Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

En sak som jag funderat på för iPhone OS 4 nu när iPad har lanserats: Fleranvändargränssnitt.

För iPhone är det värdelöst då man i princip alltid bara är en användare per telefon. Men för iPad är det en helt annan femma.

Om man har en iPad liggandes på soffbordet hemma och hela familjen använder den, hur ska man då kunna använda till exempel Mail?

Som jag förstått det har Apple ingen bra lösning på detta i iPhone OS 3.2. Så min gissning är att något typ av gränssnitt för att hantera flera användare av samma iPad kommer i iPhone OS 4. Det verkar högst rimligt att det borde finnas en sådan funktion.

Man kan ju alltid hoppas, men jag misstänker att det inte alls är omöjligt att Apples svar är att alla i familjen ska skaffa sig varsin.

Flera separata användare/inloggningar på samma iPad skulle innebära en inte obetydlig ökning av komplexitet när det kommer till iTunessynkning och dylikt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-04 11:43
Ursprungligen av Hagelin:

Flera separata användare/inloggningar på samma iPad skulle innebära en inte obetydlig ökning av komplexitet när det kommer till iTunessynkning och dylikt.

Jag håller med om att Apple troligen vill att det skall vara iPad per familjemedlem helst. Men det finns väl idag 3:e partsprogram som kan hjälpa dig att hantera flera olika iTunesbibliotek, så funktionen finns där så att säga, om nu Apple väljer att göra något sådant.
Alternativt kanske de använder sig av Home Sharing mellan användarna så att alla få dela på samma bibliotek (kanske inte det mest optimala om det är flera olika konton i familjen så att säga), alternativt att iTunes delar ut varje användares bibliotek som vanligt och iPaden har möjlighet att spela från delade bibliotek via Wifi. Detta säger dock inget om separata musikbibliotek på själva iPaden.

Ursprungligen av Hagelin:

Man kan ju alltid hoppas, men jag misstänker att det inte alls är omöjligt att Apples svar är att alla i familjen ska skaffa sig varsin.

Ja, det beror ju lite på användningen. Ska man sitta och läsa hela böcker blir det ju svårt att dela på en pryl, men ska den ligga framme på soffbordet för att enkelt kunna kolla mejlen, surfa lite osv, då vore det rimligt att den riktar sig till hela familjen.

Allting i iPad hittills tyder förstås på att den är avsedd för en användare eftersom Mail, inställningar, bokmärken, synkning - allting är anpassat för en person. Men jag har ändå en liten förhoppning om att Apple ser iPad som en produkt för hela hemmet och jobbar på möjligheten att dela den.

Ursprungligen av Hagelin:

Flera separata användare/inloggningar på samma iPad skulle innebära en inte obetydlig ökning av komplexitet när det kommer till iTunessynkning och dylikt.

Ja, antingen löser Apple det komplexa på ett lätthanterligt sätt, eller så får vi inte se något fleranvändarsystem tror jag.

Nu har en ny beta av iPhone OS 3.2 SDK kommit:

Apple Releases iPhone SDK 3.2 Beta 4 for iPad - Mac Rumors

Enligt AppleInsider får vi multitasking i OS 4.0:

AppleInsider | Apple's iPhone 4.0 software to deliver multitasking support

OM detta är sant...vad ska då dom som sågat idén och försvarat Apples policy säga?

Ursprungligen av Capeman:

Enligt AppleInsider får vi multitasking i OS 4.0:

AppleInsider | Apple's iPhone 4.0 software to deliver multitasking support

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 16:51
Ursprungligen av Zimmerman:

OM detta är sant...vad ska då dom som sågat idén och försvarat Apples policy säga?

Att koden behövde optimeras för att kunna fungera för multitasking så klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

OM detta är sant...vad ska då dom som sågat idén och försvarat Apples policy säga?

Glöm inte vad som står längst ner...

"One of the most requested features for the iPhone, multitasking has been falsely rumored to arrive on Apple's handset numerous times (1, 2, 3) over the last year, but never came to be."

samt

Apple mocked the unfriendly and complex Task Manager of Windows Mobile at the launch of iPhone 2.0. Today's Android users similarly find themselves diddling with resource and memory management to optimize battery life and performance

Så jag väntar...:)

Skämt åsido, jag tar gärna en bra implementering som ger mig möjlighet till internetradio i bakgrunden. Det är det som jag saknar när jag lyssnar på SR Poddradio. Möjligheten att kolla upp något annat utan att avbryta min ljudström.

Varför tror du jag skrev OM - med stora bokstäver?

Jag är själv skeptisk till multi på en mobiltelefon. För mig är vinsterna mindre än förlusterna (= jidder). PlugIn-idén är ju dock klockren.

Jag tror att en av anledningarna att en så avancerad och komplex microdator som iPhone ändå är så otroligt stabil (jag har aldrig haft ett enda problem - för mig har den funkat lika klockrent som Ericsson från 1995) - är just det faktum att multitasking icke tillåts av OS'et.

Jag kan dock tänka mig multitasking på EN nivå; alla program som körs när det ringer eller ett sms/mms kommer tillåts ligga kvar i bakgrunden tills samtalet/sms-andet är över - så man kan direkt fortsätta att göra vad man gjorde. Detta ska dock ha en tidsbegränsning - om programmet fortfarande är inaktivt 5 minuter efter att man slutat prata/sms'at så stängs det automatiskt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Glöm inte vad som står längst ner...

"One of the most requested features for the iPhone, multitasking has been falsely rumored to arrive on Apple's handset numerous times (1, 2, 3) over the last year, but never came to be."

samt

Apple mocked the unfriendly and complex Task Manager of Windows Mobile at the launch of iPhone 2.0. Today's Android users similarly find themselves diddling with resource and memory management to optimize battery life and performance

Så jag väntar...:)

Skämt åsido, jag tar gärna en bra implementering som ger mig möjlighet till internetradio i bakgrunden. Det är det som jag saknar när jag lyssnar på SR Poddradio. Möjligheten att kolla upp något annat utan att avbryta min ljudström.

Senast redigerat 2010-03-11 18:48
Ursprungligen av Zimmerman:

OM detta är sant...vad ska då dom som sågat idén och försvarat Apples policy säga?

Att det är bättre att göra rätt än att vara snabba. Precis som med urklipp på iPhone så väntade Apple tills de hade en bra implementation.

Bakgrundsprocesser har hela tiden varit en fråga om prestanda och batteritid enligt Apple. Apple ansåg att det inte gav en acceptabel användarupplevelse. Om ryktena stämmer, som vi tidigare i tråden var inne på, att Apple dumpar stödet för iPhone 2G, så kan det vara en av förklaringarna. Annars är det nog optimeringar det handlar om.

Jag har iofs inte alls sågat idén, bara sagt att det har nog funnits goda skäl till det och att det bara är i ett fall där det verkligen saknats i dagsläget (dvs ljud i bakgrunden*). Och jag har protesterat när folk har sagt att iPad skulle vara helt värdelös bara för den inte har multitasking och dessutom varit inne på att det faktiskt kommer i 4.0:

Ursprungligen av Adrian B:

2) Multitasking i någon form kan mycket väl komma i iPhone OS 4. Det finns inga rykten om det eller så, men jag menar bara att det inte behöver vara utan detta för all framtid. Men iPad kommer att släppas med 3.2 för 4.0 är uppenbarligen inte klart ännu.

* = Att kunna lyssna på andra ljudkällor från vilken app som helst har jag tyckt varit ett rimligt krav som Apple borde ha tillåtit sedan länge tillbaka, även om de inte hade tillåtit några andra bakgrundsprocesser alls. Det finns massor av bra program för internetradio och musiklyssnande, men de har alltid fått vara andra klassens program bara för de inte kan spela musik i bakgrunden som iPod-appen kan.

Plugins är ju något som saknas. Exempelvis till Safari och Mail. Då hade man kanske kunnat integrera webradio med musikspelaren.

Så istället för att skriva ett nytt program bara för en webradiostation, kunde man skriva ett plugin som lägger till stationen bland källorna i musikspelaren.

Hade förresten gärna tagit "faceflow" i adressboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 17:39

Vi kommer kunna välja att se alla mail i en inbox i och med iPhone OS 4.0 enligt Steve Jobs himself tydligen.
iPhone OS to Gain Universal Inbox for Mail? - Mac Rumors

Hoppas verkligen på en uppfräshning av grafiken också och att man kan gömma symboler på startskärmen.

Ursprungligen av acke:

Vi kommer kunna välja att se alla mail i en inbox i och med iPhone OS 4.0 enligt Steve Jobs himself tydligen.
iPhone OS to Gain Universal Inbox for Mail? - Mac Rumors

Ja, att det inte kommit ännu är ju ett mysterium, så det har legat högt på min lista för 4.0.

Överhuvudtaget är jag grymt peppad på 4.0, ska bli kul att se om de lyckats tackla problemen med organiseringen av hemmaskärmen (över 100 appar idag och det är inte roligt längre) lika bra som de tacklade urklipp/markering.

Ursprungligen av acke:

Vi kommer kunna välja att se alla mail i en inbox i och med iPhone OS 4.0 enligt Steve Jobs himself tydligen.
iPhone OS to Gain Universal Inbox for Mail? - Mac Rumors

Hoppas verkligen på en uppfräshning av grafiken också och att man kan gömma symboler på startskärmen.

Nja, han säger väl att det kommer att komma någon gång, inte att det kommer i 4.0. Men hoppas gör jag iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 15:33

Är det inte lite rörigt med att både iPad, iPhone och iPod har samma namn på sitt operativ? Speciellt som att iPad och iPhone skiljer sig så pass mycket åt ändå.

Tycker detta känns helt logiskt och inte alls för krångligt:
iPad OS 1.0
iPhone OS 3.2
iPod touch OS 3.2

Ursprungligen av acke:

Är det inte lite rörigt med att både iPad, iPhone och iPod har samma namn på sitt operativ? Speciellt som att iPad och iPhone skiljer sig så pass mycket åt ändå.

Men det är ju samma "operativ".

Lika bra att ha ett namn på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 16:15
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men det är ju samma "operativ".

Lika bra att ha ett namn på det.

Ursprungligen av Papperskatt:

Njae.. Det är ju samma sak. Då är nog bättre att det heter typ Touch OS istället för iPhone OS. Tycker jag.

Ok då. Men erkänn åtminstone att det är en smula ologiskt. Byta till Apple Mobile OS X.x då?

Ursprungligen av acke:

Ok då. Men erkänn åtminstone att det är en smula ologiskt. Byta till Apple Mobile OS X.x då?

Det kom först på iPhone, och det namnet sitter kvar bättre än exempelvis iPod touch.

Ursprungligen av acke:

Är det inte lite rörigt med att både iPad, iPhone och iPod har samma namn på sitt operativ? Speciellt som att iPad och iPhone skiljer sig så pass mycket åt ändå.

Tycker detta känns helt logiskt och inte alls för krångligt:
iPad OS 1.0
iPhone OS 3.2
iPod touch OS 3.2

Njae.. Det är ju samma sak. Då är nog bättre att det heter typ Touch OS istället för iPhone OS. Tycker jag.

Dom byter namn snart. OSX Mobile eller liknande är en hyfsad gissning skulle jag tro. Om jag bestämde skulle det heta AMOS - Apple Mobile Operating System :-).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-26 19:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom byter namn snart. OSX Mobile eller liknande är en hyfsad gissning skulle jag tro. Om jag bestämde skulle det heta AMOS - Apple Mobile Operating System :-).

AMOS som får en att tänka på programmeringsspråket från Amigatiden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom byter namn snart. OSX Mobile eller liknande är en hyfsad gissning skulle jag tro.

Hade du jobbat på Apple hade du fått sparken. Det där låter ju som den mörka sidans operativsystem.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hade du jobbat på Apple hade du fått sparken. Det där låter ju som den mörka sidans operativsystem.

Jag har det: Mac Series 10 OS X Phone OS!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 11:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har det: Mac Series 10 OS X Phone OS!

Eller kopiera Microsoft. Apple Mobile software for Portable Media Centers and Phones

Orginal, vansinniga: Windows Mobile software for Portable Media Centers

Shit. Tänkte inte på det. Nå - det var inte ett förslag utan en gissning. Mitt förslag är alltså AMOS.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hade du jobbat på Apple hade du fått sparken. Det där låter ju som den mörka sidans operativsystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 11:58

Borde inte det vara dags för ett litet event snart?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-29 15:00

Det vore trevligt om de fixade så iPod inte tappar informationen om var i en längre ljudfil man är när man synkar med iTunes. Och kanske automatisk ny-mail-koll av andra foldrar än inboxen i Mail.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-30 10:23

med allt snack om en ny iPhone HD(eller 4G eller G4 eller helt enkelt "den nya iPhonen som ska lanseras i sommar) så börjar jag bli lite rädd för hur mycket från gottepåsen OS 4.0 som kommer hamna i våra iPhone 3Gs..

Blir det en likadan processor som i iPad så känns multitasking i farozonen när det gäller 3Gs.. Och sen jag skaffade Spotify så börjar jag faktiskt lessna på att behöva stänga av bara för att kolla när bussen går...

hur resonerar ni kring detta?

Ursprungligen av krox:

med allt snack om en ny iPhone HD(eller 4G eller G4 eller helt enkelt "den nya iPhonen som ska lanseras i sommar) så börjar jag bli lite rädd för hur mycket från gottepåsen OS 4.0 som kommer hamna i våra iPhone 3Gs..

Blir det en likadan processor som i iPad så känns multitasking i farozonen när det gäller 3Gs.. Och sen jag skaffade Spotify så börjar jag faktiskt lessna på att behöva stänga av bara för att kolla när bussen går...

hur resonerar ni kring detta?

Jag tror iPhone 3GS kommer att få del av så mycket som bara är tekniskt möjligt ur iPhone OS 4. Däremot tror jag iPhone 2G kan vara rökt denna gång för att den börjar bli för gammal.

Men just när det gäller multitasking är det nog en fråga om processorkraft och som du skriver kan 3GS vara i farozonen om Apples lösning kräver den nya iPad-processorn. (Men iPhone 3GS är å andra sidan rätt kvick jämfört med tidigare modeller, så jag håller tummarna för att den också får multitasking.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-03-30 12:16
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror iPhone 3GS kommer att få del av så mycket som bara är tekniskt möjligt ur iPhone OS 4. Däremot tror jag iPhone 2G kan vara rökt denna gång för att den börjar bli för gammal.

Men just när det gäller multitasking är det nog en fråga om processorkraft och som du skriver kan 3GS vara i farozonen om Apples lösning kräver den nya iPad-processorn. (Men iPhone 3GS är å andra sidan rätt kvick jämfört med tidigare modeller, så jag håller tummarna för att den också får multitasking.)

Jo, jag håller med. 2G är nog inte supportad mer än kanske ren säkerhetsuppgradering och lite optimering, om det blir något över huvudtaget..

undrar också hur app store kommer bli efter både iPaden och nya iPhonen kliver in i spelet.. 3 olika upplösningar, tre varianter av varje program... kan bli rörigt...

Bevaka tråden