Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 19:39

16:9 är det enda formatet som gäller nu och minst 50 år framåt. ALLT kommer att bli 16:9. Allt. Nästa iPad kommer också att vara 16:9.

Ursprungligen av p0tatis:

Fast 16:9 känns väl ändå inte så 2010? Hellre då 21:9 så får det plats med numeriskt tangentbord.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

16:9 är det enda formatet som gäller nu och minst 50 år framåt. ALLT kommer att bli 16:9. Allt. Nästa iPad kommer också att vara 16:9.

Varför tror du det kommer hålla 50 år? Grunder?

För datorbrukföredrar jag faktiskt 16:10 framför 16:9. Det är mer ergonomiskt att jobba med 16:10 än 16:9. För mig gör det inget att det blir en svart kant uppe och nere när man tittar på film. I framtiden blir det mindre problem: i framtidens skärmar kommer svart att bli mycket svartare och därmed svårare att se.

Vill man absolut inte ha svarta kanterna kan man alltid koppla till en tv som är 16:9.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vill man absolut inte ha svarta kanterna kan man alltid koppla till en tv som är 16:9.

För en 16:9 tv är något man alltid har med sig i bakfickan?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 23:55

Det är den nya industristandarden för rörlig media - det är det nya PAL/NTSC (som var 4:3) - det är TV helt enkelt. Kolla in vilket format en TV har så vet du hur allt kommer att bli (datorskärmar var 4:3 länge därför att TV-burkar var 4:3). Det är TV/Broadcast som bestämmer - världens överlögset största massmedium. Idag produceras ALLT i 16:9. Allt. PAL/NTSC varade i 50 år och att byta infrastruktur är inget man gör på ett nafs. HD-standarden är i 16:9. ALLT kretsar kring detta format. Endast bioformat kan vara annorlunda - cinemascope typ - men snart är även alla feature filmer proddade i 16:9 också för att även fylla ut rutan helt när det släpps på konsumentmedium (Blu-Ray, hyr, etc) och broadcast.
Man byter inte heller nätspänning och nätfrekvens i en värld varje år. Eller oktan på bensin.
16:9 blir kanske kvar längre än föregångarna när det inte finns anledning att byta - ty 16:9 är en hyfsad återgivning av människans seende - vi ser horisontellt. 4:3 var en gräslig kompromiss från teknikens barndom - som rent tekniskt hade kunnat överges för 20 år sedan, men som sagt; man byter inte infrastruktur i ett nafs och introduktionen av HD fick bli motiveringen för industri och konsument att köra igång paradigmskiftet.
En bilds aspect ratio är något man måste hålla från filmning och genom hela kedjan av produktion - sedan via sändning/mediabärare och fram till burk. Codecs, ljud, fäger, 3D, etc, etc - kan man reformera ofta och det gör man ju - men BILDEN (XxY) måste vara rätt för burken. Nu blev det 16:9 och våra barnbarnsbarn kommer också att titta på 16:9.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför tror du det kommer hålla 50 år? Grunder?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Idag produceras ALLT i 16:9.

det mesta jag producerar är i 1:sqrt(2)...? (dvs vanligt A4.)

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 10:36

A4 finns inte i stora delar äv världen - det är en lokal europeisk standard. :-D.
Nå - jag talar om rörlig media. 16:9 är garanterat global standard. Inget land eller världsdel kommer att hitta på någon egen aspect ratio. Jag sätter 12 månadslöner på detta. Inte ens Kina har sådana planer.

Ursprungligen av gabriela:

det mesta jag producerar är i 1:sqrt(2)...? (dvs vanligt A4.)

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

A4 finns inte i stora delar äv världen - det är en lokal europeisk standard. :-D.
Nå - jag talar om rörlig media. 16:9 är garanterat global standard. Inget land eller världsdel kommer att hitta på någon egen aspect ratio. Jag sätter 12 månadslöner på detta. Inte ens Kina har sådana planer.

När det gäller rörlig media ser jag inget skäl att tro att din bedömning inte skulle stämma, men när det gäller A4 är du felinformerad.

A-serien är en del i ISO 216, som har antagits av alla länder i världen utom 8

Paper size - Wikipedia, the free encyclopedia

Lyckligtvis, det är ju den enda genomtänkta formatstandarden (för papper).

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det är den nya industristandarden för rörlig media - det är det nya PAL/NTSC (som var 4:3) - det är TV helt enkelt. Kolla in vilket format en TV har så vet du hur allt kommer att bli (datorskärmar var 4:3 länge därför att TV-burkar var 4:3). Det är TV/Broadcast som bestämmer - världens överlögset största massmedium. Idag produceras ALLT i 16:9. Allt. PAL/NTSC varade i 50 år och att byta infrastruktur är inget man gör på ett nafs. HD-standarden är i 16:9. ALLT kretsar kring detta format. Endast bioformat kan vara annorlunda - cinemascope typ - men snart är även alla feature filmer proddade i 16:9 också för att även fylla ut rutan helt när det släpps på konsumentmedium (Blu-Ray, hyr, etc) och broadcast.
Man byter inte heller nätspänning och nätfrekvens i en värld varje år. Eller oktan på bensin.
16:9 blir kanske kvar längre än föregångarna när det inte finns anledning att byta - ty 16:9 är en hyfsad återgivning av människans seende - vi ser horisontellt. 4:3 var en gräslig kompromiss från teknikens barndom - som rent tekniskt hade kunnat överges för 20 år sedan, men som sagt; man byter inte infrastruktur i ett nafs och introduktionen av HD fick bli motiveringen för industri och konsument att köra igång paradigmskiftet.
En bilds aspect ratio är något man måste hålla från filmning och genom hela kedjan av produktion - sedan via sändning/mediabärare och fram till burk. Codecs, ljud, fäger, 3D, etc, etc - kan man reformera ofta och det gör man ju - men BILDEN (XxY) måste vara rätt för burken. Nu blev det 16:9 och våra barnbarnsbarn kommer också att titta på 16:9.

Tack för förklaringen, intressant förklaring... Tycker att "alla" borde hålla sig till samma standard för att minska svarta kanter etc.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det är den nya industristandarden för rörlig media - det är det nya PAL/NTSC (som var 4:3) - det är TV helt enkelt. Kolla in vilket format en TV har så vet du hur allt kommer att bli (datorskärmar var 4:3 länge därför att TV-burkar var 4:3). Det är TV/Broadcast som bestämmer - världens överlögset största massmedium. Idag produceras ALLT i 16:9. Allt. PAL/NTSC varade i 50 år och att byta infrastruktur är inget man gör på ett nafs. HD-standarden är i 16:9. ALLT kretsar kring detta format. Endast bioformat kan vara annorlunda - cinemascope typ - men snart är även alla feature filmer proddade i 16:9 också för att även fylla ut rutan helt när det släpps på konsumentmedium (Blu-Ray, hyr, etc) och broadcast.
Man byter inte heller nätspänning och nätfrekvens i en värld varje år. Eller oktan på bensin.
16:9 blir kanske kvar längre än föregångarna när det inte finns anledning att byta - ty 16:9 är en hyfsad återgivning av människans seende - vi ser horisontellt. 4:3 var en gräslig kompromiss från teknikens barndom - som rent tekniskt hade kunnat överges för 20 år sedan, men som sagt; man byter inte infrastruktur i ett nafs och introduktionen av HD fick bli motiveringen för industri och konsument att köra igång paradigmskiftet.
En bilds aspect ratio är något man måste hålla från filmning och genom hela kedjan av produktion - sedan via sändning/mediabärare och fram till burk. Codecs, ljud, fäger, 3D, etc, etc - kan man reformera ofta och det gör man ju - men BILDEN (XxY) måste vara rätt för burken. Nu blev det 16:9 och våra barnbarnsbarn kommer också att titta på 16:9.

Vart har du hört att filmformatet 2:35:1 m.m. ska bli 16:9
Tror filmen kommer lång tid framöver vara 2:35:1 helst när både TV-apparater och projektorer kommit i det formatet i ett års tid.

Dom allra flesta av bluerayfilmerna har ju 2:35:1, 2:40:1
Sedan att det sänds på tv ibland med 16:9 och det ser hemkt ut är en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 19:20

Jag spånar bara. Framtiden är blurrig. Biografer kanske försvinner helt närmaste 30 åren. I don't know. Snart finns i alla fall inga filmprojar kvar - det är digitala projar som gäller (USA's - och en av världens - största kedjor har skrivit avtal med Sony att byta ut alla mekansiska filmprojar mot feta videoprojar - en affär på miljarder (alla nya dukar är 16:9). Vilket format man i framtiden producerar i är en öppen fråga, men jag kan tänka mig att framtidens produktioner mer och mer samlas kring ETT format - ett format som då finns i miljarder hem; 16:9. Många produktioner siktar mot biograf men det blir aldrig premiär där utan det släpps direkt på medium eller broadcast. Själv hoppas jag att 2:35:1 stannar i evigheter - det är det vackraste - men det är inte jag som bestämmer. Allmänheten skiter i om rullen är 2:35:1 eller 16:9. Dom vet inte vad vi babblar om.

Ursprungligen av Antonic:

Vart har du hört att filmformatet 2:35:1 m.m. ska bli 16:9
Tror filmen kommer lång tid framöver vara 2:35:1 helst när både TV-apparater och projektorer kommit i det formatet i ett års tid.

Dom allra flesta av bluerayfilmerna har ju 2:35:1, 2:40:1
Sedan att det sänds på tv ibland med 16:9 och det ser hemkt ut är en annan sak.

Ursprungligen av Antonic:

Vart har du hört att filmformatet 2:35:1 m.m. ska bli 16:9
Tror filmen kommer lång tid framöver vara 2:35:1 helst när både TV-apparater och projektorer kommit i det formatet i ett års tid.

Dom allra flesta av bluerayfilmerna har ju 2:35:1, 2:40:1
Sedan att det sänds på tv ibland med 16:9 och det ser hemkt ut är en annan sak.

Filmformatete heter 1:2,35 och är gamla Panavision / Cinemascop. En anamoft teknik där filmrutan på nylonremsan är hoptryck horisontellt för att med hjälp av en anamorf lins dras ut till full bred. 1:2,35 används dock inte längre utan idag är det 1:2,37 eller 1:2,39 som gäller.

Vad gäller format på filmer är det ett jädra jidder då TV inte sedan stumfilmens tid har haft samma format som bio. Är det verkligen så att en Bluray/DVD är 1:2,35 eller är själva filen 16:9 fast med feta svarat masker i över och underkant så att det vi räknar som film upplevs som 1:2,35....

/m

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

16:9 är det enda formatet som gäller nu och minst 50 år framåt. ALLT kommer att bli 16:9. Allt. Nästa iPad kommer också att vara 16:9.

tillåt mig att tvivla...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Nästa iPad kommer också att vara 16:9.

Jag sätter 100 spänn på att du har fel. Sätter du emot?

OS X Lion, uppgradering av alla macbook Pro-modeller, en mindre macbook air....

Sen måste ju Steve få prata lite iOS och iPhone också. Så det kommer säkert något om det också.

Nu vill jag se en uppdaterad Macbook air

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-13 20:35

Håller tummarna för att 10.6.5 släpps skarpt och att 10.7 kommer i utvecklarversion så min extra MBP kommer till användning någon gång.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-10-13 20:49

Det här visste ju vi på 99 redan om för 4 år sedan:
http://www.99.se/mac-os-x/95677-panther-tiger-leopard-tyska-pansarvagnar.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 22:49
Ursprungligen av Jetwash:

Det här visste ju vi på 99 redan om för 4 år sedan:
http://www.99.se/mac-os-x/95677-panther-tiger-leopard-tyska-pansarvagnar.html

Haha, ja - och efter 'Lejonet' återstår ju bara bon'katten!

Ursprungligen av Clavius:

Haha, ja - och efter 'Lejonet' återstår ju bara bon'katten!

Eller som det blir på engelska: OS X Kitten!

http://www.99.se/1387320-post21.html

Fler kissekattnamnsdiskussioner här:
http://www.99.se/mac-os-x/228258-naer-blir-os-x-historia.html
http://www.99.se/allt-om-mac/244464-gissa-vilket-kattnamn-mac-os-x-10-6-fa.html

Har lagt till detta i kalendern nu

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-13 21:20

Kommer jag som precis köpt en MacBook Pro kunna uppdatera OS X snowleopard till Lion då det kommer ut? Eller kommer jag bli tvungen att köpa det?

Ursprungligen av Gazukin:

Kommer jag som precis köpt en MacBook Pro kunna uppdatera OS X snowleopard till Lion då det kommer ut? Eller kommer jag bli tvungen att köpa det?

Det kommer aldrig uppgraderingsversioner. Undantaget var 10.6, men det fanns inget annat än en uppgraderingsversion ändå, så det finns aldrig en massa versioner att välja på (om man inte räknar in familjelicenser och boxar med OS X ihop med iLife och iWork.).

Kul från twitter:

Obvious things for 10.7:
- FaceTime in iChat
- Non-developers whinging about bugs whilst they install and try to use the developer previews.

Ursprungligen av Adrian B:

- Non-developers whinging about bugs whilst they install and try to use the developer previews.

Haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 21:51
Ursprungligen av Gazukin:

Kommer jag som precis köpt en MacBook Pro kunna uppdatera OS X snowleopard till Lion då det kommer ut? Eller kommer jag bli tvungen att köpa det?

vill du ha en ny sorts produkt så får du nog förvänta dig att betala för det.
konstigt?

Ursprungligen av Gazukin:

Kommer jag som precis köpt en MacBook Pro kunna uppdatera OS X snowleopard till Lion då det kommer ut? Eller kommer jag bli tvungen att köpa det?

Kanske om man köper en ny Mac strax före det nya systemet släpps, kanske en månad eller två. I det läget brukar de ha uppdateringserbjudanden (som t.ex 99-kronors-erbjudandet på Snow Leopard).

Men inte om du har köpt ny dator nu. Det lär dröja ett tag innan 10.7 kommer ut.

Senast redigerat 2010-10-13 22:35

Hoppas, hoppas, att det kommer nya MacBook Pro nästa vecka, hade varit perfekt. Vet inte vad jag vill ha uppdaterat, men det hade vart kul med en ny, mer slimmad, design

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-15 11:48
Ursprungligen av Marcus_R:

Hoppas, hoppas, att det kommer nya MacBook Pro nästa vecka, hade varit perfekt. Vet inte vad jag vill ha uppdaterat, men det hade vart kul med en ny, mer slimmad, design

Hur pass troligt är det att de släpper nya Macbook Pro´s då den senaste kom ut i April? Personligen hoppas jag inte det då jag själv skaffade min då. Men enligt den långa diskussion vi hade då (Oktober -09 till April -10) så kom vi ju fram till att det normalt sätt går minst 8 månader mellan uppdateringarna, och i det senaste fallet gick det klart mycket mer än så.

Kan tänka mig att en nyare version av Macbook Air släpps men skulle en ny Pro komma ut med så skulle jag bli förvånad och faktiskt något besviken.

Ursprungligen av iPilot:

Hur pass troligt är det att de släpper nya Macbook Pro´s då den senaste kom ut i April? Personligen hoppas jag inte det då jag själv skaffade min då. Men enligt den långa diskussion vi hade då (Oktober -09 till April -10) så kom vi ju fram till att det normalt sätt går minst 8 månader mellan uppdateringarna, och i det senaste fallet gick det klart mycket mer än så.

Kan tänka mig att en nyare version av Macbook Air släpps men skulle en ny Pro komma ut med så skulle jag bli förvånad och faktiskt något besviken.

Jag formulerade mig nog lite dåligt, jag tror inte det kommer ut en ny, men att den får en "Speedbump" känns rätt troligt. Stämmer även om man kikar på:
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone Vilka brukar ha rätt bra koll på det där.

Enligt den guiden står det:
Product MacBook Pro
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

Fast det är ju bara baserat på hur det historiskt sett ut

Bevaka tråden