 4S dyka upp i olika system är att vi är så nära lansering att det är omöjligt att hålla hemligt.

Tror tyvärr att sista alternativet ligger närmst sanningen, men hoppas givetvis på första, både för min och Apples del.

Bevaka tråden