Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lill_postiZ:

Är det bara jag som noterat att alla dokument på 10.7 sidan saknar rullist?

I demot verkar vissa fönster ha det (iTunes och Pages) men inte andra (Safari, iCal etc).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-20 22:25

Undrar om Lion kommer fungera på min Blackbook (2.4 GHz, 2 GB ram). Undrar också om all multitouch äntligen kommer till äldre trackpads. Antagligen inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 22:32
Ursprungligen av Adzam 1:

Undrar om Lion kommer fungera på min Blackbook (2.4 GHz, 2 GB ram). Undrar också om all multitouch äntligen kommer till äldre trackpads. Antagligen inte.

Ja och nej.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-20 22:36

Självklart blir det inte det enda sättet. Åtminstone inte de närmaste 5 åren (innan användarna vant sig). Det vore ju efterblivet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:23
Ursprungligen av henkebarn:

Självklart blir det inte det enda sättet. Åtminstone inte de närmaste 5 åren (innan användarna vant sig). Det vore ju efterblivet.

Jag hoppas bara att det aldrig kommer att vara enda sättet att installera programmen. Någonsin!

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag hoppas bara att det aldrig kommer att vara enda sättet att installera programmen. Någonsin!

//Rob

Nä det vill inte jag heller att det ska vara. Vi hade tappat många, många fina småprogram då tror jag, som inte hade ingått i Apples plan om hur Macen ska användas.

Ursprungligen av henkebarn:

Nä det vill inte jag heller att det ska vara. Vi hade tappat många, många fina småprogram då tror jag, som inte hade ingått i Apples plan om hur Macen ska användas.

jag tror iofs att skaparna av 'små-programmen' är de som tjänar mest på en mac app store.
ju enklare att betala - desto bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:31
Ursprungligen av gabriela:

jag tror iofs att skaparna av 'små-programmen' är de som tjänar mest på en mac app store.
ju enklare att betala - desto bättre.

Betalningen är inte det som är problemet, det är distributionen. Att hitta kunderna är det svåra. Att ta betalt är rätt enkelt faktiskt. Men App Store gör båda mycket enklare.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Att ta betalt är rätt enkelt faktiskt.

det är möjligt, men jag menar att det viktiga är 'enkelt att betala' ur konsumentperspektiv.
alla lösningar mer omständliga än 'one click purchase' är undantagslöst alltför omständliga.

Jag förstår inte varför de inte integrerar App Store i iTunes. Inte alls. Men det finns säkert en bra förklaring. Samma funderingar har jag kring Facetime och iChat. Konstigt.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag förstår inte varför de inte integrerar App Store i iTunes. Inte alls. Men det finns säkert en bra förklaring. Samma funderingar har jag kring Facetime och iChat. Konstigt.

Därför att iTunes är ett program för att spela musik, numera även film och sköta synkning mot iPod och liknande. Det börjar bli spretigt redan som det är, skulle det verkligen vara bra om det även skulle användas för att administrera din Mac och chatta med?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:51
Ursprungligen av henkebarn:

Jag förstår inte varför de inte integrerar App Store i iTunes. Inte alls. Men det finns säkert en bra förklaring. Samma funderingar har jag kring Facetime och iChat. Konstigt.

iTunes har väl nog med skit integrerat i sig. Stoppar de i mer där blir det iTunesOS tillslut.

"Självklart blir det inte det enda sättet. Åtminstone inte de närmaste 5 åren (innan användarna vant sig)."

det är nog inte bara användarna som måste vänja sig.
jag tror inte de stora mjukvarubyggarna (som har resurser till egen distribution och marknadsföring) är särskilt sugna på att ge apple 30% av intäkterna från deras försäljning.

Ursprungligen av gabriela:

jag tror inte de stora mjukvarubyggarna (som har resurser till egen distribution och marknadsföring) är särskilt sugna på att ge apple 30% av intäkterna från deras försäljning.

Nä det är klart att det är så också, men jag tror inte att de skulle sluta bara för att Apple gjorde om sin marknad. Jag kan självklart hänvisa till dagens App Store, men det är ju inte så kul. Kan däremot säga att om man plötsligt kunde börja köpa spel och program till schyssta priser på macen med kort varsel och bra priser så skulle vi bli bättre konsumenter. Se bara på Telias Digital-Tv-box (via ethernet och med hårddisk). Sedan jag köpte den har jag börjat konsumera mer film än tidigare, för att det är enkelt och jag slipper gå till en butik.

Men jag förstår dig helt och hållet. Det skulle nog förgrymma många. Och det kommer förhoppningsvis ej att hända.

Förresten, inget iWork? Kommer strax innan jul eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-21 00:42

Intressant med såpass högupplösta skärmar till nya MacBoook Air också. Min Pro börjar kännas gravt omodern.

Eventet var väl ungefär vad man förväntat sig. Några substantiella rykten utöver vad som kom fanns väl inte? Men jag hade hoppats på lite mer teknisk info om Lion. På det hela taget var nyheterna som togs upp helt riktat mot konsumenter (bröllopsinbjudningar, trailers, launchpad mm). För proffs var det ännu ett event som bekräftar att Apple ökande fokus på masskonsumtion.

Med tanke på tidpunkten på året och att Lion ska släppas redan i sommar, kan man fråga sig om Apple tänker ordna wwdc två gånger om året i fortsättningen. En med fokus på iOS och en på OS X. Skulle inte förvåna mig. Hur som helst behöver utvecklare få tid på sig att anpassa sina program till Lion och då skulle en wwdc i januari inte förvåna mig. Å andra sidan kanske Lion mest är lull-lull och inte så mycket nytt under ytan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-21 01:06

Tycker personligen Lion verkar väldigt intressant – och då har vi inte ens sett mycket alls av det! Snyggt och smarta nya lösningar.

Jag är nyfiken på det lite mera tekniska nyheterna i 10.7. Filsystem osv. TIds nog lär vi veta mer om sådant.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är nyfiken på det lite mera tekniska nyheterna i 10.7. Filsystem osv. TIds nog lär vi veta mer om sådant.

Ja det var lite märkligt. Vanligen brukar ju "tråkiga" tekniska nyheter presenteras i förväg och lull lullet sparas till närmare release. Ska som du säger bli intressant att se vad som kommer på den "tekniska" fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 02:55

Åfyfan vilken besvikelse. Jag skiter i fjolliga superbärbara aluminiummacar utan hårddisk. Var är nästa Mac Pro?

Ursprungligen av marf:

Åfyfan vilken besvikelse. Jag skiter i fjolliga superbärbara aluminiummacar utan hårddisk. Var är nästa Mac Pro?

Det kom ju nya Mac Pros för några månader sen.

Shit, satt verkligen och var i extas när jag såg eventet, efterlängtade förbättringar i iPhoto, bättre "exposé" med mission control... Whaa galet vad jag längtar tills sommarn nu då!!!

Testade Facetime direkt efter eventet och fungerade riktigt smidigt och bra!

MBA var också riktigt imponerande, perfekt för mobilt användande... Skulle iofs säkerligen köpa en iPad 3G som komplement till min MBP 17" istället för MBA, men riktigt imponerande!!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-21 10:30

Nå, vad var det jag sa om App Store?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-21 10:32

Och vad var det jag sa om att Mac OS kommer likna iOS mer och mer. LaunchPad och fullskärmsappar är ju bara början på en övergång. Det kan mycket väl tänkas att 10.7 är sista Mac OS X och att vi kommer se någon form av Apple OS eller nått till nästa version och att det då är samma som sitter i mobila enheter som i icke.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-21 10:49

Kommer aqua förvinna helt i GUI'et?

OS X Lion blir säkert jättebra, men jag förstår inte idén med Launchpad. På vilket sätt är det lätt att hitta ett program på ett (eller flera) skrivbord fullt med ikoner? Dock och Spotlight känns som bättre och snabbare alternativ.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-21 11:15
Ursprungligen av Striberger:

OS X Lion blir säkert jättebra, men jag förstår inte idén med Launchpad. På vilket sätt är det lätt att hitta ett program på ett (eller flera) skrivbord fullt med ikoner? Dock och Spotlight känns som bättre och snabbare alternativ.

Snabbare men kanske inte lika elegant. Det handlar ändå om att utveckla ett GUI.

Ursprungligen av Striberger:

Dock och Spotlight känns som bättre och snabbare alternativ.

Fast Spotlight bygger ju på att man minns vad programmen heter.

Bevaka tråden