Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För mig känns prio ett i iPhone OS 4 att man kan göra ”mappar” i ikonutförande, där man kan undergruppera t.ex. spel. (T.ex. att man har en ikon som heter spel och då man klickar på den så kommer man till en ny vy med alla sina spel, kan ju va flera hundra.)

160 platser är för lite. Jag fyllde det snabbt.

Några rykten kring det?

En funktion till oss som använder MobileMe som jag efterfrågar.

Jag använder ofta "Gallery", en app i iPhone där man kan se alla bilder som jag har laddat upp. Varför inte bygga in det i Bild-appen som finns inbyggd redan? Om man har ett MobileMe-konto så borde bilderna dyka upp automatiskt, onödigt med en extra app.

Ursprungligen av Capeman:

Låter bra. Det känns som att multitasking i 4.0 i princip är garanterat efter alla rykten om det på sistone.

Ursprungligen av Adrian B:

Låter bra. Det känns som att multitasking i 4.0 i princip är garanterat efter alla rykten om det på sistone.

Japp. Skall bli intressant att se om den funktionen går att få på 3GS. Inte för att det spelar så stor roll, kommer det en iPhone HD med de funktioner det ryktats om lär jag byta ändå, men...

Den här tråden handlar om spekulationer kring kommande iPhone OS 4.0.

Vill ni diskutera bindningstider, och eventuella iPhone-köp, så får ni göra det i en annan tråd.

Fem OT-inlägg raderade.

/Mod

Senast redigerat 2010-04-01 15:23

Inte bara Flash som dissas av Cupertino. Från och med iPhone OS 4.0 ligger även HTML risigt till enligt rykten. Apple kan både tjäna pengar och skydda sina mobilkunder från stötande innehåll genom detta genidrag.

Apple drops HTML from iPhone and iPad ? The Register

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-01 23:05
Ursprungligen av M. Sundbom:

Inte bara Flash som dissas av Cupertino. Från och med iPhone OS 4.0 ligger även HTML risigt till enligt rykten. Apple kan både tjäna pengar och skydda sina mobilkunder från stötande innehåll genom detta genidrag.

Apple drops HTML from iPhone and iPad ? The Register

Det är nog inte ett aprilskämt iaf...

Ursprungligen av donkel:

Det är nog inte ett aprilskämt iaf...

Nej, jag har har stött på några genomskinliga sådana på webben idag. Men det här är nog på riktigt.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 18:32

Nu händer det saker.
Apple holding iPhone OS 4 event, April 8th! -- Engadget

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-05 18:50

Spännande! Det kom lite oväntat. Kanske blir det ett namnbyte på OS'et nu också.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-05 18:53

skoj skoj

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 19:02

Nej, nu kommer jag inte kunna fokusera på arbete den här veckan heller..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 19:07

MIn önskelista:
• Multitask. Kommer nog inte använda det så mycket men om det fungerar så visst.
• Kunna gömma ikoner man inte använder på startskärmen.
• Smidigare mapphantering i Mail.
• Kunna skräddarsy startskärmen.

Äntligen, och kul att det kommer med så kort varsel också!

Jag är riktigt peppad på fyran, med iPhone OS 3 nådde Apple äntligen det stadium där man kan anse att det kändes "färdigt" så att säga. Så med iPhone OS 4 får vi förhoppningsvis se lite nyheter. Om inte så tar jag gärna ett gäng välputsade förbättringar också.

Ursprungligen av acke:

• Smidigare mapphantering i Mail.

Antar att du syftar på "unified inbox"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 22:09
Ursprungligen av Adrian B:

Antar att du syftar på "unified inbox"?

Inte bara det utan också tycker jag att det är lite irriterande om man har många mappar med sparade mail. Var är pilarna för att fälla in alla undermappar? Men fram för allt, vad är det för Mac OS X 10.4-grafik på mappsymbolerna?

Tillägg:
• Tar gärna full utskrift.
• Någon typ av filsystem. Tänk det vi nu ser i iPad.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-05 23:06
Ursprungligen av acke:

MIn önskelista:
• Multitask. Kommer nog inte använda det så mycket men om det fungerar så visst.
• Smidigare mapphantering i Mail.

Dessa två i kombination är nästan ett krav. Det jag gärna vill se är att jag kan läsa FLERA mail samtidigt. När jag börjar min vanliga "jobbdag" så öppnar jag alla mail som jag måste ta hand om, precis som jag gör med alla dokument etc. Ett fönster får jag inte stänga förrän jag hanterat det.

Det fungerar ju inte i iphone, mest irriterande är det då man ska svara på ett mail och man vet att svaret finns i ett ANNAT mail. Då måste jag stänga ner mailet, leta reda på det andra mailet, kopiera den sektionen jag vill använda som svar och leta reda på första mailet igen (suck). Den plattformen som klarar det idag är webOS (som inte finns i Sverige)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 19:11

Oh yes! Äntligen kunna se lite mer konkret vad som komma skall. UNDERBART!

Avbokade precis mina biobiljetter, keynoten lär ju bli mer spännande!

Önskar mig:
Mapphantering av alla appar
Möjlighet att ha widgets (väder, kalender) på startskärmen
Någon typ av multitasking
Leveransrapport för SMS
Aktivering av FM-radio i 3GS (lär ju aldrig hända iofs)
TV-ut för fler program, spel osv.

Men helst av allt en total makeover av SpringBoard, känns otroligt 2007.

Ursprungligen av Patrik D:

Avbokade precis mina biobiljetter, keynoten lär ju bli mer spännande!

Önskar mig:
Mapphantering av alla appar
Möjlighet att ha widgets (väder, kalender) på startskärmen
Någon typ av multitasking
Leveransrapport för SMS
Aktivering av FM-radio i 3GS (lär ju aldrig hända iofs)
TV-ut för fler program, spel osv.

Men helst av allt en total makeover av SpringBoard, känns otroligt 2007.

Spot on! Exakt vad jag hoppas på, allra mest då multitaskig och uppdatering av lock screen! Hursomhelst, det mest spännande hittills i år, för egen del! Jag är sjukt mycket mer taggad för detta än iPad. Kommer bli sanslöst spännande! Det enda som kan få mig att missa detta är ett eventuellt dambesök hehehe.

Ja nu är jag som ett litet barn på julafton igen..

Kommer att bli spännande att se vad iPhone/iPad kommer att få för spännande funktioner..

//Stefan

Önskemål
Multitasking, eller i alla fall möjlighet till ljudströmmar i bakgrunden, tex Spotify,
Byt ut spotlightsidan mot ett dashboard-fönster, eller lägg till widgets på söksidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-05 20:24

Jag skulle nog hellre se en API för bakgrundsljud och någon slags OS-styrd nätverkstrådpool än riktig multitasking. Att bara ha ett sätt att byta mellan applikationer är en styrka, inte en svaghet.

ÄNTLIGEN något spännande!

  • Oregistrerad
  • 2010-04-05 20:53

Detta var totalt oväntat och otroligt spännande och så nära inpå tiden också. OMG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 22:33

Microsoft ska också ha ett event den 12 April. Antagligen om sina egna telefoner. Kul och 4 dagar efter Apples event. Verkligen kul.

Microsoft teases for likely Project Pink event April 12 | Electronista

Som sagts tidigare, mappar för sina Apps. Jag börjar ha flera hundra, dom ryms inte.

Gärna mappar, bara det inte blir någon sunkig implementering från dagens os.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 12:46

Jag hoppas på kontextmenyer - alltså att man kan hålla inne på ett objekt för att få fler alternativ. I iPads version av systemet finns detta, vilket ger prylen så många fler möjligheter än om allt måste vara synligt för att få existera, som det är nu i iPhone OS.

Jag skulle gärna se att autokompletteringen av ord gav flera alternativ. (Det är förstås möjligt att Apple testat det internt redan men att det i praktiken fungerar dåligt.)

Bevaka tråden