Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag skulle vilja ha nytänkt pekar-grafik som bättre speglar funktionaliteten med användnigen av trackpads som styrning.
(någonslags indikation när 'drag lock' är aktivt, exempelvis.)

Ursprungligen av h_e:

En Mail.app som inte har ett bottenlöst uselt IMAP stöd.

de får gärna fixa (eller yxa) ical också, dessa två apps är ju bara pinsamma..

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-10-15 17:11

Va!
Ingen som tagit upp filsystemet? Det behövs ett nytt tidsenligt filsystem, och det behövs en serverversion värt namnet!
Tycker min mac är kanonbra och jag saknar inget direkt, visst hade det varit kul med program som såg ut som adressboken i iPad osv, men att köra i nätverk är ju förfärligt, att behöva ha flera volymer bara för att man behöver utöka utrymmet är så 90-tal. Hoppas verkligen att det kommer nått som får mig att le så där trevligt som det händer av och till när nyheter presenteras på macevent!
Och för min del får det hemskt gärna komma en appstore för mac!

Ursprungligen av tobbehj:

Va!
Ingen som tagit upp filsystemet?

Eh, jo, i fjärde inlägget togs det upp första gången.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-15 18:01

För att fortsätta spekulationerna och/eller önskelistan lite mer så tror jag att en bra idé att försöka se framtiden genom att titta på historien. Ganska många ledtrådar finns i nuvarande system och i Apples program om vartåt det barkar.

• API för automatiskt sparande av dokument.
För den uppmärksamme så finns idag en funktion i Textredigeraren som automatiskt sparar dokumenten med jämna mellanrum. Det kräver att man manuellt sparat och döpt dokumentet, men så snart det är gjort så sparas det två gånger i minuten helt automatiskt. Ser man på iOS så finns ingen sparafunktion över huvud taget, utan data bara finns i programmen. Det är något jag önskar till OS X också. Tänk automatisk versionshantering ovanpå det (typ Time machine-liknande). Det vore mycket välkommet.

• Minimalt användande av filsystemet.
Vi har spotlight för att leta rätt på dokument. Ett nyinstallerat system visar inga hårddiskar, CD/DVD, usbminnen eller nätverksdiskar på skrivbordet längre. Både Aperture och iPhoto (och i viss utsträckning iTunes) har en egen fillagring som man aldrig rör. Allt sköts inuti programmet istället. Kanske vi får även ett API för motsvarande filhantering till övriga utvecklare. Det skulle i så fall gå hand i hand med ovanstående punkt. Vore det lätt för tredjepartsutvecklare att implementera en filhanteringsfunktion med automatisk versionshantering och automatisk sparning av data så skulle de garanterat göra det i hög utsträckning. Jämför med att lägga till media-bläddraren i ett program idag för att få tillgång till alla bilder och musik osv i ett program.

• Införandet av motsvarande SSB (site specific browser)
Det fanns i en betaversion av Safari 4, men försvann i den skarpa. Kanske kan Apple tänkas göra något som motsvarar "Lägg till på hemskärmen" i iOS. Alltså att man kan skapa en fullt körbar webbapp som kan läggas lokalt och köras utan internetuppkoppling. Att man som utvecklare kan använda sig av cache-manifest, local storage och motsvarande apple-touch-icon och apple-touch-startup-image osv. Det vore en naturlig förlängning av både iOS, Dashboard widgets och den tidigare idén om SSB:er i Safari.

• Mer möjlighet till förstoring av grafiska element i systemet.
Med senaste versionen av MBP (som jag har) kan man välja en högupplöst skärm som tillval. På 15-tumsmodellen kan man ha antingen 110 pixlar per tum (1440x900) eller 128 ppi (1680x1050). Skillnaden är väldigt märkbar, och texten i systemet krymper rejält i och med att allt blir 85 procent på den högupplösta skärmen jämfört med den lågupplösta. Här skulle man behöva kunna förstora samtliga grafiska element (menyraden, paletter i program, fönsterkontroller osv). Det skulle också ge möjlighet till ännu mer högupplösta skärmar på datorerna. Kanske till och med bortåt de 330 ppi en iPhone 4 har. Tänk själva vilken enorm skärpa i bilder och text vi skulle få, och vilken upplevelse det skulle bli på en 13-tumskärm och större.

• Synkronisering
Mer Mobile me. Om vi får en decentraliserad synkmöjlighet i 10.7 server är jag den första att applådera. Men bara en utbyggnad av Mobile me skulle räcka långt. Fler har varit inne på det, och det är bara att instämma i kören. Gör om idisk som idag är i princip oanvändbar. Drop box är en lysande förlaga. Gör det även enklare för tredjepartsutvecklare att hänga på synkronisering. Det enda program jag har installerat som använder Mobile me (förutom Apples) är Transmit. Här borde fler program kunna få hänga med och sköta sin synk mellan användarens datorer och mobiler. Things är det program jag verkligen vill ska fixa det (men det finns fler). Det följer också tanken i punkterna ovan. Användarna ska inte behöva bry sig om att spara, flytta filer, synka manuellt osv. Det ska bara funka och finnas överallt automatiskt.

• Bättre integrering med periferienheter.
Med Apple TV har äntligen ett frö såtts som kan innebära att det blir verklighet med internetbaserad distribution av video för uppspelning i en vanlig teve. Man plockar fram sin iPad, dator eller iPhone och startar t ex SVT-appen, letar rätt på programmet man vill se och klickar på airplay-knappen och väljer enhet för uppspelningen. Inga krångliga gränssnitt, konstiga fjärrstyrningar och annat. Det bara funkar. Här hoppas jag återigen att det kommer ett API för utvecklare så att airplay inte blir något som enbart Apple kan använda. Tänk Airfoil för video fast integrerat i samtliga program som kan hantera videouppspelning (Safari, VLC, Quicktime osv). Omkodning klarar datorerna av om det skulle behövas, se bara på Air video.

• En önskan
Som fler varit inne på skulle det verkligen vara super med en central programuppdatering för samtliga program som är installerade. Appcasting, som är vanligt idag, hanterar uppdateringar i fel ordning. Jag vill inte få en uppdateringsuppmaning när jag startar ett program för att göra något konstruktivt. Det hindrar mig. Bättre med Programuppdatering som meddelar separat från programmen att uppdateringar finns, och låter mig installera när jag vill och har tid. Jag tror inte på en Mac app store, men däremot på centrala uppdateringar. Om Apple tar ramverket för Appcasting och implementerar i eller bredvid Programuppdatering vore det kanon.

Några tankar och idéer.

Senast redigerat 2010-10-15 19:59
  • Oregistrerad
  • 2010-10-16 16:48

För att det ska bli fart på MM så måste Apple spegla hela baletten - dataparker över hela globen (som Google t.ex.). Om don har några sådana planer är väl högst osäkert...och om så dröjer det läääänge innan det rullar.

Ursprungligen av Kalle W:

• Synkronisering
Mer Mobile me. Om vi får en decentraliserad synkmöjlighet i 10.7 server är jag den första att applådera. Men bara en utbyggnad av Mobile me skulle räcka långt. Fler har varit inne på det, och det är bara att instämma i kören. Gör om idisk som idag är i princip oanvändbar. Drop box är en lysande förlaga. Gör det även enklare för tredjepartsutvecklare att hänga på synkronisering. Det enda program jag har installerat som använder Mobile me (förutom Apples) är Transmit. Här borde fler program kunna få hänga med och sköta sin synk mellan användarens datorer och mobiler. Things är det program jag verkligen vill ska fixa det (men det finns fler). Det följer också tanken i punkterna ovan. Användarna ska inte behöva bry sig om att spara, flytta filer, synka manuellt osv. Det ska bara funka och finnas överallt automatiskt.

Det som jag irriterar mig mest i Mac OS X är att musen i stort sett måste användas till allt angående knappar. Det kommer ibland upp fönster med tre knappar som ligger överst av alla men av någon anledning går det inte att använda tabb och hoppa mellan knapparna utan man måste använda musen för detta extremt enkla ingrepp. Man kan tabba mellan fönster i webbläsaren, men inte mellan knapparna i dessa varningsfönster. Idioti.

Angående hårdvara så är det inte läge att släppa nya maskiner för nya USB- och SATA-standarderna finns inte integrerat i moderkortskretsarna än. Om man tycker att USB2 är segt så köp inte en Mac nu för USB3 kan skyffla över 100MiB/s i praktiken (För dom som ratar firewire).

Om man kollar på MacRumors buyers guide ser det ut som det blir en ny Air-maskin och iPod. Kanske en ny Xserve också. Det blir nog nya persondatorer (mini, imac, macbook, och pro) efter årsskiftet. Det kanske satsas på Intels framtida plattform som kommer efter årsskiftet?

Då min snart fyra år gamla C2D-MacBook har en skärm som flimrar titt som tätt (Ljusstyrkan är det som ändras och flimmret kan stoppas med att ändra ljusstyrkan, men det kan komma tillbaka sekunder efter eller efter flera dagar.) och musplattans knapp ballar ut och får för sig att klicka som en galning ibland gör att jag väntar på en ny maskin att införskaffa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-16 22:11
Ursprungligen av Fluffy_:

Det som jag irriterar mig mest i Mac OS X är att musen i stort sett måste användas till allt angående knappar. Det kommer ibland upp fönster med tre knappar som ligger överst av alla men av någon anledning går det inte att använda tabb och hoppa mellan knapparna utan man måste använda musen för detta extremt enkla ingrepp. Man kan tabba mellan fönster i webbläsaren, men inte mellan knapparna i dessa varningsfönster. Idioti.

Denna funktion finns i Mac OS X och du slår enkelt på den i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Välj Tangentbordstjänster [...]: Alla reglage.

Ursprungligen av Rajje:

Denna funktion finns i Mac OS X och du slår enkelt på den i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Välj Tangentbordstjänster [...]: Alla reglage.

Tack.

Detta har också stört mig och jag kände inte till lösningen. Känns som en typisk grej man lätt missar som switcher.

Ursprungligen av rajje:

denna funktion finns i mac os x och du slår enkelt på den i systeminställningar > tangentbord > kortkommandon. Välj tangentbordstjänster [...]: Alla reglage.

tack!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-17 23:26
Ursprungligen av Rajje:

Denna funktion finns i Mac OS X och du slår enkelt på den i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Välj Tangentbordstjänster [...]: Alla reglage.

I de allra flesta fall går det även att välja genom cmd + första bokstaven i det val man vill göra. Typ, "Don't save" = cmd + d

Ursprungligen av Rajje:

Denna funktion finns i Mac OS X och du slår enkelt på den i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Välj Tangentbordstjänster [...]: Alla reglage.

Kan bara välja tangentbord eller tjänster där?

Vad väljer jag?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-18 11:18
Ursprungligen av wilhelmsson:

Kan bara välja tangentbord eller tjänster där?

Vad väljer jag?

Titta lite längre ner.

Ursprungligen av Mija:

Titta lite längre ner.

haha BLIND! Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-15 19:38

Det kommer kanske komma en App Store för Mac men plattformen kommer garanterat inte låsas som iOS. Garanterat. Citera mig gärna om ett par år.

Jobs har i olika intervjuer, i svar på mail, etc talat om Macens framtid. Det står mycket klart att Apple tänker sig framtiden som en "Post-PC-era" där den stora massan konsumenter kör iOS och liknande på prylar såsom iPad för att surfa och göra simpla grejer, medan de som behöver något mer avancerat och flexibelt använder Mac OS X på en PC som tidigare (alltså PC som i "normal" dator till skillnad från iPad). Mac OS X kommer alltså inte begränsas likt iOS, utan det kommer tvärtom bli tydligare att Mac OS X är något mer avancerat. "PC's are like trucks" som Jobs sade. Kanske blir det inte så stor förändring åt det hållet än i 10.7 men i OS 11 tror jag det har hunnit bli mycket tydligt.

Tänk på alla proffsprogram som Apple har satsat på att köpa upp och sedan utveckla under lång tid. Final Cut, Logic, Shake ... Detta är en mycket viktig marknad för Apple och proffs-användning i allmänhet är något de också anser sig vara bäst på och kommer vilja fortsätta med. Det inte marknadsförs inte så mycket men det beror på att proffsmarknaden inte har samma marknadsföringskanaler.

Dock inte sagt att jag inte är en aning orolig för vad Apple kommer göra härnäst med Mac OS X. Jag tror att ny fantastisk teknik kommer presenteras, t.ex. upplösningsoberoende, men samtidigt finns det en överhängande risk för att systemet blir mer flashigt och irriterande à la 3D-Dock. Och som Kalle W nämner finns det risk ("risk" i min åsikt då) att de gör något liknande Windows 7 där det knappt går att hitta sina faktiska mappar för exakt allt är försökt att döljas bakom massa olika "bibliotek". En sak som alltid har varit typisk för Macen och som jag hoppas fortsätter vara det är hur hela systemet och allt är fullt synligt, men samtidigt lättnavigerat - i stället för att vara svårnavigerat men dolt av massa lager som i Windows.

Ursprungligen av Rajje:

En sak som alltid har varit typisk för Macen och som jag hoppas fortsätter vara det är hur hela systemet och allt är fullt synligt, men samtidigt lättnavigerat - i stället för att vara svårnavigerat men dolt av massa lager som i Windows.

Fast i OS X är ju faktiskt _väldigt_ många filer och mappar dolda. Findern visar ju till exempel inga av de typiska *nix-mapparna; typ /etc /usr o s v.

Bra idéer Kalle W.

Jag skulle gärna se ett mac store. Jag ser ingen anledning att det skulle bli sämre än vad det är idag. Tvärtom. Det kanske är lite väl tidigt än men på sikt så är jag helt säker att detta är framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-15 21:59

Kurrrrrrrr

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-16 12:22

Det finns en annan skillnad mellan katterna. Alla katter som Apple hittills har använt har varit solitärer, lejon är flockdjur. Sedan är frågan om detta är en ledtråd eller inte. Är det kanske en flört med "corporate"marknaden på gång?
Vi som jobbar i stora internationella företag får ju aldrig (eller nästa aldrig) använda Macar därför att MacOS inte har stöd för inloggning företagsnät. Kanske en ändring i siktet?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-16 12:42
Ursprungligen av Gunnar B:

Vi som jobbar i stora internationella företag får ju aldrig (eller nästa aldrig) använda Macar därför att MacOS inte har stöd för inloggning företagsnät. Kanske en ändring i siktet?

Fast det är nog en sanning med modifikation. Det finns ett väldigt bra stöd för inloggning. Men inget stöd alls för policy-styrning över olika plattformar. Men policy-styrningen från Microsoft GPOerna är ju enbart för windows som det kommer aldrig ske. Så det är väl kanske inte Apples fel, men de skulle åtminstone kunnat öppna upp apierna som policies kan föras över med så kanske produkter för att brygga Group Policies från Microsoft dyker upp. Open Directory levererar policystyrning för macarna till en viss begränsad nivå, så någon form av API finns ju.

Däremot så håller jag definitivt med att OS X inte riktigt är anpassat för större företag. Finns ett ganska marginellt utbud av applikationsdistributionsmjukvaror eller stöd för virtuella applikationer. Vilket gör att större organisationer aldrig riktigt kan leverera applikationerna på samma vis som man kan till Linux och Windows. Även stöd för olika former av smartcards osv. är begränsat.

Apples fokus är underhållning och det betyder att man kompromissat bort företagens behov.

Samtidigt som dom har lösningar som är väldigt väl anpassade för mindre företag. T ex Remote Desktop som jag inte har hittat någon Windows-motsvarighet till än. Frågan är om dom är intresserade utav stora företag, eller rättare sagt, storföretagskulturen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-16 13:51
Ursprungligen av irrelogical:

T ex Remote Desktop som jag inte har hittat någon Windows-motsvarighet till än.

Vad jag vet har remote desktop varit inbyggt i Windows sen åtminstonde XP.

Ursprungligen av h_e:

Vad jag vet har remote desktop varit inbyggt i Windows sen åtminstonde XP.

Ja, själva fjärrstyrningsbiten finns där. Men hanteringen utav många datorer samtidigt, med filkopiering, UNIX-kommandon, etc, har jag inte hittat någon fullvärdig motsvarighet till. PowerShell verkar klara en hel del av det, men det känns inte lika polerat, och har en högre inlärningströskel.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-16 14:01
Ursprungligen av h_e:

Vad jag vet har remote desktop varit inbyggt i Windows sen åtminstonde XP.

Skillnade mellan Windowsvarianten av Remote desktop (som jag gissar irrelogical menar) och Apples RD är att man kan göra massor med saker mer än att fjärrstyra det grafiska gränssnittet. Exempelvis få ut listor på vilken hårdvara som sitter i datorn, fjärrinstallera program och uppdateringar, skicka ut filer till alla datorer på nätverket (t ex typsnitt) med ett klick, skicka terminalkommandon till alla datorer samtidigt plus mycket mer.

RD på mac är ett program för sysadmin som är extremt kompetent.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-16 14:08
Ursprungligen av Kalle W:

Skillnade mellan Windowsvarianten av Remote desktop (som jag gissar irrelogical menar) och Apples RD är att man kan göra massor med saker mer än att fjärrstyra det grafiska gränssnittet. Exempelvis få ut listor på vilken hårdvara som sitter i datorn, fjärrinstallera program och uppdateringar, skicka ut filer till alla datorer på nätverket (t ex typsnitt) med ett klick, skicka terminalkommandon till alla datorer samtidigt plus mycket mer.

RD på mac är ett program för sysadmin som är extremt kompetent.

Apples Remote Desktop är ju en barnleksak i jämförelse med IBM Tivoli, Microsoft System Center, Novell ZenWorks, Symantec Alitris etc. när det kommer till managering, fjärrstyrning, inventering, distribuering osv.

Ursprungligen av Sidde:

Apples Remote Desktop är ju en barnleksak i jämförelse med IBM Tivoli, Microsoft System Center, Novell ZenWorks, Symantec Alitris etc. när det kommer till managering, fjärrstyrning, inventering, distribuering osv.

Oh ja, och ofta behöver man inte så mycket mer. Som sagt, Apples lösningar är i mina ögon väldigt väl anpassade för mindre företag/nätverk. När det blir större så spiller ofta byråkratin över i IT-arbetet, vilket ställer helt andra krav.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-16 15:52
Ursprungligen av Sidde:

Apples Remote Desktop är ju en barnleksak i jämförelse med IBM Tivoli, Microsoft System Center, Novell ZenWorks, Symantec Alitris etc. när det kommer till managering, fjärrstyrning, inventering, distribuering osv.

Visst, men nu jämförde vi MS RD och Apple RD.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-16 15:57
Ursprungligen av Kalle W:

Visst, men nu jämförde vi MS RD och Apple RD.

Inlägget innan gjorde inte det: "T ex Remote Desktop som jag inte har hittat någon Windows-motsvarighet till än".

Och sedan är det ju rätt värdelöst att jämföra äpplen och päron. Apple RDs motsvarighet är produkterna jag radade upp, allafall om vi tittar på vilket problem de löser. Medan MS RD enbart är just remote desktop.

Apple Screen Sharing och Microsoft Remote Desktop är motsvarigheter däremot.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-16 16:05
Ursprungligen av Sidde:

Inlägget innan gjorde inte det: "T ex Remote Desktop som jag inte har hittat någon Windows-motsvarighet till än".

Fast som du ser i mitt inlägg ovan svarade jag på "Vad jag vet har remote desktop varit inbyggt i Windows sen åtminstonde XP."

Nu behöver vi inte snöa in på det, utan vi går glatt vidare med diskussionen om 10.7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-16 16:47

Vem vill inte ha stöd för TRIM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 10:15
Ursprungligen av 99Mark:

Vem vill inte ha stöd för TRIM?

OS X och iOS behöver definitivt bättre stöd för flash-diskar.

Jag har inte kollat, men visst kör man HFS+ även på iPhone och iPad?

Jämför detta med Android där man kör yaffs2
YAFFS - Wikipedia, the free encyclopedia
Detta filsystem är gjort för flash-diskar i grunden.

Problemet med dagens flash-diskar är att de ansluts med t.ex. SATA vars protokoll är gjort för roterande diskar. På SSD-disken sitter sedan en liten controller, egentligen ett litet data-system som låtsas att flash-disken egentligen är en gammal hårddisk. Det senaste i detta gamla protokoll är just TRIM, vilket gör att HFS+ kan tipsa SSD-disken om block som inte används.

YAFFS2 är inte tänkt att användas med SSD anslutna via SATA, vilket gör att man kan undvika att emulera ett "Flash translation layer". Detta ger färre komponenter, ger effektivare I/O och drar mindre ström.
Flash file system - Wikipedia, the free encyclopedia

Om flash-minnet ansluts direkt utan controller som emulerar SATA så kan arbetet göras mycket bättre av filsystemet, förutsatt att filsystemet har programmerats att förstå flash-minnen direkt.

I dagens iPhone och iPad ansluts flash direkt utan SATA. Och det är ju intressant att se att de nya spionbilderna på Macbook Air har flash anslutet direkt på moderkortet. Detta öppnar ju för möjligheten att Apple kommer med ett nytt filsystem (eller vidareutvecklar HFS+) som är "flash aware". I detta läge behövs inte TRIM.

Är det någon som hört något om alternativa SSD-anslutningar som gör att man kan ha en utbytbar disk, men som inte använder SATA utan något nytt protokoll som direkt stöder flash? Eller kommer framtiden att bestå av hårddiskar fastlödda på moderkortet?

P.S.
Filsystem som är flash-aware brukar vara fullt loggande, lite som ZFS. Detta fungerar bättre på flash än roterande diskar eftersom det inte gör något om en fil blir fragmenterad. Med loggande filsystem följer ju möjligheten att göra t.ex. snapshots vilket borde öppna för lite intressanta möjligheter för Time Machine.

Bevaka tråden