Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-14 16:27

ÄNTLIGEN!! Om inte en ny MBA kommer nu så vet jag inte vad jag gör, den skall jag ha i vilket fall. har väntat tillräckligt länge nu... hoppas den fortfarande är i 13 tum.. så de inte ändrar allt för mycket eftersom denna dator är något jag skall få.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-14 16:30

Sitter och funderar lite över vad som kan få folk att sitta och hoppas på mindre frihet för sin plattform...

Mina önskemål med 10.7:

  • Upplösningsoberoende gränssnitt klart och aktivt (så att man kan använda retina skärmar och när man zoomar in med ctrl + mus att det är lika skarpt som när man zoomar in med iPhone) samt ställa in storleken på arbetsytan med ett skjutreglage.

  • MobileMe för småföretagare, 1–10 anst. och eget domännamn (Har i för sig inget med 10.7. att göra).

  • Gränssnitt som både klarar touch och traditionellt gränssnitt.

  • QuickTime X är lika komplett som QuickTime 7 Pro.

  • Bra CSV API, så att utvecklarna kan integrera CSV i sina program (i stil som Adobe VersionCue).

  • Möjlighet att flera användare (via nätverk) kan redigera samma fil samtidigt (dvs collaboration som SubEthaEdit).

  • iChat stödjer FaceTime (som irrelogical nämner nedan) och har full stöd för SIP (så att man kan ringa till äkta SIP telefoner samt övriga SIP mjukvaror).

Det var ingen liten önskelista.;)

Senast redigerat 2010-10-15 13:14

WiFi-synk för iOS-enheter, och iSync Server (så man kan köra koppling mellan ens iTunes-konto och kontot på företagets mac-server, inklusive liknande möjligheter som i workgroup admin att administrera enheterna) på serversidan.

Upplösningsoberoende, precis så som The Real Viking tar upp.

MobileMe får en business-motsvarighet i iSync Server, där man använder sin egna infrastruktur för att åstadkomma samma sak. Ersätter i stort sett Google Apps & Dropbox, och tar in Apple på marknaden för privata moln.

FaceTime i iChat.

AirPlay som system-API, med möjlighet att streama till och från alla Macar. (ja, man kan ju alltid hoppas iaf)

Mac App Store, med möjlighet att köpa både program och widgets.

Argh!

Köpte en ny iMac så sent som för ett par månader sedan. Klipper dom till med 129 dollar för uppdateringen så blir det till att behålla Snow Leopard och istället köpa en Windows 7 licens för att kunna köra bootcamp.

Vad gäller diskussionen om en App-store till Mac OS X som enda sättet att köpa programvara; det får räcka med inlåsning som det är för min del. Ett steg till i den riktningen och jag switchar tillbaks.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-14 21:50
Ursprungligen av Foppatofflan:

Vad gäller diskussionen om en App-store till Mac OS X som enda sättet att köpa programvara; det får räcka med inlåsning som det är för min del. Ett steg till i den riktningen och jag switchar tillbaks.

Det ryktas om att Windows 8 kommer ha App Store. Det är framtiden. Speciellt för pc som är nedlusat av malware och skit. Åtminstone hoppas jag att det kommer till mac för dem som vill ha det.

Ursprungligen av ibish:

Det ryktas om att Windows 8 kommer ha App Store. Det är framtiden. Speciellt för pc som är nedlusat av malware och skit. Åtminstone hoppas jag att det kommer till mac för dem som vill ha det.

Det är väl inget problem att det kommer för de användare och företag som vill ha det. Däremot så vore det droppen om man låser fast folk i att bara kunna installera programvara genom en App Store för Mac OS X 10.7.

Ursprungligen av Foppatofflan:

Köpte en ny iMac så sent som för ett par månader sedan. Klipper dom till med 129 dollar för uppdateringen så blir det till att behålla Snow Leopard och istället köpa en Windows 7 licens för att kunna köra bootcamp.

10.7 lär inte vara klart för att släppas kommersiellt på länge än. Kanske nästa höst som en del spekulerar ovan. Det som kan ske nu är att man presenterar tidsplanen och kanske ger smakprov vad katten kan innehålla.

Och sedan blir ju inte snöleoparden sämre bara för att det med tiden kommer nya uppdateringar. Vad sedan W7 har med saken att göra övergår mitt förstånd...

10.7 Lion lär ju bli sista Os X. Kommer att kännas skumt. Skulle kännas riktigt märkligt om Apple valde en app store som enda alternativ till att installera program.

Däremot tror jag/hoppas som flera andra att det blir focus på synkning och molnbaserade tjänster. Det finns en hel del att göra på det området. Kör nu ett hopkok av lösningar som google apps/dropbox mellan flera datorer o mobila enheter.

Ursprungligen av Code Red:

10.7 Lion lär ju bli sista Os X.

Det har jag svårt att tro, varför skulle det vara sista?

Ursprungligen av Adrian B:

Det har jag svårt att tro, varför skulle det vara sista?

Därför att inget kattdjur toppar lejonet. Jo, eg. tiger i mitt tycke, men det är ju använt. Lejonet lär bli kronan på verket. Set blir det nog OS 11 fast med något mer säljande namn.

Ursprungligen av leftrustle:

äntligen! Släpp det där jävla ios någon gång och kom tillbaks in i matchen.

+1

Ursprungligen av Code Red:

Därför att inget kattdjur toppar lejonet. Jo, eg. tiger i mitt tycke, men det är ju använt. Lejonet lär bli kronan på verket. Set blir det nog OS 11 fast med något mer säljande namn.

Fast OS X syftar ju lika mycket på UNIX som siffran 10...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Fast OS X syftar ju lika mycket på UNIX som siffran 10...

LCR

Jag vet men tror ändå det blir en annan namnserie. Men det ligger ju kanske 3-4 år fram. Förmodligen någon touchhybrid.

Ursprungligen av Code Red:

Jag vet men tror ändå det blir en annan namnserie. Men det ligger ju kanske 3-4 år fram. Förmodligen någon touchhybrid.

Framtiden ligger nog i ett mellanting mellan iOS och OSX

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Framtiden ligger nog i ett mellanting mellan iOS och OSX

Ursprungligen av Code Red:

Förmodligen någon touchhybrid.

Det var det jag menade. Sen måste nog Apple visa mig hur jag på ett trivsamt sätt kan interagera med en 24" touchskärm. Kanske blir en jättelik Nintendo DS med en touchdel liggandes på skrivbordet o en som står upp. Off topic då det inte kommer att komma i Lion.

Det Lion bör komma med är ett fokus på företags- o molntjänster. Kanske rycka tag i OpenGl-utvecklingen och få fram lite spel-apier som slår Direct X.

Ursprungligen av Code Red:

Därför att inget kattdjur toppar lejonet. Jo, eg. tiger i mitt tycke, men det är ju använt. Lejonet lär bli kronan på verket. Set blir det nog OS 11 fast med något mer säljande namn.

Ah, du menar så. Jag trodde du menade att systemet inte skulle fortsätta utvecklas alls vilket lät väldigt konstigt (Typ att Apple skulle övergå till iOS som operativsystem även på datorerna, något jag inte tror händer.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-14 23:17

När jag tänker på apt-get blir jag illa mående. Installerade en linux version för några år sen. Ville installere scummvm med apt-get. Installationen vägrade eftersom en lib fil typ 11.16.29 eller högre behövs installerad är 11.17.12. Omöjligt att installera scummvm. Spelade ingen roll vad jag gjorde. Efter några timmar letande på olika forum och provade allt jag kunde tog jag bort skiten. Linux är inget att ha. Och apt-get och alla andra linux uppdaterare är lika usla. Nej tack.

Apples lösning med programm mapp.app som innehåller allt programmet behöver är en helt sensationell lösning men även med det vill jag inte ha en app store. Det är inte perfekt nu men det är bättre än en låst app store och jag tror inte Apple kommer att göra en Mac app store. Men de kanske gör det enklare för administratorer att styra vilka program som installeras.

//Rob

Annars finns homebrew som pakethanterare till OS X, en utav de mest populära projekten på github.

Väldigt smidigt att kunna använda terminalen för att installera program.

Jag förstår inte snålheten här. Jag köpte ny 15" MBP i7 för en vecka sedan idag. Kommer det (mot alla odds) en ny uppdatering inom en vecka pyntar jag gärna $129 för den om det är en bra uppdatering.

Hoppas på nytt utseende (bort med Aqua please), en App Store i iTunes där jag kan köpa mina mac-program och -spel om jag vill. Självklart ska jag kunna köpa mina program i den vanliga handeln också.

Jag hoppas på MobileMe inbyggt i OS X framöver. Är en gladeligen betalande medlem, men ser allt för många som har problem för att de inte är medlemmar. Alla borde ha det. Vore gött om de bjöd på det.

Jag hoppas på ny MacBook Air också. Och iWork 11 och iLife 11. Och att båda är inbakade i OS X framöver så att folk som köper mac inte behöver köpa kontorsprogram också utan börjar använda iWork.

Hoppas på en ny iChat som dels kan köra MSN med mera, men även Facetime och Skype.

En snyggare iCal? Upphottad Mail?

FTP-funktioner i Findern vore inte fel.

Jag hoppas inte på reklam i OS X.

Det är vad jag kommer på spontant.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag hoppas inte på reklam i OS X.

Det är nog oerhört svårt att ens tänka sig att Apple skulle hitta på sådana hyss. Vi betalar trots allt en hel del pengar för våra datorer.

Ursprungligen av henkebarn:

FTP-funktioner i Findern vore inte fel.

Findern har redan idag stöd för FTP, men bara read-only. Jag hade egentligen hellre sett full stöd för SFTP (både read och write). Minst full stöd för FTP (read & write) borde Apple ha i 10.7, tycke jag.

Ursprungligen av The Real Viking:

Findern har redan idag stöd för FTP, men bara read-only. Jag hade egentligen hellre sett full stöd för SFTP (både read och write). Minst full stöd för FTP (read & write) borde Apple ha i 10.7, tycke jag.

Håller med.

Ursprungligen av The Real Viking:

Findern har redan idag stöd för FTP, men bara read-only. Jag hade egentligen hellre sett full stöd för SFTP (både read och write). Minst full stöd för FTP (read & write) borde Apple ha i 10.7, tycke jag.

Kanske lösa det ungefär som i Coda

Och snälla ge OS X "klipp ut" X.

Hoppas Apple lägger in divx, xvid, mkv m.m. i quicktime X nativ som MS har gjort med Windows Media player.

Ursprungligen av Hunter78:

Hoppas Apple lägger in divx, xvid, mkv m.m. i quicktime X nativ som MS har gjort med Windows Media player.

Det kommer nog aldrig någonsin att hända.

Ursprungligen av Capeman:

Det kommer nog aldrig någonsin att hända.

Nä, det är sant det. Men har inte QuickTime X en plug-in arkitektur? Då kan tredjeparten utveckla t.ex. divx plug-in och köra filmer i QuickTIme X.

Ursprungligen av The Real Viking:

Nä, det är sant det. Men har inte QuickTime X en plug-in arkitektur? Då kan tredjeparten utveckla t.ex. divx plug-in och köra filmer i QuickTIme X.

Perian finns redan och gör precis det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Perian finns redan och gör precis det.

Exakt. Precis som Flip4Mac för WMV och WMA.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-15 15:14

Saker jag vill se i framtiden:
⌘X i findern
En Mail.app som inte har ett bottenlöst uselt IMAP stöd.
Döda Safari 5:s addressfält.

Bevaka tråden