Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 12:20

Man kan hoppas för den ser inte helt dum ut 32 GB och 64 GB. A5 samt den skärmen.

Ursprungligen av kainen:

...bilden för iPhone 4 ser ganska fejkad ut också om man jämför...

Nej, håller inte med. Den ser OK ut, tycker jag.

Och bilden som jag bifogade... det är något med vinklar och proportioner... Ser ut som skärmen ligger ovanpå telefonen på något sätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bilden som jag bifogade... det är något med vinklar och proportioner... Ser ut som skärmen ligger ovanpå telefonen på något sätt.

Tänkte på det, ser man videon i max upplösning ser det ut som att metallramen runt telefonen inte är riktigt lika bred som resten av kanten. Det verkar vara ett litet "trappsteg" ner från resten av telefonen, kanske är det som gör det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-10 12:33

Sammanställning från videon av Specs-sidan.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-08-10 12:59
Ursprungligen av kainen:

[ATTACH="CONFIG"]30127[/ATTACH]

Sammanställning från videon av Specs-sidan.

iTunes 9.2 som minsta krav, hehe skulle inte tro det

MacWorld noterade att minst en av bilderna laddas från hans egen dator.

Ursprungligen av http://www.macworld.co.uk/ipod-itunes/news/index.cfm?newsid=3296230&pagtype=allchandate:

However, there are one or two mistakes that give the video away as a hoax. For a start, you'll see "Users/peter/Desktop/iPhone 205/Website Pictures/home.html" in Safari's status bar at the very beginning, showing that the page is being hosted locally rather than online.

Hmm.. Om man pausar filmen på 00:00 så ser man följande URL i adressfältet (som direkt byts till apple.com):

file:///Users/Peter/Desktop/Iphone 5/Website Pictures/home.html

Kan ju vara att han tankat ner sidan, men det är snarare en sida han kör från sin lokala dator.. Trovärdigheten sjönk just lite

EDIT: Dang, en minut för sen

Ursprungligen av Kermit:

...Trovärdigheten sjönk just lite

Den sjönk väldigt mycket, skulle jag vilja påstå.

Mer bildanalys...

Se bilden i inlägg #264.

Svart metallram med svarta metallknappar - nej, jag tror inte på det. Och skulle det vara svart plast, så tror jag ännu mindre på det.

Och här ser det också ut som knapparna sitter utanpå ramen, inte i ramen.

Senast redigerat 2011-08-10 14:29
Ursprungligen av Kermit:

Hmm.. Om man pausar filmen på 00:00 så ser man följande URL i adressfältet (som direkt byts till apple.com):

file:///Users/Peter/Desktop/Iphone 5/Website Pictures/home.html

Kan ju vara att han tankat ner sidan, men det är snarare en sida han kör från sin lokala dator.. Trovärdigheten sjönk just lite

EDIT: Dang, en minut för sen

Man måste ju notera ett par saker
1. Killen/de som gjort filmen har helt klart för mycket fritid
2. Kul som fan att han/de ändå lagt så mycket energi på att få till en fake-video
3. Jag tror att de lämnat länk-grejjen samt itunes 9.2 requirement just för att man ska kunna upptäcka att det är fejk på något sätt. Man lägger inte ner all den energin och "glömmer" klippa bort första sekunden av filmen liksom.

Den sjönk till noll.:)

Inget 4G om det skulle va sant.

Ursprungligen av Chaosstar:

Inget 4G om det skulle va sant.

Nej, 4G tror jag inte det blir hursomhelst i nästa iPhone. Men ovanstående är fejk, nothing to see here.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, 4G tror jag inte det blir hursomhelst i nästa iPhone. Men ovanstående är fejk, nothing to see here.

Om vi med 4G menar LTE så håller jag med dig men operatörerna verkar definera 4G på ett annorlunda sätt när det gäller marknadsföring

Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi med 4G menar LTE så håller jag med dig men operatörerna verkar definera 4G på ett annorlunda sätt när det gäller marknadsföring

På vilket sätt då? Menar du de amerikanska operatörerna? Ja, jag menar LTE.

Ursprungligen av Capeman:

På vilket sätt då? Menar du de amerikanska operatörerna? Ja, jag menar LTE.

Japp, USA - landet där marknadsföring är allt:)

Exvis: How AT&T Totally Flubbed 4G | News & Opinion | PCMag.com

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-08-10 16:04

Några renderade bilder baserade på fodralen som påstås vara baserade på läckta specifikationer:

This Could Be What Apple's iPhone 5 Looks Like - Mac Rumors

Finns det några spekulationer om vad som händer med priset på nuvarande iPhone 4 när den nya iPhone 5 lanseras? Kommer vi att få se en prissänkning till samma nivå som iPhone 3GS ligger på idag? Eller är det helt kört, tror ni?

Personligen så kommer jag nog att gilla iPhone 5, men frågan är om den motiverar ett köp eller om man inte klarar sig lika bra med nuvarande version tills att Apple får för sig att släppa iPhone 6.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Finns det några spekulationer om vad som händer med priset på nuvarande iPhone 4 när den nya iPhone 5 lanseras? Kommer vi att få se en prissänkning till samma nivå som iPhone 3GS ligger på idag? Eller är det helt kört, tror ni?

Personligen så kommer jag nog att gilla iPhone 5, men frågan är om den motiverar ett köp eller om man inte klarar sig lika bra med nuvarande version tills att Apple får för sig att släppa iPhone 6.

Vettigt vore väl att kolla prisproppet på 3GS när 4:an släpptes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 07:32
  • Medlem
  • 2011-08-11 08:06

Jäkligt snygg! Så får den gärna se ut i verkligheten när den dyker upp i höst.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-08-11 12:09
Ursprungligen av xtrem:

Sammanfattningsvis:

Ungefär så vill jag att 5:an skall se ut, större skärm, sen resten ungefär som iP 3G, fast utan metallramen som dom första iPhones hade. Designen för iPhone 4 i all ära men njaaa

Ursprungligen av JesperA:

Ungefär så vill jag att 5:an skall se ut, större skärm, sen resten ungefär som iP 3G, fast utan metallramen som dom första iPhones hade. Designen för iPhone 4 i all ära men njaaa

Jag säger tvärtom, 3G och 3GS kändes så jävla plastiga. Bäst hittils var utan tvekan den första iphonen. Det blir intressant att se vad som kommer hända (för något kommer ju hända) med designen på femman!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-08-11 12:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag säger tvärtom, 3G och 3GS kändes så jävla plastiga.

Nu snackade jag iofs om formen, inte huruvida dom kändes plastiga, naturligtvis.....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-11 12:37
Ursprungligen av xtrem:

Varför skulle telefonen ha bättre upplösning? Vi har väl redan nått gränsen för vad vi urskilja med blotta ögat?

Ursprungligen av andas:

Varför skulle telefonen ha bättre upplösning? Vi har väl redan nått gränsen för vad vi urskilja med blotta ögat?

Om skärmen ökar i storlek vore det rimligt att öka upplösningen också, annars börjar man ju kunna urskilja pixlar igen (om än extremt små sådana). Det, kombinerat med att Apple hittills slaviskt hållit sig till exakt samma skärmstorlek (vilket de förmodligen gör för att man ska slippa lära sig tangentbordet på nytt) har gjort att jag varit skeptisk till att det faktiskt blir större skärm.

Nu har det ryktet bara dykt upp från så många olika håll att det nog ändå är substans i det hela. Om så är fallet betyder det antingen att Apple gör avkall på Retina-grejen, eller att iOS-utvecklarna får en tredje skärmupplösning att anpassa sig efter. Finns liksom inga andra sätt att lösa det på, och eftersom iOS inte är anpassat efter variabel upplösning (kombinerat med att Apple förmodligen tänker mycket långsiktigt) kan jag mycket väl tänka mig att det blir det sistnämnda.

Ursprungligen av Samuel K:

Om skärmen ökar i storlek vore det rimligt att öka upplösningen också, annars börjar man ju kunna urskilja pixlar igen (om än extremt små sådana). Det, kombinerat med att Apple hittills slaviskt hållit sig till exakt samma skärmstorlek (vilket de förmodligen gör för att man ska slippa lära sig tangentbordet på nytt) har gjort att jag varit skeptisk till att det faktiskt blir större skärm

Att de slaviskt hållit sig till samma storlek, och när de väl ökade, fixade en dubblering av upplösningen på båda ledder, beror till 95% på alla appar. De apps som finns är utformade för den skärmupplösning som är idag, och ändras upplösningen måste appen antingen skrivas om (= sjukt mycket jobb), stretchas för att passa den nya skärmen (=funkar, men ger ingen fördel motför en större skärm med samma upplösning) eller visas i orginalstorlek med svarta sorgekanter (=fult). Jag tror att de kommer att hålla samma upplösning på skärmen en lång tid framöver..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-11 15:30

Men ju längre dom väntar ju mer appar görs ju i "fel" (den gamla) upplösning. Om det finns planer på att i framtiden ha större skärm så gör dom väl bäst i att ändra det så tidigt som möjligt. Man får då stretcha under en (ganska lång) övergångsperiod. Men efter hand kommer nya appar i rätt upplösning.. Frågan är ju då om det går att stretcha på andra hållet på ett snyggt sätt för att vara bakåtkompatibla under en period.
Tilläggas bör att jag inte kan något om att skapa/koda appar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-11 08:27

4G/LTE kommer dock inte komma.

Jag undrar fortfarande hur Apple kommer att lösa EU-direktivet- microusb kontakt och om 30-pin kontakten får sitta kvar på något sätt ändå bara för att det finns så sjukt mkt tllbehör som inte kommer att funka annars.

Bevaka tråden