Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 19:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att jämföra med vilken annan mobiltillverkare som helst (som du skriver) - eller åtminstone SE eftersom jag bara haft SE-lurar:)

Hur många uppdateringar kommer det till deras telefoner normalt? Speciellt två år efter release?

Jag ägde SE-mobiler från -05 till -09. De körde något automatiskt skript en gång i månaden eller liknande för att se om det fanns någon uppdatering att hämta till systemet. Men vad jag vet så hämtades det ALDRIG hem en endaste uppdatering.

Samtidigt som kollegor och kompisar köpte modellen som släpptes en månad senare, men som hade en annan färg eller annat skal (men hårdvarumässigt i övrigt var rätt identisk) hade fått en eller annan ny funktion.

I mina ögon är det inte konstigt att SE får skära ner modellfloran och göra sig av med folk. Man får ju hoppas att de har lärt sig och släpper en riktigt bra mobil som ger Apple lite konkurrens. För att vara herre på täppan för länge är aldrig bra.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att jämföra med vilken annan mobiltillverkare som helst (som du skriver) - eller åtminstone SE eftersom jag bara haft SE-lurar:)

Hur många uppdateringar kommer det till deras telefoner normalt? Speciellt två år efter release?

Inte ens Android-plattformen är speciellt bra på detta, eller som Gruber formulerar det:

Current Android users, except for Nexus One owners, are shit out of luck. Hope you like Android 1.6 if that’s what your phone shipped with.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte ens Android-plattformen är speciellt bra på detta, eller som Gruber formulerar det:

Current Android users, except for Nexus One owners, are shit out of luck. Hope you like Android 1.6 if that’s what your phone shipped with.

Detta har som tur är Google lovat att ändra på. De ska ju separera lite funktioner så att alla telefoner kommer kunna få systemuppdateringar som standard. De insåg nog hur korkat och förvirrande detta är för kunderna.

Ursprungligen av Archangel:

Detta har som tur är Google lovat att ändra på. De ska ju separera lite funktioner så att alla telefoner kommer kunna få systemuppdateringar som standard. De insåg nog hur korkat och förvirrande detta är för kunderna.

Kommer det även gälla gamla modeller?

Fast nu är vi på väg bort från ursprungsämnet igen...

Ursprungligen av BlackSmp:

Kommer det även gälla gamla modeller?

Fast nu är vi på väg bort från ursprungsämnet igen...

Ja, lite OT... :">
Men kort svar: nej! (så klart)
Men de har som sagt lovat att det inte ska bli så krångligt med kommande telefoner och uppdateringar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-21 21:45

Nu när 2.2 av Android har visas upp så hoppas jag att Apple kan kopiera två grejer från Android till iPhone OS 4.0

1. Göra mobilen till en hotspot (wifi) till tex din ipad etc.

2. Att man kan flytta en websida on the go från datorn till mobilen med ett klick.

Ursprungligen av what:

Nu när 2.2 av Android har visas upp så hoppas jag att Apple kan kopiera två grejer från Android till iPhone OS 4.0

1. Göra mobilen till en hotspot (wifi) till tex din ipad etc.

2. Att man kan flytta en websida on the go från datorn till mobilen med ett klick.

Jag kan bara hålla med. Men jag har svårt att se att Apple tillåter wifi-hotspot-funktionen när de inte ens vill slå på internetdelning (tethering) till iPad.

Jag hoppas Apples feta nya datacenter handlar om att Apple satsar mer på "molnet" för där ligger de i lä jämfört med Google. (Jag måste säga att Google Docs är riktigt trevligt att använda nuförtiden.) Hela det här beroendet av USB-anslutning till dator med iTunes känns inte speciellt modernt.

Frågan är om de lägger till så mycket med till iPhone OS 4.0 nu eller om de redan är inne i fasen då de bara fixar buggar, jobbar på stabilitet osv?

Eller tror ni Apple sparat några karameller som inte finns med i betorna för att presentera det på WWDC? Jag är tveksam...

Ursprungligen av what:

Nu när 2.2 av Android har visas upp så hoppas jag att Apple kan kopiera två grejer från Android till iPhone OS 4.0

1. Göra mobilen till en hotspot (wifi) till tex din ipad etc.

2. Att man kan flytta en websida on the go från datorn till mobilen med ett klick.

På ett svarar vi... jo, jag håller med om det även om vi sedan länge kan dela ut nätet via Bluetooth. Det använde jag för fullt i stugan i fjol. Vårt problem är väl snarare att iPaden inte kan ansluta till internet via Bluetooth. Konstigt att Google och alla amerikanare verkar glömma att det har varit möjligt att dela internet i snart ett år med iPhone OS och det istället är AT&T som inte släpper på internetdelningen i USA.

På två svarar vi: PasteFire (Pastefire app ? Home). En av mina mest använda appar och jag kan där göra exakt detta redan i iPhone OS 3.0;)

Ursprungligen av BlackSmp:

På ett svarar vi... jo, jag håller med om det även om vi sedan länge kan dela ut nätet via Bluetooth. Det använde jag för fullt i stugan i fjol. Vårt problem är väl snarare att iPaden inte kan ansluta till internet via Bluetooth. Konstigt att Google och alla amerikanare verkar glömma att det har varit möjligt att dela internet i snart ett år med iPhone OS och det istället är AT&T som inte släpper på internetdelningen i USA.

Förvisso, men wifi-hotspot är ändå långt bättre än Apples internetdelning eftersom det gör att allting med wifi kan ansluta sig. Med internetdelning kan Apple välja att iPad inte ska få tillgång, men Apple kan inte hindra en iPad att ansluta till en wifi-hotspot.

Plus att en wifi-hotspot skulle kunna dela ut en anslutning till flera personer, något jag inte tror internetdelning klarar.

Ursprungligen av Adrian B:

Förvisso, men wifi-hotspot är ändå långt bättre än Apples internetdelning eftersom det gör att allting med wifi kan ansluta sig. Med internetdelning kan Apple välja att iPad inte ska få tillgång, men Apple kan inte hindra en iPad att ansluta till en wifi-hotspot.

Plus att en wifi-hotspot skulle kunna dela ut en anslutning till flera personer, något jag inte tror internetdelning klarar.

Sant och en annan fördel är att WiFi-spot har längre räckvidd

Apple måste rappa upp utvecklingstakten för iPhone os så att de inte tvingas jaga istället för att ligga i framkant och bli jagade.

Ursprungligen av draags:

Apple måste rappa upp utvecklingstakten för iPhone os så att de inte tvingas jaga istället för att ligga i framkant och bli jagade.

Men vi ska inte glömma att många som kommenterar kring Froyo och iPhone OS jämför Froyo med 3.0 och väljer att glömma vad som kommer i 4.0

Nu verkar Steve och Apple inse att de troligtvis inte kommer låta sig halka efter. Vi får hoppas att det stämmer.

Ursprungligen av draags:

Nu verkar Steve och Apple inse att de troligtvis inte kommer låta sig halka efter. Vi får hoppas att det stämmer.

Det är väl snarare MS som halkar efter. Mellan Android och iPhone OS så är det fokus på olika saker

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl snarare MS som halkar efter. Mellan Android och iPhone OS så är det fokus på olika saker

Jasså!

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl snarare MS som halkar efter.

Ja, de är så mycket efter att de spelar i en annan division för tillfället känns det som.

Men sådana här grejer - hotspots, delning, etc - förhjer ju inte användarupplevelsen. :-D. Så - det är nog inte prioriterat alls hos Apple. Det påverkar inte försäljningen heller - allmogen skiter i sådant här (kräver kunskap och inställningar). Själv gillar jag det, men jag är ju nörd.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men sådana här grejer - hotspots, delning, etc - förhjer ju inte användarupplevelsen. :-D. Så - det är nog inte prioriterat alls hos Apple. Det påverkar inte försäljningen heller - allmogen skiter i sådant här (kräver kunskap och inställningar). Själv gillar jag det, men jag är ju nörd.

Visst, men Apple skulle ju kunna göra det Apple-enkelt om de ville. Typ en knapptryckning för att skapa ett wifinät. Jag förstår hur du menar, att finesser som främst tilltalar nördar och inte massmarknaden knappast är Apples fokus, men just den här funktionen tror jag ligger på gränsen.

Fast nu ser iPhone ut att halkat efter om inget drastiskt kommer med 4.0.

Med tanke på att Android 3.0 kommer i höst så bör det vara något i utöver det vanliga.

Ursprungligen av draags:

Fast nu ser iPhone ut att halkat efter om inget drastiskt kommer med 4.0.

Med tanke på att Android 3.0 kommer i höst så bör det vara något i utöver det vanliga.

Är det inte Android 3.0 som innehåller allt lull-lull? Och DU anser att iPhone är efter bara för att Apple inte släppt på allt lull-lull som kommer till iPhone i sommar, alltså INNAN Android släpper sitt.

Ursprungligen av poseidon84:

Är det inte Android 3.0 som innehåller allt lull-lull? Och DU anser att iPhone är efter bara för att Apple inte släppt på allt lull-lull som kommer till iPhone i sommar, alltså INNAN Android släpper sitt.

Allvarligt.

Jag snackar inte om lull lull.

Jag älskar verkligen min iPhone och skulle inte byta bort den i första taget, men att inte se att det finns stor potential hos Android och att Apple bör se upp ser jag som märkligt.

MS ligger helt efter och det kan tänkas bli två stora aktörer på marknaden iPhone och Android, men saker kan vända snabbt, mycket snabbare än i datorbranschen.

Ursprungligen av draags:

Allvarligt.

Jag snackar inte om lull lull.

Jag älskar verkligen min iPhone och skulle inte byta bort den i första taget, men att inte se att det finns stor potential hos Android och att Apple bör se upp ser jag som märkligt.

MS ligger helt efter och det kan tänkas bli två stora aktörer på marknaden iPhone och Android, men saker kan vända snabbt, mycket snabbare än i datorbranschen.

Jag håller med om att det enda tänkbara motståndet just nu är Android. Men jämför vi med hur det gått för windows (som har mer marknadsandelar än OS X) så är jag inte så orolig för att Apple kommer gå under pga Android.

Ursprungligen av draags:

Allvarligt.

Jag snackar inte om lull lull.

Jag älskar verkligen min iPhone och skulle inte byta bort den i första taget, men att inte se att det finns stor potential hos Android och att Apple bör se upp ser jag som märkligt.

MS ligger helt efter och det kan tänkas bli två stora aktörer på marknaden iPhone och Android, men saker kan vända snabbt, mycket snabbare än i datorbranschen.

Är det någon som har förnekat att Android är bra? Det som jag hävdade var att jag ser inte att iPhone OS 4.0 är akterseglat av Android utan att det är en rejälv tävling. Eller vad är det som Android 3.0 (Gingerbread) innehåller som akterseglar Apple?

Eller snarare: vad är det i 2.2+3.0 som akterseglar iPhone OS 4.0?

Nej Apple eller iPhone kommer inte gå under. Det tror jag verkligen inte men jag tror ändå att det är viktigt att inte luta sig tillbaka. Marknaden kan vända snabbare inom mobilbranschen än datorbranschen.

Vad Apple behöver är att ligga i framkant när det gäller innovationer.

Ursprungligen av draags:

Vad Apple behöver är att ligga i framkant när det gäller innovationer.

Behöver dom det? Vad menar du isf med innovationer? Om tanken är ju fler portar/bättre specc så kommer Apple inte göra det. Apples grej har alltid varit snygga och framförallt funktionella implementationer av saker och ting. Om Andriod släpper funktion Y så kommer Apple isf släppa funktion Y+1 då ettan står för användarvänlighet. Klipp och klistra saknades länge på iPhone och när det väl kom så var det snyggt gjort. Apple hade säkert kunnat slänga in det tidigare och hade säkert 500 olika varianter på det innan de kom fram till vad som var snyggt och funktionellt.

WIFI hotspot vore schysst att ha men lär vara något som bara vi geeks vill ha, skulle nu Apple se att fler vill ha det så lär dom lägga till det i iPhone OS. När det isf läggs till så kommer det vara väldigt smidigt och bra behöva starta en app eller liknande, så inga krångliga inställningar eller så.

Ursprungligen av poseidon84:

Klipp och klistra saknades länge på iPhone och när det väl kom så var det snyggt gjort. Apple hade säkert kunnat slänga in det tidigare och hade säkert 500 olika varianter på det innan de kom fram till vad som var snyggt och funktionellt.

Faktum är att i 4.0 betorna så går det att se hur Apple tar fram viss funktionalitet stegvis. Ett enkelt exempel är den trådade vyn för mail. Den ändrar utseende mellan olika betareleaser (lyckligsvis till det bättre)

Men givetvis så finns det saker som kan göras bättre och som saknas, så är det.

Och även om klipp/klistra är snyggt på iPhone så är det framförallt väldigt funktionellt och fungerar enhetligt över hela linjen.

Ursprungligen av poseidon84:

Behöver dom det? Vad menar du isf med innovationer? Om tanken är ju fler portar/bättre specc så kommer Apple inte göra det.

Men hallå, det är självklart så att Apple behöver ligga i framkant och något jag är övertygad att både Steve Jobs och Apple med Jonathan Ives arbetar hårt med och det handlar inte om fler portar/ bättre speccar.

Google med Android är självklart enbart positivt för oss konsumenter.

Ursprungligen av draags:

Men hallå, det är självklart så att Apple behöver ligga i framkant.

Det håller jag med om, men är denna framkant folk ofta placerar fel. Apple har alltid och kommer troligtvis alltid ligga i framkant gällande användarvänlighet och den biten.

Ursprungligen av poseidon84:

Det håller jag med om, men är denna framkant folk ofta placerar fel. Apple har alltid och kommer troligtvis alltid ligga i framkant gällande användarvänlighet och den biten.

Jag är osäker på hur långt ut mot Android vi får gå i tråden men det är väl bara att köra tills dess att moderatorena säger till:)

Jag har inte någon längre erfarenhet av Android utöver kompisar som har den och att jag har känt på olika telefoner.

Min känsla (främst baserad på HTC Sense) är att

  • Android är inte Android... dvs, varje tillverkare lägger på ett eget skal som jag tror kan skilja sig rätt mycket. Detta är ingenting konstigt eftersom HW tillverkarna letar något som kan differentiera dem från mängden. De vill inte bli begränsade till att leverera billigaste hårdvaran

  • Android vs iPhone OS är lite som en Linux distribution vs OsX. Mycket att ställa in och pillra på i Android. En kraftfull racingmaskin som ska ställas in för att ge bra prestanda. iPhone OS är mindre inställningar - T-Fords stuket - En modell passar alla.

  • Android är till för att sälja in Googles övriga tjänster - annonser, gmail, googles sökmotor. Det är naturligt men också något som jag tycker att många tenderar till att glömma. Google är inte så oskyldiga som de vill göra gällande (och om Adobe vill hävda att de har rätt att komma in i iPhone pga konkurrens - då borde Yahoo hävda att Google skaffar sig en orättvis fördel i och med Androids ökande marknadsandelar )

  • Jag tror inte heller att någon av dessa två stora spelare kommer att dominera allt, vara bäst på allt. Bägge systemen kommer att ha vissa fördelar och andra nackdelar.

Och var är jag på väg? Ingen aning, men i morgon kommer min iPad och vulkanen har lagt av att spruta aska - vilken timing:)

Ursprungligen av BlackSmp:
  • Android är inte Android... dvs, varje tillverkare lägger på ett eget skal som jag tror kan skilja sig rätt mycket. Detta är ingenting konstigt eftersom HW tillverkarna letar något som kan differentiera dem från mängden. De vill inte bli begränsade till att leverera billigaste hårdvaran

  • Android vs iPhone OS är lite som en Linux distribution vs OsX. Mycket att ställa in och pillra på i Android. En kraftfull racingmaskin som ska ställas in för att ge bra prestanda. iPhone OS är mindre inställningar - T-Fords stuket - En modell passar alla.

  • Android är till för att sälja in Googles övriga tjänster - annonser, gmail, googles sökmotor. Det är naturligt men också något som jag tycker att många tenderar till att glömma. Google är inte så oskyldiga som de vill göra gällande (och om Adobe vill hävda att de har rätt att komma in i iPhone pga konkurrens - då borde Yahoo hävda att Google skaffar sig en orättvis fördel i och med Androids ökande marknadsandelar )

  • Jag tror inte heller att någon av dessa två stora spelare kommer att dominera allt, vara bäst på allt. Bägge systemen kommer att ha vissa fördelar och andra nackdelar.

)

Instämmer med alla punkter, fick lov att testa två Android mobiler och det kändes på många sätt som att använda två olika os.

Android är för de som gillar att pilla i menyer.

Jag tycker fortfarande att iPhone os är klart stiligast. Pratade med en av de som utvecklar för Ericsson och de är medvetna om att de ligger efter iPhone - Trots att dom har Android och främst för att dom lägger sin egna look över hela skiten.

Men oavsett så är Google muskolösa och vi lär få höra Steve Jobs på kommande keynote försöka knocka Google, det kan jag lova.

Google är lite som MS, de har faktiskt ingen smak, men de har muskler och en helt annan öppenhet - det kan man vinna på, Kanske.

Bevaka tråden