Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion? - Apple-event "Back to the Mac" 20 oktober!

Tråden skapades och har fått 315 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-21 11:58
Ursprungligen av planB:

Kommer aqua förvinna helt i GUI'et?

Om man tittar på (de få) bilderna som Apple släppt känns det som ännu ett steg bort ifrån det mesta som har med Aqua att göra. "Trafikljusen" är kvar, men rullistan verkar se ut som den i iTunes.

Det behövs nog mer bilder och framförallt tid innan man kan avgöra om Aqua helt och hållet försvinner. Som bekant kan och brukar mycket förfinas och ändras från den första visningen fram till skarp version.

Ursprungligen av planB:

Kommer aqua förvinna helt i GUI'et?

Jag hoppas verkligen det.

Att det finns ett behov av något slags samlande lösning för fönster och programhantering kan jag lätt inse, men jag får väl säga att LaunchPad inte kändes som något halleluja moment precis, men kanske känns det bättre när man suttit ett tag med det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att det finns ett behov av något slags samlande lösning för fönster och programhantering kan jag lätt inse, men jag får väl säga att LaunchPad inte kändes som något halleluja moment precis, men kanske känns det bättre när man suttit ett tag med det.

LaunchPad känns lite som om man siktar efter att sno marknadsandelar från programmet DragThing. Lite som att Mac-användaren ska inte, behöva, använda tillbehörsprogram för att fixa sådant.

Sedan vad gäller Mac App Store så är idén nog fin men automatiska uppdateringar är inte alltid av godo, fast jag antar att det ska gå att stänga av.

Något jag skulle vilja kunna stänga av på tex min iPod Touch's App Store är vilka program jag inte önskar få meddelanden om uppdateringar av. Nu är det iofs bara ett program som det är så med nu men det kan bli fler. Programmet jag snackar om är "Internet Radio Box" som i och med uppdateringen till 2.0 totalt sabbade det enkla gränssnittet och gjorde det svårare att lägga till stationer. Jag gjorde misstaget att uppdatera en gång men hade tur i oturen att jag gjorde det från min iPod så den gamla versionen låg kvar på Mac'en.

En ikon på App Store-ikonen som talar om hur många Apps som det finns uppdateringar till, inklusive de jag inte vill uppdatera, måste gå att modifiera. Slår man av Notifications på iPod'en så berör detta inte App Store-ikonen

Risken finns att Apple kommer att utveckla Mac App Store så att vi hamnar i en situation likt den med App Store idag, dvs program som bryter mot Apples regler för hur de får använda tex hårdvarans resurser vägras inträde o i värsta fall ändrar de användar licensen på framtida Mac'ar så att man bryter mot garantin om man installerar program från andra platser än Mac App Store...

Visst det sista är en absolut Värsta scenario vision men man vet aldrig, kanske är vi där om tio eller femton år...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 12:16

LaunchPad känns mer som en grafiskt uppjazzad version av Applications-foldern jag har i min docka redan nu än som om nån del av iOS kommer till Macen. Det är iochförsig svårt att avgöra hur den känns innan man provat.

LaunchPad är faktiskt en enorm förändring, det är början på slutet för skrivbordsmetaforen. För många kommer det nog också att ses som en förbättring, det blir mycket lättare att hitta när alla program - och bara program - är på ett ställe som är lätt åtkomligt.

I min app-folder i docken så ligger ju bara program ( ok 4 mappar, men det är marginellt) och alla program jag använder har jag i docken. Precis som alla andra. Känns som kejsarens nya kläder för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-21 16:26
Ursprungligen av jurassic579:

I min app-folder i docken så ligger ju bara program ( ok 4 mappar, men det är marginellt) och alla program jag använder har jag i docken. Precis som alla andra. Känns som kejsarens nya kläder för mig.

Program jag använder sällan skulle helt säkert tjäna på att startas genom Launchpad, t.ex. olika verktygsprogram man kanske använder varannan månad.

I dockan har jag de mest frekventa programmen. De näst minst frekventa programmen tar jag fram genom spotlight. Resten skulle jag alltså starta med Launchpad, betydligt snyggare och smidigare än att då in i Applications i Findern och leta.

Ursprungligen av jurassic579:

I min app-folder i docken så ligger ju bara program ( ok 4 mappar, men det är marginellt) och alla program jag använder har jag i docken. Precis som alla andra. Känns som kejsarens nya kläder för mig.

Jepp, det känns lite som:
- Vad gör vi nu? Vi har ju inget nytt i systemet?
- Mja, fast vi kan ta något som fungerar bra och paketera det på ett annat sätt
- Ja, så verkar det som det är nytt och revolutionerande
- Precis!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-21 16:28

Det är väl bra att det dels kommer alternativ (Launchpad ersätter ju inget), dels att den enorma bas som använder Iphone/Ipad får det ännu enklare när de switchar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-21 16:35

Man behöver ju inte använda alla finesser heller. Jag använder t.ex. aldrig Exposé eller Spaces.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 17:33

Launchpad verkar trevlig. Däremot skulle jag vilja kunna stänga av Dock helt och hållet faktiskt om Launchpad är bra. Man har alltid vissa program öppna och växlar smidigt mellan dem i helskärmsläget men samtidigt har man snabb tillgång till Launchpad för att eventuellt öppna fler program.

De program jag kör varje dag ligger i docken, vill jag köra något annat har jag min egen lilla specialare... Spotlight... Har alltid programmet som top-hit.... Bara att skriva och trycka enter typ.

Ja, skulle man kunna få programmappen i dockan i helskärmsläge ( nu täcker den ca halva skärmen ) så blir det en Lunchpad?

Men det är bra, jag tycker att det är så sjukt onödigt att scrolla ner när jag vill öppna unrar X.. Det tar typ 0,25 sekunder. Det är tid jag inte har råd med.

Finns det någon länk där man kan ladda hem keynoten ?

Safari ballade ur när jag var 60% genom och nu måste jag börja om från början då det inte går att spola...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Finns det någon länk där man kan ladda hem keynoten ?

Safari ballade ur när jag var 60% genom och nu måste jag börja om från början då det inte går att spola...

LCR

Konstigt jag kunde spola när jag tittade på den igårkväll. Hoppade över bitarna om iLife på det viset

Tror den finns på iTunes Store. Såg det av en slump när mitt iTunes laddade ner den som standaed. Tror det är en podcast

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-21 23:00

Det verkar vara något konstigt med podcastfilen för keynoten. Min Apple TV (gen. II) klarade inte av att spela upp den. Jag fick titta på datorskärmen.

Angående trenden med fullskärmsvisning som var ett tydligt ämne under eventet: Jag satt nyligen vid en 30-tummare och jobbade en vecka och efter en tid blev det lite stressande med alla fönster.

På mindre skärmar har det inte varit samma problem för ofta tar det aktiva programmet upp mesta av ytan. Men med den stora skärmen var det annorlunda och efter ett tag kopplade jag F13 till "Göm övriga" så att jag snabbt kunde få bort allt annat. Fungerade rätt bra.

(Jag började även googla en del på det mytomspunna "single-application mode" som Jobs visade upp 1999 men aldrig hann bli en normal del av Mac OS X.)

Engadget har postat ett utdrag ur Apples Guidelines för Mac App Store. Bland punkterna finns en som tex säger att program som är "Demo", "Beta", "Trial" eller "Test" inte kommer att tillåtas i butiken liksom program som packeteras med andra installerare än Apples Xcode...

Läs mer här: Apple's Mac App Store Review Guidelines posted -- will Photoshop make it in? -- Engadget

Eftersom den mesta Shareware'n är beroende av att folk testar produkterna innan de köps(dvs Demo) så är det nog ganska troligt att anta att vi inte lär se några Shareware- varianter av program på Mac App Store

Sedan kan man ju se att Apple skjuter sig själva i foten lite med punkt 2.20...iTunes någon?

Citat:

...Apps that present a license screen at launch will be rejected.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Engadget har postat ett utdrag ur Apples Guidelines för Mac App Store. Bland punkterna finns en som tex säger att program som är "Demo", "Beta", "Trial" eller "Test" inte kommer att tillåtas i butiken liksom program som packeteras med andra installerare än Apples Xcode...

Läs mer här: Apple's Mac App Store Review Guidelines posted -- will Photoshop make it in? -- Engadget

Eftersom den mesta Shareware'n är beroende av att folk testar produkterna innan de köps(dvs Demo) så är det nog ganska troligt att anta att vi inte lär se några Shareware- varianter av program på Mac App Store

Det finns väl inget som hindrar man hämtar en demo från företagets webbplats, eller måste Mac App Store vara den enda distributionsmöjligheten om man går med där?

Ursprungligen av Marcus K:

Det finns väl inget som hindrar man hämtar en demo från företagets webbplats, eller måste Mac App Store vara den enda distributionsmöjligheten om man går med där?

Hittar inget om just det i den nio sidor långa pdf som Engadget länkar till men mycket annat som slutar med orden "...will be rejected"

Är jag den ende som reagerar över det storhetsvansinne o kontrolliver om Apple verkar börja få o sträva efter

Mac App Store är kanske en bra ide men de försöker detaljstyra allt så de program man lär hitta där är nog i motsats till App Store knappast just Shareware. På App store kan man idag ladda ner program med In app purchase för tex uppgradering av programmet självt men reglerna för Mac App Store förbjuder exakt samma sak...det är inkonsekvent.

Jag säger det är tur att man kan köpa från tillverkaren. Det enda jag möjligen skulle kunna tänka mig att köpa från Mac App Store skulle vara utvalda delar av iLife och iWork, under förutsättning att man kommer att kunna köpa dem i just delar

Senast redigerat 2010-10-22 08:50

Hela nya AppStore är ju till för människor som gärna köper program, men inte är så kunniga på installation osv.

Starta AppStore. Sök, där, klick. Klart!

Efter att installerat ms-Office igår kväll 2-3 gånger och på med 3-4 feta uppdateringar...
Jag hade vart glad för oneClickBuying då...

Njae, det man laddar ner på iPhonen är fullt fungerande program som sedan får fler funktioner när man köper upp sig. Inte klassisk 30-dagars shareware eller demoversioner. Samma modell är tillåten i Mac app store om jag inte läser helt galet.

Kontrollmanin är över den upplevelsen dom själva står för, inte vad som görs med datorn. Folk är medvetna om att när dom tankar ner ett program från någon random sida på nätet så kan det vara dålig skit helt enkelt, medans samma tanke inte lika säkert kommer upp när man handlar i Apple's officiella butik för godkända programvaror. Det har helt enkel att göra med användarnas förväntningar, och strävan efter att leva upp till dom.

Nej, jag tror inte att det lär bli någon widescreen-iPad. Hur roligt är det att jobba med iPaden i stående format om den är långsmal? Pröva att ställa laptopen/datorskärmen (om du har en widescreenskärm) på ända, jag tycker att det känns helskumt. Är det något Apple säljer så är det känsla.

Ursprungligen av irrelogical:

Nej, jag tror inte att det lär bli någon widescreen-iPad. Hur roligt är det att jobba med iPaden i stående format om den är långsmal? Pröva att ställa laptopen/datorskärmen (om du har en widescreenskärm) på ända, jag tycker att det känns helskumt. Är det något Apple säljer så är det känsla.

Och en iPhone är...? Kolla ex.vis Idol när de presenterar sin Live-chat... Avlång skärm på höjden. Fördelen med en iPad/iPhone är ju att den vrider bilden utifrån hur du vill ha den. Apple kontra känsla? Absolut! Men det är deras förmåga att skapa känsla som är deras storhet, inte att spegla den vi har. Hur många visste att de ville ha en iPad innan de såg en?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-22 11:49

Fast kombon bred och smal är inte dum. Jag har en iMac 21,5" på jobbet. Till den har jag en Samsung 23" 16:9-skärm som jag har på högkant, mycket bra när man vill läsa utan att scrolla fingrarna trötta.

Ursprungligen av bollman:

Fast kombon bred och smal är inte dum. Jag har en iMac 21,5" på jobbet. Till den har jag en Samsung 23" 16:9-skärm som jag har på högkant, mycket bra när man vill läsa utan att scrolla fingrarna trötta.

jag har också testat widescreen på höjden, men man får så osmickrande dubbelhakor när man läser raderna längst ner...

Skälet till att James Clerk Maxwell kommer att ha fel (om han vågar sätta emot ) om nästa iPad är att 16:9 blir hopplöst på höjden.

Apple har förstås testat alla möjliga format och storlekar internt under flera år och kommit fram till att dagens format på iPad är optimalt för att fungera både på höjd och bredd och för olika program. (Det är inte optimalt enbart utifrån video, helt klart, men det är bara ett av många användningsområden för iPad.)

Men nu börjar vi bli lite väl långt utanför ämnet tror jag.

Jupp, Adrian, Apple har tänk på allt!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 13:34
Ursprungligen av Fitinghoff:

Jupp, Adrian, Apple har tänk på allt!

Kanske inte på allt men jag kan slå vad om att de har provat allt mellan 4" - 15" 4/3 - 16/9 format och kom fram till att det bästa formatet som passar flest användningsområden och bästa tekniska lösning är just vad iPad har. Det kan självklart ändras när människor anpassar sig till den nya tekniken. Men just nu håller jag med Apple med att iPad har det bästa formatet. Problemet är inte bara storleken utan också priset. Hur vill du prissätta en produkt som är lite större än en iPhone men minde än iPad? Jag tror just prissättningen av iPad har gjort konkurrenterna nervösa. Marginalerna för en ny teknisk revolution är extrem låg i och med iPads pris. Det ser man på t ex HP Slate som släpps i USA snart kommer att kosta $799. Och Samsungs Galaxy Tab som kostar $999. Vem kommer att köpa de produkterna när du får en iPad med mycket mognare system än konkurrenterna och billigare. Men nu blev det mycket offtopic.

//Rob

Bevaka tråden