Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 15:28
Ursprungligen av pesc:

Och det är ju intressant att se att de nya spionbilderna på Macbook Air har flash anslutet direkt på moderkortet.

Toshiba controllern som sitter i på bilderna verkar vara SATA. Det är dessutom den som sitter i Intels och Kingstons budget-SSD:s, vilket ju inte direkt bådar så bra för prestandan men passar bra in i ryktena om att nya Airen ska bli billig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 16:25
Ursprungligen av h_e:

Toshiba controllern som sitter i på bilderna verkar vara SATA...

Ja, det verkar du ha rätt i. Suck. Då får man hoppas på TRIM.

Men jag drömmer fortfarande om att HFS+ blir flash aware... För iP*d åtminstone... Android har det redan.

Ursprungligen av pesc:

- intressant text -

Tack, där lärde man sig nått!

även 'fastlödda' diskar måste väl ha ett io-interface.
man skulle väl kunna bygga en direkt-access kontroller som kopplar över pcie...?

det finns ju också möjligheten att apple ser till (betalar för) att kontrollern 'förstår' HFS, och därigenom klarar av att 'trimma' själv. så som många andra kontroller har stöd för intern garbage collection för NTFS-volymer.

Förresten, angående framtida kattnamn: de har mig veterligen inte använt Lynx ännu. Lodjur. Jag tror inte att de rangordnar dem enligt storlek eller någon annan hierarki. Jag menar, Tiger till Leopard känns ganska ologisk då. Dessutom finns det attribut bakom alla kattdjur som är unika och fantastiska. Lynxen är ju till exempel ett jävligt hemligt djur, som inte syns, märks och inte lämnar spår. Ett djur som fungerar i det tysta. Kanske kan det symbolisera en sömlös användarupplevelse där man inte märker av att det är en dator man använder.. Ja ni förstår att jag bara spekulerar.

Frågan är bara vad 10.9 skulle kunna heta då. Tabby?

Då kan ju 10.9 heta lodjur på latin Lynx Lynx... Supersmidigt med andra ord om man tror din teori 8-)

Evenemanget kommer inte livestreamas va?

Senast var det knäpptyst om strömmen till mindre än 24 timmar innan.

Det här vill jag ha i 10.7 :

Trim

iChat att man kan snacka med dem på msn och kunna cama.

Förbättra MobileMe

Hoppas att Apple gör det möjligt att synca android med iCal och adressbok.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-18 18:46
Ursprungligen av Hunter78:

Hoppas att Apple gör det möjligt att synca android med iCal och adressbok.

Går redan. Bara att koppla adressboken och kalendern mot ditt Google-konto.

Jag vet men via Bluetooth vill jag få det att fungera som det gör med min gamla SE 810i.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-18 18:54
Ursprungligen av Hunter78:

Jag vet men via Bluetooth vill jag få det att fungera som det gör med min gamla SE 810i.

Varför? Har du inte wifi? Låter extremt krångligt. Det är ju skönt att slippa sånt tjafs nu i den ständigt trådlöst uppkopplade världen.

Jag kan garantera dig att det inte finns en chans i världen att Apple skulle lägga en enda sekund av utvecklingstid för att möjliggöra bluetooth-synkning av mobiler med OS från ärkerivalerna Google/Android.

Bluetooth-synk finns inte ens för iPhone och är en kvarleva från tiden före WiFi/3G som är fullständigt utdöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-18 20:07
Ursprungligen av Hunter78:

Jag vet men via Bluetooth vill jag få det att fungera som det gör med min gamla SE 810i.

Varför? Android telefoner fungerar utmärkt med Googles konto. Och det gör Apples adress bok också. Finns alltså ingen anledning för Apple att lägga in den funktionen när kontakterna synkroniserar automatiskt över molnet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Varför? Android telefoner fungerar utmärkt med Googles konto. Och det gör Apples adress bok också. Finns alltså ingen anledning för Apple att lägga in den funktionen när kontakterna synkroniserar automatiskt över molnet.

//Rob

Det finns kanske människor som inte vill att deras kontakter och kalender ska synas av Google eller Apple. Privatlivet försvinner allt mer och allt kommer att finnas på servrar ute på nätet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-18 21:24
Ursprungligen av Hunter78:

Det finns kanske människor som inte vill att deras kontakter och kalender ska synas av Google eller Apple. Privatlivet försvinner allt mer och allt kommer att finnas på servrar ute på nätet.

Ok. Då kommer du få väldigt svårt att hålla din data synkad framöver. Bluetooth synk är död.

Du kanske kan sätta upp en egen krypterad CalDav/exchange-server eller liknande? Men det är nog enda utvägen om du är så rädd om dina kalendrar och kontakter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 07:46
Ursprungligen av Hunter78:

Det finns kanske människor som inte vill att deras kontakter och kalender ska synas av Google eller Apple. Privatlivet försvinner allt mer och allt kommer att finnas på servrar ute på nätet.

Då får de köpa en gammal sonyericson telefon. Iphone och för den delen nästan alla smartphones samlar privat data i bakgrunden i en eller annan form.

Men jag förstår att för vissa yrkessgrupper t ex journalister är det nödvändigt att hålla viss information hemligt. I det fallet finns active sync optionen. För det behövs en egen exchange server som man kan kryptera som man vill.

//Rob

Jag personligen har inget emot att synca mot Google eller Apple för jag har inget av intresse för andra men det kan finnas andra människor som har det.

Är det inte lättare att bara ge ett stödd så kan alla vara nöjda.

Håller inte diskussionen på att spåra iväg grym OT nu?

Ursprungligen av PeeMaN:

Håller inte diskussionen på att spåra iväg grym OT nu?

Så brukar det bli med den här typen av trådar. Någon spekulation leder till ett sidospår, och en annan av gissningarna och spekulationerna leder till ett annat litet sidospår.

Kan bli lite svårt att överblicka, men det ligger i sakens natur att en gissnings- och spekulationstråd blir så här. Inte mycket att göra åt.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan bli lite svårt att överblicka, men det ligger i sakens natur att en gissnings- och spekulationstråd blir så här. Inte mycket att göra åt.

Exakt! Detta är den typen av trådar som blir lite friare och spretigare av sin natur. Det blir så när vår gemensamma puls stadigt ökar när vi närmar oss ett (förhoppningsvis) spännande event

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 18:21

Blir 10.7 den sista OS 10 med tanke på att Lejonet är djurens konung?

Vi får väll se i väntan på Mac OS XI "Titanium" (Går över till metaller)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-19 18:45

Angående kattnamn, glöm inte Cougar, Nordamerikas egna lejon, vars namn Apple har registrerat. Apple har även registrerat Lynx.

Ja och varför inte börja använda namn på utdöda kattdjur typ: "Saber Toothed Tiger"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-19 19:18

Jag skulle föredra Lynx som namn, det klingar bättre i mina öron. Dessutom skulle det vara första
OS X-versionen med ett kattdjur som finns i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 20:57

Mac OS X v10.8 "Vanlig katt"

Ursprungligen av Rajje:

Mac OS X v10.8 "Vanlig katt"

Du menar svenskt bondkatt??!!

Ursprungligen av The Real Viking:

Du menar svenskt bondkatt??!!

Som heter Europé ...

Bevaka tråden