Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är odelat positiv till att Android finns och att Google jobbar så hårt med det. Konkurrens är bra och det behöver Apple.

Däremot tror jag att Google skjuter sig själva lite i foten när det gäller en aspekt av Android. Uppdateringar av OS. Till deras egen telefon fungerar det ju bra, men alla andra då? Tänk till exempel de som köpte HTC Hero - den kör fortfarande 1.5. Hur länge har inte de användarna fått vänta på en uppdatering? Det känns som precis samma problem som t ex Nokia och deras gamla Symbian S60. Du köper en dyr telefon med senaste mjukvaran... Ett halvår senare har tillverkaren släppt nya telefoner, med nyare mjukvara - men själv får du vänta. Där har Apple och iPhone ett ganska stort försprång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-24 13:47
Ursprungligen av Capeman:

Jag är odelat positiv till att Android finns och att Google jobbar så hårt med det. Konkurrens är bra och det behöver Apple.

Däremot tror jag att Google skjuter sig själva lite i foten när det gäller en aspekt av Android. Uppdateringar av OS. Till deras egen telefon fungerar det ju bra, men alla andra då? Tänk till exempel de som köpte HTC Hero - den kör fortfarande 1.5. Hur länge har inte de användarna fått vänta på en uppdatering? Det känns som precis samma problem som t ex Nokia och deras gamla Symbian S60. Du köper en dyr telefon med senaste mjukvaran... Ett halvår senare har tillverkaren släppt nya telefoner, med nyare mjukvara - men själv får du vänta. Där har Apple och iPhone ett ganska stort försprång.

Det är precis det här jag har varit kritisk mot Android från början, det är inte en kontrollerad miljö utan allt skall vara så himla öppet... då kommer det inte lira hela vägen och de som köper en telefon som inte går att uppgradera i mer än 6mån kommer känna sig lurad och det kommer svärta ned hela plattformen.

Apple har lyckats med iPhone just för att det är enhetligt och det är inte krångligt att välja version osv. Nästan lite sossigt (hatar mig själv för den här kommentaren), men "alla skall med" känns lite sant här.

Hur sannolikt är det att 4.0 kommer ha ett utökat bluetooth-stöd för ex iSync, bluephoneelite etc?
Detta är en av de största bristerna just nu tycker jag.

Ursprungligen av Patric08:

Hur sannolikt är det att 4.0 kommer ha ett utökat bluetooth-stöd för ex iSync, bluephoneelite etc?
Detta är en av de största bristerna just nu tycker jag.

Finns det inte i betorna av 4:an är jag tveksam till att det kommer att läggas till.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-28 09:38
Ursprungligen av Adrian B:

Finns det inte i betorna av 4:an är jag tveksam till att det kommer att läggas till.

Ja, har man inte struntat helt i iSync sedan iphonen gjorde sitt intåg på arenan?
Bluephoneelite är/var ett av mina favorit program. Tror dock inte att det kommer att tillåtas. Däremot kan det bli så (i framtid) att adressboken har möjlighet att (igen?) skicka SMS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 13:23

Apple anställer Rich Dellinger, mannen bakom webOS "banner notification system". Han får titeln Senior UI Designer hos Apple och kommer med 15 års erfarenhet av branschen.

"At Palm, Dellinger:

• Acted as visual designer, interaction designer, and engineer on Palm webOS.
• Co-developed the Application Framework used by webOS.
• Created the CSS structure and defined HTML layout and structure conventions in Mojo Application Framework, and for core Palm applications.
• Co-invented software and hardware interaction models for a new generation of Linux-based, Palm-branded mobile devices."

Källa: Apple hires Palm webOS talent | 9 to 5 Mac

Ursprungligen av acke:

Apple anställer Rich Dellinger, mannen bakom webOS "banner notification system". Han får titeln Senior UI Designer hos Apple och kommer med 15 års erfarenhet av branschen.

"At Palm, Dellinger:

• Acted as visual designer, interaction designer, and engineer on Palm webOS.
• Co-developed the Application Framework used by webOS.
• Created the CSS structure and defined HTML layout and structure conventions in Mojo Application Framework, and for core Palm applications.
• Co-invented software and hardware interaction models for a new generation of Linux-based, Palm-branded mobile devices."

Källa: Apple hires Palm webOS talent | 9 to 5 Mac

Kan bli hur bra som helst, för jag tycker att iOS ligger långt efter WebOS och Android då det gäller "notifiering". Hoppas att han tar tag i det på en gång!

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kan bli hur bra som helst, för jag tycker att iOS ligger långt efter WebOS och Android då det gäller "notifiering". Hoppas att han tar tag i det på en gång!

//Stefan

Det blir lite bättre i iOS 4.0 men når inte ända fram

Ursprungligen av BlackSmp:

Det blir lite bättre i iOS 4.0 men når inte ända fram

Har inte märkt någon skillnad, vad är det som blivit bättre?

//Stefan

Lite svårt att beskriva på ett enkelt sätt (och jag kanske inte har rätt men har inte observerat beteendet i 3.x)

Den "stackar" notifieringar så att du ser alltid den senaste notifieringen för varje app (du får klicka bort dem en efter en) även om det har kommit flera notifieringar för olika appar. Du ser dock bara den senaste notifieringen för varje app och du kan inte ta fram dem igen.

Som sagt, jag är lite osäker men jag har för mig att i 3.x så ser du bara den sista notifieringen och du "tappar" tidigare notifieringar även om de hör till en annan app.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt, jag är lite osäker men jag har för mig att i 3.x så ser du bara den sista notifieringen och du "tappar" tidigare notifieringar även om de hör till en annan app.

Just det ser jag som ett problem. vore bra om alla kunde listas som på Android.

Ursprungligen av BlackSmp:

Lite svårt att beskriva på ett enkelt sätt (och jag kanske inte har rätt men har inte observerat beteendet i 3.x)

Den "stackar" notifieringar så att du ser alltid den senaste notifieringen för varje app (du får klicka bort dem en efter en) även om det har kommit flera notifieringar för olika appar. Du ser dock bara den senaste notifieringen för varje app och du kan inte ta fram dem igen.

Som sagt, jag är lite osäker men jag har för mig att i 3.x så ser du bara den sista notifieringen och du "tappar" tidigare notifieringar även om de hör till en annan app.

Har för mig att det var så i 3.x också, (man glömmer fort haha) ser ingen skillnad nu i alla fall. Hoppas dom tar tag i det i alla fall. Kan helt klart förbättras..

//Stefan

Efter att ha provat iOS 4.0 GM ett par timmar nu så kan jag bara säga att jag älskar det, hela telefonen är snabbare (3GS), och äntligen kan man ha flera Exchange-konton.

Mappar är så behändigt, och multitaskingen funkar rätt bra. Det är iofs bara Apples egna program som funkar just nu, men framtiden är mycket lovande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-09 18:44
Ursprungligen av Patrik D:

Efter att ha provat iOS 4.0 GM ett par timmar nu så kan jag bara säga att jag älskar det, hela telefonen är snabbare (3GS), och äntligen kan man ha flera Exchange-konton.

Mappar är så behändigt, och multitaskingen funkar rätt bra. Det är iofs bara Apples egna program som funkar just nu, men framtiden är mycket lovande.

Just detta med Exchange-kontona har man ju hört om tidigare flera gånger, men jag har aldrig hört eller läst om där kommer vara någon begränsning...kommer man nu kunna ha två eller kommer man kunna ha hur många man vill?

Ursprungligen av zinned:

Just detta med Exchange-kontona har man ju hört om tidigare flera gånger, men jag har aldrig hört eller läst om där kommer vara någon begränsning...kommer man nu kunna ha två eller kommer man kunna ha hur många man vill?

Jag har två, men kan skapa ett till utan problem. Dock hur många man kan ha max vet jag inte.

Ursprungligen av Patrik D:

Efter att ha provat iOS 4.0 GM ett par timmar nu så kan jag bara säga att jag älskar det, hela telefonen är snabbare (3GS), och äntligen kan man ha flera Exchange-konton.

Mappar är så behändigt, och multitaskingen funkar rätt bra. Det är iofs bara Apples egna program som funkar just nu, men framtiden är mycket lovande.

Hur var det med NDA då?

Skämt å sido, intressant med flera exchangekonton.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur var det med NDA då?

Skämt å sido, intressant med flera exchangekonton.

Sue me

Ursprungligen av Patrik D;:

Sue me

You know what I mean

Men nu väntar jag först på att det ska komma uppdaterade appar och sedan på Iphone 4 och sist på iOS 4.1 med stöd för Ipad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-09 18:46

Kanon, hoppas man iaf kan ha en fem-sex stycken...fler lär iaf inte jag behöva ha tillgång till

  • Oregistrerad
  • 2010-06-09 21:38
Ursprungligen av zinned:

Kanon, hoppas man iaf kan ha en fem-sex stycken...fler lär iaf inte jag behöva ha tillgång till

6 företag, hur många jobbar du på egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 18:54

Det verkar som att Apple vill pusha för att oss 3G-ägare köper ny telefon. Att byta bakgrundsbild på hemskärmen är enligt säker källa något som inte kommer stödjas på 3G-modellen. Det kan väl ändå inte bero på för långsam hårdvara?

Ursprungligen av vanilj:

Det verkar som att Apple vill pusha för att oss 3G-ägare köper ny telefon. Att byta bakgrundsbild på hemskärmen är enligt säker källa något som inte kommer stödjas på 3G-modellen. Det kan väl ändå inte bero på för långsam hårdvara?

Det kommer inte att gå att byta bakgrundsbild på iPhone 3G, det har varit känt ett tag nu. Och jag tror knappast det beror på hårdvaruskäl, snarare på att att Apple vill att ni köper nya telefoner.

  • Medlem
  • 2010-06-09 20:24

Ser fram mot iOS4 så klart, det bjuder på många efterlängtade nyheter.

En sak dock: lock screen vill man kunna se lite mer information på. Trist att så inte är fallet nu.

Ursprungligen av FrrH:

Ser fram mot iOS4 så klart, det bjuder på många efterlängtade nyheter.

En sak dock: lock screen vill man kunna se lite mer information på. Trist att så inte är fallet nu.

Lockskärmen skulle verkligen behöva sig en omgång. Den är idag rätt klen.

Ursprungligen av draags:

Lockskärmen skulle verkligen behöva sig en omgång. Den är idag rätt klen.

Japp. Den och notifikationssystemet (eller vad det nu heter ) behöver få lite kärlek, för båda känns lite väl basic.

I OS 4,1 vill jag kunna ha olika bakgrundsbilder på varje sida och kunna göra undermappar i ""Kamerarulle" för att organisera foton.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-10 12:14
Ursprungligen av studiox:

6 företag, hur många jobbar du på egentligen?

Hemlis

Nej, allvarligt talat så har jag några Exchange-konton men för den sakens skull så behöver d ju inte vara knutna till olika arbetsplatser...jag kan ju ha från andra ställen

Ursprungligen av sahlback:

I OS 4,1 vill jag kunna ha olika bakgrundsbilder på varje sida och kunna göra undermappar i ""Kamerarulle" för att organisera foton.

Bakgrundsbild för var sida hade ju varit sjysst men detta med undermappar i Kamerarulle, varför behöver du det? Vill man organisera sina bilder så tar man ju ut dem från kamerarullen och lägger dem i egna mappar för vart "event"....?

  • Oregistrerad
  • 2010-06-10 11:27

Precis fått igång iOS 4 också, fick byta till mitt Telia SIM för att få igång skiten (Intressant att tre är en officiell partner men det går inte att aktivera telefonen)

Det var lite svettigt ett tag där då jag först var tvungen att uppgradera till 3.1.2 - Ska bli intressant att se vad den gjort för baseband påhitt

Får se om telefonen blir snabbare eller långsammare då jag har en vanlig 3G.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-10 11:55

Har pillat lite nu och det verkar som:

* Mailkonton måste jag lägga in igen (suck). Synca Exchange inställningar från Apple Mail går inte via itunes.

* Iphone 3G kan inte ha en bakgrundsbild, rätt strange då det fungerade alldeles utmärkt då telefonen var i "Sync itunes / emergency call"-mode.

* Telefonen känns "snabbare", även om det är väldigt subjektivt

* Verkar inte finnas några ios 4 program på Apple Store än (inte väntat iofs), ville gärna ha skype integration (lär väl inte fungera med 3G iofs..)

Ursprungligen av studiox:

* Telefonen känns "snabbare", även om det är väldigt subjektivt

Det känns som att animationerna har blivit snabbare och mer effektivare, och det välkomnar jag.

Jag har även märkt att alla push notifications läggs på "kö", istället för att som tidigare försvunnit om man har fått flera stycken. Bra!

Bevaka tråden