Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nonsensinfo:
4:3 är ursprungligen inte en TV-standard utan den gamla hederliga STUMFILMSformatet 1:1,33. Man ser det sällan numera men en relativt ny film som av någon outgrundlig anledning är gjord i det är Fish Tank. Utvecklingen på bio blev Normalbild 1:1,37.

/m

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 13:09

Om inte annat så skulle en 16:9 padda se rätt löjlig ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 15:15

Och fotografier? Kommer alla foton i framtiden att vara widescreen? Försvinner batterigreppet?

Personligen tycker jag inte att vi ska låta just endast filmtittande bestämma skärmars utseende. Jag ser sällan på film på datorn men läser text timvis dagligen. Jag vill ha höjd på min skärm.

Ursprungligen av pesc:

Och fotografier? Kommer alla foton i framtiden att vara widescreen? Försvinner batterigreppet?

Personligen tycker jag inte att vi ska låta just endast filmtittande bestämma skärmars utseende. Jag ser sällan på film på datorn men läser text timvis dagligen. Jag vill ha höjd på min skärm.

Helgarderar och beskär allt kvadratiskt 1:1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 17:09

Nej det är för kantigt. Runt är bäst!
Rokton Develops Circular Image Sensor

När får vi se runda skärmar? En rund iPad vore väl fräckt!

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 18:31

Nej, min gissning att t.o.m. nästa iPad blir 16:9 är vild...minst sagt. Men...varför skulle man ha en sådan iPad "stående"?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Nej, min gissning att t.o.m. nästa iPad blir 16:9 är vild...minst sagt. Men...varför skulle man ha en sådan iPad "stående"?

För att man kan. (och det är ett i högsta grad allvarligt menat svar)

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 21:45

Jag förstår inte. Har aldrig haft behov av en stående skärm. Alla mina 16:9-skärmar (monitorer, separata dataskärmar och iMacs) fyller alla mina behov i horizontellt läge. :-D.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För att man kan. (och det är ett i högsta grad allvarligt menat svar)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-22 22:26
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag förstår inte. Har aldrig haft behov av en stående skärm. Alla mina 16:9-skärmar (monitorer, separata dataskärmar och iMacs) fyller alla mina behov i horizontellt läge. :-D.

Fast annat var det förr när det krävdes en 24" för 20000:- för att kunna se en hel stående A4 utan att skrolla.

  • Medlem
  • 2010-10-23 15:30

Släpp frågan om filmformat eller diskutera den i Vidoproduktion.
Admin

Enligt en artikel från MacDailyNews finns det bevis i videon från Apples Back to the Mac event att det kommer förändringar i utseendet på scrollbars mm i 10.7. Det ser ut som att man inte bara jobbar på att tabort aqua utan också med att rullisterna inte ska synas när de inte används:
MacDailyNews - Apple leaks new scroll bar UI details in Mac OS X 10.7 Lion

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det ser ut som att man inte bara jobbar på att tabort aqua utan också med att rullisterna inte ska synas när de inte används:
MacDailyNews - Apple leaks new scroll bar UI details in Mac OS X 10.7 Lion

Sånt är bara jobbigt tycker jag, hoppas att det går att ställa PÅ hela tiden.

Ibland känns det som om vissa saker ändras bara för att ändras, Nytt är bättre även om det är sämre...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Sånt är bara jobbigt tycker jag, hoppas att det går att ställa PÅ hela tiden.
Ibland känns det som om vissa saker ändras bara för att ändras, Nytt är bättre även om det är sämre...
LCR

Jag tycker i och för sig att det vore en oerhört positiv förändring om man slapp se scroll bars hela tiden, och då speciellt i Safari. Trots allt så är det ju så att du numera (oftast) "bläddrar" med mus eller trackpad. Hur ofta tar du muspekaren och sätter den på scroll bar för att gå neråt på en sida eller i ett program? Det känns som att backa tillbaka till datorernas början.

rullisten är ju inte bara till för att rullas, utan även för att visa att det faktiskt går att rulla.
det finns ju iofs andra lösningar, men ändå...

jag använder faktiskt rullisten just som rullist ganska flitigt när jag bläddrar bilder i aperture. där är rullning på andra sätt förvånansvärt ogörligt. (det är alldeles för hög 'utväxling', av någon konstig anledning.)

Ursprungligen av gabriela:

rullisten är ju inte bara till för att rullas, utan även för att visa att det faktiskt går att rulla.
det finns ju iofs andra lösningar, men ändå...

jag använder faktiskt rullisten just som rullist ganska flitigt när jag bläddrar bilder i aperture. där är rullning på andra sätt förvånansvärt ogörligt. (det är alldeles för hög 'utväxling', av någon konstig anledning.)

Fast de allra flesta klarar ju faktiskt av att bedöma att det finns mer att se.

Jag tror dessutom att Apple inte helt kommer att ta bort den. Som det verkar så blir den synlig om du för muspekaren över området där den "skulle ha varit". Du behöver därför inte oroa dig för att du skulle förlora den möjligheten i Aperture.

  • Medlem
  • 2011-01-08 11:19

Flyttar sidospår om avinstallerare hit:
Utbruten tråd: Om avinstallerare i AppStore
Mod

Bevaka tråden